Digitalisering en disruptie

Disruptie: je zou het de wraak van digitalisering kunnen noemen. Zij onder ons die het dotcomtijdperk rond de eeuwwisseling bewust meemaakten, herinneren zich wellicht hoe beurskoersen gigantisch opliepen vanwege de gecombineerde belofte van digitalisering en het internet. Het internet zou tot hele nieuwe businessmodellen leiden en zou hele sectoren snel veranderen. Bij de gevestigde orde in de bedrijfswereld stond men erbij en keek men ernaar. Werken met een personal computer (pc) op kantoor, mailen in plaats van faxen of bellen, tot daar aan toe, een stukje business development online nog net, maar een heel nieuw businessmodel of een nieuwe strategie omwille van internet? Ik dacht het niet!

Dat was toen: het toen van traag modeminternet, exponentieel minder rekenkracht voor computers, geheugenchips enzoverder. De internethype kwam en ging. OP een aantal bedrijven na, zoals Google en Amazon, gingen veel van de nieuwe internetbedrijven roemloos ten onder.

Inmiddels hebben we WiFi en 5G, en vooral ook: hele krachtige computers die complexe software, vaak voorzien van kunstmatige intelligentie of artificial intelligence, moeiteloos aankunnen. De dromen van het dotcomtijdperk worden nú werkelijkheid. Innovaties die te maken hebben met mobile en social zijn aan de orde van de dag. Verkopen doe je net zozeer via Facebook en Google Maps als via een van bakstenen opgetrokken winkel. Hele nieuwe strategieën leiden tot nieuwe businessmodellen en die leiden tot veranderende waardeketens. Een internetplatform als Marktplaats veranderde tal van sectoren. Disruptie inderdaad, noemen we het dan. De grote concerns die rond de eeuwwisseling haast verveeld aan de zijlijn bleven staan, ondergaan nu zelf noodgedwongen een digitale transformatie of digitale transitie, zoals het ook wel eens wordt genoemd.

Die disruptie stopt niet waar we nu zijn. Grote thema’s als klimaatverandering, de focus op duurzaamheid, het stakeholdersmodel, maatschappelijke impact, en de opkomst van purpose driven organisaties, vereisen juist van onze knapste koppen een focus op nog snellere digitalisering, digitale innovaties en software-oplossingen.
Ook binnen bedrijven zorgt digitalisering voor een revolutie. Het agile werken, de wendbare organisatie, internationale decentralisatie, de opkomst van allerhande robotica en robotisering in het algemeen: het zou allemaal niet mogelijk zijn zonder digitalisering, en vooral het gebruik van data, die via een cloud-applicatie beschikbaar worden gesteld aan wie het maar nodig heeft.

Lees verder

Verberg tekst

Roman Scieszka (FrieslandCampina) over efficiency in de supply chain

Sinds zijn aantreden bij zuivelcoöperatie FrieslandCampina zoekt Roman Scieszka naar verbeteringen binnen de supply chain, want zelfs de kleinste aanpassingen hebben grote impact op efficiëntere productie en verduurzaming. Zijn visie staat de wendbaarheid niet in de weg: ‘Toen het Suezkanaal was geblokkeerd, konden we de alternatieve route meteen uit de lade pakken.’

Lees verder

De betrokkenheid van de chief operations officer vergroot de slagingskans van de digitale transformatie binnen de onderneming. De coo weet waar de inzet van data de meeste impact heeft en is in staat om een datagedreven cultuur te creëren.

Eveline Paternotte is sinds mei 2020 directeur HR van veevoederbedrijf ForFarmers. Samen met de 2.500 medewerkers is zij dagelijks bezig om meer voeding te produceren voor een groeiende wereldbevolking met een kleinere impact op het milieu.

De coo weet waar data de meeste impact heeft

De betrokkenheid van de chief operations officer vergroot de slagingskans van de digitale transformatie binnen de onderneming. De coo weet waar de inzet van data de meeste impact heeft en is in staat om een datagedreven cultuur te creëren.

Eveline Paternotte (ForFarmers): 'Met een tablet naar de boer'

Eveline Paternotte is sinds mei 2020 directeur HR van veevoederbedrijf ForFarmers. Samen met de 2.500 medewerkers is zij dagelijks bezig om meer voeding te produceren voor een groeiende wereldbevolking met een kleinere impact op het milieu.

Bij zijn aantreden trof ABN AMRO-bestuurder Christian Bornfeld een bank aan met een stevige IT-infrastructuur. Inmiddels wordt digitalisering niet meer gezien als extra, maar als leidend bij elke activiteit. ‘Collega’s werken vanuit de business lines mee binnen innovatieteams, zodat we innoveren vanuit de juiste klantbehoeften.’

Techbedrijf CM.com is een snelle groeier in conversational commerce. Oprichter en ceo Jeroen van Glabbeek en president-commissaris Martin van Pernis introduceren het snel groeiende bedrijf: ‘Bedrijven willen op dezelfde manier met mensen communiceren als mensen onderling. Die oplossing leveren wij.’

Kleine teams van technici, meerdere eigen softwarelabels en een missie om de publieke en semipublieke wereld vooruit te helpen: daarmee is IT-bedrijf Topicus groot geworden. De coronacrisis geeft het bedrijf ook de wind in de zeilen. Ceo Daan Dijkhuizen: ‘In een week tijd steeg het aantal gebruikers naar een aantal dat we in 2025 hoopten te bereiken.’  

Voor Christian Bornfeld (ABN Amro) geldt digital first

Bij zijn aantreden trof ABN AMRO-bestuurder Christian Bornfeld een bank aan met een stevige IT-infrastructuur. Inmiddels wordt digitalisering niet meer gezien als extra, maar als leidend bij elke activiteit. ‘Collega’s werken vanuit de business lines mee binnen innovatieteams, zodat we innoveren vanuit de juiste klantbehoeften.’

Jeroen van Glabbeek en Martin van Pernis: 'We willen toe naar conversational commerce'

Techbedrijf CM.com is een snelle groeier in conversational commerce. Oprichter en ceo Jeroen van Glabbeek en president-commissaris Martin van Pernis introduceren het snel groeiende bedrijf: ‘Bedrijven willen op dezelfde manier met mensen communiceren als mensen onderling. Die oplossing leveren wij.’

In tijden van lockdown wil iedereen een IT-oplossing, ziet Daan Dijkhuizen

Kleine teams van technici, meerdere eigen softwarelabels en een missie om de publieke en semipublieke wereld vooruit te helpen: daarmee is IT-bedrijf Topicus groot geworden. De coronacrisis geeft het bedrijf ook de wind in de zeilen. Ceo Daan Dijkhuizen: ‘In een week tijd steeg het aantal gebruikers naar een aantal dat we in 2025 hoopten te bereiken.’  

Jasper de Wit: 'Digitalisering leidt tot stabiliteit in de bedrijfsvoering'

Ingenieursadviesbureau Royal HaskoningDHV verkeert in een digitale transformatie. Die noopt verschillende bloedgroepen binnen het concern tot nauwe samenwerking. Vanzelf gaat dat niet: ingenieurs hebben immers een andere achtergrond dan softwareprogrammeurs. Maar het levert vooral veel op: ‘Digitalisering leidt tot stabiliteit in de bedrijfsvoering.’

Lees verder

Meest gelezen

Voor Christian Bornfeld (ABN Amro) geldt digital first

Bij zijn aantreden trof ABN AMRO-bestuurder Christian Bornfeld een bank aan met een stevige IT-infrastructuur. Inmiddels wordt digitalisering niet meer gezien als extra, maar als leidend bij elke activiteit.

Jasper de Wit: 'Digitalisering leidt tot stabiliteit in de bedrijfsvoering'

Ingenieursadviesbureau Royal HaskoningDHV verkeert in een digitale transformatie. Die noopt verschillende bloedgroepen binnen het concern tot nauwe samenwerking. Vanzelf gaat dat niet.

Marguerite Soeteman-Reijnen (Aon): 'In deze nieuwe wereld moet je altijd op je hoede zijn'

De chairman van de executive board van Aon Holdings en global chief marketing officer van Aon Inpoint is nauw aangesloten bij digitale ontwikkelingen. ‘Ik geloof in leiders die kunnen meepraten over de inhoud.’

Management Scope zoekt editorial executive (0-3 jaar ervaring)

Wij zoeken een nieuwe editorial executive die bijeenkomsten, interviews en artikelen van begin tot einde organiseert. Wil jij meewerken aan een platform waar bestuurders van Nederlands grootste bedrijven met elkaar in discussie gaan over belangrijke onderwerpen als innovatie, corporate governance en maatschappelijke impact? >> Bekijk dan onze vacature!

Digital transformation know how

Otto Jager (TenneT) gebruikt digitale technologie om efficiƫnter met het elektriciteitsnet om te gaan

Toezicht in disruptieve tijden

De cfo neemt betere beslissingen dankzij kunstmatige intelligentie

Multicommissaris Jeroen Kremers wil graag kernachtige informatie

Wim Pelsma (Aalberts): 'We kunnen snel bewegen'

Eric Rondolat, ceo van Signify, maakte een jaar of zes geleden een analyse van de markt om tot de ontdekking te komen dat er niet slechts één transitie gaande was, maar vijf. De rode draad bij de transities die zich binnen het concern voortdurend voltrekken: ‘Met onze technology jump leveren we een betekenisvolle bijdrage aan een betere wereld.’

Arthur van Schendel, managing director van IT-dienstverlener Schuberg Philis, beantwoordt veelgestelde vragen over transformeren. Zíjn stip op de horizon: dat u straks data gebruikt om vooruit te kijken (en niet langer bestuurt via de achteruitkijkspiegel).

Signify-ceo Eric Rondolat over licht als communicatiemiddel

Eric Rondolat, ceo van Signify, maakte een jaar of zes geleden een analyse van de markt om tot de ontdekking te komen dat er niet slechts één transitie gaande was, maar vijf. De rode draad bij de transities die zich binnen het concern voortdurend voltrekken: ‘Met onze technology jump leveren we een betekenisvolle bijdrage aan een betere wereld.’

Transformeren voor twijfelaars

Arthur van Schendel, managing director van IT-dienstverlener Schuberg Philis, beantwoordt veelgestelde vragen over transformeren. Zíjn stip op de horizon: dat u straks data gebruikt om vooruit te kijken (en niet langer bestuurt via de achteruitkijkspiegel).

Gaston Aussems (Mollie) over groeien in een competitieve markt

Online betaaldienstverlener Mollie groeit al jarenlang sterk in een competitieve markt. Managing director Gaston Aussems aarzelt niet om harde keuzes te maken om de scherpe focus op technologie te behouden. ‘We blijven een product-first onderneming.’

Digitale transformatie is het omarmen van complexiteit en onzekerheid

Het afgelopen jaar heeft IT-bedrijf Schuberg Philis in Management Scope in essays en interviews over strategie, cultuur, leiderschap en technologie zijn visie op de digitale transformatie gegeven. Nu de markt een ervaringsjaar verder is, is het tijd voor een verdiepingsslag. Wij delen graag onze laatste inzichten, met dank aan corporate Nederland.

Henk Jan Gerzee en Michiel Valk over running and changing the business

Bij digitale transformatie moet de organisatie blijven doordraaien. Hoe borg je de continuïteit? Dit vraagstuk leidt tot toenemende populariteit van de chief digital officer (cdo). Henk Jan Gerzee vervult die rol op Schiphol, Michiel Valk is directeur van Yacht IT. ‘Om echt te veranderen, moet je capaciteit creëren.’

De onschatbare waarde van verandervermogen

Digitale innovaties volgen elkaar in ijltempo op, waardoor bestuurders voor grote investeringsdilemma’s staan. Doemscenario’s over wat er gebeurt als de boot wordt gemist, zitten nuchtere besluitvorming in de weg. De oplossing zit in echte wendbaarheid, die bereikt wordt door nieuwe werkmethodes op het snijvlak van IT en finance.

Schuberg Philis adviseert over gedateerde applicatielandschappen

Binnen de digitale transformatie is er te weinig aandacht voor de stijgende kosten van oude kernsystemen, terwijl het aanpakken van dit oude applicatielandschap pure noodzaak is – en dat gaat veel verder dan cosmetische ingrepen. Een ongemakkelijke boodschap van IT-bedrijf Schuberg Philis en onderzoeksbureau Giarte.

Marjolein Smeets en Lucien Engelen over de urgentie van digitalisering

Voor Marjolein Smeets en Lucien Engelen – zij plaatsvervangend diensthoofd ICT bij de Nationale Politie, hij directeur van het innovatiecentrum van het Radboudumc – is de noodzaak van digitale transformatie evident. Maar: ‘Soms ben je een roepende in de woestijn.’
1
2
facebook