Fusies en overnames laten Nederlandse bedrijven groeien

Fusies en overnames laten Nederlandse bedrijven groeien
Nederlandse producenten van consumentenproducten staan onder druk. De omzetten dalen en de winsten worden kleiner. Maar sommige ondernemingen weten zich te ontplooien in deze tijden van crisis, met name door fusies en overnames.

In het onderzoek Global Powers of Consumer Products industry 2010 heeft Deloitte een top-250 samengesteld van producenten. Bovenaan staat computerfabrikant Hewlett-Packard met een omzet van 118 miljard dollar.

Groei met dubbele cijfers
Het bedrijf zag zijn omzet groeien met 13,5 procent en dat is opmerkelijk, aangezien de gemiddelde omzet van de producenten op de lijst sterk terugliep. Ook hun winstgevendheid kwam onder druk te staan en zakte van 7,6 procent in 2007 naar een magere 4,8 procent.

Philips, FrieslandCampina en Zion
Op de lijst komen vijf Nederlandse bedrijven voor die zonder uitzondering flink stijgen. Philips staat het hoogst, op de achttiende plek. Heineken is negen plaatsen gestegen naar de 42ste plaats, het gefuseerde FrieslandCampina is respectievelijk 45 en 64 plaatsen gestegen ten opzichte van de positie van de gescheiden partners, en vleesverwerker Vion steeg van de 82ste plaats naar de 70ste positie.

Fusies & Overnames
De stijging in de ranglijsten is volgens Deloitte voor een groot deel het gevolg van fusies en overnames. Zo nam Philips over de hele wereld verschillende ondernemingen over die zich specialiseren in licht, fuseerde Friesland Foods met Campina Melkunie tot FrieslandCampina. Vleesverwerker Vion wist te groeien door Grampian uit Groot-Brittannië over te nemen.

Zoek de juiste prijsstelling
Een andere verklaring voor de stijging ligt volgens de onderzoekers in een juiste prijsstelling. Consumenten hebben door de recessie hun bestedingspatroon aangepast en ondernemingen dienen daarop in te spelen. Erik Nanninga van Deloitte: ‘Daarnaast zal met een focus op de opkomende landen pricing een steeds lastiger onderwerp worden. Bedrijven moeten dan ook rekening houden met culturele verschillen en verschillen in inkomens. Het juiste product voor de juiste markt produceren, op het juiste moment en voor de juiste prijs: dat is meer dan ooit de essentie van succesvolle bedrijven.’

Lees ook:
> Dossier Fusies & Overnames
> Flexibiliteit als antwoord op onzekerheid
> Tijdens de crisis is het ieder voor zich
> Herman Koning: ‘Bedrijven hanteren te botte bijl'
> Alex Otto, Delta Lloyd: ‘Saai is sexy geworden'

facebook