Digitalisering en disruptie
Disruptie: je zou het de wraak van digitalisering kunnen noemen. Zij onder ons die het dotcomtijdperk rond de eeuwwisseling bewust meemaakten, herinneren zich wellicht hoe beurskoersen gigantisch opliepen vanwege de gecombineerde belofte van digitalisering en het internet. Het internet zou tot hele nieuwe businessmodellen leiden en zou hele sectoren snel veranderen. Bij de gevestigde orde in de bedrijfswereld stond men erbij en keek men ernaar. Werken met een personal computer (pc) op kantoor, mailen in plaats van faxen of bellen, tot daar aan toe, een stukje business development online nog net, maar een heel nieuw businessmodel of een nieuwe strategie omwille van internet? Ik dacht het niet!


Drie topvrouwen over generative artificial intelligence: ‘Een enorme call to action’
Hoewel werken met generative artificial intelligence-systemen (GenAI) nog te vergelijken is met rijden in een auto zonder remmen, kan geen enkele organisatie zich een afwachtende houding permitteren, zeggen de drie experts aan onze rondetafel. ‘Leiders denken te weinig fundamenteel na over de gevolgen van GenAI voor de missie en strategie. Het loopt door je hele bedrijfsvoering heen. Iedere bestuurder moet zich bijscholen.’
Lees verderAart Rupert begon 12 jaar geleden als ‘chef IT’ bij Damen. In die 12 jaar transformeerde hij de scheepsbouwer tot een toonaangevend digitaal concern dat inmiddels is gespecialiseerd in het bieden van maritieme oplossingen. De chief digital officer ziet creativiteit als essentieel voor goede prestaties. ‘IT’ers willen alles standaardiseren, terwijl wij vanuit craftsmanship al snel zeggen: we maken wel even een oplossing op maat. Dat is een mooie battle. Ik vind dat je best eens mag afwijken.’
Generatieve ai (GenAI) transformeert de digitale wereld in hoog tempo. Europa bevindt zich daarbij in een complexe positie. Aan de ene kant wil het continent profiteren van de voordelen die GenAI biedt, aan de andere kant worstelt het met een groeiende afhankelijkheid van Amerikaanse technologiegiganten. Europa moet op zoek naar het evenwicht, schrijft Naser Bakhshi van Deloitte. Maar hoe?
Aart Rupert (Damen) over de battle tussen IT en craftmanship
Aart Rupert begon 12 jaar geleden als ‘chef IT’ bij Damen. In die 12 jaar transformeerde hij de scheepsbouwer tot een toonaangevend digitaal concern dat inmiddels is gespecialiseerd in het bieden van maritieme oplossingen. De chief digital officer ziet creativiteit als essentieel voor goede prestaties. ‘IT’ers willen alles standaardiseren, terwijl wij vanuit craftsmanship al snel zeggen: we maken wel even een oplossing op maat. Dat is een mooie battle. Ik vind dat je best eens mag afwijken.’
Europa’s pad naar digitale soevereiniteit
Generatieve ai (GenAI) transformeert de digitale wereld in hoog tempo. Europa bevindt zich daarbij in een complexe positie. Aan de ene kant wil het continent profiteren van de voordelen die GenAI biedt, aan de andere kant worstelt het met een groeiende afhankelijkheid van Amerikaanse technologiegiganten. Europa moet op zoek naar het evenwicht, schrijft Naser Bakhshi van Deloitte. Maar hoe?
Marktleider op het gebied van process mining en process intelligence Celonis is de nieuwste kennispartner van Management Scope. Door het verzamelen van data uit bestaande bedrijfssystemen maakt Celonis inzichtelijk wat er binnen een bedrijf gebeurt, om vervolgens oplossingen te bieden om teams te helpen deze waarde te kwantificeren. Regional vice president Benelux Christian Tabois: ‘Door een digitale laag boven bestaande systemen te plaatsen en daarin alle online data te integreren, zien we precies hoe processen verlopen en wordt het mogelijk de exacte oorzaak van problemen te achterhalen.’
Nu artificial intelligence (ai) op vele plekken ongekende kansen biedt, staan organisaties voor de uitdaging hierop te anticiperen – maar dan wel op een verstandige manier, met oog voor de risico’s en beperkingen. ‘Overal zal de workflow veranderen’, zo luidde de urgente boodschap tijdens een masterclass voor commissarissen van Management Scope in samenwerking met The Board Practice. Waar moeten leiders op letten tijdens deze transitie?
Digitale transformatie moet verdergaan dan alleen implementatie van nieuwe technologieën: het vraagt om een fundamentele verandering in de manier waarop organisaties én medewerkers opereren. Bianca den Elsen en Lieke van Kleffens zetten met vijf aanbevelingen uiteen hoe je verandermanagement tijdens dit proces effectief inzet.
Christian Tabois (Celonis): ‘Process intelligence brengt projecten tot wasdom en waarde’
Marktleider op het gebied van process mining en process intelligence Celonis is de nieuwste kennispartner van Management Scope. Door het verzamelen van data uit bestaande bedrijfssystemen maakt Celonis inzichtelijk wat er binnen een bedrijf gebeurt, om vervolgens oplossingen te bieden om teams te helpen deze waarde te kwantificeren. Regional vice president Benelux Christian Tabois: ‘Door een digitale laag boven bestaande systemen te plaatsen en daarin alle online data te integreren, zien we precies hoe processen verlopen en wordt het mogelijk de exacte oorzaak van problemen te achterhalen.’
Masterclass ai: 'Schone data zijn het nieuwe goud'
Nu artificial intelligence (ai) op vele plekken ongekende kansen biedt, staan organisaties voor de uitdaging hierop te anticiperen – maar dan wel op een verstandige manier, met oog voor de risico’s en beperkingen. ‘Overal zal de workflow veranderen’, zo luidde de urgente boodschap tijdens een masterclass voor commissarissen van Management Scope in samenwerking met The Board Practice. Waar moeten leiders op letten tijdens deze transitie?
Zó vergroot je de betrokkenheid tijdens de digitale transformatie
Digitale transformatie moet verdergaan dan alleen implementatie van nieuwe technologieën: het vraagt om een fundamentele verandering in de manier waarop organisaties én medewerkers opereren. Bianca den Elsen en Lieke van Kleffens zetten met vijf aanbevelingen uiteen hoe je verandermanagement tijdens dit proces effectief inzet.

Ken Serdons (Mollie): ‘De basis is juist om géén maatwerk te bieden’
In nog geen twee decennia groeide Mollie uit van disrupter tot een gevestigde on- en offline betalingsdienstaanbieder. Simpliciteit is volgens chief commercial officer Ken Serdons de belangrijkste pijler onder het bedrijf. Samen met de focus op groei en innovatie doen slimme integraties en het gebrek aan maatwerk de rest. ‘Klanten met een paar transacties per dag hebben bij ons hetzelfde product als klanten met honderden miljoenen aan volume.’
Lees verderMeest gelezen

Vroukje van Oosten Slingeland (ING Groep) over ai-toepassingen in legal
Als het om generatieve artificial intelligence gaat (gen ai), is het ei van Columbus nog niet uitgebroed, zegt Vroukje van Oosten Slingeland, general counsel van ING. Het toekomstpotentieel van ai is groot, denkt ze, ook voor juristen.
.jpg)
Bart Leurs (Rabobank): ‘We hebben een tijdelijke AI-stop ingevoerd’
Data, financieel en niet-financieel, zijn essentieel voor Rabobank. Chief innovation and technology officer Bart Leurs vertelt enthousiast over de kansen die samenhangen met het artificial intelligence-tijdperk en hoe hij de organisatie klaarstoomt op dit vlak.
Een beetje paranoia helpt bij het digitaliseren


Kevin Gamble (IKEA) over digitalisering: ‘Meer tijd voor werk dat waarde toevoegt’

Masterclass ai: ‘Een enorme impact op het bedrijfsleven’

Vroukje van Oosten Slingeland (ING Groep) over ai-toepassingen in legal

‘Legal + GenAI’: de kansen liggen voor het oprapen

Directeuren, houd u aan uw eigen cybersecuritybeleid

Pensioenuitvoerders en de uitdaging van realtime data
Over haar eerste honderd dagen als executive director strategy, insights & digital transformation van VodafoneZiggo zegt Fleur van Beem: ‘Ik wilde zelf aan het roer staan.’
Daniel Gebler was in 2015 een van de founders van Picnic. Als cto van de online supermarktketen gelooft hij in snelle sprints als innovatiestrategie. Groot denken hoeft niet altijd: 10 keer 10 procent verbetering levert meer op dan één keer 100 procent. Waarde toevoegen kan bovendien alleen door tech te verbinden met de operatie en de business. ‘Als je het niet weet te vertalen in operational excellence, heeft digitaal talent geen waarde.’
De eerste 100 dagen als lid raad van bestuur van VodafoneZiggo
Over haar eerste honderd dagen als executive director strategy, insights & digital transformation van VodafoneZiggo zegt Fleur van Beem: ‘Ik wilde zelf aan het roer staan.’
Daniel Gebler (Picnic): ‘Digitale transformaties hoeven niet wereldschokkend te zijn’
Daniel Gebler was in 2015 een van de founders van Picnic. Als cto van de online supermarktketen gelooft hij in snelle sprints als innovatiestrategie. Groot denken hoeft niet altijd: 10 keer 10 procent verbetering levert meer op dan één keer 100 procent. Waarde toevoegen kan bovendien alleen door tech te verbinden met de operatie en de business. ‘Als je het niet weet te vertalen in operational excellence, heeft digitaal talent geen waarde.’

Digital savviness wordt steeds urgenter: masterclass cybersecurity for boards

Investor relations officer, omarm de datarevolutie

Een board vol prooien: uw digitale privéleven als bedrijfsrisico

Jo Deblaere (Cyberwolf.io): 'Hackers komen via de privésfeer in de bedrijfsomgeving'

Rik Klercq (EK Retail): ‘Sla digital niet plat’
