Digitalisering en disruptie

Disruptie: je zou het de wraak van digitalisering kunnen noemen. Zij onder ons die het dotcomtijdperk rond de eeuwwisseling bewust meemaakten, herinneren zich wellicht hoe beurskoersen gigantisch opliepen vanwege de gecombineerde belofte van digitalisering en het internet. Het internet zou tot hele nieuwe businessmodellen leiden en zou hele sectoren snel veranderen. Bij de gevestigde orde in de bedrijfswereld stond men erbij en keek men ernaar. Werken met een personal computer (pc) op kantoor, mailen in plaats van faxen of bellen, tot daar aan toe, een stukje business development online nog net, maar een heel nieuw businessmodel of een nieuwe strategie omwille van internet? Ik dacht het niet!

Dat was toen: het toen van traag modeminternet, exponentieel minder rekenkracht voor computers, geheugenchips enzoverder. De internethype kwam en ging. OP een aantal bedrijven na, zoals Google en Amazon, gingen veel van de nieuwe internetbedrijven roemloos ten onder.Inmiddels hebben we WiFi en 5G, en vooral ook: hele krachtige computers die complexe software, vaak voorzien van kunstmatige intelligentie of artificial intelligence, moeiteloos aankunnen. De dromen van het dotcomtijdperk worden nú werkelijkheid. Innovaties die te maken hebben met mobile en social zijn aan de orde van de dag. Verkopen doe je net zozeer via Facebook en Google Maps als via een van bakstenen opgetrokken winkel. Hele nieuwe strategieën leiden tot nieuwe businessmodellen en die leiden tot veranderende waardeketens. Een internetplatform als Marktplaats veranderde tal van sectoren. Disruptie inderdaad, noemen we het dan. De grote concerns die rond de eeuwwisseling haast verveeld aan de zijlijn bleven staan, ondergaan nu zelf noodgedwongen een digitale transformatie of digitale transitie, zoals het ook wel eens wordt genoemd.Die disruptie stopt niet waar we nu zijn. Grote thema’s als klimaatverandering, de focus op duurzaamheid, het stakeholdersmodel, maatschappelijke impact, en de opkomst van purpose driven organisaties, vereisen juist van onze knapste koppen een focus op nog snellere digitalisering, digitale innovaties en software-oplossingen.Ook binnen bedrijven zorgt digitalisering voor een revolutie. Het agile werken, de wendbare organisatie, internationale decentralisatie, de opkomst van allerhande robotica en robotisering in het algemeen: het zou allemaal niet mogelijk zijn zonder digitalisering, en vooral het gebruik van data, die via een cloud-applicatie beschikbaar worden gesteld aan wie het maar nodig heeft.

Lees verder

Verberg tekst

Drie topvrouwen over generative artificial intelligence: ‘Een enorme call to action’

Hoewel werken met generative artificial intelligence-systemen (GenAI) nog te vergelijken is met rijden in een auto zonder remmen, kan geen enkele organisatie zich een afwachtende houding permitteren, zeggen de drie experts aan onze rondetafel. ‘Leiders denken te weinig fundamenteel na over de gevolgen van GenAI voor de missie en strategie. Het loopt door je hele bedrijfsvoering heen. Iedere bestuurder moet zich bijscholen.’

Lees verder

Aart Rupert begon 12 jaar geleden als ‘chef IT’ bij Damen. In die 12 jaar transformeerde hij de scheepsbouwer tot een toonaangevend digitaal concern dat inmiddels is gespecialiseerd in het bieden van maritieme oplossingen. De chief digital officer ziet creativiteit als essentieel voor goede prestaties. ‘IT’ers willen alles standaardiseren, terwijl wij vanuit craftsmanship al snel zeggen: we maken wel even een oplossing op maat. Dat is een mooie battle. Ik vind dat je best eens mag afwijken.’

Generatieve ai (GenAI) transformeert de digitale wereld in hoog tempo. Europa bevindt zich daarbij in een complexe positie. Aan de ene kant wil het continent profiteren van de voordelen die GenAI biedt, aan de andere kant worstelt het met een groeiende afhankelijkheid van Amerikaanse technologiegiganten. Europa moet op zoek naar het evenwicht, schrijft Naser Bakhshi van Deloitte. Maar hoe?

Aart Rupert (Damen) over de battle tussen IT en craftmanship

Aart Rupert begon 12 jaar geleden als ‘chef IT’ bij Damen. In die 12 jaar transformeerde hij de scheepsbouwer tot een toonaangevend digitaal concern dat inmiddels is gespecialiseerd in het bieden van maritieme oplossingen. De chief digital officer ziet creativiteit als essentieel voor goede prestaties. ‘IT’ers willen alles standaardiseren, terwijl wij vanuit craftsmanship al snel zeggen: we maken wel even een oplossing op maat. Dat is een mooie battle. Ik vind dat je best eens mag afwijken.’

Europa’s pad naar digitale soevereiniteit

Generatieve ai (GenAI) transformeert de digitale wereld in hoog tempo. Europa bevindt zich daarbij in een complexe positie. Aan de ene kant wil het continent profiteren van de voordelen die GenAI biedt, aan de andere kant worstelt het met een groeiende afhankelijkheid van Amerikaanse technologiegiganten. Europa moet op zoek naar het evenwicht, schrijft Naser Bakhshi van Deloitte. Maar hoe?

Marktleider op het gebied van process mining en process intelligence Celonis is de nieuwste kennispartner van Management Scope. Door het verzamelen van data uit bestaande bedrijfssystemen maakt Celonis inzichtelijk wat er binnen een bedrijf gebeurt, om vervolgens oplossingen te bieden om teams te helpen deze waarde te kwantificeren. Regional vice president Benelux Christian Tabois: ‘Door een digitale laag boven bestaande systemen te plaatsen en daarin alle online data te integreren, zien we precies hoe processen verlopen en wordt het mogelijk de exacte oorzaak van problemen te achterhalen.’ 

Nu artificial intelligence (ai) op vele plekken ongekende kansen biedt, staan organisaties voor de uitdaging hierop te anticiperen – maar dan wel op een verstandige manier, met oog voor de risico’s en beperkingen. ‘Overal zal de workflow veranderen’, zo luidde de urgente boodschap tijdens een masterclass voor commissarissen van Management Scope in samenwerking met The Board Practice. Waar moeten leiders op letten tijdens deze transitie?

Digitale transformatie moet verdergaan dan alleen implementatie van nieuwe technologieën: het vraagt om een fundamentele verandering in de manier waarop organisaties én medewerkers opereren. Bianca den Elsen en Lieke van Kleffens zetten met vijf aanbevelingen uiteen hoe je verandermanagement tijdens dit proces effectief inzet.

Christian Tabois (Celonis): ‘Process intelligence brengt projecten tot wasdom en waarde’

Marktleider op het gebied van process mining en process intelligence Celonis is de nieuwste kennispartner van Management Scope. Door het verzamelen van data uit bestaande bedrijfssystemen maakt Celonis inzichtelijk wat er binnen een bedrijf gebeurt, om vervolgens oplossingen te bieden om teams te helpen deze waarde te kwantificeren. Regional vice president Benelux Christian Tabois: ‘Door een digitale laag boven bestaande systemen te plaatsen en daarin alle online data te integreren, zien we precies hoe processen verlopen en wordt het mogelijk de exacte oorzaak van problemen te achterhalen.’ 

Masterclass ai: 'Schone data zijn het nieuwe goud'

Nu artificial intelligence (ai) op vele plekken ongekende kansen biedt, staan organisaties voor de uitdaging hierop te anticiperen – maar dan wel op een verstandige manier, met oog voor de risico’s en beperkingen. ‘Overal zal de workflow veranderen’, zo luidde de urgente boodschap tijdens een masterclass voor commissarissen van Management Scope in samenwerking met The Board Practice. Waar moeten leiders op letten tijdens deze transitie?

Zó vergroot je de betrokkenheid tijdens de digitale transformatie

Digitale transformatie moet verdergaan dan alleen implementatie van nieuwe technologieën: het vraagt om een fundamentele verandering in de manier waarop organisaties én medewerkers opereren. Bianca den Elsen en Lieke van Kleffens zetten met vijf aanbevelingen uiteen hoe je verandermanagement tijdens dit proces effectief inzet.

Ken Serdons (Mollie): ‘De basis is juist om géén maatwerk te bieden’

In nog geen twee decennia groeide Mollie uit van disrupter tot een gevestigde on- en offline betalingsdienstaanbieder. Simpliciteit is volgens chief commercial officer Ken Serdons de belangrijkste pijler onder het bedrijf. Samen met de focus op groei en innovatie doen slimme integraties en het gebrek aan maatwerk de rest. ‘Klanten met een paar transacties per dag hebben bij ons hetzelfde product als klanten met honderden miljoenen aan volume.’

Lees verder

Meest gelezen

Vroukje van Oosten Slingeland (ING Groep) over ai-toepassingen in legal

Als het om generatieve artificial intelligence gaat (gen ai), is het ei van Columbus nog niet uitgebroed, zegt Vroukje van Oosten Slingeland, general counsel van ING. Het toekomstpotentieel van ai is groot, denkt ze, ook voor juristen.

Bart Leurs (Rabobank): ‘We hebben een tijdelijke AI-stop ingevoerd’

Data, financieel en niet-financieel, zijn essentieel voor Rabobank. Chief innovation and technology officer Bart Leurs vertelt enthousiast over de kansen die samenhangen met het artificial intelligence-tijdperk en hoe hij de organisatie klaarstoomt op dit vlak. 

Een beetje paranoia helpt bij het digitaliseren

Bestuurders zullen de veranderingen door digitalisering echt moeten omarmen, want deze transformatie zal nooit klaar zijn. Cdo Bart Delmulle, verantwoordelijk voor het digitale versnellingsprogramma van PostNL, adviseert bestuurders dan ook over hun schouder te blijven kijken – er is immers altijd wel iemand die sneller inspeelt op de technologie die in overvloed beschikbaar is. Delmulle deelt zeven belangrijke lessons learned over kansen, uitdagingen en succesfactoren bij het transformeren naar een digital first-bedrijfsvoering.

Kevin Gamble (IKEA) over digitalisering: ‘Meer tijd voor werk dat waarde toevoegt’

Masterclass ai: ‘Een enorme impact op het bedrijfsleven’

Vroukje van Oosten Slingeland (ING Groep) over ai-toepassingen in legal

‘Legal + GenAI’: de kansen liggen voor het oprapen

Directeuren, houd u aan uw eigen cybersecuritybeleid

Pensioenuitvoerders en de uitdaging van realtime data

Over haar eerste honderd dagen als executive director strategy, insights & digital transformation van VodafoneZiggo zegt Fleur van Beem: ‘Ik wilde zelf aan het roer staan.’

Daniel Gebler was in 2015 een van de founders van Picnic. Als cto van de online supermarktketen gelooft hij in snelle sprints als innovatiestrategie. Groot denken hoeft niet altijd: 10 keer 10 procent verbetering levert meer op dan één keer 100 procent. Waarde toevoegen kan bovendien alleen door tech te verbinden met de operatie en de business. ‘Als je het niet weet te vertalen in operational excellence, heeft digitaal talent geen waarde.’

De eerste 100 dagen als lid raad van bestuur van VodafoneZiggo

Over haar eerste honderd dagen als executive director strategy, insights & digital transformation van VodafoneZiggo zegt Fleur van Beem: ‘Ik wilde zelf aan het roer staan.’

Daniel Gebler (Picnic): ‘Digitale transformaties hoeven niet wereldschokkend te zijn’

Daniel Gebler was in 2015 een van de founders van Picnic. Als cto van de online supermarktketen gelooft hij in snelle sprints als innovatiestrategie. Groot denken hoeft niet altijd: 10 keer 10 procent verbetering levert meer op dan één keer 100 procent. Waarde toevoegen kan bovendien alleen door tech te verbinden met de operatie en de business. ‘Als je het niet weet te vertalen in operational excellence, heeft digitaal talent geen waarde.’

Digital savviness wordt steeds urgenter: masterclass cybersecurity for boards

Digital savviness wordt steeds urgenter: masterclass cybersecurity for boards

Terwijl cybersecurity grote prioriteit heeft binnen bedrijven, is de kennis over dit onderwerp in de board vaak matig. Soms zijn bestuurders en commissarissen zelf de zwakste schakel in de strijd tegen cybercriminelen. Dat is zorgelijk, zo luidt de boodschap aan company secretaries tijdens een masterclass cybersecurity for boards van Management Scope. ‘Ook omdat bestuurders in de toekomst vaker aansprakelijk worden gesteld.’
Investor relations officer, omarm de datarevolutie

Investor relations officer, omarm de datarevolutie

Nu de economie is afgekoeld, moeten bedrijven harder werken om nieuwe investeerders aan te trekken en te behouden. Het advies aan investor relations officers is: omarm de aanstaande datarevolutie. De iro maakt nog nauwelijks gebruik van data, terwijl de professional hiermee waardevolle inzichten krijgt over de doelgroep. En dat niet alleen: met data-analyse kan de iro activistische aandeelhouders in een vroeg stadium identificeren, aldus Amit Sanghvi, global vice president van ir-communicatieplatform Q4.
Een board vol prooien: uw digitale privéleven als bedrijfsrisico

Een board vol prooien: uw digitale privéleven als bedrijfsrisico

Het digitale privéleven van bestuurders en commissarissen vormt een risico op het gebied van cyberveiligheid. Hoewel cybercriminaliteit tegenwoordig hoog op de agenda staat van vrijwel iedere raad van bestuur en elke raad van commissarissen, zijn het juist vaak de executives en non-executives zélf die hun digitale hygiëne niet op orde hebben. De boardroom is daarmee een cyberrisico voor de eigen organisatie.
Jo Deblaere (Cyberwolf.io): 'Hackers komen via de privésfeer in de bedrijfsomgeving'

Jo Deblaere (Cyberwolf.io): 'Hackers komen via de privésfeer in de bedrijfsomgeving'

Cyberwolf.io is de nieuwste kennispartner van Management Scope. Het Belgische cybersecuritybedrijf richt zich op beveiliging van devices van individuele bestuurders en toezichthouders. En dat is hard nodig, vertelt voorzitter van de raad van advies Jo Deblaere. ‘Op uw telefoon staan vertrouwelijke stukken van meerdere bedrijven en uw wachtwoord is misschien te achterhalen bij een webshop. Op de grens van privé en zakelijk zitten de grootste risico’s.’
Rik Klercq (EK Retail): ‘Sla digital niet plat’

Rik Klercq (EK Retail): ‘Sla digital niet plat’

Dat fysieke winkels blijven bestaan, daarvan is Rik Klercq overtuigd. De director digital information & technology van EK Retail Nederland, een serviceorganisatie voor 4.000 zelfstandige retailers, ziet wel dat er nog heel wat nodig is om retailondernemers mee te krijgen op de digitale reis die noodzakelijk is om de klant te behouden. ‘Pas als data en het stroomlijnen van processen echt goed op orde zijn, kunnen we meer waarde toevoegen.’
De eerste 100 dagen als cio b2c van KPN

De eerste 100 dagen als cio b2c van KPN

‘Revolutie in plaats van evolutie’, zegt Artie Debidien over haar eerste honderd dagen als cio/evp consumer, enterprise & wholesale technology solutions bij KPN.
1
2
3
facebook

ManagementScope.nl gebruikt cookies

Voorkeuren

Basis

Basis cookies:
Scope Business Media anonimiseert de data van personen die op de site terechtkomen. Hierdoor heeft managementscope.nl nauwelijks persoonlijke data van onze websitebezoekers in beheer en mogen wij selecte datapunten verzamelen die geenszins aan u als persoon te koppelen vallen. Onder noodzakelijke cookies vallen alle datapunten die Scope Business Media gerechtigd is om te plaatsen zonder expliciete toestemming van de bezoeker. Dit betreft enkel volledig geanonimiseerde data die noodzakelijk is voor het functioneren van de site.

Compleet (aanbevolen)

Overige cookies, bij het kiezen voor ‘compleet’:
Onder de noemer ‘Overige cookies’ vallen cookies waarvoor wij expliciet toestemming van u nodig hebben. Hieronder vallen bijvoorbeeld onze marketing cookies die wij tevens volledig anonimiseren. Deze cookies zijn echter wel essentieel voor Scope Business Media, om ervoor te zorgen dat managementscope.nl kan blijven voortbestaan als site.

Cookie- en privacyverklaring