Digitalisering en disruptie

Disruptie: je zou het de wraak van digitalisering kunnen noemen. Zij onder ons die het dotcomtijdperk rond de eeuwwisseling bewust meemaakten, herinneren zich wellicht hoe beurskoersen gigantisch opliepen vanwege de gecombineerde belofte van digitalisering en het internet. Het internet zou tot hele nieuwe businessmodellen leiden en zou hele sectoren snel veranderen. Bij de gevestigde orde in de bedrijfswereld stond men erbij en keek men ernaar. Werken met een personal computer (pc) op kantoor, mailen in plaats van faxen of bellen, tot daar aan toe, een stukje business development online nog net, maar een heel nieuw businessmodel of een nieuwe strategie omwille van internet? Ik dacht het niet!

Dat was toen: het toen van traag modeminternet, exponentieel minder rekenkracht voor computers, geheugenchips enzoverder. De internethype kwam en ging. OP een aantal bedrijven na, zoals Google en Amazon, gingen veel van de nieuwe internetbedrijven roemloos ten onder.Inmiddels hebben we WiFi en 5G, en vooral ook: hele krachtige computers die complexe software, vaak voorzien van kunstmatige intelligentie of artificial intelligence, moeiteloos aankunnen. De dromen van het dotcomtijdperk worden nú werkelijkheid. Innovaties die te maken hebben met mobile en social zijn aan de orde van de dag. Verkopen doe je net zozeer via Facebook en Google Maps als via een van bakstenen opgetrokken winkel. Hele nieuwe strategieën leiden tot nieuwe businessmodellen en die leiden tot veranderende waardeketens. Een internetplatform als Marktplaats veranderde tal van sectoren. Disruptie inderdaad, noemen we het dan. De grote concerns die rond de eeuwwisseling haast verveeld aan de zijlijn bleven staan, ondergaan nu zelf noodgedwongen een digitale transformatie of digitale transitie, zoals het ook wel eens wordt genoemd.Die disruptie stopt niet waar we nu zijn. Grote thema’s als klimaatverandering, de focus op duurzaamheid, het stakeholdersmodel, maatschappelijke impact, en de opkomst van purpose driven organisaties, vereisen juist van onze knapste koppen een focus op nog snellere digitalisering, digitale innovaties en software-oplossingen.Ook binnen bedrijven zorgt digitalisering voor een revolutie. Het agile werken, de wendbare organisatie, internationale decentralisatie, de opkomst van allerhande robotica en robotisering in het algemeen: het zou allemaal niet mogelijk zijn zonder digitalisering, en vooral het gebruik van data, die via een cloud-applicatie beschikbaar worden gesteld aan wie het maar nodig heeft.

Lees verder

Verberg tekst

Javier van Engelen (Signify) ziet een bredere rol voor de cfo

De drijfveer van Signify-cfo Javier van Engelen is duidelijk: hij is ervan overtuigd dat het verlichtingsbedrijf positieve impact kan maken en wil daarom een bijdrage leveren aan de visie en strategie van het concern. De domeinen finance, IT en data versterken elkaar: ‘Inzicht in financiële stromen én informatiestromen leidt tot een beter begrip van het bedrijf – het terrein van de cfo.’

Lees verder

In nog geen twee decennia groeide Mollie uit van disrupter tot een gevestigde on- en offline betalingsdienstaanbieder. Simpliciteit is volgens chief commercial officer Ken Serdons de belangrijkste pijler onder het bedrijf. Samen met de focus op groei en innovatie doen slimme integraties en het gebrek aan maatwerk de rest. ‘Klanten met een paar transacties per dag hebben bij ons hetzelfde product als klanten met honderden miljoenen aan volume.’

De wijziging van ons pensioenstelsel betekent voor pensioenuitvoerders veel meer dan een intern transformatieproces. Een nieuw type klanten en de naderende noodzaak tot levering van dagverse data zullen volgens de auteurs grote impact hebben op hun voorlichtingscampagnes en de rationalisatie van hun IT-landschap.

Ken Serdons (Mollie): ‘De basis is juist om géén maatwerk te bieden’

In nog geen twee decennia groeide Mollie uit van disrupter tot een gevestigde on- en offline betalingsdienstaanbieder. Simpliciteit is volgens chief commercial officer Ken Serdons de belangrijkste pijler onder het bedrijf. Samen met de focus op groei en innovatie doen slimme integraties en het gebrek aan maatwerk de rest. ‘Klanten met een paar transacties per dag hebben bij ons hetzelfde product als klanten met honderden miljoenen aan volume.’

Pensioenuitvoerders en de uitdaging van realtime data

De wijziging van ons pensioenstelsel betekent voor pensioenuitvoerders veel meer dan een intern transformatieproces. Een nieuw type klanten en de naderende noodzaak tot levering van dagverse data zullen volgens de auteurs grote impact hebben op hun voorlichtingscampagnes en de rationalisatie van hun IT-landschap.

Daniel Gebler was in 2015 een van de founders van Picnic. Als cto van de online supermarktketen gelooft hij in snelle sprints als innovatiestrategie. Groot denken hoeft niet altijd: 10 keer 10 procent verbetering levert meer op dan één keer 100 procent. Waarde toevoegen kan bovendien alleen door tech te verbinden met de operatie en de business. ‘Als je het niet weet te vertalen in operational excellence, heeft digitaal talent geen waarde.’

Nu de economie is afgekoeld, moeten bedrijven harder werken om nieuwe investeerders aan te trekken en te behouden. Het advies aan investor relations officers is: omarm de aanstaande datarevolutie. De iro maakt nog nauwelijks gebruik van data, terwijl de professional hiermee waardevolle inzichten krijgt over de doelgroep. En dat niet alleen: met data-analyse kan de iro activistische aandeelhouders in een vroeg stadium identificeren, aldus Amit Sanghvi, global vice president van ir-communicatieplatform Q4.

Het digitale privéleven van bestuurders en commissarissen vormt een risico op het gebied van cyberveiligheid. Hoewel cybercriminaliteit tegenwoordig hoog op de agenda staat van vrijwel iedere raad van bestuur en elke raad van commissarissen, zijn het juist vaak de executives en non-executives zélf die hun digitale hygiëne niet op orde hebben. De boardroom is daarmee een cyberrisico voor de eigen organisatie.

Daniel Gebler (Picnic): ‘Digitale transformaties hoeven niet wereldschokkend te zijn’

Daniel Gebler was in 2015 een van de founders van Picnic. Als cto van de online supermarktketen gelooft hij in snelle sprints als innovatiestrategie. Groot denken hoeft niet altijd: 10 keer 10 procent verbetering levert meer op dan één keer 100 procent. Waarde toevoegen kan bovendien alleen door tech te verbinden met de operatie en de business. ‘Als je het niet weet te vertalen in operational excellence, heeft digitaal talent geen waarde.’

Investor relations officer, omarm de datarevolutie

Nu de economie is afgekoeld, moeten bedrijven harder werken om nieuwe investeerders aan te trekken en te behouden. Het advies aan investor relations officers is: omarm de aanstaande datarevolutie. De iro maakt nog nauwelijks gebruik van data, terwijl de professional hiermee waardevolle inzichten krijgt over de doelgroep. En dat niet alleen: met data-analyse kan de iro activistische aandeelhouders in een vroeg stadium identificeren, aldus Amit Sanghvi, global vice president van ir-communicatieplatform Q4.

Een board vol prooien: uw digitale privéleven als bedrijfsrisico

Het digitale privéleven van bestuurders en commissarissen vormt een risico op het gebied van cyberveiligheid. Hoewel cybercriminaliteit tegenwoordig hoog op de agenda staat van vrijwel iedere raad van bestuur en elke raad van commissarissen, zijn het juist vaak de executives en non-executives zélf die hun digitale hygiëne niet op orde hebben. De boardroom is daarmee een cyberrisico voor de eigen organisatie.

Digital savviness wordt steeds urgenter: masterclass cybersecurity for boards

Terwijl cybersecurity grote prioriteit heeft binnen bedrijven, is de kennis over dit onderwerp in de board vaak matig. Soms zijn bestuurders en commissarissen zelf de zwakste schakel in de strijd tegen cybercriminelen. Dat is zorgelijk, zo luidt de boodschap aan company secretaries tijdens een masterclass cybersecurity for boards van Management Scope. ‘Ook omdat bestuurders in de toekomst vaker aansprakelijk worden gesteld.’

Lees verder

Meest gelezen

Marcel Krom over de digitale transformatie van PostNL

Onder leiding van cio Marcel Krom investeerde PostNL fors in het vergroten van de digitale kennis binnen het concern: gebrek aan kennis binnen het senior management bleek een rem op de digitale transformatie.

Toezicht op digitale transformatie

Goed toezicht op digitale transformatie vraagt om leergierige commissarissen. Specifieke expertise is niet nodig, maar ervaring met disruptie kan zeker helpen bij de vele unknowns en dilemma’s, vinden de vier deelnemers aan onze rondetafel die een digitale portefeuille met elkaar gemeen hebben.

Jo Deblaere (Cyberwolf.io): 'Hackers komen via de privésfeer in de bedrijfsomgeving'

Cyberwolf.io is de nieuwste kennispartner van Management Scope. Het Belgische cybersecuritybedrijf richt zich op beveiliging van devices van individuele bestuurders en toezichthouders. En dat is hard nodig, vertelt voorzitter van de raad van advies Jo Deblaere. ‘Op uw telefoon staan vertrouwelijke stukken van meerdere bedrijven en uw wachtwoord is misschien te achterhalen bij een webshop. Op de grens van privé en zakelijk zitten de grootste risico’s.’

Rik Klercq (EK Retail): ‘Sla digital niet plat’

De eerste 100 dagen als cio b2c van KPN

Roel Reijnen: 'Cybersecuritybedrijven moeten Europese spelers worden'

Arjan van den Born: 'Investeren in data'

Kunstmatige intelligentie als force for good

Jesper Andersen (Infoblox): 'Cybersecurity is mission critical'

De Nederlandse financiële sector beheert een enorme berg klantinformatie. Bart Leurs, chief information & technology officer van Rabobank, over de kansen en de verantwoordelijkheid die dat met zich meebrengt. Ethiek rondom data is een van de thema’s waarop Leurs wil excelleren. ‘We hebben in een manifest vastgelegd hoe we willen omgaan met data van klanten.’

Welke kansen en risico’s brengen het gebruik en het delen van klantdata met zich mee voor financiële instellingen? En wat zijn de wettelijke en ethische randvoorwaarden om dat überhaupt te mogen doen? Daarover gaat de geanimeerde discussie aan onze rondetafel: ‘Het ligt gevoelig.’

Bart Leurs (Rabobank): 'Volledige transparantie over klantdata'

De Nederlandse financiële sector beheert een enorme berg klantinformatie. Bart Leurs, chief information & technology officer van Rabobank, over de kansen en de verantwoordelijkheid die dat met zich meebrengt. Ethiek rondom data is een van de thema’s waarop Leurs wil excelleren. ‘We hebben in een manifest vastgelegd hoe we willen omgaan met data van klanten.’

De kansen en risico's bij het gebruik van klantdata

Welke kansen en risico’s brengen het gebruik en het delen van klantdata met zich mee voor financiële instellingen? En wat zijn de wettelijke en ethische randvoorwaarden om dat überhaupt te mogen doen? Daarover gaat de geanimeerde discussie aan onze rondetafel: ‘Het ligt gevoelig.’

Ontsluit relevante klantdata nú

Ontsluit relevante klantdata nú

Financials kunnen de klant veel beter bedienen als zij alle data van sales, service en marketing bijeenbrengen. Ondertussen moeten de strenge regels voor gebruik van klantdata heroverwogen worden, want de begrenzing doet niet alleen bedrijven maar ook de maatschappij tekort, betogen Rob Klomps en Michiel Pieters.
Claudia Zuiderwijk (GVB) over informatie-asymmetrie en -overload en de rol van digitalisering

Claudia Zuiderwijk (GVB) over informatie-asymmetrie en -overload en de rol van digitalisering

Qua punctualiteit, veiligheid en klanttevredenheid is er in tien jaar tijd veel gebeurd bij het openbaarvervoerbedrijf van de gemeente Amsterdam, aldus Claudia Zuiderwijk. Maar de algemeen directeur van GVB wil externe ontwikkelingen verbinden aan interne veranderingen en op dat vlak is er genoeg werk aan de winkel. ‘We moeten onze top-3 prioriteiten als GVB helder krijgen. Daarom gaan we per kwartaal de klokken gelijkzetten.’
Een hybride boardroom is het nieuwe normaal

Een hybride boardroom is het nieuwe normaal

De pandemie heeft bestuur en toezicht voorgoed veranderd. In de boardroom van de toekomst wordt virtueel én fysiek vergaderd, over financiële én niet-financiële informatie, gericht op waardecreatie voor aandeelhouders én andere stakeholders.
De coo weet waar data de meeste impact heeft

De coo weet waar data de meeste impact heeft

De betrokkenheid van de chief operations officer vergroot de slagingskans van de digitale transformatie binnen de onderneming. De coo weet waar de inzet van data de meeste impact heeft en is in staat om een datagedreven cultuur te creëren.
Roman Scieszka (FrieslandCampina) over efficiency in de supply chain

Roman Scieszka (FrieslandCampina) over efficiency in de supply chain

Sinds zijn aantreden bij zuivelcoöperatie FrieslandCampina zoekt Roman Scieszka naar verbeteringen binnen de supply chain, want zelfs de kleinste aanpassingen hebben grote impact op efficiëntere productie en verduurzaming. Zijn visie staat de wendbaarheid niet in de weg: ‘Toen het Suezkanaal was geblokkeerd, konden we de alternatieve route meteen uit de lade pakken.’
Eveline Paternotte (ForFarmers): 'Met een tablet naar de boer'

Eveline Paternotte (ForFarmers): 'Met een tablet naar de boer'

Exclusief online Eveline Paternotte is sinds mei 2020 directeur HR van veevoederbedrijf ForFarmers. Samen met de 2.500 medewerkers is zij dagelijks bezig om meer voeding te produceren voor een groeiende wereldbevolking met een kleinere impact op het milieu.
1
2
3
facebook