Implementatie en transformatie

Een goede strategie is één ding. Die strategie ook daadwerkelijk uitgevoerd krijgen, is weer heel wat anders. Randvoorwaarde, ja natuurlijk: goede mensen, goed leiderschap, een goed HR-apparaat. Maar dan de implementatie zelf. De afgelopen decennia zijn een ware rollercoaster geweest voor de chief operating officer (coo) en zijn / haar troepen.

Aan de wieg van die rollercoaster staan een aantal grote trends. In een steeds hoger tempo na de val van de USSR, zijn bedrijven internationaal weg gaan kijken voor hun inkoop en supply chain. Complexe factoren beïnvloeden die beslissingen. Prijs, zeker, maar ook kwaliteit van productie, aanwezigheid van grondstoffen, andere productie, enzoverder. Sinds een paar jaar echter stokt de trend van internationalisering: de handelsrelatie tussen China, de Verenigde Staten, Europese landen en Rusland is in toenemende mate onder druk komen te staan.Zowel die eerdere expansie van de supply chain als ook de recente terugslag, stellen coo’s voor grote uitdagingen. Eerst was het: ben ik wel het goede pad op gegaan? Inmiddels is het ook: wat als het pad dat ik ben ingeslagen, plots niet meer bestaat? Die trend wordt versterkt door de dreiging sinds 2020 van pandemieën, die voor bedrijven zomaar de toegang tot bepaalde landen kan in het gevaar brengen: een logistieke nachtmerrie.Tweede grote trend is die van de digitalisering. Die is natuurlijk niet nieuw. Zo kwam na de brief de telegraaf en daarna de fax en de telefoon. Maar met de komst van internet in combinatie met snelle computers, is die evolutie in een stroomversnelling gekomen. Digitalisering noemen we het dan, en disruptie: zo snel veranderen businessmodellen inmiddels door digitalisering en de opmars van artificial intelligence of kunstmatige intelligentie, dat niet meer sprake is van evolutie maar veeleer revolutie. Aan de coo is het om dit tempo in de uitvoering bij te benen.A hell of job. Want het betekent dat zo’n implementatie niet alleen een eigen implementatiestrategie nodig heeft, maar ook een heel stuk ondernemerschap. Want welke IT-infrastructuur kies je, moet die van topklasse zijn of misschien wel goedkoper dan die van de concurrentie? Ontwikkel je zelf, of besteed je uit? Hetzelfde geldt voor technologische vooruitgang in de productie? Wat met marketing automatisering, robotisering, warehousing, fulfilment en andere logistiek? Hoe duurzaam moet je transport zijn? Hoe lokaal wordt de productie?De coo-functie mag dan vooralsnog een functie zijn die zich in de hiërarchie net ónder de raad van bestuur, vaak in het executive committee (de exco), nestelt, qua verantwoordelijkheden doet de functie niet onder voor de topjobs van ceo en cfo.

Lees verder

Verberg tekst

De onderneming met een grote energiebehoefte heeft niet zelden een haat-liefdeverhouding met de eigen energie-infrastructuur. De installatie is cruciaal voor de continuïteit van de energieintensieve bedrijfsactiviteiten, maar ook kostbaar, milieubelastend en zeker geen kernactiviteit. Door de energietransitie kijken ondernemingen nog kritischer naar hun energie-infrastructuur, ziet Maria Lindberg van Vattenfall. Uitbesteden ofwel Power as a Service is een van de alternatieven.

De chief operational officer is te vaak bezig met dagelijkse operationele beslommeringen. Joost de Haas, partner bij adviesbureau Valcon, betoogt dat de coo opnieuw mede-eigenaar moet worden van een aantal belangrijke strategische thema’s en zet uiteen waarop de coo zich moet richten voor toekomstig succes en om zijn of haar sleutelpositie in de boardroom te bestendigen.

Power as a service relevant in de energietransitie

De onderneming met een grote energiebehoefte heeft niet zelden een haat-liefdeverhouding met de eigen energie-infrastructuur. De installatie is cruciaal voor de continuïteit van de energieintensieve bedrijfsactiviteiten, maar ook kostbaar, milieubelastend en zeker geen kernactiviteit. Door de energietransitie kijken ondernemingen nog kritischer naar hun energie-infrastructuur, ziet Maria Lindberg van Vattenfall. Uitbesteden ofwel Power as a Service is een van de alternatieven.

Vijf cruciale aandachtspunten voor de coo

De chief operational officer is te vaak bezig met dagelijkse operationele beslommeringen. Joost de Haas, partner bij adviesbureau Valcon, betoogt dat de coo opnieuw mede-eigenaar moet worden van een aantal belangrijke strategische thema’s en zet uiteen waarop de coo zich moet richten voor toekomstig succes en om zijn of haar sleutelpositie in de boardroom te bestendigen.

De energietransitie versnelt en dat maakt bestuurders nerveus. Begrijpelijk, want bestuurders opereren in een onoverzichtelijk speelveld van belangen en missen houvast aan wet- en regelgeving – en daarmee grip op de toekomst. Drie Van Doorne-partners pleiten voor een gecontroleerde transformatie en waarschuwen voor bananenschillen.

De nieuwe pensioenwet heeft ingrijpende gevolgen voor werkgevers en werknemers, pensioenfondsen en -uitvoerders. Zijn ze daar voldoende op voorbereid? In deze serie interviews bevraagt Stefan Duran, branch head Benelux bij verzekeraar elipsLife, verschillende betrokkenen over hun visie op de overgang naar het nieuwe stelsel. Nu: Ronald Doornbos, partner pensioen bij adviesbureau Focus Orange. ‘We moeten nu doorpakken.’

Harold Coenders van Colliers Nederland sprak de afgelopen maanden met topbestuurders van Nederlandse bedrijven en organisaties. Wat veranderde COVID-19 op de werkvloer? Volgens Coenders is er tijdens de crisis veel ten goede gekeerd.

Energietransitie: snelle ontwikkelingen, nog geen wetgeving

De energietransitie versnelt en dat maakt bestuurders nerveus. Begrijpelijk, want bestuurders opereren in een onoverzichtelijk speelveld van belangen en missen houvast aan wet- en regelgeving – en daarmee grip op de toekomst. Drie Van Doorne-partners pleiten voor een gecontroleerde transformatie en waarschuwen voor bananenschillen.

Ronald Doornbos: 'Nog geen enkel bedrijf is volledig pensioenakkoord-proof'

De nieuwe pensioenwet heeft ingrijpende gevolgen voor werkgevers en werknemers, pensioenfondsen en -uitvoerders. Zijn ze daar voldoende op voorbereid? In deze serie interviews bevraagt Stefan Duran, branch head Benelux bij verzekeraar elipsLife, verschillende betrokkenen over hun visie op de overgang naar het nieuwe stelsel. Nu: Ronald Doornbos, partner pensioen bij adviesbureau Focus Orange. ‘We moeten nu doorpakken.’

De toekomst van de werkplek

Harold Coenders van Colliers Nederland sprak de afgelopen maanden met topbestuurders van Nederlandse bedrijven en organisaties. Wat veranderde COVID-19 op de werkvloer? Volgens Coenders is er tijdens de crisis veel ten goede gekeerd.

Meest gelezen

Michiel van Meer (Aon): 'Coronacrisis is het grootste HR-experiment denkbaar'

Net als elk groot concern kreeg ook verzekeringsmakelaar en risicoadviseur Aon te maken met de gevolgen van het coronavirus. Chro Michiel van Meer trok kostbare lessen uit de afgelopen grillige periode, óók toen er tumult ontstond rondom het loonoffer dat Aon vroeg. De volgende stap is kennis delen.

Hoe de cio zijn plek in de boardroom verovert

IT dringt door tot in de haarvaten van het bedrijf, en daarmee wordt de rol van de cio ook steeds meer een strategische. De pandemie geeft deze toch al ingezette ontwikkeling een flinke duw, waardoor de kaarten geschud lijken te worden: ‘Waarom zou een cio niet op termijn op de stoel van de coo of ceo kunnen plaatsnemen?’

Werk is niet meer wat het was

Rampjaar 2020 bracht ook goede dingen. De crisis zorgde voor hernieuwde aandacht voor welzijn van medewerkers en organisaties braken met vastgeroeste regels en procedures, wat tot betere bedrijfsresultaten heeft geleid. Nu breekt de tijd voor herontwerp van werk aan – en dat draait níet om automatiseren en efficiëntie, schrijven Marjolein Wevers en Egon Hoppe van Deloitte.

Van akkoord naar realiteit: het pensioenstelsel

Inclusie vereist een open blik vooruit

Nathalie van Berkel (UWV): 'De hele beleving van werk is veranderd'

Gerard Penning: 'Ons nieuwe kantoor wordt een collaborative workspace'

Raf Lamberts: 'We richten onze campus in op 40 procent flexibiliteit'

Linda Brasz: 'Sociaal contact is geen tijdverspilling'

De coronacrisis laat organisaties zien dat digitalisering hét middel is om de klantervaring te verbeteren, nu veel andere mogelijkheden wegvallen. Grote kansen schuilen vooral in kleinschalige oplossingen: die voegen direct waarde toe en verbeteren de klantervaring. Hieronder vijf adviezen waar bestuurders meteen mee aan de slag kunnen.

IT dringt door tot in de haarvaten van het bedrijf, en daarmee wordt de rol van de cio ook steeds meer een strategische. De pandemie geeft deze toch al ingezette ontwikkeling een flinke duw, waardoor de kaarten geschud lijken te worden: ‘Waarom zou een cio niet op termijn op de stoel van de coo of ceo kunnen plaatsnemen?’

Versnellen met kleinschalige IT-oplossingen

De coronacrisis laat organisaties zien dat digitalisering hét middel is om de klantervaring te verbeteren, nu veel andere mogelijkheden wegvallen. Grote kansen schuilen vooral in kleinschalige oplossingen: die voegen direct waarde toe en verbeteren de klantervaring. Hieronder vijf adviezen waar bestuurders meteen mee aan de slag kunnen.

Hoe de cio zijn plek in de boardroom verovert

IT dringt door tot in de haarvaten van het bedrijf, en daarmee wordt de rol van de cio ook steeds meer een strategische. De pandemie geeft deze toch al ingezette ontwikkeling een flinke duw, waardoor de kaarten geschud lijken te worden: ‘Waarom zou een cio niet op termijn op de stoel van de coo of ceo kunnen plaatsnemen?’

Céline Caveye (Fagron): 'Met structureel thuiswerken ben ik terughoudend'

Exclusief online Hoe ga je als HR-verantwoordelijke om met de coronacrisis? Aan het begin van de COVID-19-pandemie sprak Stefan Duran, branch head Benelux van verzekeraar elipsLife, met verschillende bestuurders over dit onderwerp. In deze vervolgserie komen ze opnieuw aan het woord over de voorzichtige terugkeer naar het ‘nieuwe normaal’. Nu: Céline Caveye, Global HR Director van Fagron.

Bernadette Moors (NN Group): 'Alleen richtlijnen en regels zijn niet genoeg'

Exclusief online Hoe ga je als HR-verantwoordelijke om met de coronacrisis? Aan het begin van de COVID-19-pandemie sprak Stefan Duran, branch head Benelux van verzekeraar elipsLife, met verschillende bestuurders over dit onderwerp. In deze vervolgserie komen ze opnieuw aan het woord over de voorzichtige terugkeer naar het ‘nieuwe normaal’. Nu: Bernadette Moors, hoofd HR Nederland van Nationale-Nederlanden (NN Group).

Zonder forse hervormingen geen duurzame inzetbaarheid

Meer mensen in de WW, meer arbeidsongeschikten: het coronavirus confronteert Nederland met enorme financiële repercussies. Werken aan duurzame inzetbaarheid is belangrijker dan ooit. De oplossing ligt in een combinatie van langer doorwerken, modernisering van het pensioenstelsel én lagere pensioenpremies, betogen Theo Gommer en Janthony Wielink. Werkgevers moeten ook zelf aan de bak met workforce management.

Michiel van Meer (Aon): 'Coronacrisis is het grootste HR-experiment denkbaar'

Net als elk groot concern kreeg ook verzekeringsmakelaar en risicoadviseur Aon te maken met de gevolgen van het coronavirus. Chro Michiel van Meer trok kostbare lessen uit de afgelopen grillige periode, óók toen er tumult ontstond rondom het loonoffer dat Aon vroeg. De volgende stap is kennis delen: ‘We hebben het initiatief genomen voor een return to work coalition.’

Erwin Hoogeveen (Fugro): 'Thuiswerken is de spielerei voorbij'

Exclusief online Hoe ga je als HR-verantwoordelijke om met de coronacrisis? Aan het begin van de COVID-19-pandemie sprak Stefan Duran, branch head Benelux van verzekeraar elipsLife, met verschillende bestuurders over dit onderwerp. In deze vervolgserie komen ze opnieuw aan het woord over de voorzichtige terugkeer naar het ‘nieuwe normaal’. Nu: Erwin Hoogeveen, chro van bodemonderzoeker Fugro.

'Het vertrouwen in onze medewerkers is enorm gegroeid'

Exclusief online Hoe ga je als HR-verantwoordelijke om met de coronacrisis? Aan het begin van de COVID-19-pandemie sprak Stefan Duran, branch head Benelux van verzekeraar elipsLife, met verschillende bestuurders over dit onderwerp. In deze vervolgserie komen ze opnieuw aan het woord over de voorzichtige terugkeer naar het ‘nieuwe normaal’. Nu: Sven Van de Wynkele, CHRO van Koninklijke BAM Groep.
1
2
3
4
5
6
facebook