Zecco's aandelenhandel gratis

02-03-2007 | Auteur: Quinty Danko | Beeld: Mitch Stone

Zecco's aandelenhandel gratis
Komt Zecco echt met gratis aandelenhandel? En wat vinden de concurrenten daarvan? CEO Jeroen Veth van Zecco over de introductie in de VS en de toekomst hier.

Gratis internetbeleggen. Zecco zegt halverwege dit jaar naar Nederland te komen om het als eerste aan te bieden. Dat klinkt indrukwekkend, al kun je het bedrijf ook als brutaal keffertje in een grote buitenwereld zien. Postbank lijkt vorig jaar al even toegehapt te hebben. Voor drie kwartalen bood de onderneming gratis en voor niets de aankoop van aandelen aan. Echt gratis was het echter niet: de verkoop kostte wel geld. Om ‘marketingredenen - en verder willen we daar echt niets over zeggen’ is dat na een experiment van eind vorig jaar gestopt.

Ook nu lijkt het bedrijf weer gratis internetbeleggen aan te bieden, zo doet in ieder geval een spotje met een blauwe leeuw op Wall Street vermoeden. Dit blijkt echter alleen om het beleggen in fondsen te gaan. Andere banken zijn helemaal nog niet bezig om aandelen gratis te laten verhandelen.

Op aankondigingen van Zecco om Nederland te gaan veroveren, hebben ze niet gereageerd. Dat zegt echter niets: na de introductie van Binck en Alex bleef het overigens ook lang stil. Toen die zich hadden bewezen en grote klanten begonnen te stelen, grepen de grote banken pas in. Een ware prijzenslag om de goedkoopste internetbroker te kunnen zijn, was het gevolg. Maar de banken waren klanten kwijt. Nu moet overigens wel gezegd dat Zecco dan wel Zero Commission Costs betekent, maar niet echt gratis diensten levert. Wie meer dan veertig transacties per maand doet, moet commissie betalen. Een beetje, maar volgens de oprichters voldoende om dagtraders weg te houden.

Is Zecco een bedreiging voor de huidige aanbieders?

Dat is natuurlijk lastig te zeggen. Dit ‘voor velen gratis’ mag bijvoorbeeld niet betekenen van mindere kwaliteit. Ook moet de internetbroker ergens anders geld vandaan halen, anders is ze immers geen lang leven beschoren. Het bedrijf wil van advertentie-inkomsten leven en van de rente op leningen. Jammer genoeg wordt er in Nederland een stuk minder geleend dan in - zeg - de VS, waar ze nu reeds aan het werk zijn. In de toekomst hoopt het bedrijf ook andere bancaire producten te leveren, zoals hypotheken. Nog geen jaar geleden begon het bedrijf in de VS - sinds kort werkt oprichter en CEO Jeroen Veth vanuit Silicon Valley.

Gratis aandelen kopen en verkopen. Mooi voor de klant. Maar dat kan toch niet lucratief zijn voor een bedrijf?

“Wij denken van wel. We zijn de eerste in de geschiedenis die werkelijk gratis aandelentransacties aanbieden. Er zijn wel initiatieven geweest in de VS, eind jaren negentig, zoals American Express. De creditcardmaatschappij bood gratis aandelentransacties aan en was extreem succesvol. Opende 300 duizend rekeningen in een jaar. Maar er was een minimum aan verbonden en dat gold voor ieder initiatief in die tijd. Je moest minimaal honderdduizend dollar storten en dan kwam je in aanmerking voor gratis transacties. Er zijn nog wat initiatieven geweest, zeker in de internet hoogtijdagen, zoals Financial Café. Zij boden slechts market orders gratis aan (orders waarbij je niet zeker bent van de prijs waartegen de order wordt uitgevoerd) maar voor alle limietorders en andere vormen van orders moest je de gebruikelijke hoge fees betalen. De initiatieven uit de tijd van de internethype hebben het niet overleefd. Daar hebben wij wat van geleerd; bij ons is free equity trading echt free, zonder minimum inleg of andere addertjes onder het gras.”

Waar verdien je je brood mee?

“Het is al lang niet meer zo dat transacties van aandelen de enige inkomstenbron is voor onze industrie. Het grootste deel van de inkomsten bij onze Amerikaanse collega’s in de online discount brokerage industrie - zoals E*Trade en TD Ameritrade - bestaat uit rente-inkomsten, in sommige gevallen zelfs veertig tot vijftig van het totale resultaat. Ook meer klassieke bankproducten, zoals hypotheken en creditcardservices, worden nu aangeboden door bijvoorbeeld E*Trade. Een groot deel van de inkomsten van de online brokers komt van de klassiekere bankproducten, dus wij zetten geen streep door de totale inkomstenstroom. Wij kunnen aandelentransacties weggeven omdat ze een commodity zijn geworden. Een aandelentransactie kost ons iets en de klant niets. Wel verdienen wij aan rente-opbrengsten. Precies zoals de grote banken ook hun geld verdienen. Wij zullen bijvoorbeeld klanten hebben die rood staan op hun rekening en daarvoor rekenen wij rente. En er zijn andere services waarvoor wij wel commissie vragen, dat zijn optietransacties. Het is nu eenmaal nog steeds duurder om een optietransactie uit te voeren. Een op de tien transacties in de VS is een optietransactie. Verder hebben we een financiële nieuwsportal gecreëerd, zeg maar een soort Yahoo Finance. Daar kan de belegger dagelijks zijn informatie vinden die hem helpt om zijn beslissingen te nemen. We hebben een platform gecreëerd dat het mogelijk maakt voor mensen die geïnteresseerd zijn in beleggen te communiceren over investeringen, met elkaar en met analisten. Te filosoferen en ideeën uit te wisselen. Een online discount broker platvorm in combinatie met de portal en het netwerk vormt een aantrekkelijke omgeving voor adverteerders. Dat is onze belangrijke derde inkomstenbron.”

Hoe ben je op het idee gekomen?

“Het is begonnen bij mijn zakenpartner Dino van Es, naast mij de oprichter van Zecco. Hij is oprichter van IWB (Independent Wholesale Brokerage). IWB was een van de grootste wholesale brokers in Europa en is opgegaan in de Oyensgroep. Voordat hij IWB startte, was hij optiehandelaar, een specialist dus in de brokers industrie. Van Es zag de afgelopen decennia zijn vakgebied veranderen. Hij las Lateral Thinking van Edward de Bono over ‘out of the box’-denken en wilde daar iets mee doen binnen zijn vak, aandelentransacties. Hij dacht: ‘De markt en de marges staan onder druk. Het moet mogelijk zijn die aandelentransacties gratis aan te bieden en vervolgens op andere wijze geld te verdienen aan cliënten.’ Dat idee heeft een aantal jaren in de ijskast gelegen. Totdat hij het in september 2005 aan mij vertelde. Na het weekend ben ik naar hem toegegaan en heb gezegd: we moeten het nu doen, de tijd is er rijp voor. Markten zijn veranderd, een beter moment kun je niet verzinnen. Binck en Alex waren toen al tien en acht jaar bezig.”

Waarom was dat dan het juiste moment?

“De kosten van het doen van een aandelentransactie staan niet meer in verhouding tot die van tien jaar geleden. Dat komt deels doordat de technologie rondom een aandelentransactie ook gemeengoed is geworden. Dat is belangrijk voor ons businessmodel. Als ik dit bedrijf acht jaar geleden was gestart, dan had ik waarschijnlijk anderhalf jaar en tientallen miljoenen besteed aan het ontwikkelen van een tradingplatform.”

Zijn jullie het op eigen kracht begonnen of hebben jullie investeerders gevonden die dit avontuur met jullie wilden aangaan?

“We hebben Europese investeerders. Succesvolle ondernemers die met geld vertrouwen in het bedrijf stellen. Voornamelijk Nederlanders, waarvan ik er twee mag noemen: Marcel Boekhoorn, ondermeer investeerder in Ouwehand Dierenpark, de gratis krant De Pers en Telfort, en Hans Kroon, oud-bestuursvoorzitter van Van der Moolen. Dan hebben we nog twee mensen uit Denemarken: Morten Lund en Sören Kenner. Lund was als investeerder en adviseur betrokken bij Skype, dat een beetje met onze opzet is te vergelijken: iets gratis aanbieden en daar vervolgens geld mee verdienen, een ‘freemium’ model. Skype is verkocht aan E-bay voor 4 miljard dollar. Kenner is een oud CEO van McCann-Erickson, een groot reclamebureau. Hij heeft veel ervaring op marketinggebied, zowel online als offline. De inbreng van de Denen is van belang voor de opzet en uitbouw van het sociaal netwerk en advertentiegedeelte van ons model.”

Heb je er zelf ook geld in gestoken? Neem je zelf ook een deel van het risico?

“Ik heb tot op heden geen salaris onttrokken. En de opstartkosten zijn voor onze rekening geweest. Bovendien ben ik CEO van de onderneming, dus daar ligt een duidelijke verantwoordelijkheid.”

Tijdens de internethype werd er alleen maar geld uitgegeven en niet verdiend, de burn rate was hoog. Dat was een van de redenen waarom die bel uit elkaar is gespat. Lopen jullie dat risico niet?

“Vanzelfsprekend lopen bij ons de kosten voor de baten uit. Wij zijn alleen niet volledig afhankelijk van advertentie-inkomsten, zoals veel internetondernemingen nu wel zijn en ook in het verleden waren.”

Waarom begonnen in Amerika?

“Omdat je maar één keer de kans krijgt om als eerste gratis aandelentransacties aan te bieden, moet je dat doen in de meest ontwikkelde markt ter wereld. Bovendien worden Amerikanen opgevoed met beleggen. Iedere Amerikaan heeft er wel mee te maken, voor studie, toekomst of pensioen. Dat maakt dat er in de VS al meer dan 23 miljoen online beleggers zijn. Het is de grootste en meest aantrekkelijke markt ter wereld. Daar komt nog bij dat Europa redelijk versnipperd is. Je moet daar met verschillende restricties rekening houden.”

Hoe denken jullie Zecco op de kaart te zetten?

“We zijn gestart in de VS op 9 oktober 2006. Daarvoor was ons verhaal al enigszins uitgelekt. De Telegraaf heeft dat gepubliceerd en vervolgens Het Financieele Dagblad. Een hoop bloggers hebben het opgepakt en toen ging het snel. Binnen een uur of tien was het groot nieuws op het Amerikaanse continent. Uiteraard zijn er partijen in Nederland, maar ook in de VS, die zeggen ‘there’s not such a thing as a free lunch’. We hebben op de dag van onze lancering mensen op Wall Street een gratis lunch aangeboden met hot dog karretjes in onze huisstijl. We stonden langs de kant van de weg met borden met: ‘There’s such a thing like a free lunch’. In twee dagen hebben we zesduizend hot dogs uitgedeeld. Dat werd gevolgd door verschillende media, waaronder CNBC, CNN, Reuters Television. Enorm veel publiciteit dus en openingen van rekeningen op diezelfde maandag. En onmiddellijk de woensdag erna kwam de Bank of America met het bericht dat ze ook iets van free trading zouden aanbieden. Ze waren er nog niet helemaal klaar voor want ze bieden het nu aan in slechts twee staten van de VS.”

Hoe reageert de rest van de concurrentie?

“Bij online discount brokers is de reactie ‘laten we maar zien wat er gebeurt’, Het aardige hiervan is: ook zij hebben ooit een revolutie teweeg gebracht. Het establishment, de grootbanken, dacht in die tijd: nou ja, goedkoper aandelentransacties aanbieden, laten we eerst maar eens even zien. En vervolgens hebben de Bincken en Alexen van deze wereld laten zien dat er wel degelijk een markt is voor een dergelijk aanbod.”

ABN Amro ligt dus niet wakker van Binck?

“Geen seconde. Binck heeft veertigduizend klanten. Maar E-trade, één van de marktleiders in Amerika, heeft maar liefst 4 miljoen klanten. Dat is dus wel andere koek. Ik verwacht van E-trade geen snelle reactie op onze komst in de markt. Dat concern is zo ontzettend groot en behoort inmiddels tot de oude garde. Hun werkwijze is gebaseerd op een hoog kostenmodel. Zij kunnen niet zomaar overnight hun businessmodel aanpassen, met 2,4 miljard dollar omzet, 1,3 miljard, een netto-resultaat van 629 miljoen, en 735 miljoen aan commissie-inkomsten. Als je daar een streep doorheen zet, raak je direct in de rode cijfers. Ze kunnen dus niet zomaar omdraaien.”

Volgens Thierry Schaap, CEO van Binck, vorig nummer in Management Scope, verdienen partijen als Zecco aan rente. Schaap: “Een cliënt moet eerst veel lenen en daarin wordt ook geconcurreerd op prijs. Als je je commissie op nul zet, maar je verdubbelt bij wijze van spreken je tarieven op het rentebedrijf, dan gaat een belegger toch uitrekenen wat de beste deal is. Ergens moet het worden verdiend.” Klopt het dat jullie hogere rentetarieven berekenen?

“Heel belangrijk, en dat weet de heer Schaap, is dat wij niet meer debetrente berekenen of minder creditrente vergoeden dan onze collega’s. Wij zijn dus niet duurder - en ook niet goedkoper - dan de markt. Je mag van een bestuursvoorzitter verwachten dat hij degelijk onderzoek doet naar zijn concurrenten. Ook Binck heeft recent aangegeven minder afhankelijk te worden van commissie-inkomsten en dat rente-inkomsten steeds belangrijker worden. In het halfjaarbericht van 2006 staat: ‘Als gevolg van de aanhoudende groei van toevertrouwde middelen, een aangescherpt treasury-beleid en meer kredietverstrekking steeg de rentemarge in het eerste halfjaar van 2006 met 88 procent naar Euro 4,9 miljoen.”

Je plannen klinken allemaal prachtig, maar er zullen ook nog wel zaken zijn die tegen kunnen vallen. Wat zie je als grootste bedreiging voor het succes?

“De grootste uitdaging is geloofwaardigheid. Wij zijn een nieuwe speler en uiteindelijk boeken mensen wel hun spaargeld naar ons. Daar moet je vertrouwen van de consument voor hebben. Dat moet je verdienen en dat kost tijd.”

Hoe zeker is dat spaargeld bij jullie?

“Klanten openen een rekening bij ons bewaarbedrijf, Penson’ Worldwide, Penson is een van de vijf grootse bewaarbedrijven in de VS. SIPC verzekert de aangehouden gelden van beleggers. Bovendien staan de gelden van onze clienten bij Person en dus niet in onze eigen boeken. Als wij failliet gaan, dan krijgen beleggers hun geld terug.”

Waar ben jij over vijf jaar?

“Nou, dit is mijn bedrijf. Ik ben een van de grootaandeelhouders en bestuurder, dus ik hoop het allemaal mee te maken hier.”

Is Zecco dan Nederlands of Amerikaans?

“Het idee is gestart in Nederland. Ook de houdstermaatschappij zit in Nederland. Deze heeft een dochtermaatschappij, die heet Zecco Holdings Inc., en dat is een volledig Amerikaans bedrijf. Daar worden nu alle Amerikaanse activiteiten uitgevoerd. Alle expertise, alle specialisten op het vlak van online brokerage werken voor het Amerikaanse bedrijf. Inmiddels hebben we ook een vergunning aangevraagd in Nederland en alle andere landen van Europa, dus we verwachten dat we aan het eind van het tweede kwartaal van dit jaar hetzelfde principe te introduceren in Europa.”

Je kunt het businessmodel voor de Amerikaanse markt niet zomaar overzetten naar Europa, meent Schaap van Binck. “Mensen lenen veel meer in Amerika en men heeft er niet zoals hier de verplichting om de orders uit te voeren op de centrale beurs. In Nederland moet je nog steeds naar Euronext en dat is duur.” Zien jullie deze belemmeringen voor de Europese markt?

“Dat Euronext duurder is dan de Amerikaanse markten, is juist. Het heeft echter niets te maken met de routing van orders. Dat is overigens ook geen inkomstenbron voor ons. Veel partijen laten zich betalen voor orderflow, dat betekent dat institutionele beleggers inzage krijgen in transacties van brokers. Dat is bij ons niet het geval. Door de initiatieven van een consortium van Amerikaanse banken om direct te gaan concurreren met Euronext, zal het verschil in kosten spoedig veranderen. Desondanks werkt een model als het onze zeker ook in de Europese markt. Een effectentransactie is in feite net zo gecompliceerd als een pintransactie en kost een fractie van wat het was acht jaar geleden. Dat geldt zowel in de VS als in Europa.”

Wat vond u van het artikel? Stem / Waardeer:



Score 5 | 1 Waardering

Meer achtergrond artikelen