Implementatie en transformatie

Een goede strategie is één ding. Die strategie ook daadwerkelijk uitgevoerd krijgen, is weer heel wat anders. Randvoorwaarde, ja natuurlijk: goede mensen, goed leiderschap, een goed HR-apparaat. Maar dan de implementatie zelf. De afgelopen decennia zijn een ware rollercoaster geweest voor de chief operating officer (coo) en zijn / haar troepen.

Aan de wieg van die rollercoaster staan een aantal grote trends. In een steeds hoger tempo na de val van de USSR, zijn bedrijven internationaal weg gaan kijken voor hun inkoop en supply chain. Complexe factoren beïnvloeden die beslissingen. Prijs, zeker, maar ook kwaliteit van productie, aanwezigheid van grondstoffen, andere productie, enzoverder. Sinds een paar jaar echter stokt de trend van internationalisering: de handelsrelatie tussen China, de Verenigde Staten, Europese landen en Rusland is in toenemende mate onder druk komen te staan.Zowel die eerdere expansie van de supply chain als ook de recente terugslag, stellen coo’s voor grote uitdagingen. Eerst was het: ben ik wel het goede pad op gegaan? Inmiddels is het ook: wat als het pad dat ik ben ingeslagen, plots niet meer bestaat? Die trend wordt versterkt door de dreiging sinds 2020 van pandemieën, die voor bedrijven zomaar de toegang tot bepaalde landen kan in het gevaar brengen: een logistieke nachtmerrie.Tweede grote trend is die van de digitalisering. Die is natuurlijk niet nieuw. Zo kwam na de brief de telegraaf en daarna de fax en de telefoon. Maar met de komst van internet in combinatie met snelle computers, is die evolutie in een stroomversnelling gekomen. Digitalisering noemen we het dan, en disruptie: zo snel veranderen businessmodellen inmiddels door digitalisering en de opmars van artificial intelligence of kunstmatige intelligentie, dat niet meer sprake is van evolutie maar veeleer revolutie. Aan de coo is het om dit tempo in de uitvoering bij te benen.A hell of job. Want het betekent dat zo’n implementatie niet alleen een eigen implementatiestrategie nodig heeft, maar ook een heel stuk ondernemerschap. Want welke IT-infrastructuur kies je, moet die van topklasse zijn of misschien wel goedkoper dan die van de concurrentie? Ontwikkel je zelf, of besteed je uit? Hetzelfde geldt voor technologische vooruitgang in de productie? Wat met marketing automatisering, robotisering, warehousing, fulfilment en andere logistiek? Hoe duurzaam moet je transport zijn? Hoe lokaal wordt de productie?De coo-functie mag dan vooralsnog een functie zijn die zich in de hiërarchie net ónder de raad van bestuur, vaak in het executive committee (de exco), nestelt, qua verantwoordelijkheden doet de functie niet onder voor de topjobs van ceo en cfo.

Lees verder

Verberg tekst

Jeroen Kelder: ‘Investeren in een circulaire economie van plastic’

Een aantal jaar geleden ontstond op een vrijdagmiddag in een Londense pub een idee dat gaat bijdragen aan oplossingen voor het groeiende plasticprobleem. Infinity Recycling, sinds 2019 actief, wil aanjager zijn van de transitie naar een circulaire economie en investeert in jonge plasticrecyclingbedrijven. Oprichter en managing partner Jeroen Kelder: ‘Nederland heeft alles om een leidende rol te spelen in de transitie naar een circulaire economie van plastic.’

Lees verder

Het ministerie van Defensie staat voor een ongekende opschaling. Hoe doet de organisatie dat, waar lopen ze tegenaan en wat is de rol van het bedrijfsleven daarin? Sjoerd van der Smissen van Deloitte zegt: ‘Het bedrijfsleven moet zijn eigen rol pakken.’ Hij gaat in gesprek met secretaris-generaal van Defensie Maarten Schurink: ‘Bedrijven kunnen de samenleving en Defensie helpen.’

De energietransitie, digitalisering, geopolitieke verschuivingen – organisaties staan voor grote, complexe transformatievraagstukken. De investeringen zijn groot, de druk om resultaat te boeken is hoog en daarnaast verandert de wereld continu. Vaak ontbreekt het bovendien aan tijd, mensen of technologie. Dit alles vraagt om een wendbare organisatie, stelt Janine Tjassens, business unit leader van CGI Nederland.

Samenwerking defensie en bedrijfsleven: ‘Innoveren en opschalen’

Het ministerie van Defensie staat voor een ongekende opschaling. Hoe doet de organisatie dat, waar lopen ze tegenaan en wat is de rol van het bedrijfsleven daarin? Sjoerd van der Smissen van Deloitte zegt: ‘Het bedrijfsleven moet zijn eigen rol pakken.’ Hij gaat in gesprek met secretaris-generaal van Defensie Maarten Schurink: ‘Bedrijven kunnen de samenleving en Defensie helpen.’

Wie wendbaar is en samenwerkt, blijft relevant

De energietransitie, digitalisering, geopolitieke verschuivingen – organisaties staan voor grote, complexe transformatievraagstukken. De investeringen zijn groot, de druk om resultaat te boeken is hoog en daarnaast verandert de wereld continu. Vaak ontbreekt het bovendien aan tijd, mensen of technologie. Dit alles vraagt om een wendbare organisatie, stelt Janine Tjassens, business unit leader van CGI Nederland.

Ter gelegenheid van het 40-jarig bestaan van de Nederlandse Vereniging van Participatiemaatschappijen reflecteren NVP-directeur Tjarda Molenaar en NVPdirecteur research & policy Felix Zwart op het evolueren van de private equity- en venture capital-sector. Wat begon met een handvol kleine investeerders groeide uit tot een volwassen industrie met spelers die een drijvende kracht zijn achter innovatie en groei, en die in staat zijn ingewikkelde transformaties te managen.

ESG en maatschappelijk verantwoord ondernemen zijn een onlosmakelijk onderdeel geworden van ondernemerschap. Om het op dit punt geschonden vertrouwen tussen industrie en maatschappij te herstellen, is er meer transparantie en minder polarisatie nodig, betogen Hilde van der Baan en Gijs Linse van A&O Shearman, die signaleren dat bedrijven ESG-wetgeving zien als kans om de kloof met de maatschappij te overbruggen.

De deelnemers aan onze rondetafel werken in de wereld van energie en chemie. Alle drie zien ze ESG-wetgeving als een ‘enorme kans’ om het geschonden vertrouwen tussen industrie en maatschappij te herstellen, al is daarbij wel meer realiteitszin nodig. ‘We zijn er om bij te dragen aan de oplossingen, maar dan moet wel aan een aantal randvoorwaarden zijn voldaan. De nuance valt nu vaak weg.’

De evolutie van de private equity- en venture capital-sector

Ter gelegenheid van het 40-jarig bestaan van de Nederlandse Vereniging van Participatiemaatschappijen reflecteren NVP-directeur Tjarda Molenaar en NVPdirecteur research & policy Felix Zwart op het evolueren van de private equity- en venture capital-sector. Wat begon met een handvol kleine investeerders groeide uit tot een volwassen industrie met spelers die een drijvende kracht zijn achter innovatie en groei, en die in staat zijn ingewikkelde transformaties te managen.

ESG-beleid kan de kloof tussen industrie en maatschappij overbruggen

ESG en maatschappelijk verantwoord ondernemen zijn een onlosmakelijk onderdeel geworden van ondernemerschap. Om het op dit punt geschonden vertrouwen tussen industrie en maatschappij te herstellen, is er meer transparantie en minder polarisatie nodig, betogen Hilde van der Baan en Gijs Linse van A&O Shearman, die signaleren dat bedrijven ESG-wetgeving zien als kans om de kloof met de maatschappij te overbruggen.

‘Esg als brug tussen industrie en maatschappij’

De deelnemers aan onze rondetafel werken in de wereld van energie en chemie. Alle drie zien ze ESG-wetgeving als een ‘enorme kans’ om het geschonden vertrouwen tussen industrie en maatschappij te herstellen, al is daarbij wel meer realiteitszin nodig. ‘We zijn er om bij te dragen aan de oplossingen, maar dan moet wel aan een aantal randvoorwaarden zijn voldaan. De nuance valt nu vaak weg.’

Duurzaam ontwerpen: acht fases én een andere mindset

Om een product van de wieg tot het graf duurzaam te laten zijn, moeten tijdens het ontwerp acht fases van de levenscyclus goed worden meegenomen. Een strategisch plan om design for sustainability te integreren in de hele bedrijfsvoering ontbreekt echter vaak nog. Ontwerpen met het verlengen van gebruik en het einde van de levensduur in gedachten is dan ook een complexe operatie die krachtig leiderschap vereist, stellen Remko de Bruijn en Pim Rossen.

Lees verder

Meest gelezen

Paul de Krom (Louwman Group): ‘Mobiliteitsdiensten hebben de toekomst’

Van auto-importeur naar aanbieder van mobiliteit: dat is de transitie die Koninklijke Louwman Group doormaakt. Paul de Krom is sinds de lente van 2023 de nieuwe ceo van het familiebedrijf. ‘Onze automotive-activiteiten zijn de kurk van dit bedrijf, maar onze ambitie is mobility for life.'

Gerrit Buitenhuis (Sligro): ‘Onze logistieke uitdaging is vrij simpel’

Gerrit Buitenhuis, csco van Sligro, hoeft naar eigen zeggen ‘maar’ drie dingen goed te doen: de beste leveranciers kiezen, de interne organisatie op orde houden en het transport naar de klant goed regelen. Natuurlijk hebben al die kpi’s specifieke uitdagingen, maar Buitenhuis blijft erbij dat je alles maar beter zo plat mogelijk kunt slaan. 

Michel Lamie (Achmea): ‘De cfo-functie is breder geworden’

In de dagelijkse bezigheden van Achmea-cfo Michel Lamie strijden de strategie, een nadrukkelijke focus op langetermijnwaardecreatie, de voortschrijdende digitalisering én het managen van meerdere grote transformatieprogramma’s om aandacht. De cfo-functie wordt immers almaar breder. Tegelijkertijd streeft Lamie naar verbinding met en tussen de teams die hij aanstuurt. ‘Samen bepalen we de agenda van de financiële kolom.’

Francis Quint (Rabobank): ‘Geen lucky shots, maar investeren met impact’

Aandeelhouders als bondgenoot in de duurzame transitie

Madeline Dessing (UWV): ‘Zingeving leidt tot werkgeluk’

Jeroen Veldman: ‘Ons huidige governance-model is kwetsbaar’

De échte succesfactoren van de energietransitie

Mohammed Chahim over ‘koolstofgrensheffing’ CBAM

Van auto-importeur naar aanbieder van mobiliteit: dat is de transitie die Koninklijke Louwman Group doormaakt. Paul de Krom is sinds de lente van 2023 de nieuwe ceo van het familiebedrijf. ‘Onze automotive-activiteiten zijn de kurk van dit bedrijf, maar onze ambitie is mobility for life. We willen passende mobiliteitsoplossingen bieden aan onze klanten in alle levensfases.’ 

Op uitnodiging van Management Scope en consultancybureau Valcon kwamen coo’s van uiteenlopende bedrijven bij elkaar. De rol van coo is per organisatie verschillend en de uitdagingen zijn dat ook. Toch zijn er ook overeenkomsten. Wat bindt coo’s en hoe verandert hun rol? 

Paul de Krom (Louwman Group): ‘Mobiliteitsdiensten hebben de toekomst’

Van auto-importeur naar aanbieder van mobiliteit: dat is de transitie die Koninklijke Louwman Group doormaakt. Paul de Krom is sinds de lente van 2023 de nieuwe ceo van het familiebedrijf. ‘Onze automotive-activiteiten zijn de kurk van dit bedrijf, maar onze ambitie is mobility for life. We willen passende mobiliteitsoplossingen bieden aan onze klanten in alle levensfases.’ 

De coo opereert baanbrekend en buiten de geijkte kaders

Op uitnodiging van Management Scope en consultancybureau Valcon kwamen coo’s van uiteenlopende bedrijven bij elkaar. De rol van coo is per organisatie verschillend en de uitdagingen zijn dat ook. Toch zijn er ook overeenkomsten. Wat bindt coo’s en hoe verandert hun rol? 

Pieter Heij (HEMA) over een efficiënte logistieke keten

Pieter Heij (HEMA) over een efficiënte logistieke keten

Het gaat goed met HEMA. Wat betekent dit voor de logistieke activiteiten, de ruggengraat van ieder goed functionerend retailbedrijf? Chief technology officer Pieter Heij doet niet geheimzinnig over hoe hij logistieke activiteiten van HEMA optimaliseert. ‘Zoveel mogelijk handzame, makkelijk te vervoeren producten verkopen, dat is de kunst.’
Annemarie van Doorn en Elisabeth Post: ‘Regie nodig bij verduurzaming’

Annemarie van Doorn en Elisabeth Post: ‘Regie nodig bij verduurzaming’

Dankzij de hoge energieprijzen loont het om gebouwen te verduurzamen, dus Dutch Green Building Council-directeur Annemarie van Doorn hoeft ondernemers niet fors aan te sporen om daarmee aan de slag te gaan. Elisabeth Post, bestuursvoorzitter van branchevereniging Transport en Logistiek Nederland, heeft meer overredingskracht nodig om ondernemers duurzamere keuzes te laten maken. De wil is er, maar de netcongestie stelt de sector voor grote problemen. Een gebrek aan coördinatie zorgt bovendien voor gemiste kansen, blijkt uit dit gesprek over energieschaarste en het toekomstperspectief. ‘Ondernemers zitten soms echt met de handen in het haar.’
Brian Tjemkes over publiek-private samenwerking: ‘Iedereen is bezig met zijn eigen puzzelstukje’

Brian Tjemkes over publiek-private samenwerking: ‘Iedereen is bezig met zijn eigen puzzelstukje’

Samenwerken is hot. Maar het is niet gemakkelijk. In een nieuwe serie voor Management Scope duikt Machiel van der Kuijl, voorzitter van ondernemingsvereniging evofenedex, in de wereld van publiek-private wisselwerking. Wat komt erbij kijken? Wat zijn de valkuilen? Hoe zorg je ervoor dat samenwerken vruchten afwerpt? Dit keer gaat hij in gesprek met Brian Tjemkes, hoogleraar strategie aan de Vrije Universiteit van Amsterdam. Tjemkes deed uitvoerig onderzoek naar publiek-private samenwerking en schreef er een boek over.
Pensioenadviseur Jacintha van Bijnen-Den Haag (Aon): ‘Bedrijven staat heel wat te wachten’

Pensioenadviseur Jacintha van Bijnen-Den Haag (Aon): ‘Bedrijven staat heel wat te wachten’

Jacintha van Bijnen-Den Haag, strategisch pensioenadviseur van verzekeringsmakelaar Aon, omschrijft zichzelf naar aanleiding van de nieuwe Wet toekomst pensioenen (Wtp) als ‘Wtp-kritisch’: ‘Deze wetgeving hangt van pleisters aan elkaar. Bedrijven, die tot nu toe erg afwachtend zijn geweest, staat nog heel wat werk te wachten. Het wordt een drukke tijd.’
Lara Wolters over de Corporate Sustainability Due Diligence Directive (CSDDD)

Lara Wolters over de Corporate Sustainability Due Diligence Directive (CSDDD)

Europarlementariër Lara Wolters is initiatiefnemer van ‘imvo-wet’ Corporate Sustainability Due Diligence Directive (CSDDD). Wolters constateert dat er vanuit bedrijven veel belangstelling is voor de wet, maar heeft ook veel weerstand ontmoet. ‘Er gingen spookbeelden rond dat ondernemers en bestuurders de gevangenis in zouden gaan op grond van vage wet- en regelgeving.’
Wim Blaauw over de gigantische digitale ontwikkeling van IKEA

Wim Blaauw over de gigantische digitale ontwikkeling van IKEA

Van grote blauwe winkeldozen naar een online woonwarenhuis waar klanten 24/7 terecht kunnen. Door technologie en digitalisering te omarmen, is retailconcern IKEA in korte tijd een volstrekt ander bedrijf geworden – en dat terwijl bij de start de juiste digitale competenties niet in huis waren. Chief digital officer Wim Blaauw ziet naast kansen ook risico’s. ‘Onze focus op gelijkheid, diversiteit en inclusie mag door het gebruik van artificial intelligence niet onder druk komen te staan.’
1
2
3
4
5
6
7
facebook

ManagementScope.nl gebruikt cookies

Voorkeuren

Basis

Basis cookies:
Scope Business Media anonimiseert de data van personen die op de site terechtkomen. Hierdoor heeft managementscope.nl nauwelijks persoonlijke data van onze websitebezoekers in beheer en mogen wij selecte datapunten verzamelen die geenszins aan u als persoon te koppelen vallen. Onder noodzakelijke cookies vallen alle datapunten die Scope Business Media gerechtigd is om te plaatsen zonder expliciete toestemming van de bezoeker. Dit betreft enkel volledig geanonimiseerde data die noodzakelijk is voor het functioneren van de site.

Compleet (aanbevolen)

Overige cookies, bij het kiezen voor ‘compleet’:
Onder de noemer ‘Overige cookies’ vallen cookies waarvoor wij expliciet toestemming van u nodig hebben. Hieronder vallen bijvoorbeeld onze marketing cookies die wij tevens volledig anonimiseren. Deze cookies zijn echter wel essentieel voor Scope Business Media, om ervoor te zorgen dat managementscope.nl kan blijven voortbestaan als site.

Cookie- en privacyverklaring