Digitalisering en nieuwe business

Digitalisering en nieuwe business
De zoektocht van bestuurders naar nieuwe businessmodellen, naar andere manieren om klanten te bereiken en nieuwe markten te ontdekken, is in volle gang. Uiteraard speelt daarin digitalisering een belangrijke rol.

Veel bedrijven staan voor de uitdaging om nieuwe waardeketens voor zichzelf te identificeren en die verder inhoud te geven. Jeroen Simons, directeur applications & business services bij HP, geeft in zijn analyse een mooi voorbeeld van hoe de kracht van informatie nieuwe waardeketens creëert.

Achteraan in de waardeketen
Met informatie nieuwe waardeketens creëren is precies wat er is gebeurd bij postbedrijf Sandd. Tot anderhalf jaar geleden stonden zij als postbezorger achteraan in de waardeketen: de marketeers van hun klanten besloten hoe en met welke media zij hun doelgroepen wilden bereiken. Kozen ze voor het sturen van een direct mailing, dan vroegen ze de postbedrijven om een offerte. Ceo Haico Meijerink en cco Thiemo van Spellen willen veel eerder aan tafel komen bij de marketeer, vertellen zij in een interview. ‘We willen hem adviseren in zijn mediakeuze en helpen zijn potentiële klanten te vinden. We hebben enorm veel data tot onze beschikking, die we verrijken tot kennis. Die kennis verkopen we aan de marketeers.’

Betere benutting
Bij netwerkbeheerder Alliander gaat het vooral om het zoeken naar een betere benutting van bestaande energienetten. Door ze bijvoorbeeld uit te rusten met sensoren. Ceo Peter Molengraaf legt in een interview  uit hoe het bedrijf te werk gaat: ‘Het elektriciteitsnet heeft, net als een snelweg, vluchtstroken. Met de juiste technologie kun je de capaciteit van die vluchtstrook beter benutten, wat belangrijk is tijdens piekmomenten van energieverbruik. Dat vereist een vorm van omdenken, waarbij innovatie de kern is.’

 

Personeel
Nu bedrijven naarstig op zoek gaan naar nieuwe businessmodellen en producten, blijkt het personeelsbestand niet altijd aan te sluiten bij de toekomstplannen. Uit een wendbaarheidsonderzoek van Yacht in het eerste kwartaal van 2014 blijkt dat slechts achttien procent van de managers momenteel over exact de juiste mensen beschikt. Zonder externe belemmeringen als wet- en regelgeving zou veertig procent van de managers medewerkers vervangen.

Innovatie van de arbeidsverhoudingen
Volgens Roger Muys, hr-directeur bij PostNL, is dit een kenmerk van de derde industriële revolutie waarin we terecht gekomen zijn. Daarom is het tijd voor innovatie van de arbeidsverhoudingen. In zijn analyse schrijft Muys: ‘Met het internet als driver verandert onze economie in hoog tempo. We zijn op weg naar een miljoen zzp’ers, de pensioenleeftijd is verhoogd, de beroepsbevolking vergrijst en bedrijven worden gedwongen hun processen steeds meer in ketens rondom de klant te organiseren. Het draait om lenigheid, verandervermogen en flexibiliteit.’

Creatieve strategie
Dat geldt niet alleen voor de medewerkers, ook in de boardroom zijn andere mensen nodig, volgens Peter Barratt-Jones van Rethinker.co in een interview. ‘Alleen door creatief te kijken naar de bedrijfsvoering en deze strategie door te voeren, kun je succesvol zijn in de ‘nieuwe’ economie.’

Lees verder
> Interview met Haico Meijerink en Thiemo van Spellen van Sandd
> Interview met Peter Molengraaf van Alliander
> Analyse Gedeelde data is dubbele data
> Analyse Nieuwe arbeidsverhoudingen
> Dossier Creatieve strategie

 

 

facebook