Risk en finance

De ene crisis is de andere niet. Voor beroepsgroepen in het bedrijfsleven die zich bezig houden met de financiële risico’s van hun bedrijfsvoering (voorop de risk managers, controllers, accountants, registeraccountants, chief risk officers en chief finance officers) is de coronacrisis de eerste crisis in twee decennia gebleken waar zij niet kop van jut zijn gebleken.

Ga maar na. In 2000 leidden te hoge verwachtingen van beleggers maar net zozeer de al te ambitieuze plannen van cfo’s, cro’s en ceo’s, erop dat de internethype in één keer was afgelopen. Beurskoersen stortten in, talloze internetbedrijven gingen failliet. In de ‘nieuwe economie’ namelijk was geld uitgeven zogezegd belangrijker geweest dan geld verdienen. Of… toch niet.

De internetcrisis leidde er vervolgens weer toe dat in andere bedrijfstakken ineens grootschalig gesjoemel aan het licht kwam. Door de slechtere markomstandigheden echter slaagden bestuurders er bij onder andere het Amerikaanse nutsbedrijf Enron (dat ging failliet) en bij supermarktconcern Ahold (dat werd gered) niet langer in om gesjoemel onder de radar te houden. Grote boekhoudschandalen volgden wereldwijd.

Ook rondom private equity, dat sinds de eeuwwisseling in opmars is in Nederland, ontstonden de nodige problemen. Een aantal partijen bleken hun private equity-deelnemingen te gretig met schulden te hebben overladen.

De uitwassen leidden tot strengere wet- en regelgeving. Denk maar aan de Nederlandse corporate governance code voor goed bestuur, of de Amerikaanse Sarbanes Oxley act. Toezichthouders zoals De Nederlandsche Bank (DNB) en de Autoriteit Financiële Markten (AFM) kregen steeds meer verantwoordelijkheden en macht, wat vervolgens ook weer leidde tot een professionalisering van de finance en risk-afdelingen bij de grote concerns.

Opkomst chief risk officer

Die professionalisering kon echter niet voorkomen dat een volgende financiële crisis zich weer aandiende. De kredietcrisis vanaf 2007 raakte vooral de financiële sector en de bancaire sector. Kort daarna volgde de eurocrisis, die de eurozone en ook heel Europa in crisis dompelde. Juist in het hart van het kapitalistische systeem (de financiële sector) risico-regels systematisch werden omzeild en met de voeten getreden. Compliance bleek niet de oplossing. Een diepe economische crisis volgde. Banken wankelden of gingen failliet. De Europese Centrale Bank (ECB) moest redding brengen. Deze crisis leidde tot de opmars in de boardroom van de chief risk officer. Vooral in financiële concerns is de cro-functie inmiddels een centrale rol. Die houdt zich niet alleen met regels en compliance bezig maar ook met het stimuleren van goed gedrag. Tegenwoordig wordt de combinatie ook wel Hearts & Minds genoemd.

Terug naar het begin. Hoe anders zit het met de COVID-19 crisis. Aan de economische crisis die begon 2020 lag geen grootschalig frauderen of risicovol gedag ten grondslag, maar een gezondheidscrisis. De financial professionals staan bij deze crisis letterlijk buiten verdenking. Dit is geen crisis van te hoge schulden, te veel risico, of het voeren van een slechte boekhouding. De crisis is in eerste instantie veroorzaakt doordat COVID-19 ieders bewegingsvrijheid sterk beperkt.

Dat de finance professional of de chief financial officer niet kop van jut zijn, betekent ook weer niet dat ze het rustig kregen in deze crisis. Integendeel, ongekend waren in 2020 de omzetverliezen in veel bedrijfstakken. Of het nou bij private equity deelnemingen is, bij beursgenoteerde bedrijven of familiebedrijven, voor de cfo is het in de crisis juist alle hens aan dek.

Integrated reporting

Dat geldt, tot slot, niet alleen wat betreft risicomanagement of risicobeheersing. Ook de (register)accountant heeft het drukker gekregen. Consumenten en beleggers, mede kopschuw gemaakt door de crises van de afgelopen twee decennia, eisen van bedrijven veel meer transparantie en ‘een goed verhaal’. Dat goede verhaal betekent: ga je transparant en correct om met klanten, leveranciers, werknemers en andere stakeholders? Maar ook: hoe ziet de supply chain eruit? Hoe duurzaam of circulair is die? Voor organisaties leidt die toegenomen maatschappelijke druk ertoe dat ze niet enkel meer financieel dienen te rapporteren, maar ook over zaken als duurzaamheid en goed bestuur. Integrated reporting, heet het dan. Wat begon bij het Sustainability Report, waarin bedrijven over hun duurzaamheidsaspiraties vertellen, wordt steeds meer een centraal onderdeel van de bedrijfsvoering en daarmee de boekhoudgewoontes.

Lees verder

Verberg tekst

Bas Brouns (KLM): ‘De marge omhoog krijgen is onze grootste zorg’

Al bijna 30 jaar werkt Bas Brouns in diverse financiële functies bij KLM. Sinds april 2024 draagt hij als cfo de eindverantwoordelijkheid voor de financiën van de Nederlandse luchtvaartmaatschappij. Brouns heeft op een cruciaal moment plaatsgenomen in de financiële cockpit: KLM moet miljarden investeren in vlootvernieuwing, terwijl de winstgevendheid achterblijft bij die van zustermaatschappij Air France. ‘Het lijkt erop dat KLM niet gemaakt is voor snelle groei.’

Lees verder

Internationale spanningen en een escalerende handelsoorlog zorgen voor grote onzekerheid. De rol van cfo’s – die zullen moeten meebewegen met nieuwe handelsstromen en alert moeten zijn op nieuwe marktkansen – is strategischer dan ooit. Maar er is ook reden tot optimisme, zo was de boodschap tijdens het recente CFOdiner van Deloitte in H'ART Museum in Amsterdam. ‘Voor bedrijven die zich durven te herpositioneren, doen zich nieuwe kansen voor.’

Duurzame waardecreatie is voor ondernemingen steeds belangrijker. Hoe beïnvloedt dat de rol van cfo’s? Richten ze zich nog steeds vooral op de klassieke aandeelhouderswaarde of voelen ze zich medeverantwoordelijk voor een toekomstbestendige bedrijfsstrategie? Dat is het onderwerp van het promotieonderzoek van Ferry van Halem aan Nyenrode Business Universiteit. Samen met zijn supervisor, hoogleraar Jeroen Veldman, presenteert hij de eerste resultaten.

De cfo als strategisch navigator in een nieuwe wereldorde

Internationale spanningen en een escalerende handelsoorlog zorgen voor grote onzekerheid. De rol van cfo’s – die zullen moeten meebewegen met nieuwe handelsstromen en alert moeten zijn op nieuwe marktkansen – is strategischer dan ooit. Maar er is ook reden tot optimisme, zo was de boodschap tijdens het recente CFOdiner van Deloitte in H'ART Museum in Amsterdam. ‘Voor bedrijven die zich durven te herpositioneren, doen zich nieuwe kansen voor.’

Stimuleren of traineren: welke rol pakt de cfo in brede waardecreatie?

Duurzame waardecreatie is voor ondernemingen steeds belangrijker. Hoe beïnvloedt dat de rol van cfo’s? Richten ze zich nog steeds vooral op de klassieke aandeelhouderswaarde of voelen ze zich medeverantwoordelijk voor een toekomstbestendige bedrijfsstrategie? Dat is het onderwerp van het promotieonderzoek van Ferry van Halem aan Nyenrode Business Universiteit. Samen met zijn supervisor, hoogleraar Jeroen Veldman, presenteert hij de eerste resultaten.

Bedrijven formuleerden de afgelopen jaren ambitieuze duurzaamheidsdoelstellingen. Langzaam maken die verwachtingen plaats voor realisme. Het besef groeit dat de transitie naar een duurzamer bedrijfsmodel complex en kostbaar is, constateert Mohamed Bouker, partner bij Deloitte. Zijn boodschap: communiceer transparant en eerlijk naar alle stakeholders. Ook als dat lastig is.

Hoe neem je sustainability mee in de financiële sturing van een organisatie? Hoe ga je om met de spanningen tussen kortetermijnresultaten en langetermijndoelen en hoe snel kun je verduurzamen? Het zijn vragen waar iedere cfo mee te maken krijgt. De experts aan onze rondetafel laten hun licht schijnen over financiële sturing voor een duurzame toekomst. ‘Het bepalen van het tempo waarin je de stappen neemt, daar geeft de cfo richting aan.’

Cfo’s zijn enthousiast over de mogelijkheden die artificial intelligence (ai) biedt. Wel zoeken ze vaak nog naar goede toepassingen in de praktijk. Die zijn er zeker. Dat blijkt uit de jongste editie van de halfjaarlijkse Deloitte CFO Survey.

Cfo, wees eerlijk over de haalbaarheid van duurzaamheidsambities

Bedrijven formuleerden de afgelopen jaren ambitieuze duurzaamheidsdoelstellingen. Langzaam maken die verwachtingen plaats voor realisme. Het besef groeit dat de transitie naar een duurzamer bedrijfsmodel complex en kostbaar is, constateert Mohamed Bouker, partner bij Deloitte. Zijn boodschap: communiceer transparant en eerlijk naar alle stakeholders. Ook als dat lastig is.

De cfo als challenger en aanjager

Hoe neem je sustainability mee in de financiële sturing van een organisatie? Hoe ga je om met de spanningen tussen kortetermijnresultaten en langetermijndoelen en hoe snel kun je verduurzamen? Het zijn vragen waar iedere cfo mee te maken krijgt. De experts aan onze rondetafel laten hun licht schijnen over financiële sturing voor een duurzame toekomst. ‘Het bepalen van het tempo waarin je de stappen neemt, daar geeft de cfo richting aan.’

CFO survey Deloitte: AI en finance gaan prima samen

Cfo’s zijn enthousiast over de mogelijkheden die artificial intelligence (ai) biedt. Wel zoeken ze vaak nog naar goede toepassingen in de praktijk. Die zijn er zeker. Dat blijkt uit de jongste editie van de halfjaarlijkse Deloitte CFO Survey.

Jaap van Manen en Marlies de Vries over de Verklaring Omtrent Risicobeheersing (VOR)

Weten dat een grootschalig project dreigt te mislukken of weten dat de logistiek binnen een divisie niet op rolletjes loopt: vanaf 1 januari 2025 mogen bestuurders potentiële risico’s niet meer onder de pet houden dankzij de komst van de lang besproken Verklaring Omtrent Risicobeheersing (VOR). VOR-werkgroepvoorzitter Jaap van Manen en hoogleraar Marlies de Vries geven hun visie op de VOR. ‘Eerlijk vertellen wat er speelt op het vlak van risicomanagement getuigt van gezonde koopmansgeest.’

Lees verder

Meest gelezen

Waarom kopen bedrijven massaal hun eigen aandelen terug?

Bedrijven verzuipen in cash. Om de aandeelhouders te behagen, wordt voor miljarden euro's aan eigen aandelen teruggekocht op de beurs. Maar wat schiet het bedrijf daar zelf mee op?

Dít vinden techinvesteerders aantrekkelijk

Waar moeten bedrijven aan voldoen om in de smaak te vallen bij drie groeiende techinvesteerders? Onze rondetafeldeelnemers zijn verbonden aan investeringsmaatschappijen met grote impact op het softwarelandschap in Nederland.

Leon van Riet (NN Group) over de pensioentransitie: ‘Geen tijd te verliezen’

Er staat minder dan vier jaar op de teller om de pensioentransitie te realiseren, dus het is van groot belang dat bedrijven in actie komen, zegt Leon van Riet, ceo Life & Pensions van NN Group. De aanhoudende discussie over het nieuwe pensioenstelsel zorgt voor een afwachtende houding bij bestuurders, mogelijk met tijdnood als gevolg. ‘Er is 15 jaar over aanpassing van het stelsel gesproken en het is nu tijd om de wet uit te voeren.’

Komend jaar met het bedrijf iets te vieren?

Ga naar Lapland voor een onvergetelijke teambuilding in de sneeuw! Denk aan een sneeuwscooter- of huskysafari en geniet samen van het noorderlicht. Vraag vrijblijvend een reisvoorstel aan bij Voigt Travel, dé specialist in incentivereizen. >> Lees meer

Van changemaker-cfo tot chief value officer

Jos Baeten (a.s.r.): ‘Drie principes bij consolidatie’

Felice Verduyn-Van Weegen: ‘Er liggen nog zoveel gamechangers in biotech te wachten’

Ewout Prins: ‘Private equity weren uit de zorgsector is zeer onverstandig’

NIS2-richtlijn: cybersecurity vergt samenwerking

Dít vinden techinvesteerders aantrekkelijk

Over haar eerste honderd dagen als chief finance & risk officer zegt Barbara Bakker: ‘Het is een spannende tijd voor asset managers.’

Investeren in bedrijven die met hun innovaties de wereld een zet in de goede richting geven, is de missie van Edwin de Graaf van Gilde Healthcare en Laura Rooseboom van StartGreen Capital. De aanjagers van de transitie naar een betere wereld realiseren zich dat ze met financiële middelen in de positie verkeren om een verandering teweeg te brengen. ‘De opwarming van de aarde, vluchtelingenstromen… de uitdagingen zijn duidelijk.’

De eerste 100 dagen als cfro van APG Asset Management

Over haar eerste honderd dagen als chief finance & risk officer zegt Barbara Bakker: ‘Het is een spannende tijd voor asset managers.’

Steeds meer nadruk op impactvol en duurzaam investeren

Investeren in bedrijven die met hun innovaties de wereld een zet in de goede richting geven, is de missie van Edwin de Graaf van Gilde Healthcare en Laura Rooseboom van StartGreen Capital. De aanjagers van de transitie naar een betere wereld realiseren zich dat ze met financiële middelen in de positie verkeren om een verandering teweeg te brengen. ‘De opwarming van de aarde, vluchtelingenstromen… de uitdagingen zijn duidelijk.’

Duurzame sleutelrol voor de cfo

Duurzame sleutelrol voor de cfo

In de duurzaamheidstransitie van bedrijven is een sleutelrol weggelegd voor de cfo, die in de praktijk met de invulling daarvan soms blijkt te worstelen. Volgens Pim Rossen en Alexander Tamminga van strategisch adviesbureau Kearney is dit hét moment voor de introductie van een nieuw denkkader met een betere balans tussen korte- en langetermijnwaardecreatie. ‘Pas bestaande kpi’s aan de transformatiefase van het bedrijf aan.’
De drietrapsraket die partnerpensioen heet, wordt een ingewikkelde puzzel

De drietrapsraket die partnerpensioen heet, wordt een ingewikkelde puzzel

Onder de nieuwe Wet Toekomst Pensioenen veranderen – onder veel meer – de regelingen rond het partner- en wezenpensioen. Werkgevers die willen voorkomen dat nabestaanden in de financiële problemen komen en zich melden, moeten volgens senior sales consultant Joost de Visser van elipsLife nu al in actie komen. ‘1 januari 2028 is dichterbij dan u denkt.’
Private equity en de duurzame transitie van het mkb

Private equity en de duurzame transitie van het mkb

Private equity-investeerders geven mkbondernemers steeds vaker een zet in de goede richting als het om duurzaamheid gaat. Tjarda Molenaar, directeur van de Nederlandse Vereniging van Participatiemaatschappijen (NVP), onderzocht in het kader van haar promotieonderzoek hoe investment managers daarin slagen. ‘Ga door op het ingeslagen pad.’
Cfo, pak de rol van katalysator en strateeg

Cfo, pak de rol van katalysator en strateeg

De rol van de chief financial officer (cfo) is snel aan het veranderen. Het cliché van de ouderwetse financieel directeur als ‘boekhouder die alleen achterom kijkt’ is al heel lang niet meer van toepassing, maar inmiddels komt er zoveel op de cfo af dat van hem of haar nieuwe competenties worden gevraagd. De auteurs signaleren vijf aandachtspunten voor cfo’s die hun rol als katalysator en strateeg willen uitbouwen.
De eerste 100 dagen als cfo van Triodos Bank

De eerste 100 dagen als cfo van Triodos Bank

Over zijn eerste honderd dagen als cfo van Triodos Bank zegt Kees van Kalveen: ‘De focus op impact heeft mijn functie én mijn werkplezier verbreed.’
De nieuwe pensioenwerkelijkheid: vier uitdagingen en één bananenschil

De nieuwe pensioenwerkelijkheid: vier uitdagingen en één bananenschil

De overgang naar het nieuwe pensioenstelsel is de grootste uitdaging voor de financiële sector sinds de invoering van de euro. De transitie is omvangrijk en zeer complex. Hoewel de pensioensector hard aan het werk is met de veranderingen, is succes niet verzekerd. Jan-Wouter Bloos, pensioenspecialist van Deloitte, signaleert vier grote uitdagingen voor de sector – én een bananenschil.
1
2
3
4
5
6
7
8
facebook

ManagementScope.nl gebruikt cookies

Voorkeuren

Basis

Basis cookies:
Scope Business Media anonimiseert de data van personen die op de site terechtkomen. Hierdoor heeft managementscope.nl nauwelijks persoonlijke data van onze websitebezoekers in beheer en mogen wij selecte datapunten verzamelen die geenszins aan u als persoon te koppelen vallen. Onder noodzakelijke cookies vallen alle datapunten die Scope Business Media gerechtigd is om te plaatsen zonder expliciete toestemming van de bezoeker. Dit betreft enkel volledig geanonimiseerde data die noodzakelijk is voor het functioneren van de site.

Compleet (aanbevolen)

Overige cookies, bij het kiezen voor ‘compleet’:
Onder de noemer ‘Overige cookies’ vallen cookies waarvoor wij expliciet toestemming van u nodig hebben. Hieronder vallen bijvoorbeeld onze marketing cookies die wij tevens volledig anonimiseren. Deze cookies zijn echter wel essentieel voor Scope Business Media, om ervoor te zorgen dat managementscope.nl kan blijven voortbestaan als site.

Cookie- en privacyverklaring