Digitalisering en disruptie

Disruptie: je zou het de wraak van digitalisering kunnen noemen. Zij onder ons die het dotcomtijdperk rond de eeuwwisseling bewust meemaakten, herinneren zich wellicht hoe beurskoersen gigantisch opliepen vanwege de gecombineerde belofte van digitalisering en het internet. Het internet zou tot hele nieuwe businessmodellen leiden en zou hele sectoren snel veranderen. Bij de gevestigde orde in de bedrijfswereld stond men erbij en keek men ernaar. Werken met een personal computer (pc) op kantoor, mailen in plaats van faxen of bellen, tot daar aan toe, een stukje business development online nog net, maar een heel nieuw businessmodel of een nieuwe strategie omwille van internet? Ik dacht het niet!

Dat was toen: het toen van traag modeminternet, exponentieel minder rekenkracht voor computers, geheugenchips enzoverder. De internethype kwam en ging. OP een aantal bedrijven na, zoals Google en Amazon, gingen veel van de nieuwe internetbedrijven roemloos ten onder.Inmiddels hebben we WiFi en 5G, en vooral ook: hele krachtige computers die complexe software, vaak voorzien van kunstmatige intelligentie of artificial intelligence, moeiteloos aankunnen. De dromen van het dotcomtijdperk worden nú werkelijkheid. Innovaties die te maken hebben met mobile en social zijn aan de orde van de dag. Verkopen doe je net zozeer via Facebook en Google Maps als via een van bakstenen opgetrokken winkel. Hele nieuwe strategieën leiden tot nieuwe businessmodellen en die leiden tot veranderende waardeketens. Een internetplatform als Marktplaats veranderde tal van sectoren. Disruptie inderdaad, noemen we het dan. De grote concerns die rond de eeuwwisseling haast verveeld aan de zijlijn bleven staan, ondergaan nu zelf noodgedwongen een digitale transformatie of digitale transitie, zoals het ook wel eens wordt genoemd.Die disruptie stopt niet waar we nu zijn. Grote thema’s als klimaatverandering, de focus op duurzaamheid, het stakeholdersmodel, maatschappelijke impact, en de opkomst van purpose driven organisaties, vereisen juist van onze knapste koppen een focus op nog snellere digitalisering, digitale innovaties en software-oplossingen.Ook binnen bedrijven zorgt digitalisering voor een revolutie. Het agile werken, de wendbare organisatie, internationale decentralisatie, de opkomst van allerhande robotica en robotisering in het algemeen: het zou allemaal niet mogelijk zijn zonder digitalisering, en vooral het gebruik van data, die via een cloud-applicatie beschikbaar worden gesteld aan wie het maar nodig heeft.

Lees verder

Verberg tekst

Vincent Tuk (Eneco): ‘Sleutelrol voor data in de nieuwe energiewereld’

Voor energieleverancier Eneco vormen data de basis voor zowel commerciële activiteiten als voor het streven naar een duurzamere transitie. Chief technology officer Vincent Tuk speelt met zijn team van 600 medewerkers een cruciale rol in de tech first-ambities van de organisatie. ‘Maar niet-technici moeten net zo goed op de hoogte zijn van de mogelijkheden van data en artificial intelligence. Ons tech-team en ons businessteam zijn volledig geïntegreerd.’

Lees verder

De eerste cio in de geschiedenis van Shell die rechtstreeks aan de ceo rapporteert, spreekt over de cruciale rol van digitalisering in de energietransitie, de impact van ai en waarom nederigheid essentieel is voor succes. Robbert van Rutten: ‘De verandering in de rapportagelijn betekent erkenning dat de impact van technologie onbetwist is en creëert een mogelijkheid om te accelereren.’

Cybersecurity raakt direct aan de strategie, reputatie en toekomstbestendigheid van organisaties. Sterker nog, digitale weerbaarheid wordt steeds meer een onderscheidende factor in de markt. Dat zien de meeste organisaties zelf gelukkig ook in, schrijft Nadeem de Vree van KPN. Tegelijkertijd worstelen bestuurders nogal eens met de vertaalslag van technische complexiteit naar bestuurlijke besluitvorming. Met deze drie stappen kunnen ze hun digitale weerbaarheid vergroten.

Robbert van Rutten (Shell): ‘Een flexibelere en competitievere IT-organisatie’

De eerste cio in de geschiedenis van Shell die rechtstreeks aan de ceo rapporteert, spreekt over de cruciale rol van digitalisering in de energietransitie, de impact van ai en waarom nederigheid essentieel is voor succes. Robbert van Rutten: ‘De verandering in de rapportagelijn betekent erkenning dat de impact van technologie onbetwist is en creëert een mogelijkheid om te accelereren.’

Digitale weerbaarheid in drie stappen

Cybersecurity raakt direct aan de strategie, reputatie en toekomstbestendigheid van organisaties. Sterker nog, digitale weerbaarheid wordt steeds meer een onderscheidende factor in de markt. Dat zien de meeste organisaties zelf gelukkig ook in, schrijft Nadeem de Vree van KPN. Tegelijkertijd worstelen bestuurders nogal eens met de vertaalslag van technische complexiteit naar bestuurlijke besluitvorming. Met deze drie stappen kunnen ze hun digitale weerbaarheid vergroten.

De cio’s van NS en ProRail zijn op elkaar aangewezen. Ze werken dan ook nauw samen, vertellen Hessel Dikkers (NS) en Arjen Boersma (ProRail). ‘Natuurlijk zouden we onafhankelijk van elkaar it kunnen ontwikkelen. Maar linksom of rechtsom komt het uiteindelijk bij elkaar. Wij weten van elkaar dat zonder datadeling, zonder samenwerking er geen trein rijdt. Je moet elkaar daar goed in vasthouden.’

De helft van de werknemers die bekend zijn met generatieve ai gebruikt GenAI-tools vaak zonder expliciete goedkeuring van de werkgever. Dat blijkt uit grootschalig onderzoek van Deloitte, Trust in generative AI. Nu stimuleert slechts een derde van de Nederlandse bedrijven actief het gebruik van ai-tools. Het is voor die bedrijven belangrijk om duidelijke richtlijnen en beleid te ontwikkelen met betrekking tot het gebruik van GenAI op de werkvloer.

Ingrid de Swart, chief technology officer en chief operations officer van a.s.r., ziet de rol van digitalisering en ai steeds groter worden. Als de menselijke en technologische factor samenwerken levert dat veel op, maar de vooruitgang moet wel verantwoord blijven: complexe technologie wordt immers moeilijker omarmd. ‘We denken goed na over hoe we meer winst kunnen halen uit technologie, maar ook over wat dat betekent voor medewerkers en klanten.’

Arjen Boersma en Hessel Dikkers: ‘Voor een rijdende trein zijn we echt van elkaar afhankelijk’

De cio’s van NS en ProRail zijn op elkaar aangewezen. Ze werken dan ook nauw samen, vertellen Hessel Dikkers (NS) en Arjen Boersma (ProRail). ‘Natuurlijk zouden we onafhankelijk van elkaar it kunnen ontwikkelen. Maar linksom of rechtsom komt het uiteindelijk bij elkaar. Wij weten van elkaar dat zonder datadeling, zonder samenwerking er geen trein rijdt. Je moet elkaar daar goed in vasthouden.’

Veilig ai-gebruik op de werkvloer: richtlijnen zijn essentieel

De helft van de werknemers die bekend zijn met generatieve ai gebruikt GenAI-tools vaak zonder expliciete goedkeuring van de werkgever. Dat blijkt uit grootschalig onderzoek van Deloitte, Trust in generative AI. Nu stimuleert slechts een derde van de Nederlandse bedrijven actief het gebruik van ai-tools. Het is voor die bedrijven belangrijk om duidelijke richtlijnen en beleid te ontwikkelen met betrekking tot het gebruik van GenAI op de werkvloer.

Ingrid de Swart (a.s.r): ‘Technologie moet vernieuwend én beheersbaar zijn’

Ingrid de Swart, chief technology officer en chief operations officer van a.s.r., ziet de rol van digitalisering en ai steeds groter worden. Als de menselijke en technologische factor samenwerken levert dat veel op, maar de vooruitgang moet wel verantwoord blijven: complexe technologie wordt immers moeilijker omarmd. ‘We denken goed na over hoe we meer winst kunnen halen uit technologie, maar ook over wat dat betekent voor medewerkers en klanten.’

Raymond van Eck (Fairphone): ‘We zijn er klaar mee om de uitzondering te zijn’

Wat moeten organisaties doen om te overleven in het digitale tijdperk? In deze serie over ondernemen in de digital age wordt dat de komende maanden uitgediept. Deze keer Raymond van Eck, die sinds een jaar ceo van Fairphone is en als producent van duurzame en eerlijke smartphones wil opschalen zonder concessies te doen aan de kernwaarden. ‘Als we de industrie willen laten zien dat je op een ethische manier consumentenelektronica kunt produceren, zullen we moeten bewijzen dat je daarmee succesvol kunt zijn.’

Lees verder

Meest gelezen

Vroukje van Oosten Slingeland (ING Groep) over ai-toepassingen in legal

Als het om generatieve artificial intelligence gaat (gen ai), is het ei van Columbus nog niet uitgebroed, zegt Vroukje van Oosten Slingeland, general counsel van ING. Het toekomstpotentieel van ai is groot, denkt ze, ook voor juristen.

Bart Leurs (Rabobank): ‘We hebben een tijdelijke AI-stop ingevoerd’

Data, financieel en niet-financieel, zijn essentieel voor Rabobank. Chief innovation and technology officer Bart Leurs vertelt enthousiast over de kansen die samenhangen met het artificial intelligence-tijdperk en hoe hij de organisatie klaarstoomt op dit vlak. 

Christian Tabois (Celonis): ‘Process intelligence brengt projecten tot wasdom en waarde’

Marktleider op het gebied van process mining en process intelligence Celonis is de nieuwste kennispartner van Management Scope. Door het verzamelen van data uit bestaande bedrijfssystemen maakt Celonis inzichtelijk wat er binnen een bedrijf gebeurt, om vervolgens oplossingen te bieden om teams te helpen deze waarde te kwantificeren. Regional vice president Benelux Christian Tabois: ‘Door een digitale laag boven bestaande systemen te plaatsen en daarin alle online data te integreren, zien we precies hoe processen verlopen en wordt het mogelijk de exacte oorzaak van problemen te achterhalen.’ 

Masterclass ai: 'Schone data zijn het nieuwe goud'

Een beetje paranoia helpt bij het digitaliseren

Zó vergroot je de betrokkenheid tijdens de digitale transformatie

Kevin Gamble (IKEA) over digitalisering: ‘Meer tijd voor werk dat waarde toevoegt’

Masterclass ai: ‘Een enorme impact op het bedrijfsleven’

Vroukje van Oosten Slingeland (ING Groep) over ai-toepassingen in legal

De wijziging van ons pensioenstelsel betekent voor pensioenuitvoerders veel meer dan een intern transformatieproces. Een nieuw type klanten en de naderende noodzaak tot levering van dagverse data zullen volgens de auteurs grote impact hebben op hun voorlichtingscampagnes en de rationalisatie van hun IT-landschap.

Kunstmatige intelligentie biedt enorme kansen, maar kent ook risico’s en ethische dilemma’s. Tijdens een masterclass AI voor company secretaries over de zoektocht naar een veilige toepassing van deze technologie wordt één ding duidelijk: zorg dat de kennis in de boardroom op orde is.

Pensioenuitvoerders en de uitdaging van realtime data

De wijziging van ons pensioenstelsel betekent voor pensioenuitvoerders veel meer dan een intern transformatieproces. Een nieuw type klanten en de naderende noodzaak tot levering van dagverse data zullen volgens de auteurs grote impact hebben op hun voorlichtingscampagnes en de rationalisatie van hun IT-landschap.

Masterclass kunstmatige intelligentie: ‘ChatGPT is superdom’

Kunstmatige intelligentie biedt enorme kansen, maar kent ook risico’s en ethische dilemma’s. Tijdens een masterclass AI voor company secretaries over de zoektocht naar een veilige toepassing van deze technologie wordt één ding duidelijk: zorg dat de kennis in de boardroom op orde is.

Bart Leurs (Rabobank): ‘We hebben een tijdelijke AI-stop ingevoerd’

Bart Leurs (Rabobank): ‘We hebben een tijdelijke AI-stop ingevoerd’

Data, financieel en niet-financieel, zijn essentieel voor Rabobank. Chief innovation and technology officer Bart Leurs vertelt enthousiast over de kansen die samenhangen met het artificial intelligence-tijdperk en hoe hij de organisatie klaarstoomt op dit vlak. Op dit moment doet hij dat door te onderzoeken welke interventies er nodig zijn om risico’s te beperken. ‘Het kan immers ook gruwelijk misgaan met ai.’
Vijf data-oplossingen die de investering waard zijn

Vijf data-oplossingen die de investering waard zijn

De ontwikkelingen op het gebied van data en artificial intelligence (ai) gaan enorm snel. Maar in welke oplossing investeer je? Dat is een vraag waar veel bestuurders mee worstelen. Valcon-partner Sander de Jongh zet met deze top-5 de belangrijkste investerings-trends op een rij.
Javier van Engelen (Signify) ziet een bredere rol voor de cfo

Javier van Engelen (Signify) ziet een bredere rol voor de cfo

De drijfveer van Signify-cfo Javier van Engelen is duidelijk: hij is ervan overtuigd dat het verlichtingsbedrijf positieve impact kan maken en wil daarom een bijdrage leveren aan de visie en strategie van het concern. De domeinen finance, IT en data versterken elkaar: ‘Inzicht in financiële stromen én informatiestromen leidt tot een beter begrip van het bedrijf – het terrein van de cfo.’
De eerste 100 dagen als lid raad van bestuur van VodafoneZiggo

De eerste 100 dagen als lid raad van bestuur van VodafoneZiggo

Over haar eerste honderd dagen als executive director strategy, insights & digital transformation van VodafoneZiggo zegt Fleur van Beem: ‘Ik wilde zelf aan het roer staan.’
Daniel Gebler (Picnic): ‘Digitale transformaties hoeven niet wereldschokkend te zijn’

Daniel Gebler (Picnic): ‘Digitale transformaties hoeven niet wereldschokkend te zijn’

Daniel Gebler was in 2015 een van de founders van Picnic. Als cto van de online supermarktketen gelooft hij in snelle sprints als innovatiestrategie. Groot denken hoeft niet altijd: 10 keer 10 procent verbetering levert meer op dan één keer 100 procent. Waarde toevoegen kan bovendien alleen door tech te verbinden met de operatie en de business. ‘Als je het niet weet te vertalen in operational excellence, heeft digitaal talent geen waarde.’
Digital savviness wordt steeds urgenter: masterclass cybersecurity for boards

Digital savviness wordt steeds urgenter: masterclass cybersecurity for boards

Terwijl cybersecurity grote prioriteit heeft binnen bedrijven, is de kennis over dit onderwerp in de board vaak matig. Soms zijn bestuurders en commissarissen zelf de zwakste schakel in de strijd tegen cybercriminelen. Dat is zorgelijk, zo luidt de boodschap aan company secretaries tijdens een masterclass cybersecurity for boards van Management Scope. ‘Ook omdat bestuurders in de toekomst vaker aansprakelijk worden gesteld.’
1
2
3
facebook

ManagementScope.nl gebruikt cookies

Voorkeuren

Basis

Basis cookies:
Scope Business Media anonimiseert de data van personen die op de site terechtkomen. Hierdoor heeft managementscope.nl nauwelijks persoonlijke data van onze websitebezoekers in beheer en mogen wij selecte datapunten verzamelen die geenszins aan u als persoon te koppelen vallen. Onder noodzakelijke cookies vallen alle datapunten die Scope Business Media gerechtigd is om te plaatsen zonder expliciete toestemming van de bezoeker. Dit betreft enkel volledig geanonimiseerde data die noodzakelijk is voor het functioneren van de site.

Compleet (aanbevolen)

Overige cookies, bij het kiezen voor ‘compleet’:
Onder de noemer ‘Overige cookies’ vallen cookies waarvoor wij expliciet toestemming van u nodig hebben. Hieronder vallen bijvoorbeeld onze marketing cookies die wij tevens volledig anonimiseren. Deze cookies zijn echter wel essentieel voor Scope Business Media, om ervoor te zorgen dat managementscope.nl kan blijven voortbestaan als site.

Cookie- en privacyverklaring