Een goede strategie is één ding. Die strategie ook daadwerkelijk uitgevoerd krijgen, is weer heel wat anders. Randvoorwaarde, ja natuurlijk: goede mensen, goed leiderschap, een goed HR-apparaat. Maar dan de implementatie zelf. De afgelopen decennia zijn een ware rollercoaster geweest voor de chief operating officer (coo) en zijn / haar troepen.
Om een product van de wieg tot het graf duurzaam te laten zijn, moeten tijdens het ontwerp acht fases van de levenscyclus goed worden meegenomen. Een strategisch plan om design for sustainability te integreren in de hele bedrijfsvoering ontbreekt echter vaak nog. Ontwerpen met het verlengen van gebruik en het einde van de levensduur in gedachten is dan ook een complexe operatie die krachtig leiderschap vereist, stellen Remko de Bruijn en Pim Rossen.
Lees verderVertrouwen en samenwerking zijn binnen de energietransitie misschien nog wel bepalender dan technologie of geld, betoogt Marco Bosman, director public and regulatory affairs Netherlands van Vattenfall.
Europarlementariër Mohammed Chahim is een van de mensen achter de Europese Green Deal, de klimaatmaatregelen die Europa klaarmaken voor een groenere toekomst. Zijn handtekening staat onder het Carbon Border Adjustment Mechanism (CBAM), ’s werelds eerste ‘koolstofgrensheffing’ voor industrie die naar Europa exporteert. De heffing moet een stimulans vormen om in schone technologie te investeren én om de Europese industrie te beschermen. CBAM verkeert nu nog in de ‘oefenfase’. ‘Maar’, zegt Chahim, ‘het bedrijfsleven kan straks niet zeggen te zijn overvallen.’
Vertrouwen en samenwerking zijn binnen de energietransitie misschien nog wel bepalender dan technologie of geld, betoogt Marco Bosman, director public and regulatory affairs Netherlands van Vattenfall.
Europarlementariër Mohammed Chahim is een van de mensen achter de Europese Green Deal, de klimaatmaatregelen die Europa klaarmaken voor een groenere toekomst. Zijn handtekening staat onder het Carbon Border Adjustment Mechanism (CBAM), ’s werelds eerste ‘koolstofgrensheffing’ voor industrie die naar Europa exporteert. De heffing moet een stimulans vormen om in schone technologie te investeren én om de Europese industrie te beschermen. CBAM verkeert nu nog in de ‘oefenfase’. ‘Maar’, zegt Chahim, ‘het bedrijfsleven kan straks niet zeggen te zijn overvallen.’
Op uitnodiging van Management Scope en consultancybureau Valcon kwamen coo’s van uiteenlopende bedrijven bij elkaar. De rol van coo is per organisatie verschillend en de uitdagingen zijn dat ook. Toch zijn er ook overeenkomsten. Wat bindt coo’s en hoe verandert hun rol?
Het gaat goed met HEMA. Wat betekent dit voor de logistieke activiteiten, de ruggengraat van ieder goed functionerend retailbedrijf? Chief technology officer Pieter Heij doet niet geheimzinnig over hoe hij logistieke activiteiten van HEMA optimaliseert. ‘Zoveel mogelijk handzame, makkelijk te vervoeren producten verkopen, dat is de kunst.’
Dankzij de hoge energieprijzen loont het om gebouwen te verduurzamen, dus Dutch Green Building Council-directeur Annemarie van Doorn hoeft ondernemers niet fors aan te sporen om daarmee aan de slag te gaan. Elisabeth Post, bestuursvoorzitter van branchevereniging Transport en Logistiek Nederland, heeft meer overredingskracht nodig om ondernemers duurzamere keuzes te laten maken. De wil is er, maar de netcongestie stelt de sector voor grote problemen. Een gebrek aan coördinatie zorgt bovendien voor gemiste kansen, blijkt uit dit gesprek over energieschaarste en het toekomstperspectief. ‘Ondernemers zitten soms echt met de handen in het haar.’
Op uitnodiging van Management Scope en consultancybureau Valcon kwamen coo’s van uiteenlopende bedrijven bij elkaar. De rol van coo is per organisatie verschillend en de uitdagingen zijn dat ook. Toch zijn er ook overeenkomsten. Wat bindt coo’s en hoe verandert hun rol?
Het gaat goed met HEMA. Wat betekent dit voor de logistieke activiteiten, de ruggengraat van ieder goed functionerend retailbedrijf? Chief technology officer Pieter Heij doet niet geheimzinnig over hoe hij logistieke activiteiten van HEMA optimaliseert. ‘Zoveel mogelijk handzame, makkelijk te vervoeren producten verkopen, dat is de kunst.’
Dankzij de hoge energieprijzen loont het om gebouwen te verduurzamen, dus Dutch Green Building Council-directeur Annemarie van Doorn hoeft ondernemers niet fors aan te sporen om daarmee aan de slag te gaan. Elisabeth Post, bestuursvoorzitter van branchevereniging Transport en Logistiek Nederland, heeft meer overredingskracht nodig om ondernemers duurzamere keuzes te laten maken. De wil is er, maar de netcongestie stelt de sector voor grote problemen. Een gebrek aan coördinatie zorgt bovendien voor gemiste kansen, blijkt uit dit gesprek over energieschaarste en het toekomstperspectief. ‘Ondernemers zitten soms echt met de handen in het haar.’
Van auto-importeur naar aanbieder van mobiliteit: dat is de transitie die Koninklijke Louwman Group doormaakt. Paul de Krom is sinds de lente van 2023 de nieuwe ceo van het familiebedrijf. ‘Onze automotive-activiteiten zijn de kurk van dit bedrijf, maar onze ambitie is mobility for life. We willen passende mobiliteitsoplossingen bieden aan onze klanten in alle levensfases.’
Lees verderCOVID-19, schaarste van grondstoffen, de oorlog in Oekraïne, stijgende energieprijzen… dat alles heeft de wereld van handel en logistiek wakker geschud. ‘En we zien nog maar het topje van de ijsberg’, waarschuwt hoogleraar transitiekunde Jan Rotmans.
Binnen een ‘best wel emotioneel bedrijf’ probeert NS coo Marjan Rintel balans te brengen tussen die emotie en de feiten. Ze gelooft in resultaatgericht werken en stuurt daarop. ‘Running and changing the business is een uitdaging. We proberen stap voor stap verbeteringen door te voeren.’
In De Raad buigt een zorgvuldig samengesteld team van experts zich over een belangrijk boardroomthema. Met welke inzichten, suggesties en waarschuwingen van De Raad kan de boardroom zijn voordeel doen? Dit keer: gezamenlijk werken aan de energietransitie. ‘Energiebedrijven, ondernemingen, burgers, woningcorporaties en financiële partijen kunnen zich verenigen in ecosystemen.’
Een fossielvrije wereld is de toekomst, maar de benodigde elektrificatie gaat veel te langzaam. Daarom is een elektrificatierevolutie noodzakelijk. De overheid moet hiervoor snel de noodzakelijke stappen zetten; bedrijven moeten vervolgens met evenveel urgentie samen aan de slag.
In De Raad buigt een zorgvuldig samengesteld team van experts zich over een belangrijk boardroomthema. Met welke inzichten, suggesties en waarschuwingen van De Raad kan de boardroom zijn voordeel doen? Dit keer: gezamenlijk werken aan de energietransitie. ‘Energiebedrijven, ondernemingen, burgers, woningcorporaties en financiële partijen kunnen zich verenigen in ecosystemen.’
Een fossielvrije wereld is de toekomst, maar de benodigde elektrificatie gaat veel te langzaam. Daarom is een elektrificatierevolutie noodzakelijk. De overheid moet hiervoor snel de noodzakelijke stappen zetten; bedrijven moeten vervolgens met evenveel urgentie samen aan de slag.