Geopolitiek
Geopolitiek is geen een abstract risico; het is een direct boardroom-issue. Veel (Nederlandse) ceo's beschouwen geopolitieke onzekerheid als een topbedreiging voor hun organisatie, en terecht. Handelsconflicten, sancties, regionale instabiliteit en nieuwe machtsblokken beïnvloeden supply chains, toegang tot markten en zelfs de reputatie van ondernemingen. Zelfs bedrijven die hoofdzakelijk binnen Nederland opereren, ervaren de druk van prijsvolatiliteit, leveringsvertragingen en veranderende regelgeving. Geopolitiek vraagt dus om structurele verankering in strategie en governance.
Dat betekent niet alleen anticiperen op risico’s zoals exportrestricties of wisselkoersschommelingen, maar ook het identificeren van nieuwe marktkansen en partnerschappen. Het is daarbij cruciaal dat bestuurders niet alleen kijken naar de directe operationele gevolgen, maar ook naar structurele trends. De verschuiving van economische macht naar Azië, de groei van technologische soevereiniteit en de veranderende rol van internationale instituties hebben langetermijnimpact. Bedrijven die deze patronen herkennen en vertalen naar strategische keuzes, vergroten hun veerkracht en concurrentiepositie.
Dat vraagt om een combinatie van langetermijnvisie en kortcyclische sturing, waarbij plannen regelmatig worden herijkt op basis van de laatste geopolitieke ontwikkelingen. Veranderende geopolitiek biedt ook kansen. Wanneer handelsroutes verschuiven, ontstaan nieuwe regionale markten. En wanneer overheden strategische autonomie nastreven, kan dat leiden tot subsidies en stimuleringsprogramma’s voor lokale productie of technologieontwikkeling.
Bestuurders moeten geopolitiek niet enkel willen managen, maar juist gebruiken als bron van innovatie en groei. Strategische flexibiliteit wordt een kerncompetentie.
Weerbaarheid als publiek-private zaak
De politieke ontwikkelingen op wereldschaal gaan snel en niet allemaal in een gunstige richting. Aanpassing is broodnodig, maar het achterhaalde denken in maakbaarheid en efficiency staat het versterken van onze weerbaarheid in de weg. Rob Bauer, voormalig voorzitter van het Militair Comité van de NAVO en tegenwoordig Edge Fellow van Deloitte benadrukt samen met Deloitte-partner Kim Vrielink dat deze veiligheidscrisis een enorme inspanning van zowel de overheid als het bedrijfsleven vergt. ‘Maatschappelijke weerbaarheid is niet alleen afhankelijk van militaire slagkracht.’
Lees verderVan spin-off van de TU Delft tot Champions League-speler in de mondiale solar-industrie: Eternal Sun, specialist in zonnesimulatie voor het testen van zonnepanelen, bewees dat Europa technologisch wél kan opschalen. Maar ceo Florian van Rijn van Alkemade waarschuwt: zonder compleet industrieel ecosysteem blijft strategische autonomie een papieren tijger. ‘Geef concreet vorm aan de meest complexe pijler van het Draghi-rapport: strategische autonomie.’
Het Draghi-rapport zet Europa’s concurrentiepositie op scherp. Voor Nederland brengt dat kansen én uitdagingen met zich mee. Op verzoek van de Tweede Kamer vertaalde TNO de bevindingen uit het Draghirapport naar de Nederlandse situatie. ‘Het Nederlandse concurrentievermogen in het licht van het Draghi-rapport’ schetst concrete aanbevelingen. Aan tafel met Marc Zegveld en Thijmen van Bree, respectievelijk managing director van de unit ICT, strategie & beleid en senior onderzoeker van TNO.
Florian van Rijn van Alkemade: ‘Een enkel bedrijf maakt geen succesvolle industrie’
Van spin-off van de TU Delft tot Champions League-speler in de mondiale solar-industrie: Eternal Sun, specialist in zonnesimulatie voor het testen van zonnepanelen, bewees dat Europa technologisch wél kan opschalen. Maar ceo Florian van Rijn van Alkemade waarschuwt: zonder compleet industrieel ecosysteem blijft strategische autonomie een papieren tijger. ‘Geef concreet vorm aan de meest complexe pijler van het Draghi-rapport: strategische autonomie.’
Het Nederlandse concurrentievermogen: ‘Innoveren om te winnen’
Het Draghi-rapport zet Europa’s concurrentiepositie op scherp. Voor Nederland brengt dat kansen én uitdagingen met zich mee. Op verzoek van de Tweede Kamer vertaalde TNO de bevindingen uit het Draghirapport naar de Nederlandse situatie. ‘Het Nederlandse concurrentievermogen in het licht van het Draghi-rapport’ schetst concrete aanbevelingen. Aan tafel met Marc Zegveld en Thijmen van Bree, respectievelijk managing director van de unit ICT, strategie & beleid en senior onderzoeker van TNO.
Het bruist van de plannen in de zoektocht naar hernieuwde Europese economische en politieke macht. Een ongekende sfeer van verandering hangt in de lucht. Europese hervormingen zijn broodnodig, maar eerdere ambities en hervormingen liepen vast en politici lijken liever nieuw beleid te presenteren dan dat zij lessen trekken en evalueren. Hier ligt een rol voor Nederland én voor het bedrijfsleven, schrijft Adriaan Schout van Instituut Clingendael.
Tot aan het einde van de 20e eeuw leek steeds verdere globalisering onontkoombaar. Maar het tij is gekeerd. De afgelopen jaren stelden de Verenigde Staten zich steeds protectionistischer op. Die lijn wordt de komende jaren onder Donald Trump voortgezet. Hoe kunnen Nederlandse bedrijven zich hiertegen wapenen?
Samenkomende geopolitieke, ecologische en sociale uitdagingen trekken bedrijven onvermijdelijk de politieke arena in. Om in een onstabiele wereld geen willoze speelbal te worden, moeten bestuurders zelf een leidende, visionaire rol pakken, stellen Marc-Jan Reumers en Pim Rossen van strategisch adviesbureau Kearney. Duurzame ambities en investeringen kunnen daarbij niet alleen als kompas dienen, ze bieden ook de beste kans voor een vruchtbare privaat-publieke samenwerking.
Nieuwe EU-ambities falen zonder het realisme van politici en bedrijfsleven
Het bruist van de plannen in de zoektocht naar hernieuwde Europese economische en politieke macht. Een ongekende sfeer van verandering hangt in de lucht. Europese hervormingen zijn broodnodig, maar eerdere ambities en hervormingen liepen vast en politici lijken liever nieuw beleid te presenteren dan dat zij lessen trekken en evalueren. Hier ligt een rol voor Nederland én voor het bedrijfsleven, schrijft Adriaan Schout van Instituut Clingendael.
Nederland let op: Trump kiest voor America First
Tot aan het einde van de 20e eeuw leek steeds verdere globalisering onontkoombaar. Maar het tij is gekeerd. De afgelopen jaren stelden de Verenigde Staten zich steeds protectionistischer op. Die lijn wordt de komende jaren onder Donald Trump voortgezet. Hoe kunnen Nederlandse bedrijven zich hiertegen wapenen?
Duurzaamheid als kompas in een onstabiele wereld
Samenkomende geopolitieke, ecologische en sociale uitdagingen trekken bedrijven onvermijdelijk de politieke arena in. Om in een onstabiele wereld geen willoze speelbal te worden, moeten bestuurders zelf een leidende, visionaire rol pakken, stellen Marc-Jan Reumers en Pim Rossen van strategisch adviesbureau Kearney. Duurzame ambities en investeringen kunnen daarbij niet alleen als kompas dienen, ze bieden ook de beste kans voor een vruchtbare privaat-publieke samenwerking.
Met spoed gezocht: een Europese Trump-fluisteraar
De recente NAVO-top in Den Haag was een doorslaand succes. Vooral doordat NAVO-baas Mark Rutte de Amerikaanse president Donald Trump met fluwelen handschoenen aanpakte, is de eenheid binnen de organisatie bewaard gebleven. Goed nieuws dus voor defensiebedrijven die naar de Verenigde Staten exporteren, al dreigen ook zij de dupe te worden van nieuwe handelsbarrières. De vraag is daarom wie namens Europa kan onderhandelen met Trump, om een kostbare handelsoorlog te voorkomen.
Lees verderChina investeert honderden miljarden euro’s in de Nieuwe Zijderoute. Machiel Bode en Rico Luman van ING schetsen hoe corporates kunnen profiteren van dit enorme infrastructurele project dat wereldwijd enorme impact heeft.
Wat kunnen we in Europa leren van het snelgroeiende Azië? Langetermijnvisie, ambitie, executiekracht en tempo, zo bleek tijdens het vijfde Executive Women Event. ‘Zie het Chinese succes niet als het gele gevaar, maar omarm het als een gouden kans.’
De Nieuwe Zijderoute
China investeert honderden miljarden euro’s in de Nieuwe Zijderoute. Machiel Bode en Rico Luman van ING schetsen hoe corporates kunnen profiteren van dit enorme infrastructurele project dat wereldwijd enorme impact heeft.
De nieuwe zijderoute
Wat kunnen we in Europa leren van het snelgroeiende Azië? Langetermijnvisie, ambitie, executiekracht en tempo, zo bleek tijdens het vijfde Executive Women Event. ‘Zie het Chinese succes niet als het gele gevaar, maar omarm het als een gouden kans.’
