Digitalisering en disruptie

Disruptie: je zou het de wraak van digitalisering kunnen noemen. Zij onder ons die het dotcomtijdperk rond de eeuwwisseling bewust meemaakten, herinneren zich wellicht hoe beurskoersen gigantisch opliepen vanwege de gecombineerde belofte van digitalisering en het internet. Het internet zou tot hele nieuwe businessmodellen leiden en zou hele sectoren snel veranderen. Bij de gevestigde orde in de bedrijfswereld stond men erbij en keek men ernaar. Werken met een personal computer (pc) op kantoor, mailen in plaats van faxen of bellen, tot daar aan toe, een stukje business development online nog net, maar een heel nieuw businessmodel of een nieuwe strategie omwille van internet? Ik dacht het niet!

Dat was toen: het toen van traag modeminternet, exponentieel minder rekenkracht voor computers, geheugenchips enzoverder. De internethype kwam en ging. OP een aantal bedrijven na, zoals Google en Amazon, gingen veel van de nieuwe internetbedrijven roemloos ten onder.Inmiddels hebben we WiFi en 5G, en vooral ook: hele krachtige computers die complexe software, vaak voorzien van kunstmatige intelligentie of artificial intelligence, moeiteloos aankunnen. De dromen van het dotcomtijdperk worden nú werkelijkheid. Innovaties die te maken hebben met mobile en social zijn aan de orde van de dag. Verkopen doe je net zozeer via Facebook en Google Maps als via een van bakstenen opgetrokken winkel. Hele nieuwe strategieën leiden tot nieuwe businessmodellen en die leiden tot veranderende waardeketens. Een internetplatform als Marktplaats veranderde tal van sectoren. Disruptie inderdaad, noemen we het dan. De grote concerns die rond de eeuwwisseling haast verveeld aan de zijlijn bleven staan, ondergaan nu zelf noodgedwongen een digitale transformatie of digitale transitie, zoals het ook wel eens wordt genoemd.Die disruptie stopt niet waar we nu zijn. Grote thema’s als klimaatverandering, de focus op duurzaamheid, het stakeholdersmodel, maatschappelijke impact, en de opkomst van purpose driven organisaties, vereisen juist van onze knapste koppen een focus op nog snellere digitalisering, digitale innovaties en software-oplossingen.Ook binnen bedrijven zorgt digitalisering voor een revolutie. Het agile werken, de wendbare organisatie, internationale decentralisatie, de opkomst van allerhande robotica en robotisering in het algemeen: het zou allemaal niet mogelijk zijn zonder digitalisering, en vooral het gebruik van data, die via een cloud-applicatie beschikbaar worden gesteld aan wie het maar nodig heeft.

Lees verder

Verberg tekst

Toezicht op digitale transformatie

Goed toezicht op digitale transformatie vraagt om leergierige commissarissen. Specifieke expertise is niet nodig, maar ervaring met disruptie kan zeker helpen bij de vele unknowns en dilemma’s, vinden de vier deelnemers aan onze rondetafel die een digitale portefeuille met elkaar gemeen hebben. ‘Het gaat om een holistische kijk op IT, business en samenleving.’

Lees verder

Het in goede banen leiden van onze digitale samenleving – de zorg voor infrastructuur en netwerken – is een complexe opdracht. Infoblox is succesvol met netwerkbeheer en -beveiliging. Ceo Jesper Andersen: ‘Wij richten ons op risico’s en onregelmatigheden in het netwerk, downtime kan levens kosten.’

Elk bedrijf moet investeren in IT-oplossingen om te groeien en concurrerend te blijven. Waar let je op bij het sluiten van IT-overeenkomsten en hoe voorkom je dat je door een schimmige constructie in de val loopt? En ook: hoe stimuleer je dat leveranciers goed met elkaar samenwerken? Het uitkeren van bonussen kan een goede stimulans zijn, aldus Van Doorne-partner Bart van Reeken.

Jesper Andersen (Infoblox): 'Cybersecurity is mission critical'

Het in goede banen leiden van onze digitale samenleving – de zorg voor infrastructuur en netwerken – is een complexe opdracht. Infoblox is succesvol met netwerkbeheer en -beveiliging. Ceo Jesper Andersen: ‘Wij richten ons op risico’s en onregelmatigheden in het netwerk, downtime kan levens kosten.’

Geen schimmige constructie, maar een slim IT-contract

Elk bedrijf moet investeren in IT-oplossingen om te groeien en concurrerend te blijven. Waar let je op bij het sluiten van IT-overeenkomsten en hoe voorkom je dat je door een schimmige constructie in de val loopt? En ook: hoe stimuleer je dat leveranciers goed met elkaar samenwerken? Het uitkeren van bonussen kan een goede stimulans zijn, aldus Van Doorne-partner Bart van Reeken.

Financials kunnen de klant veel beter bedienen als zij alle data van sales, service en marketing bijeenbrengen. Ondertussen moeten de strenge regels voor gebruik van klantdata heroverwogen worden, want de begrenzing doet niet alleen bedrijven maar ook de maatschappij tekort, betogen Rob Klomps en Michiel Pieters.

Qua punctualiteit, veiligheid en klanttevredenheid is er in tien jaar tijd veel gebeurd bij het openbaarvervoerbedrijf van de gemeente Amsterdam, aldus Claudia Zuiderwijk. Maar de algemeen directeur van GVB wil externe ontwikkelingen verbinden aan interne veranderingen en op dat vlak is er genoeg werk aan de winkel. ‘We moeten onze top-3 prioriteiten als GVB helder krijgen. Daarom gaan we per kwartaal de klokken gelijkzetten.’

De pandemie heeft bestuur en toezicht voorgoed veranderd. In de boardroom van de toekomst wordt virtueel én fysiek vergaderd, over financiële én niet-financiële informatie, gericht op waardecreatie voor aandeelhouders én andere stakeholders.

Ontsluit relevante klantdata nú

Financials kunnen de klant veel beter bedienen als zij alle data van sales, service en marketing bijeenbrengen. Ondertussen moeten de strenge regels voor gebruik van klantdata heroverwogen worden, want de begrenzing doet niet alleen bedrijven maar ook de maatschappij tekort, betogen Rob Klomps en Michiel Pieters.

Claudia Zuiderwijk (GVB) over informatie-asymmetrie en -overload en de rol van digitalisering

Qua punctualiteit, veiligheid en klanttevredenheid is er in tien jaar tijd veel gebeurd bij het openbaarvervoerbedrijf van de gemeente Amsterdam, aldus Claudia Zuiderwijk. Maar de algemeen directeur van GVB wil externe ontwikkelingen verbinden aan interne veranderingen en op dat vlak is er genoeg werk aan de winkel. ‘We moeten onze top-3 prioriteiten als GVB helder krijgen. Daarom gaan we per kwartaal de klokken gelijkzetten.’

Een hybride boardroom is het nieuwe normaal

De pandemie heeft bestuur en toezicht voorgoed veranderd. In de boardroom van de toekomst wordt virtueel én fysiek vergaderd, over financiële én niet-financiële informatie, gericht op waardecreatie voor aandeelhouders én andere stakeholders.

Roman Scieszka (FrieslandCampina) over efficiency in de supply chain

Sinds zijn aantreden bij zuivelcoöperatie FrieslandCampina zoekt Roman Scieszka naar verbeteringen binnen de supply chain, want zelfs de kleinste aanpassingen hebben grote impact op efficiëntere productie en verduurzaming. Zijn visie staat de wendbaarheid niet in de weg: ‘Toen het Suezkanaal was geblokkeerd, konden we de alternatieve route meteen uit de lade pakken.’

Lees verder

Meest gelezen

Voor Christian Bornfeld (ABN Amro) geldt digital first

Bij zijn aantreden trof ABN AMRO-bestuurder Christian Bornfeld een bank aan met een stevige IT-infrastructuur. Inmiddels wordt digitalisering niet meer gezien als extra, maar als leidend bij elke activiteit.

Jasper de Wit: 'Digitalisering leidt tot stabiliteit in de bedrijfsvoering'

Ingenieursadviesbureau Royal HaskoningDHV verkeert in een digitale transformatie. Die noopt verschillende bloedgroepen binnen het concern tot nauwe samenwerking. Vanzelf gaat dat niet.

De coo weet waar data de meeste impact heeft

De betrokkenheid van de chief operations officer vergroot de slagingskans van de digitale transformatie binnen de onderneming. De coo weet waar de inzet van data de meeste impact heeft en is in staat om een datagedreven cultuur te creëren.

Mgmt. Scope zoekt junior partnershipmanager

Ben je net of bijna afgestudeerd en op zoek naar een dynamische functie? Lijkt het je leuk om onze kennispartners te ontzorgen, te werken met consultants, multinationals en wetenschappers en na te denken over de juiste invalshoek voor een verhaal? En ben je servicegericht en gastvrij? Dan zoeken we jou als junior partnershipmanager! >> Bekijk de vacature hier!

Eveline Paternotte (ForFarmers): 'Met een tablet naar de boer'

Hoe Babak Fouladi KPN digitaliseert

Vier experts over impact en implementatie van ai

Marieke Snoep ziet digitalisering oprukken over de volle breedte

Effectieve directievoering? Er is nog veel winst te halen

Voor Christian Bornfeld (ABN Amro) geldt digital first

Digitale turbulentie is het nieuwe normaal. Hoe zorg je voor stabiliteit in woelige tijden? Professor digital transformation Stijn Viaene van Vlerick Business School bundelde jarenlang opgebouwde kennis in zijn boek Digital transformation know how. In dit artikel schetst hij de belangrijkste conclusies.

TenneT-cfo Otto Jager weet één ding zeker: er zijn enorme investeringen nodig om de energietransitie te doen slagen. Maar verder heeft de hoogspanningsnetbeheerder weinig zekerheden: niemand weet precies hoe de energietransitie uit zal pakken, en daarmee ook de transitie van TenneT zelf: ‘Met digitale technologie valt veel te winnen.’

Digital transformation know how

Digitale turbulentie is het nieuwe normaal. Hoe zorg je voor stabiliteit in woelige tijden? Professor digital transformation Stijn Viaene van Vlerick Business School bundelde jarenlang opgebouwde kennis in zijn boek Digital transformation know how. In dit artikel schetst hij de belangrijkste conclusies.

Otto Jager (TenneT) gebruikt digitale technologie om efficiënter met het elektriciteitsnet om te gaan

TenneT-cfo Otto Jager weet één ding zeker: er zijn enorme investeringen nodig om de energietransitie te doen slagen. Maar verder heeft de hoogspanningsnetbeheerder weinig zekerheden: niemand weet precies hoe de energietransitie uit zal pakken, en daarmee ook de transitie van TenneT zelf: ‘Met digitale technologie valt veel te winnen.’

Toezicht in disruptieve tijden

Hoe spelen onze bedrijven in op de nieuwe werkelijkheid die digitalisering met zich meebrengt en wat kunnen commissarissen bijdragen om bedrijven door deze tijd van disruptie te loodsen? Er zijn wellicht meer vragen dan antwoorden, maar één ding is zeker: digitalisering leidt tot het reshuffelen van competenties én tot pijnlijke keuzes: ‘Vervang analoge mensen.’

De cfo neemt betere beslissingen dankzij kunstmatige intelligentie

De juiste inzet van data kan de onderneming een strategische voorsprong geven. Daar ligt een grote kans voor de cfo, signaleert professor Kristof Stouthuysen van Vlerick Business School in zijn recente onderzoek. Technologie maakt het ontsluiten van waardevolle data relevanter dan ooit.

Multicommissaris Jeroen Kremers wil graag kernachtige informatie

Voor bestuurders is het verleidelijk de voortdurend beschikbare stroom informatie permanent te delen met de raad van commissarissen. Volgens multicommissaris Jeroen Kremers moet het anders. ‘Het heeft meer zin om de juíste informatie te krijgen, voorzien van een beoordeling door de verantwoordelijke functionaris.’ Plus: de rol van de company secretary hierin.

Wim Pelsma (Aalberts): 'We kunnen snel bewegen'

Aalberts-ceo Wim Pelsma ziet het formeren van de beste teams als zijn voornaamste taak. In de slipstream daarvan digitaliseert het concern als vanzelf. ‘Klanten vragen of wij kunnen nagaan hoe efficiënt hun systemen zijn. We hebben sensoren geplaatst op onze producten en dat levert bruikbare data op. Digitaliseren is dus een kwestie van goed kijken naar wat de markt en wat de klant wil.’

Deze digitale ontwikkelingen komen op u af

Al jaren houden Arthur van Schendel en Jeroen Borst van IT-dienstverlener Schuberg Philis zich bezig met digitalisering. Ze volgen en begeleiden tal van digitaliseringsprocessen en spreken voor Management Scope met bestuurders van bedrijven die in transitie zijn. Uit al die ervaringen en gesprekken trekken Borst en Van Schendel nu een aantal conclusies. De hamvraag: what’s next?

Koen Jonkers (DAF Trucks) wil realistisch blijven over digitalisering

Op het visitekaartje van Koen Jonkers staat voluit quality manager operations & continuous improvement. Die laatste toevoeging legt wel wat druk op de manager van DAF Trucks: ‘De buitenwereld verwacht van onze afdeling dat we continu met fantastische ideeën komen. De sky is toch de limit? Ik noem dat de Hollywood-factor. Maar we moeten realistisch blijven.’
1
2
facebook