Digitalisering en disruptie

Disruptie: je zou het de wraak van digitalisering kunnen noemen. Zij onder ons die het dotcomtijdperk rond de eeuwwisseling bewust meemaakten, herinneren zich wellicht hoe beurskoersen gigantisch opliepen vanwege de gecombineerde belofte van digitalisering en het internet. Het internet zou tot hele nieuwe businessmodellen leiden en zou hele sectoren snel veranderen. Bij de gevestigde orde in de bedrijfswereld stond men erbij en keek men ernaar. Werken met een personal computer (pc) op kantoor, mailen in plaats van faxen of bellen, tot daar aan toe, een stukje business development online nog net, maar een heel nieuw businessmodel of een nieuwe strategie omwille van internet? Ik dacht het niet!

Dat was toen: het toen van traag modeminternet, exponentieel minder rekenkracht voor computers, geheugenchips enzoverder. De internethype kwam en ging. OP een aantal bedrijven na, zoals Google en Amazon, gingen veel van de nieuwe internetbedrijven roemloos ten onder.Inmiddels hebben we WiFi en 5G, en vooral ook: hele krachtige computers die complexe software, vaak voorzien van kunstmatige intelligentie of artificial intelligence, moeiteloos aankunnen. De dromen van het dotcomtijdperk worden nú werkelijkheid. Innovaties die te maken hebben met mobile en social zijn aan de orde van de dag. Verkopen doe je net zozeer via Facebook en Google Maps als via een van bakstenen opgetrokken winkel. Hele nieuwe strategieën leiden tot nieuwe businessmodellen en die leiden tot veranderende waardeketens. Een internetplatform als Marktplaats veranderde tal van sectoren. Disruptie inderdaad, noemen we het dan. De grote concerns die rond de eeuwwisseling haast verveeld aan de zijlijn bleven staan, ondergaan nu zelf noodgedwongen een digitale transformatie of digitale transitie, zoals het ook wel eens wordt genoemd.Die disruptie stopt niet waar we nu zijn. Grote thema’s als klimaatverandering, de focus op duurzaamheid, het stakeholdersmodel, maatschappelijke impact, en de opkomst van purpose driven organisaties, vereisen juist van onze knapste koppen een focus op nog snellere digitalisering, digitale innovaties en software-oplossingen.Ook binnen bedrijven zorgt digitalisering voor een revolutie. Het agile werken, de wendbare organisatie, internationale decentralisatie, de opkomst van allerhande robotica en robotisering in het algemeen: het zou allemaal niet mogelijk zijn zonder digitalisering, en vooral het gebruik van data, die via een cloud-applicatie beschikbaar worden gesteld aan wie het maar nodig heeft.

Lees verder

Verberg tekst

Drie topvrouwen over generative artificial intelligence: ‘Een enorme call to action’

Hoewel werken met generative artificial intelligence-systemen (GenAI) nog te vergelijken is met rijden in een auto zonder remmen, kan geen enkele organisatie zich een afwachtende houding permitteren, zeggen de drie experts aan onze rondetafel. ‘Leiders denken te weinig fundamenteel na over de gevolgen van GenAI voor de missie en strategie. Het loopt door je hele bedrijfsvoering heen. Iedere bestuurder moet zich bijscholen.’

Lees verder

Als het om generatieve artificial intelligence gaat (gen ai), is het ei van Columbus nog niet uitgebroed, zegt Vroukje van Oosten Slingeland, general counsel van ING. Het toekomstpotentieel van ai is groot, denkt ze, ook voor juristen: ‘Wel zal menselijke interventie altijd belangrijk blijven om kunstmatige intelligentie in goede banen te leiden.’ 

Terwijl de een generative artificial intelligence (GenAI) een stochastische papegaai noemt, beschouwt de ander het als de belangrijkste innovatie sinds de uitvinding van het internet. Het is cruciaal voor juridische professionals en organisaties om nu in actie te komen en artificial intelligence een plek te geven in de eigen bedrijfsactiviteiten en processen.

Vroukje van Oosten Slingeland (ING Groep) over ai-toepassingen in legal

Als het om generatieve artificial intelligence gaat (gen ai), is het ei van Columbus nog niet uitgebroed, zegt Vroukje van Oosten Slingeland, general counsel van ING. Het toekomstpotentieel van ai is groot, denkt ze, ook voor juristen: ‘Wel zal menselijke interventie altijd belangrijk blijven om kunstmatige intelligentie in goede banen te leiden.’ 

‘Legal + GenAI’: de kansen liggen voor het oprapen

Terwijl de een generative artificial intelligence (GenAI) een stochastische papegaai noemt, beschouwt de ander het als de belangrijkste innovatie sinds de uitvinding van het internet. Het is cruciaal voor juridische professionals en organisaties om nu in actie te komen en artificial intelligence een plek te geven in de eigen bedrijfsactiviteiten en processen.

Data, financieel en niet-financieel, zijn essentieel voor Rabobank. Chief innovation and technology officer Bart Leurs vertelt enthousiast over de kansen die samenhangen met het artificial intelligence-tijdperk en hoe hij de organisatie klaarstoomt op dit vlak. Op dit moment doet hij dat door te onderzoeken welke interventies er nodig zijn om risico’s te beperken. ‘Het kan immers ook gruwelijk misgaan met ai.’

De ontwikkelingen op het gebied van data en artificial intelligence (ai) gaan enorm snel. Maar in welke oplossing investeer je? Dat is een vraag waar veel bestuurders mee worstelen. Valcon-partner Sander de Jongh zet met deze top-5 de belangrijkste investerings-trends op een rij.

Over haar eerste honderd dagen als executive director strategy, insights & digital transformation van VodafoneZiggo zegt Fleur van Beem: ‘Ik wilde zelf aan het roer staan.’

Bart Leurs (Rabobank): ‘We hebben een tijdelijke AI-stop ingevoerd’

Data, financieel en niet-financieel, zijn essentieel voor Rabobank. Chief innovation and technology officer Bart Leurs vertelt enthousiast over de kansen die samenhangen met het artificial intelligence-tijdperk en hoe hij de organisatie klaarstoomt op dit vlak. Op dit moment doet hij dat door te onderzoeken welke interventies er nodig zijn om risico’s te beperken. ‘Het kan immers ook gruwelijk misgaan met ai.’

Vijf data-oplossingen die de investering waard zijn

De ontwikkelingen op het gebied van data en artificial intelligence (ai) gaan enorm snel. Maar in welke oplossing investeer je? Dat is een vraag waar veel bestuurders mee worstelen. Valcon-partner Sander de Jongh zet met deze top-5 de belangrijkste investerings-trends op een rij.

De eerste 100 dagen als lid raad van bestuur van VodafoneZiggo

Over haar eerste honderd dagen als executive director strategy, insights & digital transformation van VodafoneZiggo zegt Fleur van Beem: ‘Ik wilde zelf aan het roer staan.’

Javier van Engelen (Signify) ziet een bredere rol voor de cfo

De drijfveer van Signify-cfo Javier van Engelen is duidelijk: hij is ervan overtuigd dat het verlichtingsbedrijf positieve impact kan maken en wil daarom een bijdrage leveren aan de visie en strategie van het concern. De domeinen finance, IT en data versterken elkaar: ‘Inzicht in financiële stromen én informatiestromen leidt tot een beter begrip van het bedrijf – het terrein van de cfo.’

Lees verder

Meest gelezen

Marcel Krom over de digitale transformatie van PostNL

Onder leiding van cio Marcel Krom investeerde PostNL fors in het vergroten van de digitale kennis binnen het concern: gebrek aan kennis binnen het senior management bleek een rem op de digitale transformatie.

Toezicht op digitale transformatie

Goed toezicht op digitale transformatie vraagt om leergierige commissarissen. Specifieke expertise is niet nodig, maar ervaring met disruptie kan zeker helpen bij de vele unknowns en dilemma’s, vinden de vier deelnemers aan onze rondetafel die een digitale portefeuille met elkaar gemeen hebben.

Daniel Gebler (Picnic): ‘Digitale transformaties hoeven niet wereldschokkend te zijn’

Daniel Gebler was in 2015 een van de founders van Picnic. Als cto van de online supermarktketen gelooft hij in snelle sprints als innovatiestrategie. Groot denken hoeft niet altijd: 10 keer 10 procent verbetering levert meer op dan één keer 100 procent. Waarde toevoegen kan bovendien alleen door tech te verbinden met de operatie en de business. ‘Als je het niet weet te vertalen in operational excellence, heeft digitaal talent geen waarde.’

Digital savviness wordt steeds urgenter: masterclass cybersecurity for boards

Investor relations officer, omarm de datarevolutie

Een board vol prooien: uw digitale privéleven als bedrijfsrisico

Jo Deblaere (Cyberwolf.io): 'Hackers komen via de privésfeer in de bedrijfsomgeving'

Rik Klercq (EK Retail): ‘Sla digital niet plat’

De eerste 100 dagen als cio b2c van KPN

Goed toezicht op digitale transformatie vraagt om leergierige commissarissen. Specifieke expertise is niet nodig, maar ervaring met disruptie kan zeker helpen bij de vele unknowns en dilemma’s, vinden de vier deelnemers aan onze rondetafel die een digitale portefeuille met elkaar gemeen hebben. ‘Het gaat om een holistische kijk op IT, business en samenleving.’

Elk bedrijf moet investeren in IT-oplossingen om te groeien en concurrerend te blijven. Waar let je op bij het sluiten van IT-overeenkomsten en hoe voorkom je dat je door een schimmige constructie in de val loopt? En ook: hoe stimuleer je dat leveranciers goed met elkaar samenwerken? Het uitkeren van bonussen kan een goede stimulans zijn, aldus Van Doorne-partner Bart van Reeken.

Toezicht op digitale transformatie

Goed toezicht op digitale transformatie vraagt om leergierige commissarissen. Specifieke expertise is niet nodig, maar ervaring met disruptie kan zeker helpen bij de vele unknowns en dilemma’s, vinden de vier deelnemers aan onze rondetafel die een digitale portefeuille met elkaar gemeen hebben. ‘Het gaat om een holistische kijk op IT, business en samenleving.’

Geen schimmige constructie, maar een slim IT-contract

Elk bedrijf moet investeren in IT-oplossingen om te groeien en concurrerend te blijven. Waar let je op bij het sluiten van IT-overeenkomsten en hoe voorkom je dat je door een schimmige constructie in de val loopt? En ook: hoe stimuleer je dat leveranciers goed met elkaar samenwerken? Het uitkeren van bonussen kan een goede stimulans zijn, aldus Van Doorne-partner Bart van Reeken.

Marcel Krom over de digitale transformatie van PostNL

Marcel Krom over de digitale transformatie van PostNL

Onder leiding van cio Marcel Krom investeerde PostNL fors in het vergroten van de digitale kennis binnen het concern: gebrek aan kennis binnen het senior management bleek een rem op de digitale transformatie. Het verdiepen van kennis ziet de vertrekkend cio ook in de toekomst graag gehandhaafd: ‘Senior managers moeten “aan” staan.’
Digitalisering en de menselijke factor

Digitalisering en de menselijke factor

Wat is de impact van de nog steeds versnellende digitalisering op de verzekeringsbranche? Drie bestuurders over de relatie met klanten, het aansturen van medewerkers en dataveiligheid. Continu aandacht vragen voor dat laatste blijkt de crux: ‘Uiteindelijk zijn medewerkers de sterkste of zwakste schakel.’
Bart Leurs (Rabobank): 'Volledige transparantie over klantdata'

Bart Leurs (Rabobank): 'Volledige transparantie over klantdata'

De Nederlandse financiële sector beheert een enorme berg klantinformatie. Bart Leurs, chief information & technology officer van Rabobank, over de kansen en de verantwoordelijkheid die dat met zich meebrengt. Ethiek rondom data is een van de thema’s waarop Leurs wil excelleren. ‘We hebben in een manifest vastgelegd hoe we willen omgaan met data van klanten.’
De kansen en risico's bij het gebruik van klantdata

De kansen en risico's bij het gebruik van klantdata

Welke kansen en risico’s brengen het gebruik en het delen van klantdata met zich mee voor financiële instellingen? En wat zijn de wettelijke en ethische randvoorwaarden om dat überhaupt te mogen doen? Daarover gaat de geanimeerde discussie aan onze rondetafel: ‘Het ligt gevoelig.’
Ontsluit relevante klantdata nú

Ontsluit relevante klantdata nú

Financials kunnen de klant veel beter bedienen als zij alle data van sales, service en marketing bijeenbrengen. Ondertussen moeten de strenge regels voor gebruik van klantdata heroverwogen worden, want de begrenzing doet niet alleen bedrijven maar ook de maatschappij tekort, betogen Rob Klomps en Michiel Pieters.
Claudia Zuiderwijk (GVB) over informatie-asymmetrie en -overload en de rol van digitalisering

Claudia Zuiderwijk (GVB) over informatie-asymmetrie en -overload en de rol van digitalisering

Qua punctualiteit, veiligheid en klanttevredenheid is er in tien jaar tijd veel gebeurd bij het openbaarvervoerbedrijf van de gemeente Amsterdam, aldus Claudia Zuiderwijk. Maar de algemeen directeur van GVB wil externe ontwikkelingen verbinden aan interne veranderingen en op dat vlak is er genoeg werk aan de winkel. ‘We moeten onze top-3 prioriteiten als GVB helder krijgen. Daarom gaan we per kwartaal de klokken gelijkzetten.’
1
2
3
facebook