Vereniging het Verschil

14-10-2009 | Auteur: Frederick van Melle | Beeld: Peter Bak

Vereniging het Verschil

Veel bestuurders hebben naast een drukke baan een nevenfunctie bij een goed doel of culturele instelling. Management Scope ging op zoek naar hun drijfveren en wat het ze oplevert. Dit keer: Marguerite Soeteman-Reijnen, chief broking officer van Aon en lid van vereniging het Verschil.

Wegens een verbouwing van het woonhuis vindt het gesprek plaats op de oever van de Kagerplassen. Voor een tijdje moet Marguerite Soeteman-Reijnen elke werkdag eerst een minuut met de boot, voordat ze in de auto kan stappen om naar kantoor te gaan. Zij werkt in de financiële dienstverlening en moet voor haar werk veel reizen. Naast deze baan is ze sinds januari 2009 actief met het inzamelen van geld voor het goede doel. "Vereniging het Verschil kwam eigenlijk toevallig op mijn weg. Een groep initiatiefnemers wilde op vaste basis geld gaan inzamelen voor het goede doel. Het zou in het begin gaan om Stichting ALS, die zich inzet voor patiënten met deze vrij zeldzame spierziekte. Ik had een gesprek met Jan Weerts, bij wie de ziekte was vastgesteld. Ik besloot om ook lid te worden van de vereniging."

Inzamelingen of sponsoracties
In de statuten van de vereniging staat opgenomen dat de leden ieder jaar kiezen voor een nieuwe organisatie, waar zij vervolgens 5000 euro per persoon aan toezeggen. Voorwaarde is wel dat zij het geld niet uit eigen zak mogen betalen, maar dit bedrag moeten ‘verdienen' met inzamelingen of sponsoracties. Voor Marguerite is dit een belangrijke meerwaarde: "Als er een ramp als de tsunami gebeurt, dan vinden we dat allemaal verschrikkelijk. Iedereen maakt dan ook geld over. Hierna is het echter snel afgelopen. Door alleen maar een bedrag over te maken is het eigenlijk een momentopname, meer niet.

Diepgang bij het Verschil

Bij Vereniging het Verschil krijgt het allemaal veel meer diepgang, omdat je heel veel tijd en moeite investeert in het geld wat je verzamelt. Zo organiseer ik nu met enkele leden de Stars & Cars Rally, waarvan het inschrijfgeld van 450 euro per team naar het goede doel gaat. Een rally organiseren is een enorme klus, zeker als je het nooit hebt gedaan. Maar het dwingt mij om weer eens iets totaal nieuws te doen, wat het ook ontzettend leuk maakt."

Vereniging maakt verschil
Met het jaarlijkse bedrag dat de vereniging overmaakt kunnen de leden ook echt een ‘verschil' maken voor de kleinere goede doelen die zij uitkiezen. Het zorgt er ook voor dat de leden zien wat er dankzij hen kan gebeuren. Voor Marguerite is het een leuke afwisseling van haar dagelijkse werk: "Bij Aon werk ik vanuit mijn ratio, wat ik voor het Verschil doe komt meer uit mijn hart. Ik ga met heel veel plezier naar mijn werk. Het is een leuke baan, met leuke mensen om me heen. Maar als je werkt in de financiële dienstverlening verlies je een beetje het gevoel met de maatschappij. Sinds mijn studie heb ik mijn talenten volledig ingezet om geld te verdienen voor mijn werkgever. Aon is een beursgenoteerd bedrijf met een winstoogmerk. Daar is niets mis mee. Ik besefte me echter dat ik mijn talenten ook op een andere manier wilde inzetten."

Chief broking officer en lid vereniging

Haar baan opzeggen om zich volledig in te zetten gaat haar te ver. Soeteman-Reijnen: "Ik zou me snel vervelen als ik stop met werken. Ik hou van de spanning, het op korte termijn presteren. En mensen die onderdeel uitmaken van het bedrijfsleven kunnen ook erg nuttig zijn, omdat ze soms goede connecties kunnen hebben. Maar uitsluiten doe ik het natuurlijk nooit."

Lees ook:
> Naar een betere wereld
> Leiden zonder er te zijn
> De basis voor succes
> Vrouwen tekenen voor meer topfuncties

Wat vond u van het artikel? Stem / Waardeer:



Score 4 | 5 Waarderingen

Marguerite Soeteman-Reijnen

Functies Marguerite Soeteman-Reijnen


- CMO (Chief Marketing Officer) Aon Inpoint (Aon Plc)
- Lid Raad van Toezicht Koninklijke Stichting Defensiemusea
- Voorzitter Raad van Bestuur Aon Holdings
- Lid Raad van Toezicht Gelre Ziekenhuizen

Meer achtergrond artikelen