Digitalisering en disruptie
Disruptie: je zou het de wraak van digitalisering kunnen noemen. Zij onder ons die het dotcomtijdperk rond de eeuwwisseling bewust meemaakten, herinneren zich wellicht hoe beurskoersen gigantisch opliepen vanwege de gecombineerde belofte van digitalisering en het internet. Het internet zou tot hele nieuwe businessmodellen leiden en zou hele sectoren snel veranderen. Bij de gevestigde orde in de bedrijfswereld stond men erbij en keek men ernaar. Werken met een personal computer (pc) op kantoor, mailen in plaats van faxen of bellen, tot daar aan toe, een stukje business development online nog net, maar een heel nieuw businessmodel of een nieuwe strategie omwille van internet? Ik dacht het niet!


Drie topvrouwen over generative artificial intelligence: ‘Een enorme call to action’
Hoewel werken met generative artificial intelligence-systemen (GenAI) nog te vergelijken is met rijden in een auto zonder remmen, kan geen enkele organisatie zich een afwachtende houding permitteren, zeggen de drie experts aan onze rondetafel. ‘Leiders denken te weinig fundamenteel na over de gevolgen van GenAI voor de missie en strategie. Het loopt door je hele bedrijfsvoering heen. Iedere bestuurder moet zich bijscholen.’
Lees verderDe cio’s van NS en ProRail zijn op elkaar aangewezen. Ze werken dan ook nauw samen, vertellen Hessel Dikkers (NS) en Arjen Boersma (ProRail). ‘Natuurlijk zouden we onafhankelijk van elkaar it kunnen ontwikkelen. Maar linksom of rechtsom komt het uiteindelijk bij elkaar. Wij weten van elkaar dat zonder datadeling, zonder samenwerking er geen trein rijdt. Je moet elkaar daar goed in vasthouden.’
De helft van de werknemers die bekend zijn met generatieve ai gebruikt GenAI-tools vaak zonder expliciete goedkeuring van de werkgever. Dat blijkt uit grootschalig onderzoek van Deloitte, Trust in generative AI. Nu stimuleert slechts een derde van de Nederlandse bedrijven actief het gebruik van ai-tools. Het is voor die bedrijven belangrijk om duidelijke richtlijnen en beleid te ontwikkelen met betrekking tot het gebruik van GenAI op de werkvloer.
Arjen Boersma en Hessel Dikkers: ‘Voor een rijdende trein zijn we echt van elkaar afhankelijk’
De cio’s van NS en ProRail zijn op elkaar aangewezen. Ze werken dan ook nauw samen, vertellen Hessel Dikkers (NS) en Arjen Boersma (ProRail). ‘Natuurlijk zouden we onafhankelijk van elkaar it kunnen ontwikkelen. Maar linksom of rechtsom komt het uiteindelijk bij elkaar. Wij weten van elkaar dat zonder datadeling, zonder samenwerking er geen trein rijdt. Je moet elkaar daar goed in vasthouden.’
Veilig ai-gebruik op de werkvloer: richtlijnen zijn essentieel
De helft van de werknemers die bekend zijn met generatieve ai gebruikt GenAI-tools vaak zonder expliciete goedkeuring van de werkgever. Dat blijkt uit grootschalig onderzoek van Deloitte, Trust in generative AI. Nu stimuleert slechts een derde van de Nederlandse bedrijven actief het gebruik van ai-tools. Het is voor die bedrijven belangrijk om duidelijke richtlijnen en beleid te ontwikkelen met betrekking tot het gebruik van GenAI op de werkvloer.
Bestuurders zullen de veranderingen door digitalisering echt moeten omarmen, want deze transformatie zal nooit klaar zijn. Cdo Bart Delmulle, verantwoordelijk voor het digitale versnellingsprogramma van PostNL, adviseert bestuurders dan ook over hun schouder te blijven kijken – er is immers altijd wel iemand die sneller inspeelt op de technologie die in overvloed beschikbaar is. Delmulle deelt zeven belangrijke lessons learned over kansen, uitdagingen en succesfactoren bij het transformeren naar een digital first-bedrijfsvoering.
Toen Ikea tijdens de pandemie genoodzaakt was de winkels te sluiten, kwam de digitale transformatie in een stroomversnelling. Cdo Kevin Gamble kwam over vanuit Canada om het proces te leiden. ‘Met 29 country digital managers in evenzoveel landen wisselen we kennis, inzichten en ideeën uit. Noem het crowdsourcing op een schaal van 29.’
Wat zijn de haken en ogen bij de toepassing van artificial intelligence (ai), mogen medewerkers ai wel of niet gebruiken in de uitvoering van hun taken en waar ging het al mis? Deze vragen kwamen aan de orde tijdens een masterclass ai voor company secretaries, georganiseerd door Management Scope in samenwerking met A&O Shearman. Duidelijk is dat de Europese AI Act, het eerste allesomvattend regelgevend kader, enorme impact zal hebben. ‘Het zijn niet alleen de grote techbedrijven die moeten voldoen aan de eisen in de wet.’
Een beetje paranoia helpt bij het digitaliseren
Bestuurders zullen de veranderingen door digitalisering echt moeten omarmen, want deze transformatie zal nooit klaar zijn. Cdo Bart Delmulle, verantwoordelijk voor het digitale versnellingsprogramma van PostNL, adviseert bestuurders dan ook over hun schouder te blijven kijken – er is immers altijd wel iemand die sneller inspeelt op de technologie die in overvloed beschikbaar is. Delmulle deelt zeven belangrijke lessons learned over kansen, uitdagingen en succesfactoren bij het transformeren naar een digital first-bedrijfsvoering.
Kevin Gamble (IKEA) over digitalisering: ‘Meer tijd voor werk dat waarde toevoegt’
Toen Ikea tijdens de pandemie genoodzaakt was de winkels te sluiten, kwam de digitale transformatie in een stroomversnelling. Cdo Kevin Gamble kwam over vanuit Canada om het proces te leiden. ‘Met 29 country digital managers in evenzoveel landen wisselen we kennis, inzichten en ideeën uit. Noem het crowdsourcing op een schaal van 29.’
Masterclass ai: ‘Een enorme impact op het bedrijfsleven’
Wat zijn de haken en ogen bij de toepassing van artificial intelligence (ai), mogen medewerkers ai wel of niet gebruiken in de uitvoering van hun taken en waar ging het al mis? Deze vragen kwamen aan de orde tijdens een masterclass ai voor company secretaries, georganiseerd door Management Scope in samenwerking met A&O Shearman. Duidelijk is dat de Europese AI Act, het eerste allesomvattend regelgevend kader, enorme impact zal hebben. ‘Het zijn niet alleen de grote techbedrijven die moeten voldoen aan de eisen in de wet.’

Ken Serdons (Mollie): ‘De basis is juist om géén maatwerk te bieden’
In nog geen twee decennia groeide Mollie uit van disrupter tot een gevestigde on- en offline betalingsdienstaanbieder. Simpliciteit is volgens chief commercial officer Ken Serdons de belangrijkste pijler onder het bedrijf. Samen met de focus op groei en innovatie doen slimme integraties en het gebrek aan maatwerk de rest. ‘Klanten met een paar transacties per dag hebben bij ons hetzelfde product als klanten met honderden miljoenen aan volume.’
Lees verderMeest gelezen

Vroukje van Oosten Slingeland (ING Groep) over ai-toepassingen in legal
Als het om generatieve artificial intelligence gaat (gen ai), is het ei van Columbus nog niet uitgebroed, zegt Vroukje van Oosten Slingeland, general counsel van ING. Het toekomstpotentieel van ai is groot, denkt ze, ook voor juristen.
.jpg)
Bart Leurs (Rabobank): ‘We hebben een tijdelijke AI-stop ingevoerd’
Data, financieel en niet-financieel, zijn essentieel voor Rabobank. Chief innovation and technology officer Bart Leurs vertelt enthousiast over de kansen die samenhangen met het artificial intelligence-tijdperk en hoe hij de organisatie klaarstoomt op dit vlak.
Vroukje van Oosten Slingeland (ING Groep) over ai-toepassingen in legal


‘Legal + GenAI’: de kansen liggen voor het oprapen

Directeuren, houd u aan uw eigen cybersecuritybeleid

Pensioenuitvoerders en de uitdaging van realtime data

Masterclass kunstmatige intelligentie: ‘ChatGPT is superdom’

Bart Leurs (Rabobank): ‘We hebben een tijdelijke AI-stop ingevoerd’

Vijf data-oplossingen die de investering waard zijn
Nu de economie is afgekoeld, moeten bedrijven harder werken om nieuwe investeerders aan te trekken en te behouden. Het advies aan investor relations officers is: omarm de aanstaande datarevolutie. De iro maakt nog nauwelijks gebruik van data, terwijl de professional hiermee waardevolle inzichten krijgt over de doelgroep. En dat niet alleen: met data-analyse kan de iro activistische aandeelhouders in een vroeg stadium identificeren, aldus Amit Sanghvi, global vice president van ir-communicatieplatform Q4.
Het digitale privéleven van bestuurders en commissarissen vormt een risico op het gebied van cyberveiligheid. Hoewel cybercriminaliteit tegenwoordig hoog op de agenda staat van vrijwel iedere raad van bestuur en elke raad van commissarissen, zijn het juist vaak de executives en non-executives zélf die hun digitale hygiëne niet op orde hebben. De boardroom is daarmee een cyberrisico voor de eigen organisatie.
Investor relations officer, omarm de datarevolutie
Nu de economie is afgekoeld, moeten bedrijven harder werken om nieuwe investeerders aan te trekken en te behouden. Het advies aan investor relations officers is: omarm de aanstaande datarevolutie. De iro maakt nog nauwelijks gebruik van data, terwijl de professional hiermee waardevolle inzichten krijgt over de doelgroep. En dat niet alleen: met data-analyse kan de iro activistische aandeelhouders in een vroeg stadium identificeren, aldus Amit Sanghvi, global vice president van ir-communicatieplatform Q4.
Een board vol prooien: uw digitale privéleven als bedrijfsrisico
Het digitale privéleven van bestuurders en commissarissen vormt een risico op het gebied van cyberveiligheid. Hoewel cybercriminaliteit tegenwoordig hoog op de agenda staat van vrijwel iedere raad van bestuur en elke raad van commissarissen, zijn het juist vaak de executives en non-executives zélf die hun digitale hygiëne niet op orde hebben. De boardroom is daarmee een cyberrisico voor de eigen organisatie.

Jo Deblaere (Cyberwolf.io): 'Hackers komen via de privésfeer in de bedrijfsomgeving'

Rik Klercq (EK Retail): ‘Sla digital niet plat’

De eerste 100 dagen als cio b2c van KPN

Roel Reijnen: 'Cybersecuritybedrijven moeten Europese spelers worden'

Arjan van den Born: 'Investeren in data'
