Strategie en innovatie

Strategie en innovatie, is het kopje van deze webpagina. Het is een logische kop, want de twee termen worden vaak in één adem genoemd. Maar waarom eigenlijk? Een strategie is zeker niet een voorbeeld van een innovatie en innovatie niet van een strategie.

De reden is uiteraard dat bij een goede strategie anno 2020 eigenlijk altijd wel innovaties horen. Bij de implementatie van een moderne strategie hoort dat in de reis die de uitvoering van de strategie is, er heel wat te innoveren is om überhaupt het doel van de strategie (bijvoorbeeld: omzetverdubbeling of wereld-dominatie) te verwezenlijken.Het klinkt allemaal abstract, en dat is het ook, dus laten we het concreet maken. Denk maar eens aan een internetplatform als Facebook. Als dit bedrijf een nieuwe strategie zou kiezen, dan weet je dat dit voor het platform, de website, tot tientallen zoniet honderden aanpassingen en innovaties zal leiden. Innovaties zijn dan de oplossingen die nog niet bedacht zijn.Hoe anders, terzijde, was innoveren vroeger. Toen bedacht je een product of een dienst, en je bedacht ook meteen hoe die product of dienst tot stand zou komen. Van A tot Z was een uitgekiend traject. Tegenwoordig is het een kwestie van uitproberen, van vallen en opstaan.Geldt dat vallen en opstaan ook voor strategieën? In ieder geval bij (new) business development, vaak de meest avontuurlijke kant van een strategie, is falen aanvaardbaar geworden. Tenminste: als falen betekent dat je vanuit een mislukking wel weer verder vooruit kan. Want wat betreft strategieën zijn de tijden genadeloos. Organisaties die geen goede strategie en bijhorend plan hebben, riskeren snel te worden voorbijgestreefd door concurrenten, oud of nieuw. Ruimte om te experimenteren moet er zijn, in deze tijd die maatschappelijk vol is van vernieuwing. Maar tijd is altijd beperkt – gegeven ook concurrenten koortsachtig proberen te innoveren. Doel is dan tegenwoordig bijna altijd om een digitale transformatie of een digitale transitie te realiseren.

Disruptieve innovatie

Strategieën verworden door de opmars van digitalisering soms tot zo radicaal andere concepten, dat ze het vermogen hebben hele sectoren te ontwrichten. Disruptie heet het dan, als startpunt voor veranderende waardeketens. Disruptieve innovaties dwingen bedrijven steeds vaker om wendbaarheid te vergroten en daarna te behouden. Wendbare organisaties spelen makkelijker en sneller in op trends en ontwikkelingen in de markt.Digitalisering is zo goed als altijd kern van een nieuwe strategie, zo is wel duidelijk. Maar er is meer. Want ook op andere manieren verandert onze maatschappij radicaal.En wat te denken tot slot van de invloed van digitale bedrijfsprocessen en cloud computing, die thuiswerken faciliteren, en agile organisaties ondersteunen?

Missie en visie

Consumenten verlangen bovendien in toenemende mate van bedrijven en andere organisaties dat die een goed verhaal hebben: een verhaal met aandacht voor het milieu, klimaat, stakeholders internationaal en ook de eigen werknemers. Sturen op maatschappelijke impact is het overkoepelende thema, zoals het ook door Management Scope tot belangrijk thema benoemd is, naast diversiteit. Vaak komt het impact neer op duurzaamheid, maar ook sociaal aanvaardbaar beleid, de zogeheten S van ESG (environmental, social & governance) wordt een steeds belangrijker focuspunt voor organisaties.

Lees verder

Verberg tekst

De toekomst, complexiteit en de illusion of control

Klimaatverandering, polarisatie en toenemende welvaartsongelijkheid maken de wereld vandaag de dag zeer complex. Ceo’s krijgen te maken met vraagstukken die hieruit voortvloeien. Bij het uitzetten van een koers moeten ze een brede kijk hebben en de onderlinge verbanden zien – maar daar schort het nogal eens aan. ‘Leiders moeten leren onconventionele tools te gebruiken.’

Lees verder

In de serie De Raad buigen topexperts zich over een actueel boardroomthema. Dit keer: samenwerken in platforms en ecosystemen. Hoe kan het strategisch platformspel het best gespeeld worden? Vijf best practices van de innovatie- en fintechspecialist van businessschool Vlerick en de cio’s van Eneco en LeasePlan. ‘Durf groot te denken.’

Waterstof zal een steeds belangrijkere rol spelen in de energiemix. Juristen van advocatenkantoor Van Doorne volgen de ontwikkelingen op het gebied van regulering nauwkeurig. In april organiseerden zij het seminar marktordening waterstof, dat duidelijk maakte welke stappen de wetgever wil zetten. Maar hoe streng wordt de regulering? Betrokkenen hopen dat wet- en regelgeving vooral faciliterend is: ‘Laat de markt zijn werk doen.’

Vijf best practices in de platformeconomie

In de serie De Raad buigen topexperts zich over een actueel boardroomthema. Dit keer: samenwerken in platforms en ecosystemen. Hoe kan het strategisch platformspel het best gespeeld worden? Vijf best practices van de innovatie- en fintechspecialist van businessschool Vlerick en de cio’s van Eneco en LeasePlan. ‘Durf groot te denken.’

Seminar waterstof & marktordening

Waterstof zal een steeds belangrijkere rol spelen in de energiemix. Juristen van advocatenkantoor Van Doorne volgen de ontwikkelingen op het gebied van regulering nauwkeurig. In april organiseerden zij het seminar marktordening waterstof, dat duidelijk maakte welke stappen de wetgever wil zetten. Maar hoe streng wordt de regulering? Betrokkenen hopen dat wet- en regelgeving vooral faciliterend is: ‘Laat de markt zijn werk doen.’

Mensen massaal opleiden in digitale en technische vaardigheden is onontkoombaar, nu werk in hoog tempo zo sterk verandert dat mensen straks niet meer de juiste vaardigheden hebben voor hun baan. Bedrijven moeten daar nú in samenwerking met andere partijen mee aan de slag, en tegelijkertijd inzetten op empathisch leiderschap. Volgens de deelnemers aan het Executive Women Event 2021 is dat dringend nodig. ‘Het ziet er niet rooskleurig uit.’

Ooit waren Rick Goud en Wouter Klinkhamer zorgstrategen. Steeds vaker zagen ze dat er niet zozeer behoefte was aan hun strategische adviezen, maar vooral aan praktische software-oplossingen. En dus begonnen ze zo’n zes jaar geleden Zivver, een bedrijf dat gespecialiseerd is in veilige online communicatiesystemen en groeit als kool. ‘Een advies voor andere scale-ups? Denk goed na over je cultuur, anders loop je vast.’

Hoogleraar pensioenmarkten Fieke van der Lecq snapt best dat bestuurders een afwachtende houding aannemen met betrekking tot de nieuwe regeling, maar: ‘Ik kan iedere cfo en chro aanraden alvast zijn of haar licht op te steken.’ Dat geldt trouwens ook voor de commissaris, die weinig feeling lijkt te hebben met het onderwerp.

Drie topvrouwen over de workforce van de toekomst

Mensen massaal opleiden in digitale en technische vaardigheden is onontkoombaar, nu werk in hoog tempo zo sterk verandert dat mensen straks niet meer de juiste vaardigheden hebben voor hun baan. Bedrijven moeten daar nú in samenwerking met andere partijen mee aan de slag, en tegelijkertijd inzetten op empathisch leiderschap. Volgens de deelnemers aan het Executive Women Event 2021 is dat dringend nodig. ‘Het ziet er niet rooskleurig uit.’

Wouter Klinkhamer (Zivver) over het belang van cultuur bij scale-ups

Ooit waren Rick Goud en Wouter Klinkhamer zorgstrategen. Steeds vaker zagen ze dat er niet zozeer behoefte was aan hun strategische adviezen, maar vooral aan praktische software-oplossingen. En dus begonnen ze zo’n zes jaar geleden Zivver, een bedrijf dat gespecialiseerd is in veilige online communicatiesystemen en groeit als kool. ‘Een advies voor andere scale-ups? Denk goed na over je cultuur, anders loop je vast.’

Fieke van der Lecq: ‘Veel bestuurders denken bij pensioenen: 'moeilijk'

Hoogleraar pensioenmarkten Fieke van der Lecq snapt best dat bestuurders een afwachtende houding aannemen met betrekking tot de nieuwe regeling, maar: ‘Ik kan iedere cfo en chro aanraden alvast zijn of haar licht op te steken.’ Dat geldt trouwens ook voor de commissaris, die weinig feeling lijkt te hebben met het onderwerp.

Robert Metzke (Philips): 'Geen duurzaamheidsstrategie maar een duurzame strategie'

Gezondheidstechnologiebedrijf Philips wil het leven van miljarden mensen verbeteren met betekenisvolle innovaties en door hen toegang te geven tot zorg. Hoe verhoudt die ambitie zich tot duurzaamheid en de strategie? Global head of sustainability Robert Metzke: ‘Duurzaamheid is een onlosmakelijk onderdeel van onze strategie om het leven van mensen beter te maken.’

Lees verder

Meest gelezen

Willem van Duin (Achmea): 'Bezig met de wereld van morgen'

Verzekeraar Achmea kwam in de woelige jaren rond het aantreden van bestuursvoorzitter Willem van Duin te weinig toe aan wat het als coöperatie juist zo graag wil: bijdragen aan het grotere geheel. Een stevig veranderingstraject werd ingezet.

Familiewaarden vormen het fundament

Familiebedrijven spreken tot de verbeelding vanwege de diepgewortelde verantwoordelijkheid om de nalatenschap van de familie voort te zetten. Ondanks dat vleugje romantiek krijgen familiebedrijven ook te maken met strubbelingen. Wat zien ingewijden als voor- en nadelen van deze bedrijfsvorm?

Frits Eulderink (Vopak): ‘Klaar voor de nieuwe wereldhandel’

Met 71 terminals voor opslag van chemicaliën, gas en olie in 23 landen maakt Vopak de energietransitie van nabij mee. Coo Frits Eulderink over hoe het Rotterdamse concern zich voorbereidt op de nieuwe wereldmarkt: ‘Als een land aankondigt waterstof te gaan exporteren, zijn we klaar voor die klus.’

Chro, zorg voor een toekomstbestendig beloningsbeleid

Hilde Garssen en Jolanda Sappelli: ‘HR-beleid is meer dan belonen’

Marnix van Stiphout (ING): ‘De coo moet assertiever worden’

De veranderkracht van investeerders: 'Laat geld vloeien naar verandering'

Eric Rondolat (Signify): 'Met licht kunnen we wereldproblemen oplossen'

Kansen en uitdagingen voor biotech

Van beursgenoteerd tot familiebedrijf: elk bedrijfsmodel heeft inherente ‘versnellers’ en ‘remmers’. De zwakke kanten – de remmers – hoeven niet nadelig uit te pakken. Door het inbouwen van tegenkracht kunnen de nadelen van elk model worden ondervangen, betogen Jan van der Oord en Jurgen van Weegen van Kearney, die aan alle inherente plussen en minnen van de verschillende bedrijfsvormen een score hebben toegekend. Dé ideale bedrijfsvorm bestaat niet, maar het familiebedrijf scoort beter dan andere bedrijfsvormen.

Nu de weg uit de coronapandemie steeds duidelijker lijkt te worden, maakt Salesforce net als veel andere organisaties de balans op. Dat doen we niet alleen. Eén keer per kwartaal komen we samen met een committee van executive trailblazers, een gezelschap van zakelijke en technologische experts van onze meest strategische en wereldwijd opererende klanten uit verschillende industrieën. We discussiëren en delen ervaringen over technologie, innovatie en leiderschap. Onlangs spraken we over de pandemie en ons perspectief op de toekomst.

Wat is nu de ideale bedrijfsvorm?

Van beursgenoteerd tot familiebedrijf: elk bedrijfsmodel heeft inherente ‘versnellers’ en ‘remmers’. De zwakke kanten – de remmers – hoeven niet nadelig uit te pakken. Door het inbouwen van tegenkracht kunnen de nadelen van elk model worden ondervangen, betogen Jan van der Oord en Jurgen van Weegen van Kearney, die aan alle inherente plussen en minnen van de verschillende bedrijfsvormen een score hebben toegekend. Dé ideale bedrijfsvorm bestaat niet, maar het familiebedrijf scoort beter dan andere bedrijfsvormen.

Een als/dan-plan na de pandemie

Nu de weg uit de coronapandemie steeds duidelijker lijkt te worden, maakt Salesforce net als veel andere organisaties de balans op. Dat doen we niet alleen. Eén keer per kwartaal komen we samen met een committee van executive trailblazers, een gezelschap van zakelijke en technologische experts van onze meest strategische en wereldwijd opererende klanten uit verschillende industrieën. We discussiëren en delen ervaringen over technologie, innovatie en leiderschap. Onlangs spraken we over de pandemie en ons perspectief op de toekomst.

Vincent Maagdenberg en Annemieke Roobeek: 'Zie strategie niet als keurslijf'

Exclusief online Vincent Maagdenberg en Annemieke Roobeek organiseerden een volledig digitaal, wereldwijd programma om de betrokkenheid van de medewerkers bij de strategie van ING te versterken. ‘Het doel is dat we met elkaar groeien naar een ander level.’

Het tekort aan technisch personeel: vier coo’s denken in oplossingen

In deze rondetafel bespreken vier coo’s hoe je groei in goede banen leidt ondanks een tekort aan technisch personeel. Generaties elkaar laten versterken, functies opdelen, modulaire opleidingen en zichtbaar maken hoe relevant het is om bij te kunnen dragen aan de energietransitie worden genoemd, maar ‘samen’ is het woord dat het meest valt. 

Dena Bouâli (Air Liquide): 'Partnerships als de toekomst'

Het Franse chemie- en gasbedrijf Air Liquide wil duurzame ambities waarmaken en sloot onlangs een corporate power purchase agreement met energiebedrijf Vattenfall. Dena Bouâli, directeur technologies & energy transformation van het concern, ziet partnerships als de toekomst. ‘Zo delen concerns de kosten, de risico’s en de opbrengsten.’

John Knoester (Van Oord): 'Ons DNA vernieuwt zich'

Exclusief online De baggerwereld is een wereld van aanpakkers, zegt John Knoester, directeur personeel & organisatie van Van Oord. Sinds 2014 werkt hij bij ‘De Koninklijke’ in deze functie. ‘Baggerwerk kun je niet alleen, dat doe je met een team.’ Ondanks de succesvolle focus op samenwerken vragen nieuwe zakelijke uitdagingen om nieuwe competenties en nieuw leiderschap.

Marjan Rintel (NS): 'Het is continu presteren'

Ze trad aan tijdens ‘de diepste crisis ooit’ voor haar bedrijf. Toch wilde president-directeur Marjan Rintel van de Nederlandse Spoorwegen tijdens de coronacrisis niet meteen voor steun aankloppen bij aandeelhouder de Nederlandse staat. Hoe gaat een staatsdeelneming om met crises?

Jan Peter van der Ree (Hyatt): 'Mensen pakken altijd weer hun oude gewoonten op'

Jan Peter van der Ree geeft vanuit Berlijn leiding aan de negen Hyatt-hotels in Duitsland, waaronder zijn ‘thuisbasis’: het Grand Hyatt in Berlijn. Vorig jaar kwam de hotelbranche met een klap tot stilstand. Maar Van der Ree leidde eerder een hotel in tijden van epidemie en weet dat mensen oude gewoonten niet snel opgeven. ‘Of we weer op zakenreis gaan en vakbeurzen bezoeken? Ja hoor.’
1
2
3
4
5
6
7
8
9
facebook