Christian Tabois (Celonis): ‘Process intelligence brengt projecten tot wasdom en waarde’
24-09-2024 | Interviewer: Jan-Wouter Bloos | Auteur: Emely Nobis | Beeld: Bram Belloni
Christian Tabois heeft een intensief halfjaar achter de rug. Nadat hij in februari regional sales leader van Celonis Benelux werd, vervult hij sinds augustus een nieuwe rol bij het bedrijf waar hij in 2020 begon: regional vice president. De afgelopen maanden heeft hij aanzienlijke veranderingen doorgevoerd: hij reorganiseerde teams, introduceerde een strategische verkoopmethodologie en legde nog meer nadruk op samenwerking met strategische partners. Bovendien is hij bezig met het vinden van een nieuwe locatie voor zijn team van 50 personen, dat momenteel te krap gehuisvest is in een bedrijfsverzamelgebouw op de Amsterdamse Zuidas. ‘Daarom zie je geen branding op de gevel’, legt hij uit. De nieuwe locatie zal in Amsterdam liggen en moet passen bij de diverse samenstelling van zijn team.
Het gesprek met Jan-Wouter Bloos van Deloitte gaat over een technologie waarvan de commerciële toepassingen voor de brede doelgroep van belang zijn: process mining én process intelligence. Hoewel de termen soms door elkaar worden gebruikt, zijn er toch belangrijke verschillen. Kort gezegd haalt process mining procesdata uit it-systemen op alle niveaus van een bedrijf en zet deze om in systeemonafhankelijke living digital twins van de end-to-end-processen van het bedrijf. Process intelligence is het verbindende weefsel van het bedrijf. Het onthult hoe objecten en gebeurtenissen met elkaar in wisselwerking staan, hoe processen met elkaar verbonden zijn, hoe het bedrijf functioneert en hoe het nog beter kan functioneren. Het stelt bedrijven in staat hun processen te analyseren, optimaliseren en monitoren, waardoor ze beter begrijpen waar waarde zich bevindt en hoe deze te benutten. Met de verkregen inzichten nemen organisaties betere strategische beslissingen en kunnen ze hun bedrijfsvoering transformeren. ‘Van inzicht naar actie naar resultaat’, vat Tabois het samen.
Zijn werkgever Celonis, in 2011 opgericht, is marktleider op het gebied van process mining en process intelligence. Het process intelligence-platform maakt gebruik van industrie-toonaangevende process mining-technologie en kunstmatige intelligentie (ai) om bedrijven een living digital twin van hun end-to-end-processen te presenteren. Celonis is met hoofdkantoren in München en New York inmiddels actief in meer dan 20 landen en heeft wereldwijd ruim 3.000 medewerkers in dienst.
Bestuurders worden telkens weer geconfronteerd met nieuwe technologie, van big data tot internet of things en natuurlijk kunstmatige intelligentie (ai). Wat voegen process mining en process intelligence precies toe? Waarom zou ik er als bestuurder enthousiast over raken? ‘We maken inzichtelijk wat er binnen je bedrijf gebeurt door data te verzamelen uit bestaande bedrijfssystemen. Hiermee kunnen we precies laten zien waar zaken goed gaan, waar er ruimte is voor verbetering of waar het zelfs fout gaat, hoe vaak dit gebeurt, wie erbij betrokken is en wat de oorzaken zijn. Alsof je een groot net over de systemen binnen je organisatie haalt, waardoor de verborgen inefficiënties naar boven komen.
Daarnaast bieden we oplossingen om teams te helpen deze waarde te kwantificeren en vast te leggen, om inzicht te bieden in de voordelen die dit met zich meebrengt. Het biedt handvatten om de organisatie aan te sturen en is daarmee uiteindelijk een transformatietool, je kan het ook een drijver van verandermanagement noemen. Om een voorbeeld te geven: veel bedrijven investeren momenteel flink in ai, maar hoe zorg je ervoor dat die ai-projecten werkelijk tot wasdom komen en waarde opleveren? Daar heb je proces intelligence voor nodig.’
Laten we het concreet maken. Hoe helpt Celonis bedrijven om hun processen te optimaliseren?
‘We hebben veel klanten in de maak-, insurance- en retailindustrie. Zulke bedrijven werken vaak in silo’s. Bij problemen in de keten is het dan complex om de exacte oorzaak te achterhalen. Met behulp van process mining en process intelligence lukt dat wel. Celonis helpt bedrijven namelijk door een digitale laag boven hun bestaande systemen te plaatsen. We integreren alle online data in deze laag, zodat we precies laten zien hoe de processen verlopen. De afdeling inkoop kan bijvoorbeeld te veel, te weinig of de verkeerde producten inkopen. Dit heeft invloed op het hele productieproces: van de productie en voorraden tot logistiek, distributie en klantervaring. Die inzichten kun je gebruiken om het proces bij te sturen en te optimaliseren.’
Werken process mining en process intelligence ook in de service-industrie?
‘Voor sommige bedrijfsprocessen is compliance erg belangrijk. Hoewel onze technologie ook ingezet kan worden voor compliance monitoring, moet dit niet je bedrijfsvoering bemoeilijken. Als we ontdekken dat een klein percentage van de overtredingen verantwoordelijk is voor een groot deel van de problemen, kunnen we gerichte en slimme oplossingen aandragen.’
Celonis biedt inzicht en geeft oplossingsrichtingen. Hoe werkt Celonis verder met zijn klanten?
‘Je kunt ons de Google van procesoptimalisatie noemen. Als je meer wilt weten over je bedrijf, zoek je dat op met Celonis. Ons team van data-analisten is voortdurend bezig met het analyseren en valideren van klantgegevens om bottlenecks en verbeterpunten te ontdekken. Vervolgens presenteren we aanbevelingen voor verandering, in samenwerking met onze inmiddels meer dan 300 partners. Naast de grote consultancybedrijven werken we ook samen met boetiekpartners: kleinere, gespecialiseerde bedrijven die zich richten op specifieke niches of sectoren. We zeggen weleens: Celonis begint waar PowerPoint stopt. Onze partners begeleiden het verandertraject in bedrijven, en andersom gebruiken zij ons platform om hun claims over een verbetertraject bij een klant te ondersteunen met waardevolle data. Celonis wil zelf geen organisatieadviseur zijn. Wij willen ons blijven focussen op de technologie achter process mining en process intelligence. Daar ligt onze kracht en dat maakt ons ook uniek.’
Celonis is pas in 2011 opgericht en nu al marktleider. Kunt u iets vertellen over deze korte geschiedenis?
‘Het Celonis-verhaal begon als een project van drie Duitse studenten die in Eindhoven colleges volgden van hoogleraar Wil van der Aalst, ook wel de godfather van process mining genoemd. Alexander Rinke en Bastian Nominacher – nog steeds onze co-ceo’s – en Martin Klenk, onze cto, waren zo onder de indruk van de technologie dat ze besloten een bedrijf op te richten. Sindsdien is Celonis erkend als de meest waardevolle startup van New York en Duitsland en is het de op één na grootste unicorn in Europa. Het is de enige Duitse decacorn (een unicorn met een waarde van meer dan 10 miljard dollar, red.) en een van slechts 41 wereldwijd. Tegenwoordig bedient Celonis ongeveer 50 procent van de top-200 van de Forbes Global 2000 en hebben we tot nu toe meer dan 18 miljard dollar aan waarde voor onze klanten geïdentificeerd.’
Kan process intelligence ook een rol spelen op het terrein van ESG en het behalen van duurzaamheidsdoelen?
‘Het behalen van duurzaamheidsdoelen begint met inzicht in de impact van je bedrijf. Wij ondersteunen bedrijven bij het verkrijgen van duidelijkheid over bijvoorbeeld de emissies van transport en ingekochte materialen om aan de CSRD rapportage-eisen van de EU te voldoen. Bedrijven kunnen Celonis gebruiken om snel, efficiënt en automatisch scope 3-emissies en de prestaties van leveranciers te meten. Tegelijkertijd kan process intelligence bedrijven helpen hun toeleveringsketens slimmer, schoner en sneller te laten functioneren, wat zowel kostenbesparingen als CO2-reductie oplevert.
Celonis komt uit een startup-fase, maar is inmiddels uitgegroeid tot een gevestigde onderneming. Is de bedrijfscultuur daardoor veranderd?
‘We zijn inderdaad uitgegroeid tot een volwassen organisatie met meerdere managementlagen, maar de dynamiek, snelheid en innovatieve spirit van een startup blijven nog steeds merkbaar. We behouden onze voorsprong omdat we telkens blijven pionieren.
In mijn huidige rol ben ik verantwoordelijk voor de strategische groei van Celonis en het uitbreiden en versterken van Celonis’ positie in de Benelux-regio. Daarnaast ben ik nog steeds betrokken bij het opbouwen van de salesorganisatie, waarbij ik me richt op het aantrekken van nieuwe klanten en het genereren van extra business bij bestaande klanten. Ik moedig mijn team aan om de uitdaging aan te gaan: benader klanten proactief en laat hen zien wat er allemaal mogelijk is met ons platform. Kom zelf met oplossingen voor hun problemen. Kortom: wees ondernemend.’
Heeft u die ondernemende inslag zelf ook?
‘Ik ben een Tukker en ondernemen is de gemene deler in mijn familie en vriendengroep. Als er geen grote bedrijven in de buurt zijn om voor te werken, begin je voor jezelf. Mijn vader had een groot uitzendbureau. Tijdens mijn studie heb ik samen met hem Tabois Business Facilities opgericht, dat allerlei diensten verleende aan financiële organisaties: van het opnemen van de telefoon tot marktonderzoek en sales. Omdat ik meer wilde leren, ben ik naar Amsterdam verhuisd en bedrijfskunde gaan studeren. Al snel vond ik mijn weg in de softwaresector. Celonis is voor mij een geweldig bedrijf, omdat ik hier kan werken aan de meest complexe uitdagingen, zoals het transformeren van een bedrijf. Het voelt bijna als een hobby. Ik geniet er echt van als we na maandenlang samenwerken met een bedrijf problemen in hun supply chain hebben opgelost, en we uiteindelijk bedrijfsprocessen daadwerkelijk herstructureren en optimaliseren.’
Wat is uw bananenschil als leider?
‘Het kunnen loslaten. Omdat ik alles zelf ooit heb gedaan, ben ik geneigd hands on en operationeel te blijven. Omdat ons werk zo complex is, wil ik graag dicht bij de uitvoering blijven, maar het is goed het los te laten en te vertrouwen op je team. Natuurlijk heb ik in de eerste zes maanden nieuwe lijnen uitgezet en veranderingen doorgevoerd, en dan zit je er bovenop. Nu de meest turbulente periode voorbij is, kijk ik ernaar uit om samen met mijn team de volgende stap te zetten.’
Dit interview is gepubliceerd in Management Scope 08 2024.
Dit artikel is voor het laatst aangepast op 24-09-2024