Digitalisering en disruptie

Disruptie: je zou het de wraak van digitalisering kunnen noemen. Zij onder ons die het dotcomtijdperk rond de eeuwwisseling bewust meemaakten, herinneren zich wellicht hoe beurskoersen gigantisch opliepen vanwege de gecombineerde belofte van digitalisering en het internet. Het internet zou tot hele nieuwe businessmodellen leiden en zou hele sectoren snel veranderen. Bij de gevestigde orde in de bedrijfswereld stond men erbij en keek men ernaar. Werken met een personal computer (pc) op kantoor, mailen in plaats van faxen of bellen, tot daar aan toe, een stukje business development online nog net, maar een heel nieuw businessmodel of een nieuwe strategie omwille van internet? Ik dacht het niet!

Dat was toen: het toen van traag modeminternet, exponentieel minder rekenkracht voor computers, geheugenchips enzoverder. De internethype kwam en ging. OP een aantal bedrijven na, zoals Google en Amazon, gingen veel van de nieuwe internetbedrijven roemloos ten onder.Inmiddels hebben we WiFi en 5G, en vooral ook: hele krachtige computers die complexe software, vaak voorzien van kunstmatige intelligentie of artificial intelligence, moeiteloos aankunnen. De dromen van het dotcomtijdperk worden nú werkelijkheid. Innovaties die te maken hebben met mobile en social zijn aan de orde van de dag. Verkopen doe je net zozeer via Facebook en Google Maps als via een van bakstenen opgetrokken winkel. Hele nieuwe strategieën leiden tot nieuwe businessmodellen en die leiden tot veranderende waardeketens. Een internetplatform als Marktplaats veranderde tal van sectoren. Disruptie inderdaad, noemen we het dan. De grote concerns die rond de eeuwwisseling haast verveeld aan de zijlijn bleven staan, ondergaan nu zelf noodgedwongen een digitale transformatie of digitale transitie, zoals het ook wel eens wordt genoemd.Die disruptie stopt niet waar we nu zijn. Grote thema’s als klimaatverandering, de focus op duurzaamheid, het stakeholdersmodel, maatschappelijke impact, en de opkomst van purpose driven organisaties, vereisen juist van onze knapste koppen een focus op nog snellere digitalisering, digitale innovaties en software-oplossingen.Ook binnen bedrijven zorgt digitalisering voor een revolutie. Het agile werken, de wendbare organisatie, internationale decentralisatie, de opkomst van allerhande robotica en robotisering in het algemeen: het zou allemaal niet mogelijk zijn zonder digitalisering, en vooral het gebruik van data, die via een cloud-applicatie beschikbaar worden gesteld aan wie het maar nodig heeft.

Lees verder

Verberg tekst

Digital savviness wordt steeds urgenter: masterclass cybersecurity for boards

Terwijl cybersecurity grote prioriteit heeft binnen bedrijven, is de kennis over dit onderwerp in de board vaak matig. Soms zijn bestuurders en commissarissen zelf de zwakste schakel in de strijd tegen cybercriminelen. Dat is zorgelijk, zo luidt de boodschap aan company secretaries tijdens een masterclass cybersecurity for boards van Management Scope. ‘Ook omdat bestuurders in de toekomst vaker aansprakelijk worden gesteld.’

Lees verder

Daniel Gebler was in 2015 een van de founders van Picnic. Als cto van de online supermarktketen gelooft hij in snelle sprints als innovatiestrategie. Groot denken hoeft niet altijd: 10 keer 10 procent verbetering levert meer op dan één keer 100 procent. Waarde toevoegen kan bovendien alleen door tech te verbinden met de operatie en de business. ‘Als je het niet weet te vertalen in operational excellence, heeft digitaal talent geen waarde.’

Nu de economie is afgekoeld, moeten bedrijven harder werken om nieuwe investeerders aan te trekken en te behouden. Het advies aan investor relations officers is: omarm de aanstaande datarevolutie. De iro maakt nog nauwelijks gebruik van data, terwijl de professional hiermee waardevolle inzichten krijgt over de doelgroep. En dat niet alleen: met data-analyse kan de iro activistische aandeelhouders in een vroeg stadium identificeren, aldus Amit Sanghvi, global vice president van ir-communicatieplatform Q4.

Daniel Gebler (Picnic): ‘Digitale transformaties hoeven niet wereldschokkend te zijn’

Daniel Gebler was in 2015 een van de founders van Picnic. Als cto van de online supermarktketen gelooft hij in snelle sprints als innovatiestrategie. Groot denken hoeft niet altijd: 10 keer 10 procent verbetering levert meer op dan één keer 100 procent. Waarde toevoegen kan bovendien alleen door tech te verbinden met de operatie en de business. ‘Als je het niet weet te vertalen in operational excellence, heeft digitaal talent geen waarde.’

Investor relations officer, omarm de datarevolutie

Nu de economie is afgekoeld, moeten bedrijven harder werken om nieuwe investeerders aan te trekken en te behouden. Het advies aan investor relations officers is: omarm de aanstaande datarevolutie. De iro maakt nog nauwelijks gebruik van data, terwijl de professional hiermee waardevolle inzichten krijgt over de doelgroep. En dat niet alleen: met data-analyse kan de iro activistische aandeelhouders in een vroeg stadium identificeren, aldus Amit Sanghvi, global vice president van ir-communicatieplatform Q4.

Hoogleraar digitaal ondernemerschap Arjan van den Born vindt dat Nederland niet langer moet doorslaan in voorzichtigheid rondom data. Daarnaast moeten bestuurders werken aan hun basiskennis en niet langer onderschatten hoe belangrijk data zijn. Als datasets gedeeld worden, kan de inzet van artificial intelligence nieuwe verdienmodellen creëren én leiden tot doorbraken bij maatschappelijke opgaven. ‘Investeerders kunnen bijdragen aan het succes, maar Europese venture capitalists zijn terughoudend.’

Welke kansen en risico’s brengt artificial intelligence? Hoe kan de technologie helpen om de wereld mooier te maken en hoe reguleren we tegelijkertijd de kwalijke effecten? Een commissaris, een ceo/cofounder en een investeerder laten hun licht schijnen over de toekomst van ai. ‘Misschien kunnen we vandaag nog zonder, maar morgen niet meer.’

Het in goede banen leiden van onze digitale samenleving – de zorg voor infrastructuur en netwerken – is een complexe opdracht. Infoblox is succesvol met netwerkbeheer en -beveiliging. Ceo Jesper Andersen: ‘Wij richten ons op risico’s en onregelmatigheden in het netwerk, downtime kan levens kosten.’

Arjan van den Born: 'Investeren in data'

Hoogleraar digitaal ondernemerschap Arjan van den Born vindt dat Nederland niet langer moet doorslaan in voorzichtigheid rondom data. Daarnaast moeten bestuurders werken aan hun basiskennis en niet langer onderschatten hoe belangrijk data zijn. Als datasets gedeeld worden, kan de inzet van artificial intelligence nieuwe verdienmodellen creëren én leiden tot doorbraken bij maatschappelijke opgaven. ‘Investeerders kunnen bijdragen aan het succes, maar Europese venture capitalists zijn terughoudend.’

Kunstmatige intelligentie als force for good

Welke kansen en risico’s brengt artificial intelligence? Hoe kan de technologie helpen om de wereld mooier te maken en hoe reguleren we tegelijkertijd de kwalijke effecten? Een commissaris, een ceo/cofounder en een investeerder laten hun licht schijnen over de toekomst van ai. ‘Misschien kunnen we vandaag nog zonder, maar morgen niet meer.’

Jesper Andersen (Infoblox): 'Cybersecurity is mission critical'

Het in goede banen leiden van onze digitale samenleving – de zorg voor infrastructuur en netwerken – is een complexe opdracht. Infoblox is succesvol met netwerkbeheer en -beveiliging. Ceo Jesper Andersen: ‘Wij richten ons op risico’s en onregelmatigheden in het netwerk, downtime kan levens kosten.’

Roel Reijnen: 'Cybersecuritybedrijven moeten Europese spelers worden'

TIIN Capital investeert in jonge bedrijven die actief zijn in cybersecurity en artificial intelligence. Dat is hard nodig, vindt partner Roel Reijnen, verantwoordelijk voor Nederlands grootste fonds in deze sector. Zijn hoop is dat een aantal bedrijven zal uitgroeien tot Europese speler, als tegenwicht voor grote Amerikaanse spelers. ‘Waarom beleggen institutionele beleggers niet veel meer in venture capital?’

Lees verder

Meest gelezen

Marcel Krom over de digitale transformatie van PostNL

Onder leiding van cio Marcel Krom investeerde PostNL fors in het vergroten van de digitale kennis binnen het concern: gebrek aan kennis binnen het senior management bleek een rem op de digitale transformatie.

Toezicht op digitale transformatie

Goed toezicht op digitale transformatie vraagt om leergierige commissarissen. Specifieke expertise is niet nodig, maar ervaring met disruptie kan zeker helpen bij de vele unknowns en dilemma’s, vinden de vier deelnemers aan onze rondetafel die een digitale portefeuille met elkaar gemeen hebben.

Toezicht op digitale transformatie

Goed toezicht op digitale transformatie vraagt om leergierige commissarissen. Specifieke expertise is niet nodig, maar ervaring met disruptie kan zeker helpen bij de vele unknowns en dilemma’s, vinden de vier deelnemers aan onze rondetafel die een digitale portefeuille met elkaar gemeen hebben. ‘Het gaat om een holistische kijk op IT, business en samenleving.’

Blending nearshore and onshore

One of the silver linings of the pandemic was the acceleration of remote working and companies operating hybrid working structures. In technology, this model can easily be applied to blended teams, where some people are based onsite and others at nearshore locations. Nearshore software development is around 35% cheaper. Valcon’s Paul ten Haaf explains here.

Geen schimmige constructie, maar een slim IT-contract

Marcel Krom over de digitale transformatie van PostNL

Digitalisering en de menselijke factor

Bart Leurs (Rabobank): 'Volledige transparantie over klantdata'

De kansen en risico's bij het gebruik van klantdata

Ontsluit relevante klantdata nú

Eveline Paternotte is sinds mei 2020 directeur HR van veevoederbedrijf ForFarmers. Samen met de 2.500 medewerkers is zij dagelijks bezig om meer voeding te produceren voor een groeiende wereldbevolking met een kleinere impact op het milieu.

De nieuwste generatie mobiel internet stelt telecombedrijf KPN in staat slimme, soms futuristisch aandoende diensten te ontwikkelen voor de zakelijke markt. Tegelijkertijd transformeert KPN zelf tot volledig digitaal concern. Chief technology & digital officer Babak Fouladi: ‘Dat is een uitdaging met onze lange historie als niet-digitale telecommaatschappij.’

Eveline Paternotte (ForFarmers): 'Met een tablet naar de boer'

Eveline Paternotte is sinds mei 2020 directeur HR van veevoederbedrijf ForFarmers. Samen met de 2.500 medewerkers is zij dagelijks bezig om meer voeding te produceren voor een groeiende wereldbevolking met een kleinere impact op het milieu.

Hoe Babak Fouladi KPN digitaliseert

De nieuwste generatie mobiel internet stelt telecombedrijf KPN in staat slimme, soms futuristisch aandoende diensten te ontwikkelen voor de zakelijke markt. Tegelijkertijd transformeert KPN zelf tot volledig digitaal concern. Chief technology & digital officer Babak Fouladi: ‘Dat is een uitdaging met onze lange historie als niet-digitale telecommaatschappij.’

Vier experts over impact en implementatie van ai

In De Raad buigt een zorgvuldig samengesteld team topexperts zich over een belangrijk boardroomthema. Met welke inzichten, suggesties en waarschuwingen van De Raad kan de boardroom zijn voordeel doen? Deze keer: de impact van artificial intelligence (ai). Ingewikkeld? ‘Laten we ai niet magischer maken dan het is.’

Marieke Snoep ziet digitalisering oprukken over de volle breedte

Raad van bestuurslid Marieke Snoep van KPN ziet digitalisering steeds verder oprukken. De mate waarin bedrijven succesvol zijn in het versneld digitaliseren van hun business, bepaalt in haar ogen hun succes na de coronacrisis. Het telecombedrijf ziet dat uiteraard als kans en investeert zo’n 3,5 miljard euro in de netwerken: ‘Goede bereikbaarheid en een goede infrastructuur zijn belangrijker dan ooit.’

Effectieve directievoering? Er is nog veel winst te halen

Directieleden geven matige scores aan de slagvaardigheid van hun eigen teams. Die zouden veel efficiënter kunnen werken met behulp van slimme hulpmiddelen en technologie. Daarnaast doen directies er goed aan hun topprioriteiten helder te stellen en te kijken naar de langere termijn, blijkt uit de Board Room Barometer 2020 van Diligent.

Voor Christian Bornfeld (ABN Amro) geldt digital first

Bij zijn aantreden trof ABN AMRO-bestuurder Christian Bornfeld een bank aan met een stevige IT-infrastructuur. Inmiddels wordt digitalisering niet meer gezien als extra, maar als leidend bij elke activiteit. ‘Collega’s werken vanuit de business lines mee binnen innovatieteams, zodat we innoveren vanuit de juiste klantbehoeften.’

Jasper de Wit: 'Digitalisering leidt tot stabiliteit in de bedrijfsvoering'

Ingenieursadviesbureau Royal HaskoningDHV verkeert in een digitale transformatie. Die noopt verschillende bloedgroepen binnen het concern tot nauwe samenwerking. Vanzelf gaat dat niet: ingenieurs hebben immers een andere achtergrond dan softwareprogrammeurs. Maar het levert vooral veel op: ‘Digitalisering leidt tot stabiliteit in de bedrijfsvoering.’

Jeroen van Glabbeek en Martin van Pernis: 'We willen toe naar conversational commerce'

Techbedrijf CM.com is een snelle groeier in conversational commerce. Oprichter en ceo Jeroen van Glabbeek en president-commissaris Martin van Pernis introduceren het snel groeiende bedrijf: ‘Bedrijven willen op dezelfde manier met mensen communiceren als mensen onderling. Die oplossing leveren wij.’
1
2
3
facebook