De eerste 100 dagen als lid raad van bestuur van KPN

De eerste 100 dagen als lid raad van bestuur van KPN
Over haar eerste honderd dagen als chief business market en lid van de raad van bestuur van KPN zegt Chantal Vergouw: ‘gymschoenen uit, hardloopschoenen aan.’

Wie: Chantal Vergouw
Wat:
Sinds 1 juni 20234 chief business market en lid raad van bestuur van KPN
Geïnterviewd door:
Jan-Piet Nelissen, partner bij Deloitte

U was directievoorzitter bij Interpolis en heeft lang in de financiële sector gewerkt. Waarom deze overstap?
‘Als commissaris van KPN raakte ik onder de indruk van het bedrijf en van het feit dat het gelukt is om na jaren van krimp weer te groeien. Dat smaakte naar meer dan toezichthouden. Er ligt een pittige uitdaging om die groei vast te houden en uit te bouwen, ondanks hevige concurrentie en new kids on the block. Dat vraagt om een aangescherpte strategie. Het is zeker niet het gebaande pad, het vraagt echt wel iets van jezelf, je omgeving en het bedrijf.’

Wat zijn overeenkomsten en verschillen tussen KPN en uw eerdere werkgevers?
‘Ik zie vooral overeenkomsten. ING, Rabobank, Interpolis, Achmea en KPN zijn grote Nederlandse bedrijven met veel werknemers, sterke merken met een goede reputatie. Tegelijkertijd moeten we allemaal hard vechten om marktaandeel te winnen, in het hoofd en hart van klanten te komen en de juiste mix te vinden tussen de diverse distributiekanalen. Ik denk dat mijn vlieguren in een andere sector een nieuwe energie en andere kijk op die thema’s meebrengen. We kunnen veel meer van elkaars ervaring profiteren, er zijn meer raakvlakken dan verschillen. Uiteraard heeft telecom ook zijn eigen dynamiek, zo speelde capex-besturing voor mij een beperkte rol, terwijl het nu heel belangrijk is: denk aan 5G, cloudtechnologie en glasvezel. Nog een verschil: in de verzekeringswereld sluit je aan bij echte life-events, zoals bijvoorbeeld brand of overlijden. Telecom en ICT zijn voor zakelijk Nederland dagelijks missie-kritisch. Dat moet het altijd doen.’

Hoe verliep uw onboarding?
‘Hoewel ik al als commissaris was ingewerkt, ben ik toch begonnen als op dag één. Ik heb veel gesprekken gevoerd: met klanten, het leadership team, consultants, telecomcollega’s in het buitenland, het partnernetwerk, leveranciers, maar ook de or en andere teams die onder mijn verantwoordelijkheid vallen. Ik ben van nature erg nieuwsgierig en helemaal ondergedompeld in ‘groen’. Dat geeft ontzettend veel energie, informatie en inzicht.’

KPN heeft tijdens uw eerste 100 dagen een nieuwe strategie gepresenteerd. Is dat niet lastig instappen?
‘Je kunt het als bestuurder eigenlijk niet beter treffen. We staan aan de vooravond van een nieuwe strategische planperiode waar ik als een van de architecten samen met mijn team de plannen voor heb gemaakt. Het is nu gymschoenen uit en hardloopschoenen aan, dat is precies waarvoor ik ben gekomen.’

Wat ziet u als de grootste uitdaging richting corporate klanten?
‘We zitten in de fase waarin ons portfolio staat en we op het gebied van service management volledig geïntegreerde diensten kunnen bieden. We werken voor veel grote corporates in het publieke en private domein en dat moeten we nog beter uitdragen om onze positionering als telecommerk en ICT-dienstverlener verder te versterken. Voor medewerkers gaat de lat verder omhoog, dat vinden mensen leuk en ook spannend. Als leider sta ik voor een transparante cultuur. Daar probeer ik zelf elke dag uiting aan te geven. Vertrouwen is het allerbelangrijkste tijdens zo’n transitie. Het wordt soms zwaar, en dan moet je op elkaar kunnen leunen.’ 

Dit korte interview is gepubliceerd in Management Scope 01 2024, als onderdeel van onze vaste rubriek ‘Komen & Gaan.’

Dit artikel is voor het laatst aangepast op 12-12-2023

facebook