Wat telt is vaak niet meetbaar

Auteur: Bim Bensdorp | 30-03-2009

Wat telt is vaak niet meetbaar
Analisten zouden meer aandacht moeten besteden aan de klankkleur van bedrijven en de akoestiek van hun omgeving.

Het Koninklijk Concertgebouworkest is onlangs door het gezaghebbende Britse muziekvakblad Gramophone uitgeroepen tot het beste orkest ter wereld.

Continuïteit leiderschap
De muziekrecensenten die door het blad werden geraadpleegd, baseerden zich natuurlijk primair op hun zintuiglijke waarneming. Ze roemden de uitgesproken eigen klankkleur van het ensemble in een tijd van globalisering waarin ook orkesten steeds meer op elkaar gaan lijken. Maar ze wezen ook op de continuïteit in het leiderschap (slechts zes dirigenten in honderdtwintig jaar), waarbij iedere leider weer iets nieuws toevoegde en het orkest wat prestatieniveau betreft bleef groeien.

Tenslotte repten ze over de gelukkige omstandigheid dat het orkest zich kon ontwikkelen in een van de mooiste concertzalen ter wereld waar het de akoestiek betreft.

Objectieve criteria
Anders dan orkesten worden bedrijven door analisten vrijwel uitsluitend beoordeeld op basis van objectieve, meetbare criteria. Aandeelhouderswaarde, rendement op het geïnvesteerde vermogen en omzetgroei bijvoorbeeld laten zich in getallen en grafieken uitdrukken en vergelijken.

Maar die volstaan niet voor een grondige waarneming en daarmee juiste waardering van bedrijven. Die analisten zijn heel knap in tellen, maar vergeten soms wat écht telt. Dat is bijvoorbeeld hoe een bedrijf met zijn medewerkers en klanten om gaat, of de strategie en de bedrijfscultuur bij elkaar passen, hoe de top communiceert en innovatie stimuleert.

Klankkleur
Wat ook telt is het samenspel, de ambitie, het enthousiasme, de verbeeldingskracht en de vernieuwingsdrang binnen de organisatie. Samen vormen dergelijke elementen de klankkleur van een bedrijf waarmee het zich kan onderscheiden, zonder dat het zich in rekenmodellen laat vangen.

Evenzeer geldt dit voor de omgeving van het bedrijf: om te excelleren moet de ‘akoestiek’ goed zijn en de markt waarin het opereert een perfekte weerklank bieden aan de producten en diensten ervan.

Wereldtop
Zulke elementen kan je alleen maar observeren, aanvoelen en beschrijven. Om te beoordelen of een bedrijf tot de wereldtop behoort, zul je door de cijfers heen moeten kijken en ook je ogen en oren de kost moeten geven. Bedrijfsanalisten zouden daarom, net als muziekrecensenten, ook ruimte moeten geven aan hun zintuiglijke waarneming.

Lees ook:
> Boardroom agenda 2009
> Verkeerde focus
> Toon lef en verander je managementstijl
> Waarom ik altijd gelijk heb
> Creativiteitsfactor belangrijk voor managers

Wat vond u van het artikel? Stem / Waardeer:



Score 0 | 0 Waarderingen

Meer opinie