Een goede strategie is één ding. Die strategie ook daadwerkelijk uitgevoerd krijgen, is weer heel wat anders. Randvoorwaarde, ja natuurlijk: goede mensen, goed leiderschap, een goed HR-apparaat. Maar dan de implementatie zelf. De afgelopen decennia zijn een ware rollercoaster geweest voor de chief operating officer (coo) en zijn / haar troepen.
De ontwikkelingen binnen de energiemarkt maken transformaties onontkoombaar. Bij Essent kan ceo Resi Becker haar ervaring met het begeleiden van transformaties volop inzetten. De energiemaatschappij brengt haar bedrijfsmodel steeds meer in lijn met de broodnodige energietransitie. ‘De passie om de sector up to speed te brengen, is heel groot.’
De onderneming met een grote energiebehoefte heeft niet zelden een haat-liefdeverhouding met de eigen energie-infrastructuur. De installatie is cruciaal voor de continuïteit van de energieintensieve bedrijfsactiviteiten, maar ook kostbaar, milieubelastend en zeker geen kernactiviteit. Door de energietransitie kijken ondernemingen nog kritischer naar hun energie-infrastructuur, ziet Maria Lindberg van Vattenfall. Uitbesteden ofwel Power as a Service is een van de alternatieven.
De ontwikkelingen binnen de energiemarkt maken transformaties onontkoombaar. Bij Essent kan ceo Resi Becker haar ervaring met het begeleiden van transformaties volop inzetten. De energiemaatschappij brengt haar bedrijfsmodel steeds meer in lijn met de broodnodige energietransitie. ‘De passie om de sector up to speed te brengen, is heel groot.’
De onderneming met een grote energiebehoefte heeft niet zelden een haat-liefdeverhouding met de eigen energie-infrastructuur. De installatie is cruciaal voor de continuïteit van de energieintensieve bedrijfsactiviteiten, maar ook kostbaar, milieubelastend en zeker geen kernactiviteit. Door de energietransitie kijken ondernemingen nog kritischer naar hun energie-infrastructuur, ziet Maria Lindberg van Vattenfall. Uitbesteden ofwel Power as a Service is een van de alternatieven.
Hoe ziet de toekomstige waterstofeconomie eruit en welke kansen en uitdagingen zijn er voor de Nederlandse industrie? Die vragen stonden centraal tijdens het seminar waterstof & infrastructuur dat in juni bij advocatenkantoor Van Doorne plaatsvond. Er wordt allang niet meer alleen over waterstof gefilosofeerd, maar om onze potentie als wereldspeler in waterstof te verzilveren moeten er nog heel wat stappen gezet worden. ‘Producenten en afnemers van waterstof moeten de markt samen op gang brengen.’
De energietransitie versnelt en dat maakt bestuurders nerveus. Begrijpelijk, want bestuurders opereren in een onoverzichtelijk speelveld van belangen en missen houvast aan wet- en regelgeving – en daarmee grip op de toekomst. Drie Van Doorne-partners pleiten voor een gecontroleerde transformatie en waarschuwen voor bananenschillen.
De nieuwe pensioenwet heeft ingrijpende gevolgen voor werkgevers en werknemers, pensioenfondsen en -uitvoerders. Zijn ze daar voldoende op voorbereid? In deze serie interviews bevraagt Stefan Duran, branch head Benelux bij verzekeraar elipsLife, verschillende betrokkenen over hun visie op de overgang naar het nieuwe stelsel. Nu: Ronald Doornbos, partner pensioen bij adviesbureau Focus Orange. ‘We moeten nu doorpakken.’
Hoe ziet de toekomstige waterstofeconomie eruit en welke kansen en uitdagingen zijn er voor de Nederlandse industrie? Die vragen stonden centraal tijdens het seminar waterstof & infrastructuur dat in juni bij advocatenkantoor Van Doorne plaatsvond. Er wordt allang niet meer alleen over waterstof gefilosofeerd, maar om onze potentie als wereldspeler in waterstof te verzilveren moeten er nog heel wat stappen gezet worden. ‘Producenten en afnemers van waterstof moeten de markt samen op gang brengen.’
De energietransitie versnelt en dat maakt bestuurders nerveus. Begrijpelijk, want bestuurders opereren in een onoverzichtelijk speelveld van belangen en missen houvast aan wet- en regelgeving – en daarmee grip op de toekomst. Drie Van Doorne-partners pleiten voor een gecontroleerde transformatie en waarschuwen voor bananenschillen.
De nieuwe pensioenwet heeft ingrijpende gevolgen voor werkgevers en werknemers, pensioenfondsen en -uitvoerders. Zijn ze daar voldoende op voorbereid? In deze serie interviews bevraagt Stefan Duran, branch head Benelux bij verzekeraar elipsLife, verschillende betrokkenen over hun visie op de overgang naar het nieuwe stelsel. Nu: Ronald Doornbos, partner pensioen bij adviesbureau Focus Orange. ‘We moeten nu doorpakken.’
Net als elk groot concern kreeg ook verzekeringsmakelaar en risicoadviseur Aon te maken met de gevolgen van het coronavirus. Chro Michiel van Meer trok kostbare lessen uit de afgelopen grillige periode, óók toen er tumult ontstond rondom het loonoffer dat Aon vroeg. De volgende stap is kennis delen.
IT dringt door tot in de haarvaten van het bedrijf, en daarmee wordt de rol van de cio ook steeds meer een strategische. De pandemie geeft deze toch al ingezette ontwikkeling een flinke duw, waardoor de kaarten geschud lijken te worden: ‘Waarom zou een cio niet op termijn op de stoel van de coo of ceo kunnen plaatsnemen?’
Met de tweede coronagolf is ook het thuiswerken in een volgende fase terechtgekomen. Na het aanvankelijke enthousiasme krijgen we nu meer zicht op de keerzijde van werken en managen op afstand. Een hybride toekomst, met een combinatie van thuiswerk en werken op kantoor, vraagt om vernieuwend personeelsbeleid, aldus Stefan Duran.
De coronacrisis laat organisaties zien dat digitalisering hét middel is om de klantervaring te verbeteren, nu veel andere mogelijkheden wegvallen. Grote kansen schuilen vooral in kleinschalige oplossingen: die voegen direct waarde toe en verbeteren de klantervaring. Hieronder vijf adviezen waar bestuurders meteen mee aan de slag kunnen.
Met de tweede coronagolf is ook het thuiswerken in een volgende fase terechtgekomen. Na het aanvankelijke enthousiasme krijgen we nu meer zicht op de keerzijde van werken en managen op afstand. Een hybride toekomst, met een combinatie van thuiswerk en werken op kantoor, vraagt om vernieuwend personeelsbeleid, aldus Stefan Duran.
De coronacrisis laat organisaties zien dat digitalisering hét middel is om de klantervaring te verbeteren, nu veel andere mogelijkheden wegvallen. Grote kansen schuilen vooral in kleinschalige oplossingen: die voegen direct waarde toe en verbeteren de klantervaring. Hieronder vijf adviezen waar bestuurders meteen mee aan de slag kunnen.