Disruptie: je zou het de wraak van digitalisering kunnen noemen. Zij onder ons die het dotcomtijdperk rond de eeuwwisseling bewust meemaakten, herinneren zich wellicht hoe beurskoersen gigantisch opliepen vanwege de gecombineerde belofte van digitalisering en het internet. Het internet zou tot hele nieuwe businessmodellen leiden en zou hele sectoren snel veranderen. Bij de gevestigde orde in de bedrijfswereld stond men erbij en keek men ernaar. Werken met een personal computer (pc) op kantoor, mailen in plaats van faxen of bellen, tot daar aan toe, een stukje business development online nog net, maar een heel nieuw businessmodel of een nieuwe strategie omwille van internet? Ik dacht het niet!
De drijfveer van Signify-cfo Javier van Engelen is duidelijk: hij is ervan overtuigd dat het verlichtingsbedrijf positieve impact kan maken en wil daarom een bijdrage leveren aan de visie en strategie van het concern. De domeinen finance, IT en data versterken elkaar: ‘Inzicht in financiële stromen én informatiestromen leidt tot een beter begrip van het bedrijf – het terrein van de cfo.’
Lees verderIn nog geen twee decennia groeide Mollie uit van disrupter tot een gevestigde on- en offline betalingsdienstaanbieder. Simpliciteit is volgens chief commercial officer Ken Serdons de belangrijkste pijler onder het bedrijf. Samen met de focus op groei en innovatie doen slimme integraties en het gebrek aan maatwerk de rest. ‘Klanten met een paar transacties per dag hebben bij ons hetzelfde product als klanten met honderden miljoenen aan volume.’
De wijziging van ons pensioenstelsel betekent voor pensioenuitvoerders veel meer dan een intern transformatieproces. Een nieuw type klanten en de naderende noodzaak tot levering van dagverse data zullen volgens de auteurs grote impact hebben op hun voorlichtingscampagnes en de rationalisatie van hun IT-landschap.
In nog geen twee decennia groeide Mollie uit van disrupter tot een gevestigde on- en offline betalingsdienstaanbieder. Simpliciteit is volgens chief commercial officer Ken Serdons de belangrijkste pijler onder het bedrijf. Samen met de focus op groei en innovatie doen slimme integraties en het gebrek aan maatwerk de rest. ‘Klanten met een paar transacties per dag hebben bij ons hetzelfde product als klanten met honderden miljoenen aan volume.’
De wijziging van ons pensioenstelsel betekent voor pensioenuitvoerders veel meer dan een intern transformatieproces. Een nieuw type klanten en de naderende noodzaak tot levering van dagverse data zullen volgens de auteurs grote impact hebben op hun voorlichtingscampagnes en de rationalisatie van hun IT-landschap.
Daniel Gebler was in 2015 een van de founders van Picnic. Als cto van de online supermarktketen gelooft hij in snelle sprints als innovatiestrategie. Groot denken hoeft niet altijd: 10 keer 10 procent verbetering levert meer op dan één keer 100 procent. Waarde toevoegen kan bovendien alleen door tech te verbinden met de operatie en de business. ‘Als je het niet weet te vertalen in operational excellence, heeft digitaal talent geen waarde.’
Nu de economie is afgekoeld, moeten bedrijven harder werken om nieuwe investeerders aan te trekken en te behouden. Het advies aan investor relations officers is: omarm de aanstaande datarevolutie. De iro maakt nog nauwelijks gebruik van data, terwijl de professional hiermee waardevolle inzichten krijgt over de doelgroep. En dat niet alleen: met data-analyse kan de iro activistische aandeelhouders in een vroeg stadium identificeren, aldus Amit Sanghvi, global vice president van ir-communicatieplatform Q4.
Het digitale privéleven van bestuurders en commissarissen vormt een risico op het gebied van cyberveiligheid. Hoewel cybercriminaliteit tegenwoordig hoog op de agenda staat van vrijwel iedere raad van bestuur en elke raad van commissarissen, zijn het juist vaak de executives en non-executives zélf die hun digitale hygiëne niet op orde hebben. De boardroom is daarmee een cyberrisico voor de eigen organisatie.
Daniel Gebler was in 2015 een van de founders van Picnic. Als cto van de online supermarktketen gelooft hij in snelle sprints als innovatiestrategie. Groot denken hoeft niet altijd: 10 keer 10 procent verbetering levert meer op dan één keer 100 procent. Waarde toevoegen kan bovendien alleen door tech te verbinden met de operatie en de business. ‘Als je het niet weet te vertalen in operational excellence, heeft digitaal talent geen waarde.’
Nu de economie is afgekoeld, moeten bedrijven harder werken om nieuwe investeerders aan te trekken en te behouden. Het advies aan investor relations officers is: omarm de aanstaande datarevolutie. De iro maakt nog nauwelijks gebruik van data, terwijl de professional hiermee waardevolle inzichten krijgt over de doelgroep. En dat niet alleen: met data-analyse kan de iro activistische aandeelhouders in een vroeg stadium identificeren, aldus Amit Sanghvi, global vice president van ir-communicatieplatform Q4.
Het digitale privéleven van bestuurders en commissarissen vormt een risico op het gebied van cyberveiligheid. Hoewel cybercriminaliteit tegenwoordig hoog op de agenda staat van vrijwel iedere raad van bestuur en elke raad van commissarissen, zijn het juist vaak de executives en non-executives zélf die hun digitale hygiëne niet op orde hebben. De boardroom is daarmee een cyberrisico voor de eigen organisatie.
Terwijl cybersecurity grote prioriteit heeft binnen bedrijven, is de kennis over dit onderwerp in de board vaak matig. Soms zijn bestuurders en commissarissen zelf de zwakste schakel in de strijd tegen cybercriminelen. Dat is zorgelijk, zo luidt de boodschap aan company secretaries tijdens een masterclass cybersecurity for boards van Management Scope. ‘Ook omdat bestuurders in de toekomst vaker aansprakelijk worden gesteld.’
Lees verderOnder leiding van cio Marcel Krom investeerde PostNL fors in het vergroten van de digitale kennis binnen het concern: gebrek aan kennis binnen het senior management bleek een rem op de digitale transformatie.
Goed toezicht op digitale transformatie vraagt om leergierige commissarissen. Specifieke expertise is niet nodig, maar ervaring met disruptie kan zeker helpen bij de vele unknowns en dilemma’s, vinden de vier deelnemers aan onze rondetafel die een digitale portefeuille met elkaar gemeen hebben.
De Nederlandse financiële sector beheert een enorme berg klantinformatie. Bart Leurs, chief information & technology officer van Rabobank, over de kansen en de verantwoordelijkheid die dat met zich meebrengt. Ethiek rondom data is een van de thema’s waarop Leurs wil excelleren. ‘We hebben in een manifest vastgelegd hoe we willen omgaan met data van klanten.’
Welke kansen en risico’s brengen het gebruik en het delen van klantdata met zich mee voor financiële instellingen? En wat zijn de wettelijke en ethische randvoorwaarden om dat überhaupt te mogen doen? Daarover gaat de geanimeerde discussie aan onze rondetafel: ‘Het ligt gevoelig.’
De Nederlandse financiële sector beheert een enorme berg klantinformatie. Bart Leurs, chief information & technology officer van Rabobank, over de kansen en de verantwoordelijkheid die dat met zich meebrengt. Ethiek rondom data is een van de thema’s waarop Leurs wil excelleren. ‘We hebben in een manifest vastgelegd hoe we willen omgaan met data van klanten.’
Welke kansen en risico’s brengen het gebruik en het delen van klantdata met zich mee voor financiële instellingen? En wat zijn de wettelijke en ethische randvoorwaarden om dat überhaupt te mogen doen? Daarover gaat de geanimeerde discussie aan onze rondetafel: ‘Het ligt gevoelig.’