Implementatie en transformatie
Een goede strategie is één ding. Die strategie ook daadwerkelijk uitgevoerd krijgen, is weer heel wat anders. Randvoorwaarde, ja natuurlijk: goede mensen, goed leiderschap, een goed HR-apparaat. Maar dan de implementatie zelf. De afgelopen decennia zijn een ware rollercoaster geweest voor de chief operating officer (coo) en zijn / haar troepen.
Jeroen Kelder: ‘Investeren in een circulaire economie van plastic’
Een aantal jaar geleden ontstond op een vrijdagmiddag in een Londense pub een idee dat gaat bijdragen aan oplossingen voor het groeiende plasticprobleem. Infinity Recycling, sinds 2019 actief, wil aanjager zijn van de transitie naar een circulaire economie en investeert in jonge plasticrecyclingbedrijven. Oprichter en managing partner Jeroen Kelder: ‘Nederland heeft alles om een leidende rol te spelen in de transitie naar een circulaire economie van plastic.’
Ter gelegenheid van het 40-jarig bestaan van de Nederlandse Vereniging van Participatiemaatschappijen reflecteren NVP-directeur Tjarda Molenaar en NVPdirecteur research & policy Felix Zwart op het evolueren van de private equity- en venture capital-sector. Wat begon met een handvol kleine investeerders groeide uit tot een volwassen industrie met spelers die een drijvende kracht zijn achter innovatie en groei, en die in staat zijn ingewikkelde transformaties te managen.
ESG en maatschappelijk verantwoord ondernemen zijn een onlosmakelijk onderdeel geworden van ondernemerschap. Om het op dit punt geschonden vertrouwen tussen industrie en maatschappij te herstellen, is er meer transparantie en minder polarisatie nodig, betogen Hilde van der Baan en Gijs Linse van A&O Shearman, die signaleren dat bedrijven ESG-wetgeving zien als kans om de kloof met de maatschappij te overbruggen.
De evolutie van de private equity- en venture capital-sector
Ter gelegenheid van het 40-jarig bestaan van de Nederlandse Vereniging van Participatiemaatschappijen reflecteren NVP-directeur Tjarda Molenaar en NVPdirecteur research & policy Felix Zwart op het evolueren van de private equity- en venture capital-sector. Wat begon met een handvol kleine investeerders groeide uit tot een volwassen industrie met spelers die een drijvende kracht zijn achter innovatie en groei, en die in staat zijn ingewikkelde transformaties te managen.
ESG-beleid kan de kloof tussen industrie en maatschappij overbruggen
ESG en maatschappelijk verantwoord ondernemen zijn een onlosmakelijk onderdeel geworden van ondernemerschap. Om het op dit punt geschonden vertrouwen tussen industrie en maatschappij te herstellen, is er meer transparantie en minder polarisatie nodig, betogen Hilde van der Baan en Gijs Linse van A&O Shearman, die signaleren dat bedrijven ESG-wetgeving zien als kans om de kloof met de maatschappij te overbruggen.
UWV, de publieke dienstverlener die werkzoekenden ondersteunt, is momenteel op zoek naar nieuwe medewerkers. Dat professionals bij UWV zinvol werk en inhoudelijke uitdagingen op hun bord krijgen, staat centraal binnen de arbeidsmarktcampagne. ‘Ik raad elk bedrijf aan om zingeving expliciet te benoemen’, zegt HR-directeur Madeline Dessing, die ook sterk inzet op het verhogen van het welzijn van collega’s.
Op 29 mei 2024 hield Nyenrode-hoogleraar Jeroen Veldman zijn oratie Board agenda 2035: Corporate Governance for the Next Decade. We spreken Veldman over de grote onzekerheid in de boardroom en verduurzamen onder maatschappelijke druk. ‘De komende tien jaar begeven we ons in zwaar weer met grote consequenties voor de vorm en de inhoud van het corporate governance-landschap.’
Vertrouwen en samenwerking zijn binnen de energietransitie misschien nog wel bepalender dan technologie of geld, betoogt Marco Bosman, director public and regulatory affairs Netherlands van Vattenfall.
Madeline Dessing (UWV): ‘Zingeving leidt tot werkgeluk’
UWV, de publieke dienstverlener die werkzoekenden ondersteunt, is momenteel op zoek naar nieuwe medewerkers. Dat professionals bij UWV zinvol werk en inhoudelijke uitdagingen op hun bord krijgen, staat centraal binnen de arbeidsmarktcampagne. ‘Ik raad elk bedrijf aan om zingeving expliciet te benoemen’, zegt HR-directeur Madeline Dessing, die ook sterk inzet op het verhogen van het welzijn van collega’s.
Jeroen Veldman: ‘Ons huidige governance-model is kwetsbaar’
Op 29 mei 2024 hield Nyenrode-hoogleraar Jeroen Veldman zijn oratie Board agenda 2035: Corporate Governance for the Next Decade. We spreken Veldman over de grote onzekerheid in de boardroom en verduurzamen onder maatschappelijke druk. ‘De komende tien jaar begeven we ons in zwaar weer met grote consequenties voor de vorm en de inhoud van het corporate governance-landschap.’
De échte succesfactoren van de energietransitie
Vertrouwen en samenwerking zijn binnen de energietransitie misschien nog wel bepalender dan technologie of geld, betoogt Marco Bosman, director public and regulatory affairs Netherlands van Vattenfall.
Duurzaam ontwerpen: acht fases én een andere mindset
Om een product van de wieg tot het graf duurzaam te laten zijn, moeten tijdens het ontwerp acht fases van de levenscyclus goed worden meegenomen. Een strategisch plan om design for sustainability te integreren in de hele bedrijfsvoering ontbreekt echter vaak nog. Ontwerpen met het verlengen van gebruik en het einde van de levensduur in gedachten is dan ook een complexe operatie die krachtig leiderschap vereist, stellen Remko de Bruijn en Pim Rossen.
Lees verderMeest gelezen
Paul de Krom (Louwman Group): ‘Mobiliteitsdiensten hebben de toekomst’
Van auto-importeur naar aanbieder van mobiliteit: dat is de transitie die Koninklijke Louwman Group doormaakt. Paul de Krom is sinds de lente van 2023 de nieuwe ceo van het familiebedrijf. ‘Onze automotive-activiteiten zijn de kurk van dit bedrijf, maar onze ambitie is mobility for life.'
Gerrit Buitenhuis (Sligro): ‘Onze logistieke uitdaging is vrij simpel’
Gerrit Buitenhuis, csco van Sligro, hoeft naar eigen zeggen ‘maar’ drie dingen goed te doen: de beste leveranciers kiezen, de interne organisatie op orde houden en het transport naar de klant goed regelen. Natuurlijk hebben al die kpi’s specifieke uitdagingen, maar Buitenhuis blijft erbij dat je alles maar beter zo plat mogelijk kunt slaan.
Mohammed Chahim over ‘koolstofgrensheffing’ CBAM
De uitdagingen in het verduurzamen van de value chain
Ketenverantwoordelijkheid nemen en samen sneller gaan
Gerrit Buitenhuis (Sligro): ‘Onze logistieke uitdaging is vrij simpel’
Transformatie vergt keuzes
Paul de Krom (Louwman Group): ‘Mobiliteitsdiensten hebben de toekomst’
De coo opereert baanbrekend en buiten de geijkte kaders
Europarlementariër Lara Wolters is initiatiefnemer van ‘imvo-wet’ Corporate Sustainability Due Diligence Directive (CSDDD). Wolters constateert dat er vanuit bedrijven veel belangstelling is voor de wet, maar heeft ook veel weerstand ontmoet. ‘Er gingen spookbeelden rond dat ondernemers en bestuurders de gevangenis in zouden gaan op grond van vage wet- en regelgeving.’
Van grote blauwe winkeldozen naar een online woonwarenhuis waar klanten 24/7 terecht kunnen. Door technologie en digitalisering te omarmen, is retailconcern IKEA in korte tijd een volstrekt ander bedrijf geworden – en dat terwijl bij de start de juiste digitale competenties niet in huis waren. Chief digital officer Wim Blaauw ziet naast kansen ook risico’s. ‘Onze focus op gelijkheid, diversiteit en inclusie mag door het gebruik van artificial intelligence niet onder druk komen te staan.’
Lara Wolters over de Corporate Sustainability Due Diligence Directive (CSDDD)
Europarlementariër Lara Wolters is initiatiefnemer van ‘imvo-wet’ Corporate Sustainability Due Diligence Directive (CSDDD). Wolters constateert dat er vanuit bedrijven veel belangstelling is voor de wet, maar heeft ook veel weerstand ontmoet. ‘Er gingen spookbeelden rond dat ondernemers en bestuurders de gevangenis in zouden gaan op grond van vage wet- en regelgeving.’
Wim Blaauw over de gigantische digitale ontwikkeling van IKEA
Van grote blauwe winkeldozen naar een online woonwarenhuis waar klanten 24/7 terecht kunnen. Door technologie en digitalisering te omarmen, is retailconcern IKEA in korte tijd een volstrekt ander bedrijf geworden – en dat terwijl bij de start de juiste digitale competenties niet in huis waren. Chief digital officer Wim Blaauw ziet naast kansen ook risico’s. ‘Onze focus op gelijkheid, diversiteit en inclusie mag door het gebruik van artificial intelligence niet onder druk komen te staan.’