Tijdens de crisis is het ieder voor zich

Tijdens de crisis is het ieder voor zich
Van de jonge managers (jonger dan 50 jaar) verwacht 38 procent dit jaar nog een herstel te zien in de resultaten van hun bedrijf. Daarmee zijn zij een stuk optimistischer dan managers boven de 50 jaar. In die groep verwacht 30 procent een herstel in 2009 en ziet een kwart pas een herstel vanaf 2011.

Dit blijkt uit een onderzoek van de economische website Z24 onder zijn bezoekers. De ondervraagde managers zeggen belangrijke lessen uit de crisis te hebben getrokken. Zo noemt 30 procent het gebrek aan innovatieve kracht van de eigen organisatie als belangrijkste les. Onder de managers die veel last hebben van de crisis ligt dit percentage nog hoger. Nieuwe producten zorgen voor een sneller herstel, denken de managers. Een andere les die de managers trekken is dat hun vaste kosten voor de crisis te hoog lagen, waardoor hun organisatie niet snel genoeg op de veranderende markten kon reageren.

Organisatie onbehulpzaam tijdens crisis
Tijdens een crisis is het ieder voor zich, zo hebben de managers ervaren. Maar liefst 64 procent van de managers zegt dat geen enkele organisatie behulpzaam is geweest bij het overleven van de crisis; noch de overheid, noch de banken en zelfs niet de eigen accountant of financieel adviseur.

Lees ook:
> Leiderschap in tijden van crisis
> Van crises leren we niet
> Mogelijk 18.000 bedrijven in financiële problemen
> Staatsingrijpen à la Keynes om crisis op te lossen verstandig?

facebook