PostNL N.V.

Hier vindt u informatie over PostNL N.V. en zijn functionarissen.

  • Hoofdkantoor PostNL: Prinses Beatrixlaan 23, 2595 AK, DEN HAAG
  • PostNL is sinds 25 mei 2011 beursgenoteerd
  • PostNL verwerkt ruim zeven miljard poststukken per jaar

Over PostNL

Bij PostNL NV ligt de focus op post, pakketten en e-commerce. PostNL opereert niet alleen in Nederland, maar ook in Duitsland, Luxemburg, het Verenigd Koninkrijk en Italië. De e-commerce wordt ondersteund door diverse kant-en-klare webwinkels en PostNL NV neemt retailers de logistiek uit handen. Door de digitalisering van de markt, worden meer online bestellingen geplaatst en neemt de bezorging van pakketpost een vlucht.


De traditionele briefpost is een tak van PostNL. Er ontstaat een flexibeler businessmodel waarbij een distributieweek bestaat uit piek- en daldagen en het sorteren en voorbereiden van de post veel meer gecombineerd wordt. Internationaal gezien wil PostNL haar positie uitbouwen ten opzichte van de nationale postbedrijven en realiseert dit door middel van pakketconsolidatie en gemeenschappelijke inkoop. PostNL NV heeft in het Verenigd Koninkrijk twintig procent van de postmarkt in handen.


Post bestaat al eeuwen, maar wordt sinds de achttiende eeuw vervoerd door de Nederlandse Staat. In 1807 kwam de Postwet; PTT kreeg het alleenrecht op het verzamelen, vervoeren en bezorgen van post. Door moderne uitvindingen als de trein en later het vliegtuig, werd post steeds sneller getransporteerd. In 1852 kwam daarbij de postzegel, zodat post niet langer aan de deur afgerekend hoefde te worden. Steeds meer mensen gebruikten post en om het werk te verlichten, werd in de jaren 1930 de sorteermachine ontwikkeld.


PTT wordt KPN en in de jaren 1990 wordt het Australische TNT overgenomen. KPN en TNT Post Groep splitsen hierop de onderneming in twee bedrijven. Door de toenemende digitalisering neemt de hoeveelheid post af en tegelijkertijd liberaliseert de postmarkt. Dit vergt een reorganisatie en de divisies TNT Express en Post komen verder uit elkaar te liggen. In 2011 wordt het bedrijf gesplitst in twee beursgenoteerde ondernemingen: TNT Express en PostNL.

Interviews PostNL

Marcel Krom over de digitale transformatie van PostNL

Marcel Krom over de digitale transformatie van PostNL

Onder leiding van cio Marcel Krom investeerde PostNL fors in het vergroten van de digitale kennis binnen het concern: gebrek aan kennis binnen het senior management bleek een rem op de digitale transformatie. Het verdiepen van kennis ziet de vertrekkend cio ook in de toekomst graag gehandhaafd: ‘Senior managers moeten “aan” staan.’

Meer Interviews PostNL

Over PostNL

Bij PostNL NV ligt de focus op post, pakketten en e-commerce. PostNL opereert niet alleen in Nederland, maar ook in Duitsland, Luxemburg, het Verenigd Koninkrijk en Italië. De e-commerce wordt ondersteund door diverse kant-en-klare webwinkels en PostNL NV neemt retailers de logistiek uit handen. Door de digitalisering van de markt, worden meer online bestellingen geplaatst en neemt de bezorging van pakketpost een vlucht.


De traditionele briefpost is een tak van PostNL. Er ontstaat een flexibeler businessmodel waarbij een distributieweek bestaat uit piek- en daldagen en het sorteren en voorbereiden van de post veel meer gecombineerd wordt. Internationaal gezien wil PostNL haar positie uitbouwen ten opzichte van de nationale postbedrijven en realiseert dit door middel van pakketconsolidatie en gemeenschappelijke inkoop. PostNL NV heeft in het Verenigd Koninkrijk twintig procent van de postmarkt in handen.


Post bestaat al eeuwen, maar wordt sinds de achttiende eeuw vervoerd door de Nederlandse Staat. In 1807 kwam de Postwet; PTT kreeg het alleenrecht op het verzamelen, vervoeren en bezorgen van post. Door moderne uitvindingen als de trein en later het vliegtuig, werd post steeds sneller getransporteerd. In 1852 kwam daarbij de postzegel, zodat post niet langer aan de deur afgerekend hoefde te worden. Steeds meer mensen gebruikten post en om het werk te verlichten, werd in de jaren 1930 de sorteermachine ontwikkeld.


PTT wordt KPN en in de jaren 1990 wordt het Australische TNT overgenomen. KPN en TNT Post Groep splitsen hierop de onderneming in twee bedrijven. Door de toenemende digitalisering neemt de hoeveelheid post af en tegelijkertijd liberaliseert de postmarkt. Dit vergt een reorganisatie en de divisies TNT Express en Post komen verder uit elkaar te liggen. In 2011 wordt het bedrijf gesplitst in twee beursgenoteerde ondernemingen: TNT Express en PostNL.

Bestuurders PostNL in het nieuws

facebook