Digitalisering en disruptie

Disruptie: je zou het de wraak van digitalisering kunnen noemen. Zij onder ons die het dotcomtijdperk rond de eeuwwisseling bewust meemaakten, herinneren zich wellicht hoe beurskoersen gigantisch opliepen vanwege de gecombineerde belofte van digitalisering en het internet. Het internet zou tot hele nieuwe businessmodellen leiden en zou hele sectoren snel veranderen. Bij de gevestigde orde in de bedrijfswereld stond men erbij en keek men ernaar. Werken met een personal computer (pc) op kantoor, mailen in plaats van faxen of bellen, tot daar aan toe, een stukje business development online nog net, maar een heel nieuw businessmodel of een nieuwe strategie omwille van internet? Ik dacht het niet!

Dat was toen: het toen van traag modeminternet, exponentieel minder rekenkracht voor computers, geheugenchips enzoverder. De internethype kwam en ging. OP een aantal bedrijven na, zoals Google en Amazon, gingen veel van de nieuwe internetbedrijven roemloos ten onder.

Inmiddels hebben we WiFi en 5G, en vooral ook: hele krachtige computers die complexe software, vaak voorzien van kunstmatige intelligentie of artificial intelligence, moeiteloos aankunnen. De dromen van het dotcomtijdperk worden nú werkelijkheid. Innovaties die te maken hebben met mobile en social zijn aan de orde van de dag. Verkopen doe je net zozeer via Facebook en Google Maps als via een van bakstenen opgetrokken winkel. Hele nieuwe strategieën leiden tot nieuwe businessmodellen en die leiden tot veranderende waardeketens. Een internetplatform als Marktplaats veranderde tal van sectoren. Disruptie inderdaad, noemen we het dan. De grote concerns die rond de eeuwwisseling haast verveeld aan de zijlijn bleven staan, ondergaan nu zelf noodgedwongen een digitale transformatie of digitale transitie, zoals het ook wel eens wordt genoemd.

Die disruptie stopt niet waar we nu zijn. Grote thema’s als klimaatverandering, de focus op duurzaamheid, het stakeholdersmodel, maatschappelijke impact, en de opkomst van purpose driven organisaties, vereisen juist van onze knapste koppen een focus op nog snellere digitalisering, digitale innovaties en software-oplossingen.
Ook binnen bedrijven zorgt digitalisering voor een revolutie. Het agile werken, de wendbare organisatie, internationale decentralisatie, de opkomst van allerhande robotica en robotisering in het algemeen: het zou allemaal niet mogelijk zijn zonder digitalisering, en vooral het gebruik van data, die via een cloud-applicatie beschikbaar worden gesteld aan wie het maar nodig heeft.

Lees verder

Verberg tekst

Jasper de Wit: 'Digitalisering leidt tot stabiliteit in de bedrijfsvoering'

Ingenieursadviesbureau Royal HaskoningDHV verkeert in een digitale transformatie. Die noopt verschillende bloedgroepen binnen het concern tot nauwe samenwerking. Vanzelf gaat dat niet: ingenieurs hebben immers een andere achtergrond dan softwareprogrammeurs. Maar het levert vooral veel op: ‘Digitalisering leidt tot stabiliteit in de bedrijfsvoering.’

Lees verder

De nieuwste generatie mobiel internet stelt telecombedrijf KPN in staat slimme, soms futuristisch aandoende diensten te ontwikkelen voor de zakelijke markt. Tegelijkertijd transformeert KPN zelf tot volledig digitaal concern. Chief technology & digital officer Babak Fouladi: ‘Dat is een uitdaging met onze lange historie als niet-digitale telecommaatschappij.’

In De Raad buigt een zorgvuldig samengesteld team topexperts zich over een belangrijk boardroomthema. Met welke inzichten, suggesties en waarschuwingen van De Raad kan de boardroom zijn voordeel doen? Deze keer: de impact van artificial intelligence (ai). Ingewikkeld? ‘Laten we ai niet magischer maken dan het is.’

Hoe Babak Fouladi KPN digitaliseert

De nieuwste generatie mobiel internet stelt telecombedrijf KPN in staat slimme, soms futuristisch aandoende diensten te ontwikkelen voor de zakelijke markt. Tegelijkertijd transformeert KPN zelf tot volledig digitaal concern. Chief technology & digital officer Babak Fouladi: ‘Dat is een uitdaging met onze lange historie als niet-digitale telecommaatschappij.’

Vier experts over impact en implementatie van ai

In De Raad buigt een zorgvuldig samengesteld team topexperts zich over een belangrijk boardroomthema. Met welke inzichten, suggesties en waarschuwingen van De Raad kan de boardroom zijn voordeel doen? Deze keer: de impact van artificial intelligence (ai). Ingewikkeld? ‘Laten we ai niet magischer maken dan het is.’

Kleine teams van technici, meerdere eigen softwarelabels en een missie om de publieke en semipublieke wereld vooruit te helpen: daarmee is IT-bedrijf Topicus groot geworden. De coronacrisis geeft het bedrijf ook de wind in de zeilen. Ceo Daan Dijkhuizen: ‘In een week tijd steeg het aantal gebruikers naar een aantal dat we in 2025 hoopten te bereiken.’  

De chairman van de executive board van Aon Holdings en global chief marketing officer van Aon Inpoint is nauw aangesloten bij digitale ontwikkelingen. ‘Ik geloof in leiders die kunnen meepraten over de inhoud.’

Digitale turbulentie is het nieuwe normaal. Hoe zorg je voor stabiliteit in woelige tijden? Professor digital transformation Stijn Viaene van Vlerick Business School bundelde jarenlang opgebouwde kennis in zijn boek Digital transformation know how. In dit artikel schetst hij de belangrijkste conclusies.

In tijden van lockdown wil iedereen een IT-oplossing, ziet Daan Dijkhuizen

Kleine teams van technici, meerdere eigen softwarelabels en een missie om de publieke en semipublieke wereld vooruit te helpen: daarmee is IT-bedrijf Topicus groot geworden. De coronacrisis geeft het bedrijf ook de wind in de zeilen. Ceo Daan Dijkhuizen: ‘In een week tijd steeg het aantal gebruikers naar een aantal dat we in 2025 hoopten te bereiken.’  

Marguerite Soeteman-Reijnen (Aon): 'In deze nieuwe wereld moet je altijd op je hoede zijn'

De chairman van de executive board van Aon Holdings en global chief marketing officer van Aon Inpoint is nauw aangesloten bij digitale ontwikkelingen. ‘Ik geloof in leiders die kunnen meepraten over de inhoud.’

Digital transformation know how

Digitale turbulentie is het nieuwe normaal. Hoe zorg je voor stabiliteit in woelige tijden? Professor digital transformation Stijn Viaene van Vlerick Business School bundelde jarenlang opgebouwde kennis in zijn boek Digital transformation know how. In dit artikel schetst hij de belangrijkste conclusies.

Meest gelezen

Voor Christian Bornfeld (ABN Amro) geldt digital first

Bij zijn aantreden trof ABN AMRO-bestuurder Christian Bornfeld een bank aan met een stevige IT-infrastructuur. Inmiddels wordt digitalisering niet meer gezien als extra, maar als leidend bij elke activiteit.

Jasper de Wit: 'Digitalisering leidt tot stabiliteit in de bedrijfsvoering'

Ingenieursadviesbureau Royal HaskoningDHV verkeert in een digitale transformatie. Die noopt verschillende bloedgroepen binnen het concern tot nauwe samenwerking. Vanzelf gaat dat niet.

Otto Jager (TenneT) gebruikt digitale technologie om efficiƫnter met het elektriciteitsnet om te gaan

TenneT-cfo Otto Jager weet één ding zeker: er zijn enorme investeringen nodig om de energietransitie te doen slagen. Maar verder heeft de hoogspanningsnetbeheerder weinig zekerheden: niemand weet precies hoe de energietransitie uit zal pakken, en daarmee ook de transitie van TenneT zelf: ‘Met digitale technologie valt veel te winnen.’

Toezicht in disruptieve tijden

De cfo neemt betere beslissingen dankzij kunstmatige intelligentie

Multicommissaris Jeroen Kremers wil graag kernachtige informatie

Wim Pelsma (Aalberts): 'We kunnen snel bewegen'

Deze digitale ontwikkelingen komen op u af

Koen Jonkers (DAF Trucks) wil realistisch blijven over digitalisering

Online betaaldienstverlener Mollie groeit al jarenlang sterk in een competitieve markt. Managing director Gaston Aussems aarzelt niet om harde keuzes te maken om de scherpe focus op technologie te behouden. ‘We blijven een product-first onderneming.’

Het afgelopen jaar heeft IT-bedrijf Schuberg Philis in Management Scope in essays en interviews over strategie, cultuur, leiderschap en technologie zijn visie op de digitale transformatie gegeven. Nu de markt een ervaringsjaar verder is, is het tijd voor een verdiepingsslag. Wij delen graag onze laatste inzichten, met dank aan corporate Nederland.

Gaston Aussems (Mollie) over groeien in een competitieve markt

Online betaaldienstverlener Mollie groeit al jarenlang sterk in een competitieve markt. Managing director Gaston Aussems aarzelt niet om harde keuzes te maken om de scherpe focus op technologie te behouden. ‘We blijven een product-first onderneming.’

Digitale transformatie is het omarmen van complexiteit en onzekerheid

Het afgelopen jaar heeft IT-bedrijf Schuberg Philis in Management Scope in essays en interviews over strategie, cultuur, leiderschap en technologie zijn visie op de digitale transformatie gegeven. Nu de markt een ervaringsjaar verder is, is het tijd voor een verdiepingsslag. Wij delen graag onze laatste inzichten, met dank aan corporate Nederland.

Henk Jan Gerzee en Michiel Valk over running and changing the business

Bij digitale transformatie moet de organisatie blijven doordraaien. Hoe borg je de continuïteit? Dit vraagstuk leidt tot toenemende populariteit van de chief digital officer (cdo). Henk Jan Gerzee vervult die rol op Schiphol, Michiel Valk is directeur van Yacht IT. ‘Om echt te veranderen, moet je capaciteit creëren.’

De onschatbare waarde van verandervermogen

Digitale innovaties volgen elkaar in ijltempo op, waardoor bestuurders voor grote investeringsdilemma’s staan. Doemscenario’s over wat er gebeurt als de boot wordt gemist, zitten nuchtere besluitvorming in de weg. De oplossing zit in echte wendbaarheid, die bereikt wordt door nieuwe werkmethodes op het snijvlak van IT en finance.

Schuberg Philis adviseert over gedateerde applicatielandschappen

Binnen de digitale transformatie is er te weinig aandacht voor de stijgende kosten van oude kernsystemen, terwijl het aanpakken van dit oude applicatielandschap pure noodzaak is – en dat gaat veel verder dan cosmetische ingrepen. Een ongemakkelijke boodschap van IT-bedrijf Schuberg Philis en onderzoeksbureau Giarte.

Marjolein Smeets en Lucien Engelen over de urgentie van digitalisering

Voor Marjolein Smeets en Lucien Engelen – zij plaatsvervangend diensthoofd ICT bij de Nationale Politie, hij directeur van het innovatiecentrum van het Radboudumc – is de noodzaak van digitale transformatie evident. Maar: ‘Soms ben je een roepende in de woestijn.’

Paul Smits & Steven van Schilfgaarde over digitale transitie

Havenbedrijf Rotterdam en Royal FloraHolland transformeren en in hun kielzog doet de hele keten mee. Cfo Paul Smits en ceo Steven van Schilfgaarde merken dat de sense of urgency toeneemt. Gelukkig maar: ‘Iedereen móet mee met de digitale agenda. Pas als iedereen daartoe bereid is, kun je meters maken.’

Attentie boardpreventie

Papieren stukken zijn omstreden, vertrouwelijke mails naar je privé-account kunnen echt niet meer: de toezichthouders aan onze discussietafel vinden dat je de drempel voor cybercriminelen zo hoog mogelijk moet maken. Board portals vallen in de smaak. ‘Je moet je ‘huis’ net even beter beveiligen dan de buren, dan heb je geen probleem.’ Onder wiens verantwoordelijkheid valt die veilige communicatie?
1
2
facebook