Implementatie en transformatie

Een goede strategie is één ding. Die strategie ook daadwerkelijk uitgevoerd krijgen, is weer heel wat anders. Randvoorwaarde, ja natuurlijk: goede mensen, goed leiderschap, een goed HR-apparaat. Maar dan de implementatie zelf. De afgelopen decennia zijn een ware rollercoaster geweest voor de chief operating officer (coo) en zijn / haar troepen.

Aan de wieg van die rollercoaster staan een aantal grote trends. In een steeds hoger tempo na de val van de USSR, zijn bedrijven internationaal weg gaan kijken voor hun inkoop en supply chain. Complexe factoren beïnvloeden die beslissingen. Prijs, zeker, maar ook kwaliteit van productie, aanwezigheid van grondstoffen, andere productie, enzoverder. Sinds een paar jaar echter stokt de trend van internationalisering: de handelsrelatie tussen China, de Verenigde Staten, Europese landen en Rusland is in toenemende mate onder druk komen te staan.

Zowel die eerdere expansie van de supply chain als ook de recente terugslag, stellen coo’s voor grote uitdagingen. Eerst was het: ben ik wel het goede pad op gegaan? Inmiddels is het ook: wat als het pad dat ik ben ingeslagen, plots niet meer bestaat? Die trend wordt versterkt door de dreiging sinds 2020 van pandemieën, die voor bedrijven zomaar de toegang tot bepaalde landen kan in het gevaar brengen: een logistieke nachtmerrie.
Tweede grote trend is die van de digitalisering. Die is natuurlijk niet nieuw. Zo kwam na de brief de telegraaf en daarna de fax en de telefoon. Maar met de komst van internet in combinatie met snelle computers, is die evolutie in een stroomversnelling gekomen. Digitalisering noemen we het dan, en disruptie: zo snel veranderen businessmodellen inmiddels door digitalisering en de opmars van artificial intelligence of kunstmatige intelligentie, dat niet meer sprake is van evolutie maar veeleer revolutie. Aan de coo is het om dit tempo in de uitvoering bij te benen.

A hell of job. Want het betekent dat zo’n implementatie niet alleen een eigen implementatiestrategie nodig heeft, maar ook een heel stuk ondernemerschap. Want welke IT-infrastructuur kies je, moet die van topklasse zijn of misschien wel goedkoper dan die van de concurrentie? Ontwikkel je zelf, of besteed je uit? Hetzelfde geldt voor technologische vooruitgang in de productie? Wat met marketing automatisering, robotisering, warehousing, fulfilment en andere logistiek? Hoe duurzaam moet je transport zijn? Hoe lokaal wordt de productie?
De coo-functie mag dan vooralsnog een functie zijn die zich in de hiërarchie net ónder de raad van bestuur, vaak in het executive committee (de exco), nestelt, qua verantwoordelijkheden doet de functie niet onder voor de topjobs van ceo en cfo.

Lees verder

Verberg tekst

De coronacrisis verandert de manier waarop we werken. Hoe ging dat werken de afgelopen tijd en welke inzichten levert dat op voor de toekomst? Harold Coenders, partner bij vastgoedexpert Colliers, gaat daarover in gesprek met verschillende organisaties. Deze keer: Nathalie van Berkel, lid van de raad van bestuur van UWV. 

De coronacrisis verandert de manier waarop we werken. Hoe ging dat werken de afgelopen tijd en welke inzichten levert dat op voor de toekomst? Harold Coenders, partner bij vastgoedexpert Colliers, gaat daarover in gesprek met verschillende organisaties. Deze keer: Gerard Penning, chro van ABN AMRO.

Nathalie van Berkel (UWV): 'De hele beleving van werk is veranderd'

De coronacrisis verandert de manier waarop we werken. Hoe ging dat werken de afgelopen tijd en welke inzichten levert dat op voor de toekomst? Harold Coenders, partner bij vastgoedexpert Colliers, gaat daarover in gesprek met verschillende organisaties. Deze keer: Nathalie van Berkel, lid van de raad van bestuur van UWV. 

Gerard Penning: 'Ons nieuwe kantoor wordt een collaborative workspace'

De coronacrisis verandert de manier waarop we werken. Hoe ging dat werken de afgelopen tijd en welke inzichten levert dat op voor de toekomst? Harold Coenders, partner bij vastgoedexpert Colliers, gaat daarover in gesprek met verschillende organisaties. Deze keer: Gerard Penning, chro van ABN AMRO.

Hoe de werkvloer precies zal meeademen met het postcoronatijdperk, dat is voor HR-directeur Marloes Sengers van APG nog geen gesneden koek. Wel signaleert ze meerdere trends, die erop neerkomen dat de werknemer meer en meer in de driver’s seat terechtkomt. ‘Waarom hebben we anno 2020 eigenlijk nog steeds een vaste hoeveelheid vakantiedagen?’

Met de tweede coronagolf is ook het thuiswerken in een volgende fase terechtgekomen. Na het aanvankelijke enthousiasme krijgen we nu meer zicht op de keerzijde van werken en managen op afstand. Een hybride toekomst, met een combinatie van thuiswerk en werken op kantoor, vraagt om vernieuwend personeelsbeleid, aldus Stefan Duran.

De coronacrisis laat organisaties zien dat digitalisering hét middel is om de klantervaring te verbeteren, nu veel andere mogelijkheden wegvallen. Grote kansen schuilen vooral in kleinschalige oplossingen: die voegen direct waarde toe en verbeteren de klantervaring. Hieronder vijf adviezen waar bestuurders meteen mee aan de slag kunnen.

Marloes Sengers (APG) staat de regie af aan de medewerker

Hoe de werkvloer precies zal meeademen met het postcoronatijdperk, dat is voor HR-directeur Marloes Sengers van APG nog geen gesneden koek. Wel signaleert ze meerdere trends, die erop neerkomen dat de werknemer meer en meer in de driver’s seat terechtkomt. ‘Waarom hebben we anno 2020 eigenlijk nog steeds een vaste hoeveelheid vakantiedagen?’

Nieuwe inzichten over thuiswerken

Met de tweede coronagolf is ook het thuiswerken in een volgende fase terechtgekomen. Na het aanvankelijke enthousiasme krijgen we nu meer zicht op de keerzijde van werken en managen op afstand. Een hybride toekomst, met een combinatie van thuiswerk en werken op kantoor, vraagt om vernieuwend personeelsbeleid, aldus Stefan Duran.

Versnellen met kleinschalige IT-oplossingen

De coronacrisis laat organisaties zien dat digitalisering hét middel is om de klantervaring te verbeteren, nu veel andere mogelijkheden wegvallen. Grote kansen schuilen vooral in kleinschalige oplossingen: die voegen direct waarde toe en verbeteren de klantervaring. Hieronder vijf adviezen waar bestuurders meteen mee aan de slag kunnen.

Meest gelezen

Michiel van Meer (Aon): 'Coronacrisis is het grootste HR-experiment denkbaar'

Net als elk groot concern kreeg ook verzekeringsmakelaar en risicoadviseur Aon te maken met de gevolgen van het coronavirus. Chro Michiel van Meer trok kostbare lessen uit de afgelopen grillige periode, óók toen er tumult ontstond rondom het loonoffer dat Aon vroeg. De volgende stap is kennis delen.

Hoe de cio zijn plek in de boardroom verovert

IT dringt door tot in de haarvaten van het bedrijf, en daarmee wordt de rol van de cio ook steeds meer een strategische. De pandemie geeft deze toch al ingezette ontwikkeling een flinke duw, waardoor de kaarten geschud lijken te worden: ‘Waarom zou een cio niet op termijn op de stoel van de coo of ceo kunnen plaatsnemen?’

Hoe de cio zijn plek in de boardroom verovert

IT dringt door tot in de haarvaten van het bedrijf, en daarmee wordt de rol van de cio ook steeds meer een strategische. De pandemie geeft deze toch al ingezette ontwikkeling een flinke duw, waardoor de kaarten geschud lijken te worden: ‘Waarom zou een cio niet op termijn op de stoel van de coo of ceo kunnen plaatsnemen?’

Mastering Operations

Van knelpunt in uw operationeel proces naar meetbaar en blijvend resultaat? Kijk hoe First Consulting dit samen met uw medewerkers aanpakt. >> Bekijk filmpje

Céline Caveye (Fagron): 'Met structureel thuiswerken ben ik terughoudend'

Bernadette Moors (NN Group): 'Alleen richtlijnen en regels zijn niet genoeg'

Zonder forse hervormingen geen duurzame inzetbaarheid

Michiel van Meer (Aon): 'Coronacrisis is het grootste HR-experiment denkbaar'

Erwin Hoogeveen (Fugro): 'Thuiswerken is de spielerei voorbij'

'Het vertrouwen in onze medewerkers is enorm gegroeid'

De bestuursvoorzitter van het Rotterdamse Maasstad Ziekenhuis liep tijdens het hoogtepunt van de coronacrisis mee op de ic. Hij benadrukt hoe terecht het is dat zorgmedewerkers meer waardering krijgen én dat ziekenhuizen zich in een lastige financiële positie bevinden. ‘Dit vraagt om solidariteit.’

Bedrijven doen er verstandig aan hun workforce management in de tijd na COVID-19 nu al onder de loep te nemen. Het risico is groot dat mensen op de lange termijn alsnog uitvallen, voorziet Stefan Duran, branch head Benelux van levensverzekeraar elipsLife.  

Peter Langenbach: 'De ratrace met oude productieprikkels is niet langer houdbaar'

De bestuursvoorzitter van het Rotterdamse Maasstad Ziekenhuis liep tijdens het hoogtepunt van de coronacrisis mee op de ic. Hij benadrukt hoe terecht het is dat zorgmedewerkers meer waardering krijgen én dat ziekenhuizen zich in een lastige financiële positie bevinden. ‘Dit vraagt om solidariteit.’

Wees voorbereid op de klap die nog moet komen

Bedrijven doen er verstandig aan hun workforce management in de tijd na COVID-19 nu al onder de loep te nemen. Het risico is groot dat mensen op de lange termijn alsnog uitvallen, voorziet Stefan Duran, branch head Benelux van levensverzekeraar elipsLife.  

Robin Clements van VodafoneZiggo zoekt steeds proactievere oplossingen

Veel servicemogelijkheden bieden is mooi, maar VodafoneZiggo’s executive director customer operations Robin Clements streeft een hoger doel na: ‘We moeten  toe naar een dienstverlening die zo simpel is dat je als klant helemaal geen hulp nodig hebt.’  Onder de noemer GigaNet, het krachtige netwerk van Vodafone en Ziggo, investeert het telecombedrijf jaarlijks honderden miljoenen in een stabiel en innovatief netwerk. Nooit eerder heeft het verbinden van mensen via het vaste- en mobiele netwerk zoveel betekenis gehad als op dit moment tijdens de coronacrisis. Deze crisis gaat lang duren, en vergt een continu balanceren tussen aan de ene kant zorgen voor een optimale veiligheid voor alle medewerkers en aan de andere kant zorgen dat heel Nederland volledig bereikbaar blijft; met topprioriteit voor ziekenhuizen, de brandweer en andere nooddiensten. Dat lukt de aanbieder van vaste, mobiele en geïntegreerde communicatie- en entertainmentdiensten tot nu toe goed. De waarderingscijfers zijn dan ook flink gestegen, constateert Robin Clements.  

Maurice Unck (RET): 'Veranderen kan alleen vanuit de haarvaten'

Algemeen directeur Maurice Unck stoomt openbaarvervoerbedrijf RET klaar om de groeiende reizigersstroom in de Rotterdamse regio te vervoeren. Hij steekt er veel moeite in zijn mensen mee te nemen in alle veranderingen: ‘Soms is een buitenboordmotor nodig, maar uiteindelijk slaag je alleen als de organisatie zelf de transformatie draagt.’  

De coo moet tijdens transformaties de balans bewaken

Hoe worden grootschalige transformaties een succes? Dat valt of staat met een aanpak waarbij bestuurders, de coo voorop, drie bepalende domeinen goed in balans houden. Tijdens de implementatiefase, maar vooral ook erna. Alleen zo lukt het een dip in de performance te minimaliseren.  

Mike Janse (DLL) over het standaardiseren van IT en processen

De internationale vendor finance organisatie DLL, actief in meer dan 30 landen, geeft veel vrijheid aan lokale collega’s bij het inrichten van processen en IT- platformen. Coo Mike Janse zet in op digitalisering en standaardiseren. ‘Onze werkwijze heeft ons veel rendement opgeleverd, maar heeft ook geleid tot  een spaghetti van lokale IT-systemen.’ 

Bernadette Moors (NN Group): 'Een beetje humor houdt het aangenaam'

Hoe ga je als HR-verantwoordelijke om met de coronacrisis? In deze serie interviews bevraagt Stefan Duran, branch head Benelux van verzekeraar elipsLife, bestuurders over hun rol in en visie op deze uitzonderlijke omstandigheden. Nu: Bernadette Moors, hoofd HR Nederland bij Nationale-Nederlanden (NN Group).

Céline Caveye (Fagron): 'Dat we vechten tegen het virus is goed voor de moraal'

Hoe ga je als HR-verantwoordelijke om met de huidige coronacrisis? In deze serie interviews bevraagt Stefan Duran, branch head Benelux van verzekeraar elipsLife, bestuurders over hun rol in en visie op deze uitzonderlijke omstandigheden. Nu: Céline Caveye, global HR director Fagron.
1
2
3
4
5
6
facebook