Implementatie en transformatie

Een goede strategie is één ding. Die strategie ook daadwerkelijk uitgevoerd krijgen, is weer heel wat anders. Randvoorwaarde, ja natuurlijk: goede mensen, goed leiderschap, een goed HR-apparaat. Maar dan de implementatie zelf. De afgelopen decennia zijn een ware rollercoaster geweest voor de chief operating officer (coo) en zijn / haar troepen.

Aan de wieg van die rollercoaster staan een aantal grote trends. In een steeds hoger tempo na de val van de USSR, zijn bedrijven internationaal weg gaan kijken voor hun inkoop en supply chain. Complexe factoren beïnvloeden die beslissingen. Prijs, zeker, maar ook kwaliteit van productie, aanwezigheid van grondstoffen, andere productie, enzoverder. Sinds een paar jaar echter stokt de trend van internationalisering: de handelsrelatie tussen China, de Verenigde Staten, Europese landen en Rusland is in toenemende mate onder druk komen te staan.

Zowel die eerdere expansie van de supply chain als ook de recente terugslag, stellen coo’s voor grote uitdagingen. Eerst was het: ben ik wel het goede pad op gegaan? Inmiddels is het ook: wat als het pad dat ik ben ingeslagen, plots niet meer bestaat? Die trend wordt versterkt door de dreiging sinds 2020 van pandemieën, die voor bedrijven zomaar de toegang tot bepaalde landen kan in het gevaar brengen: een logistieke nachtmerrie.
Tweede grote trend is die van de digitalisering. Die is natuurlijk niet nieuw. Zo kwam na de brief de telegraaf en daarna de fax en de telefoon. Maar met de komst van internet in combinatie met snelle computers, is die evolutie in een stroomversnelling gekomen. Digitalisering noemen we het dan, en disruptie: zo snel veranderen businessmodellen inmiddels door digitalisering en de opmars van artificial intelligence of kunstmatige intelligentie, dat niet meer sprake is van evolutie maar veeleer revolutie. Aan de coo is het om dit tempo in de uitvoering bij te benen.

A hell of job. Want het betekent dat zo’n implementatie niet alleen een eigen implementatiestrategie nodig heeft, maar ook een heel stuk ondernemerschap. Want welke IT-infrastructuur kies je, moet die van topklasse zijn of misschien wel goedkoper dan die van de concurrentie? Ontwikkel je zelf, of besteed je uit? Hetzelfde geldt voor technologische vooruitgang in de productie? Wat met marketing automatisering, robotisering, warehousing, fulfilment en andere logistiek? Hoe duurzaam moet je transport zijn? Hoe lokaal wordt de productie?
De coo-functie mag dan vooralsnog een functie zijn die zich in de hiërarchie net ónder de raad van bestuur, vaak in het executive committee (de exco), nestelt, qua verantwoordelijkheden doet de functie niet onder voor de topjobs van ceo en cfo.

Lees verder

Verberg tekst

Harold Coenders van Colliers Nederland sprak de afgelopen maanden met topbestuurders van Nederlandse bedrijven en organisaties. Wat veranderde COVID-19 op de werkvloer? Volgens Coenders is er tijdens de crisis veel ten goede gekeerd.

Rampjaar 2020 bracht ook goede dingen. De crisis zorgde voor hernieuwde aandacht voor welzijn van medewerkers en organisaties braken met vastgeroeste regels en procedures, wat tot betere bedrijfsresultaten heeft geleid. Nu breekt de tijd voor herontwerp van werk aan – en dat draait níet om automatiseren en efficiëntie, schrijven Marjolein Wevers en Egon Hoppe van Deloitte.

De toekomst van de werkplek

Harold Coenders van Colliers Nederland sprak de afgelopen maanden met topbestuurders van Nederlandse bedrijven en organisaties. Wat veranderde COVID-19 op de werkvloer? Volgens Coenders is er tijdens de crisis veel ten goede gekeerd.

Werk is niet meer wat het was

Rampjaar 2020 bracht ook goede dingen. De crisis zorgde voor hernieuwde aandacht voor welzijn van medewerkers en organisaties braken met vastgeroeste regels en procedures, wat tot betere bedrijfsresultaten heeft geleid. Nu breekt de tijd voor herontwerp van werk aan – en dat draait níet om automatiseren en efficiëntie, schrijven Marjolein Wevers en Egon Hoppe van Deloitte.

De coronacrisis verandert de manier waarop we werken. Hoe ging dat werken de afgelopen tijd en welke inzichten levert dat op voor de toekomst? Harold Coenders, partner bij vastgoedexpert Colliers, gaat daarover in gesprek met verschillende organisaties. Deze keer: Raf Lamberts, chro van transportsystemenfabrikant Vanderlande.

De coronacrisis verandert de manier waarop we werken. Hoe ging dat werken de afgelopen tijd, en welke inzichten levert dat op voor de toekomst? Harold Coenders, partner bij vastgoedexpert Colliers, gaat daarover in gesprek met verschillende organisaties. Deze keer: Linda Brasz, directeur Financiën bij de Gemeente Amsterdam.

De zorg en big data lijken geboren voor elkaar. Vanouds drijft de medische wereld op data – van klinisch onderzoek dat jarenlang loopt tot levenslang bijgehouden patiëntendossiers. Die data zijn waardevol en het digitaal ontginnen ervan biedt enorme kansen voor zorgverleners. Tegelijk is dat geen sinecure. Dit is waar beslissers volgens Dimitri van Hoewijk en Elisabeth Thole op moeten letten. 

Raf Lamberts: 'We richten onze campus in op 40 procent flexibiliteit'

De coronacrisis verandert de manier waarop we werken. Hoe ging dat werken de afgelopen tijd en welke inzichten levert dat op voor de toekomst? Harold Coenders, partner bij vastgoedexpert Colliers, gaat daarover in gesprek met verschillende organisaties. Deze keer: Raf Lamberts, chro van transportsystemenfabrikant Vanderlande.

Linda Brasz: 'Sociaal contact is geen tijdverspilling'

De coronacrisis verandert de manier waarop we werken. Hoe ging dat werken de afgelopen tijd, en welke inzichten levert dat op voor de toekomst? Harold Coenders, partner bij vastgoedexpert Colliers, gaat daarover in gesprek met verschillende organisaties. Deze keer: Linda Brasz, directeur Financiën bij de Gemeente Amsterdam.

Big data in de zorgsector

De zorg en big data lijken geboren voor elkaar. Vanouds drijft de medische wereld op data – van klinisch onderzoek dat jarenlang loopt tot levenslang bijgehouden patiëntendossiers. Die data zijn waardevol en het digitaal ontginnen ervan biedt enorme kansen voor zorgverleners. Tegelijk is dat geen sinecure. Dit is waar beslissers volgens Dimitri van Hoewijk en Elisabeth Thole op moeten letten. 

Meest gelezen

Michiel van Meer (Aon): 'Coronacrisis is het grootste HR-experiment denkbaar'

Net als elk groot concern kreeg ook verzekeringsmakelaar en risicoadviseur Aon te maken met de gevolgen van het coronavirus. Chro Michiel van Meer trok kostbare lessen uit de afgelopen grillige periode, óók toen er tumult ontstond rondom het loonoffer dat Aon vroeg. De volgende stap is kennis delen.

Hoe de cio zijn plek in de boardroom verovert

IT dringt door tot in de haarvaten van het bedrijf, en daarmee wordt de rol van de cio ook steeds meer een strategische. De pandemie geeft deze toch al ingezette ontwikkeling een flinke duw, waardoor de kaarten geschud lijken te worden: ‘Waarom zou een cio niet op termijn op de stoel van de coo of ceo kunnen plaatsnemen?’

Data zorgen ervoor Vincent Weijers (bol.com) gericht gas kan geven

Zijn rol als coo ziet Vincent Weijers van webwarenhuis bol.com vooral als een faciliterende. Een geoliede machine ontstaat immers alleen wanneer verschillende functies met elkaar verbonden zijn en elkaar versterken, met als hoogste doel het inlossen van de klantbelofte. Artificial intelligence is daarbij onmisbaar: ‘We kunnen gericht gas geven en afremmen.’

Marloes Sengers (APG) staat de regie af aan de medewerker

Nieuwe inzichten over thuiswerken

Versnellen met kleinschalige IT-oplossingen

Hoe de cio zijn plek in de boardroom verovert

Céline Caveye (Fagron): 'Met structureel thuiswerken ben ik terughoudend'

Bernadette Moors (NN Group): 'Alleen richtlijnen en regels zijn niet genoeg'

Wat zijn de effecten van massaal thuiswerken op zaken als productiviteit, sociale samenhang en het wel en wee van medewerkers, en wat is wijsheid als kantoren hun deuren weer openen? Wim Pullen en Henk-Jan Hoekjen van kenniscentrum Center for People and Buildings (CfPB) trekken op basis van uitgebreid onderzoek voorzichtig eerste conclusies. ‘Geloof niet in generieke oplossingen.’

Henk Jan Gerzee, cdio van Schiphol, kijkt zelden verlekkerd naar digitale ontwikkelingen op andere luchthavens: onze nationale luchthaven loopt wereldwijd voorop wat betreft tech en data. ‘Op de luchthaven hebben we 70.000 sensoren om passagiersstromen te monitoren.’ Hoe duidt hij de gebeurtenissen van de afgelopen maanden? ‘Het is ongekend.’

Thuiswerken? Pak het voorzichtig aan, adviseren Henk-Jan Hoekjen en Wim Pullen

Wat zijn de effecten van massaal thuiswerken op zaken als productiviteit, sociale samenhang en het wel en wee van medewerkers, en wat is wijsheid als kantoren hun deuren weer openen? Wim Pullen en Henk-Jan Hoekjen van kenniscentrum Center for People and Buildings (CfPB) trekken op basis van uitgebreid onderzoek voorzichtig eerste conclusies. ‘Geloof niet in generieke oplossingen.’

Henk Jan Gerzee (Schiphol): 'Onze ambitie: superpowers voor passagiers'

Henk Jan Gerzee, cdio van Schiphol, kijkt zelden verlekkerd naar digitale ontwikkelingen op andere luchthavens: onze nationale luchthaven loopt wereldwijd voorop wat betreft tech en data. ‘Op de luchthaven hebben we 70.000 sensoren om passagiersstromen te monitoren.’ Hoe duidt hij de gebeurtenissen van de afgelopen maanden? ‘Het is ongekend.’

Fred Paling: 'Het UWV heeft een enorme verandercapaciteit'

De lof die UWV-voorzitter Fred Paling en zijn mensen kregen voor hun razendsnelle actie begin coronacrisis, roept bij hem ambivalente gevoelens op. Het gaat om een klein en niet-representatief gedeelte van het dagelijks werk, waar bovendien risico’s aan verbonden zijn: ‘Deze manier van werken moet niet de norm worden.’

Maryjo Charbonnier (Wolters Kluwer): 'Blijf in contact, luister en leer van elkaar'

Hoe ga je als HR-verantwoordelijke om met de coronacrisis? Aan het begin van de COVID-19-pandemie sprak Stefan Duran, branch head Benelux van verzekeraar elipsLife, met verschillende bestuurders over dit onderwerp. In deze vervolgserie komen ze opnieuw aan het woord over de voorzichtige terugkeer naar het ‘nieuwe normaal’. Nu: Maryjo Charbonnier, chro van Wolters Kluwer.

Peter Langenbach: 'De ratrace met oude productieprikkels is niet langer houdbaar'

De bestuursvoorzitter van het Rotterdamse Maasstad Ziekenhuis liep tijdens het hoogtepunt van de coronacrisis mee op de ic. Hij benadrukt hoe terecht het is dat zorgmedewerkers meer waardering krijgen én dat ziekenhuizen zich in een lastige financiële positie bevinden. ‘Dit vraagt om solidariteit.’

Wees voorbereid op de klap die nog moet komen

Bedrijven doen er verstandig aan hun workforce management in de tijd na COVID-19 nu al onder de loep te nemen. Het risico is groot dat mensen op de lange termijn alsnog uitvallen, voorziet Stefan Duran, branch head Benelux van levensverzekeraar elipsLife.  

Robin Clements van VodafoneZiggo zoekt steeds proactievere oplossingen

Veel servicemogelijkheden bieden is mooi, maar VodafoneZiggo’s executive director customer operations Robin Clements streeft een hoger doel na: ‘We moeten  toe naar een dienstverlening die zo simpel is dat je als klant helemaal geen hulp nodig hebt.’  Onder de noemer GigaNet, het krachtige netwerk van Vodafone en Ziggo, investeert het telecombedrijf jaarlijks honderden miljoenen in een stabiel en innovatief netwerk. Nooit eerder heeft het verbinden van mensen via het vaste- en mobiele netwerk zoveel betekenis gehad als op dit moment tijdens de coronacrisis. Deze crisis gaat lang duren, en vergt een continu balanceren tussen aan de ene kant zorgen voor een optimale veiligheid voor alle medewerkers en aan de andere kant zorgen dat heel Nederland volledig bereikbaar blijft; met topprioriteit voor ziekenhuizen, de brandweer en andere nooddiensten. Dat lukt de aanbieder van vaste, mobiele en geïntegreerde communicatie- en entertainmentdiensten tot nu toe goed. De waarderingscijfers zijn dan ook flink gestegen, constateert Robin Clements.  

Maurice Unck (RET): 'Veranderen kan alleen vanuit de haarvaten'

Algemeen directeur Maurice Unck stoomt openbaarvervoerbedrijf RET klaar om de groeiende reizigersstroom in de Rotterdamse regio te vervoeren. Hij steekt er veel moeite in zijn mensen mee te nemen in alle veranderingen: ‘Soms is een buitenboordmotor nodig, maar uiteindelijk slaag je alleen als de organisatie zelf de transformatie draagt.’  
1
2
3
4
5
6
facebook