Digitalisering en disruptie

Disruptie: je zou het de wraak van digitalisering kunnen noemen. Zij onder ons die het dotcomtijdperk rond de eeuwwisseling bewust meemaakten, herinneren zich wellicht hoe beurskoersen gigantisch opliepen vanwege de gecombineerde belofte van digitalisering en het internet. Het internet zou tot hele nieuwe businessmodellen leiden en zou hele sectoren snel veranderen. Bij de gevestigde orde in de bedrijfswereld stond men erbij en keek men ernaar. Werken met een personal computer (pc) op kantoor, mailen in plaats van faxen of bellen, tot daar aan toe, een stukje business development online nog net, maar een heel nieuw businessmodel of een nieuwe strategie omwille van internet? Ik dacht het niet!

Dat was toen: het toen van traag modeminternet, exponentieel minder rekenkracht voor computers, geheugenchips enzoverder. De internethype kwam en ging. OP een aantal bedrijven na, zoals Google en Amazon, gingen veel van de nieuwe internetbedrijven roemloos ten onder.Inmiddels hebben we WiFi en 5G, en vooral ook: hele krachtige computers die complexe software, vaak voorzien van kunstmatige intelligentie of artificial intelligence, moeiteloos aankunnen. De dromen van het dotcomtijdperk worden nú werkelijkheid. Innovaties die te maken hebben met mobile en social zijn aan de orde van de dag. Verkopen doe je net zozeer via Facebook en Google Maps als via een van bakstenen opgetrokken winkel. Hele nieuwe strategieën leiden tot nieuwe businessmodellen en die leiden tot veranderende waardeketens. Een internetplatform als Marktplaats veranderde tal van sectoren. Disruptie inderdaad, noemen we het dan. De grote concerns die rond de eeuwwisseling haast verveeld aan de zijlijn bleven staan, ondergaan nu zelf noodgedwongen een digitale transformatie of digitale transitie, zoals het ook wel eens wordt genoemd.Die disruptie stopt niet waar we nu zijn. Grote thema’s als klimaatverandering, de focus op duurzaamheid, het stakeholdersmodel, maatschappelijke impact, en de opkomst van purpose driven organisaties, vereisen juist van onze knapste koppen een focus op nog snellere digitalisering, digitale innovaties en software-oplossingen.Ook binnen bedrijven zorgt digitalisering voor een revolutie. Het agile werken, de wendbare organisatie, internationale decentralisatie, de opkomst van allerhande robotica en robotisering in het algemeen: het zou allemaal niet mogelijk zijn zonder digitalisering, en vooral het gebruik van data, die via een cloud-applicatie beschikbaar worden gesteld aan wie het maar nodig heeft.

Lees verder

Verberg tekst

Drie topvrouwen over generative artificial intelligence: ‘Een enorme call to action’

Hoewel werken met generative artificial intelligence-systemen (GenAI) nog te vergelijken is met rijden in een auto zonder remmen, kan geen enkele organisatie zich een afwachtende houding permitteren, zeggen de drie experts aan onze rondetafel. ‘Leiders denken te weinig fundamenteel na over de gevolgen van GenAI voor de missie en strategie. Het loopt door je hele bedrijfsvoering heen. Iedere bestuurder moet zich bijscholen.’

Lees verder

De bankenwereld was met internetbankieren en mobiel bankieren koersbepalend in de digitale transitie. Inmiddels is digitale versnelling een topprioriteit om de veiligheid en betrouwbaarheid van financiële transacties te waarborgen. Alexander Zwart, chief innovation & technology officer van Rabobank, ziet erop toe dat de bank de slagkracht en souplesse heeft om technologische veranderingen aan te gaan. ‘Versimpelen is noodzakelijk.’

De cio’s van NS en ProRail zijn op elkaar aangewezen. Ze werken dan ook nauw samen, vertellen Hessel Dikkers (NS) en Arjen Boersma (ProRail). ‘Natuurlijk zouden we onafhankelijk van elkaar it kunnen ontwikkelen. Maar linksom of rechtsom komt het uiteindelijk bij elkaar. Wij weten van elkaar dat zonder datadeling, zonder samenwerking er geen trein rijdt. Je moet elkaar daar goed in vasthouden.’

Alexander Zwart (Rabobank): ‘We leggen ons niet neer bij complexiteit’

De bankenwereld was met internetbankieren en mobiel bankieren koersbepalend in de digitale transitie. Inmiddels is digitale versnelling een topprioriteit om de veiligheid en betrouwbaarheid van financiële transacties te waarborgen. Alexander Zwart, chief innovation & technology officer van Rabobank, ziet erop toe dat de bank de slagkracht en souplesse heeft om technologische veranderingen aan te gaan. ‘Versimpelen is noodzakelijk.’

Arjen Boersma en Hessel Dikkers: ‘Voor een rijdende trein zijn we echt van elkaar afhankelijk’

De cio’s van NS en ProRail zijn op elkaar aangewezen. Ze werken dan ook nauw samen, vertellen Hessel Dikkers (NS) en Arjen Boersma (ProRail). ‘Natuurlijk zouden we onafhankelijk van elkaar it kunnen ontwikkelen. Maar linksom of rechtsom komt het uiteindelijk bij elkaar. Wij weten van elkaar dat zonder datadeling, zonder samenwerking er geen trein rijdt. Je moet elkaar daar goed in vasthouden.’

Digitale transformatie moet verdergaan dan alleen implementatie van nieuwe technologieën: het vraagt om een fundamentele verandering in de manier waarop organisaties én medewerkers opereren. Bianca den Elsen en Lieke van Kleffens zetten met vijf aanbevelingen uiteen hoe je verandermanagement tijdens dit proces effectief inzet.

Bestuurders zullen de veranderingen door digitalisering echt moeten omarmen, want deze transformatie zal nooit klaar zijn. Cdo Bart Delmulle, verantwoordelijk voor het digitale versnellingsprogramma van PostNL, adviseert bestuurders dan ook over hun schouder te blijven kijken – er is immers altijd wel iemand die sneller inspeelt op de technologie die in overvloed beschikbaar is. Delmulle deelt zeven belangrijke lessons learned over kansen, uitdagingen en succesfactoren bij het transformeren naar een digital first-bedrijfsvoering.

Toen Ikea tijdens de pandemie genoodzaakt was de winkels te sluiten, kwam de digitale transformatie in een stroomversnelling. Cdo Kevin Gamble kwam over vanuit Canada om het proces te leiden. ‘Met 29 country digital managers in evenzoveel landen wisselen we kennis, inzichten en ideeën uit. Noem het crowdsourcing op een schaal van 29.’

Zó vergroot je de betrokkenheid tijdens de digitale transformatie

Digitale transformatie moet verdergaan dan alleen implementatie van nieuwe technologieën: het vraagt om een fundamentele verandering in de manier waarop organisaties én medewerkers opereren. Bianca den Elsen en Lieke van Kleffens zetten met vijf aanbevelingen uiteen hoe je verandermanagement tijdens dit proces effectief inzet.

Een beetje paranoia helpt bij het digitaliseren

Bestuurders zullen de veranderingen door digitalisering echt moeten omarmen, want deze transformatie zal nooit klaar zijn. Cdo Bart Delmulle, verantwoordelijk voor het digitale versnellingsprogramma van PostNL, adviseert bestuurders dan ook over hun schouder te blijven kijken – er is immers altijd wel iemand die sneller inspeelt op de technologie die in overvloed beschikbaar is. Delmulle deelt zeven belangrijke lessons learned over kansen, uitdagingen en succesfactoren bij het transformeren naar een digital first-bedrijfsvoering.

Kevin Gamble (IKEA) over digitalisering: ‘Meer tijd voor werk dat waarde toevoegt’

Toen Ikea tijdens de pandemie genoodzaakt was de winkels te sluiten, kwam de digitale transformatie in een stroomversnelling. Cdo Kevin Gamble kwam over vanuit Canada om het proces te leiden. ‘Met 29 country digital managers in evenzoveel landen wisselen we kennis, inzichten en ideeën uit. Noem het crowdsourcing op een schaal van 29.’

Ken Serdons (Mollie): ‘De basis is juist om géén maatwerk te bieden’

In nog geen twee decennia groeide Mollie uit van disrupter tot een gevestigde on- en offline betalingsdienstaanbieder. Simpliciteit is volgens chief commercial officer Ken Serdons de belangrijkste pijler onder het bedrijf. Samen met de focus op groei en innovatie doen slimme integraties en het gebrek aan maatwerk de rest. ‘Klanten met een paar transacties per dag hebben bij ons hetzelfde product als klanten met honderden miljoenen aan volume.’

Lees verder

Meest gelezen

Vroukje van Oosten Slingeland (ING Groep) over ai-toepassingen in legal

Als het om generatieve artificial intelligence gaat (gen ai), is het ei van Columbus nog niet uitgebroed, zegt Vroukje van Oosten Slingeland, general counsel van ING. Het toekomstpotentieel van ai is groot, denkt ze, ook voor juristen.

Bart Leurs (Rabobank): ‘We hebben een tijdelijke AI-stop ingevoerd’

Data, financieel en niet-financieel, zijn essentieel voor Rabobank. Chief innovation and technology officer Bart Leurs vertelt enthousiast over de kansen die samenhangen met het artificial intelligence-tijdperk en hoe hij de organisatie klaarstoomt op dit vlak. 

Masterclass ai: ‘Een enorme impact op het bedrijfsleven’

Wat zijn de haken en ogen bij de toepassing van artificial intelligence (ai), mogen medewerkers ai wel of niet gebruiken in de uitvoering van hun taken en waar ging het al mis? Deze vragen kwamen aan de orde tijdens een masterclass ai voor company secretaries, georganiseerd door Management Scope in samenwerking met A&O Shearman. Duidelijk is dat de Europese AI Act, het eerste allesomvattend regelgevend kader, enorme impact zal hebben. ‘Het zijn niet alleen de grote techbedrijven die moeten voldoen aan de eisen in de wet.’

Vroukje van Oosten Slingeland (ING Groep) over ai-toepassingen in legal

‘Legal + GenAI’: de kansen liggen voor het oprapen

Directeuren, houd u aan uw eigen cybersecuritybeleid

Pensioenuitvoerders en de uitdaging van realtime data

Masterclass kunstmatige intelligentie: ‘ChatGPT is superdom’

Bart Leurs (Rabobank): ‘We hebben een tijdelijke AI-stop ingevoerd’

Terwijl cybersecurity grote prioriteit heeft binnen bedrijven, is de kennis over dit onderwerp in de board vaak matig. Soms zijn bestuurders en commissarissen zelf de zwakste schakel in de strijd tegen cybercriminelen. Dat is zorgelijk, zo luidt de boodschap aan company secretaries tijdens een masterclass cybersecurity for boards van Management Scope. ‘Ook omdat bestuurders in de toekomst vaker aansprakelijk worden gesteld.’

Nu de economie is afgekoeld, moeten bedrijven harder werken om nieuwe investeerders aan te trekken en te behouden. Het advies aan investor relations officers is: omarm de aanstaande datarevolutie. De iro maakt nog nauwelijks gebruik van data, terwijl de professional hiermee waardevolle inzichten krijgt over de doelgroep. En dat niet alleen: met data-analyse kan de iro activistische aandeelhouders in een vroeg stadium identificeren, aldus Amit Sanghvi, global vice president van ir-communicatieplatform Q4.

Digital savviness wordt steeds urgenter: masterclass cybersecurity for boards

Terwijl cybersecurity grote prioriteit heeft binnen bedrijven, is de kennis over dit onderwerp in de board vaak matig. Soms zijn bestuurders en commissarissen zelf de zwakste schakel in de strijd tegen cybercriminelen. Dat is zorgelijk, zo luidt de boodschap aan company secretaries tijdens een masterclass cybersecurity for boards van Management Scope. ‘Ook omdat bestuurders in de toekomst vaker aansprakelijk worden gesteld.’

Investor relations officer, omarm de datarevolutie

Nu de economie is afgekoeld, moeten bedrijven harder werken om nieuwe investeerders aan te trekken en te behouden. Het advies aan investor relations officers is: omarm de aanstaande datarevolutie. De iro maakt nog nauwelijks gebruik van data, terwijl de professional hiermee waardevolle inzichten krijgt over de doelgroep. En dat niet alleen: met data-analyse kan de iro activistische aandeelhouders in een vroeg stadium identificeren, aldus Amit Sanghvi, global vice president van ir-communicatieplatform Q4.

Een board vol prooien: uw digitale privéleven als bedrijfsrisico

Een board vol prooien: uw digitale privéleven als bedrijfsrisico

Het digitale privéleven van bestuurders en commissarissen vormt een risico op het gebied van cyberveiligheid. Hoewel cybercriminaliteit tegenwoordig hoog op de agenda staat van vrijwel iedere raad van bestuur en elke raad van commissarissen, zijn het juist vaak de executives en non-executives zélf die hun digitale hygiëne niet op orde hebben. De boardroom is daarmee een cyberrisico voor de eigen organisatie.
Jo Deblaere (Cyberwolf.io): 'Hackers komen via de privésfeer in de bedrijfsomgeving'

Jo Deblaere (Cyberwolf.io): 'Hackers komen via de privésfeer in de bedrijfsomgeving'

Cyberwolf.io is de nieuwste kennispartner van Management Scope. Het Belgische cybersecuritybedrijf richt zich op beveiliging van devices van individuele bestuurders en toezichthouders. En dat is hard nodig, vertelt voorzitter van de raad van advies Jo Deblaere. ‘Op uw telefoon staan vertrouwelijke stukken van meerdere bedrijven en uw wachtwoord is misschien te achterhalen bij een webshop. Op de grens van privé en zakelijk zitten de grootste risico’s.’
Rik Klercq (EK Retail): ‘Sla digital niet plat’

Rik Klercq (EK Retail): ‘Sla digital niet plat’

Dat fysieke winkels blijven bestaan, daarvan is Rik Klercq overtuigd. De director digital information & technology van EK Retail Nederland, een serviceorganisatie voor 4.000 zelfstandige retailers, ziet wel dat er nog heel wat nodig is om retailondernemers mee te krijgen op de digitale reis die noodzakelijk is om de klant te behouden. ‘Pas als data en het stroomlijnen van processen echt goed op orde zijn, kunnen we meer waarde toevoegen.’
De eerste 100 dagen als cio b2c van KPN

De eerste 100 dagen als cio b2c van KPN

‘Revolutie in plaats van evolutie’, zegt Artie Debidien over haar eerste honderd dagen als cio/evp consumer, enterprise & wholesale technology solutions bij KPN.
Roel Reijnen: 'Cybersecuritybedrijven moeten Europese spelers worden'

Roel Reijnen: 'Cybersecuritybedrijven moeten Europese spelers worden'

TIIN Capital investeert in jonge bedrijven die actief zijn in cybersecurity en artificial intelligence. Dat is hard nodig, vindt partner Roel Reijnen, verantwoordelijk voor Nederlands grootste fonds in deze sector. Zijn hoop is dat een aantal bedrijven zal uitgroeien tot Europese speler, als tegenwicht voor grote Amerikaanse spelers. ‘Waarom beleggen institutionele beleggers niet veel meer in venture capital?’
Arjan van den Born: 'Investeren in data'

Arjan van den Born: 'Investeren in data'

Hoogleraar digitaal ondernemerschap Arjan van den Born vindt dat Nederland niet langer moet doorslaan in voorzichtigheid rondom data. Daarnaast moeten bestuurders werken aan hun basiskennis en niet langer onderschatten hoe belangrijk data zijn. Als datasets gedeeld worden, kan de inzet van artificial intelligence nieuwe verdienmodellen creëren én leiden tot doorbraken bij maatschappelijke opgaven. ‘Investeerders kunnen bijdragen aan het succes, maar Europese venture capitalists zijn terughoudend.’
1
2
3
facebook

ManagementScope.nl gebruikt cookies

Voorkeuren

Basis

Basis cookies:
Scope Business Media anonimiseert de data van personen die op de site terechtkomen. Hierdoor heeft managementscope.nl nauwelijks persoonlijke data van onze websitebezoekers in beheer en mogen wij selecte datapunten verzamelen die geenszins aan u als persoon te koppelen vallen. Onder noodzakelijke cookies vallen alle datapunten die Scope Business Media gerechtigd is om te plaatsen zonder expliciete toestemming van de bezoeker. Dit betreft enkel volledig geanonimiseerde data die noodzakelijk is voor het functioneren van de site.

Compleet (aanbevolen)

Overige cookies, bij het kiezen voor ‘compleet’:
Onder de noemer ‘Overige cookies’ vallen cookies waarvoor wij expliciet toestemming van u nodig hebben. Hieronder vallen bijvoorbeeld onze marketing cookies die wij tevens volledig anonimiseren. Deze cookies zijn echter wel essentieel voor Scope Business Media, om ervoor te zorgen dat managementscope.nl kan blijven voortbestaan als site.

Cookie- en privacyverklaring