Strategie en innovatie
Strategie en innovatie, is het kopje van deze webpagina. Het is een logische kop, want de twee termen worden vaak in één adem genoemd. Maar waarom eigenlijk? Een strategie is zeker niet een voorbeeld van een innovatie en innovatie niet van een strategie.
Disruptieve innovatie
Strategieën verworden door de opmars van digitalisering soms tot zo radicaal andere concepten, dat ze het vermogen hebben hele sectoren te ontwrichten. Disruptie heet het dan, als startpunt voor veranderende waardeketens. Disruptieve innovaties dwingen bedrijven steeds vaker om wendbaarheid te vergroten en daarna te behouden. Wendbare organisaties spelen makkelijker en sneller in op trends en ontwikkelingen in de markt.Digitalisering is zo goed als altijd kern van een nieuwe strategie, zo is wel duidelijk. Maar er is meer. Want ook op andere manieren verandert onze maatschappij radicaal.En wat te denken tot slot van de invloed van digitale bedrijfsprocessen en cloud computing, die thuiswerken faciliteren, en agile organisaties ondersteunen?
Missie en visie
Consumenten verlangen bovendien in toenemende mate van bedrijven en andere organisaties dat die een goed verhaal hebben: een verhaal met aandacht voor het milieu, klimaat, stakeholders internationaal en ook de eigen werknemers. Sturen op maatschappelijke impact is het overkoepelende thema, zoals het ook door Management Scope tot belangrijk thema benoemd is, naast diversiteit. Vaak komt het impact neer op duurzaamheid, maar ook sociaal aanvaardbaar beleid, de zogeheten S van ESG (environmental, social & governance) wordt een steeds belangrijker focuspunt voor organisaties.


Willemien Terpstra (Gasunie): ‘Het opzetten van nieuwe energiesystemen is de enige weg’
Haast maken met de energietransitie is anno 2025 niet alleen noodzakelijk om klimaatverandering te stoppen. Een groene economie versterkt tevens Europa’s strategische autonomie. Onder leiding van Willemien Terpstra bouwt Gasunie aan een toekomstig energiesysteem. ‘We staan op een kantelpunt, we willen de industrie aan boord houden.’
Lees verderBetere samenwerking in de keten, innovatie en consistent Europees beleid zijn nodig om de duurzame voedseltransitie te versnellen, volgens de experts van Corbion, Unilever en Ahold Delhaize aan onze rondetafel. Zij weten als geen ander dat er interventies nodig zijn om een veerkrachtige, wendbare Europese voedselketen te creëren. Hun eigen rol komt vaak neer op langzaam opbouwen, als het gaat om een enorme uitdaging als het terugbrengen van uitstoot bij partners in de keten: ‘Soms moet je klein beginnen en simpelweg vooruitgaan.’
De hernieuwde ambtstermijn van Donald Trump is begonnen met veel retoriek over importtarieven en handelsbarrières. Wat er daadwerkelijk gaat veranderen in het handelsbeleid van de Verenigde Staten is minder duidelijk. Marc ter Haar, executive director van de American Chamber of Commerce in Nederland, gaat in op hoe Nederlandse bedrijven die naar de VS exporteren het beste met de onzekerheid om kunnen gaan.
Interventies nodig voor een veerkrachtige voedselketen
Betere samenwerking in de keten, innovatie en consistent Europees beleid zijn nodig om de duurzame voedseltransitie te versnellen, volgens de experts van Corbion, Unilever en Ahold Delhaize aan onze rondetafel. Zij weten als geen ander dat er interventies nodig zijn om een veerkrachtige, wendbare Europese voedselketen te creëren. Hun eigen rol komt vaak neer op langzaam opbouwen, als het gaat om een enorme uitdaging als het terugbrengen van uitstoot bij partners in de keten: ‘Soms moet je klein beginnen en simpelweg vooruitgaan.’
Zakendoen met de VS kan ook in woelige tijden
De hernieuwde ambtstermijn van Donald Trump is begonnen met veel retoriek over importtarieven en handelsbarrières. Wat er daadwerkelijk gaat veranderen in het handelsbeleid van de Verenigde Staten is minder duidelijk. Marc ter Haar, executive director van de American Chamber of Commerce in Nederland, gaat in op hoe Nederlandse bedrijven die naar de VS exporteren het beste met de onzekerheid om kunnen gaan.
Hoe kunnen bestuurders en toezichthouders van internationaal opererende bedrijven zich verhouden tot de nieuwe Trumpiaanse visie op duurzaamheid en diversiteit, zonder daarbij hun reputatie in Europa te grabbel te gooien? En hoe voorkom je überhaupt reputatieschade? Professioneel toezichthouder Lizzy Doorewaard en reputatiestrateeg Frank Peters zien een belangrijke rol voor de rvc. ‘Als commissaris heb je de taak om bij crises de rust te bewaren en het bestuur hierin mee te nemen. Ga niet uit angst of onzekerheid vanuit de heup schieten.’
Om voorbereid te zijn op een oorlogssituatie omarmt Defensie de deeptechindustrie. Door te investeren in drone- en sensortechnologie wil de krijgsmacht een moderniseringsslag maken. Luitenant-generaal Elanor Boekholt-O’Sullivan (Defensie), Guus Frericks (DeepTechXL) en Marc Jansen (Brabantse Ontwikkelings Maatschappij) bespreken aan onze rondetafel hoe dat snel te realiseren is. ‘Samenwerking met het bedrijfsleven is essentieel.’
Sinds de coronacrisis is het idee dat de wereld maakbaar is, steeds verder naar de achtergrond verdwenen. We zijn in een tijdperk van schaarste beland. Dit noopt tot een herbezinning op de manieren waarop bedrijven, overheden en kennisinstellingen het beste kunnen samenwerken. Johan Kerver van evofenedex over de drie principes waarop een succesvolle publiek-private samenwerking nieuwe stijl rust.
Purpose in het tijdperk Trump: ‘Niet ad hoc je koers aanpassen’
Hoe kunnen bestuurders en toezichthouders van internationaal opererende bedrijven zich verhouden tot de nieuwe Trumpiaanse visie op duurzaamheid en diversiteit, zonder daarbij hun reputatie in Europa te grabbel te gooien? En hoe voorkom je überhaupt reputatieschade? Professioneel toezichthouder Lizzy Doorewaard en reputatiestrateeg Frank Peters zien een belangrijke rol voor de rvc. ‘Als commissaris heb je de taak om bij crises de rust te bewaren en het bestuur hierin mee te nemen. Ga niet uit angst of onzekerheid vanuit de heup schieten.’
Dual use-technologieën bieden kansen voor Defensie én bedrijven
Om voorbereid te zijn op een oorlogssituatie omarmt Defensie de deeptechindustrie. Door te investeren in drone- en sensortechnologie wil de krijgsmacht een moderniseringsslag maken. Luitenant-generaal Elanor Boekholt-O’Sullivan (Defensie), Guus Frericks (DeepTechXL) en Marc Jansen (Brabantse Ontwikkelings Maatschappij) bespreken aan onze rondetafel hoe dat snel te realiseren is. ‘Samenwerking met het bedrijfsleven is essentieel.’
De wereld is niet maakbaar, publiek-private samenwerking wel
Sinds de coronacrisis is het idee dat de wereld maakbaar is, steeds verder naar de achtergrond verdwenen. We zijn in een tijdperk van schaarste beland. Dit noopt tot een herbezinning op de manieren waarop bedrijven, overheden en kennisinstellingen het beste kunnen samenwerken. Johan Kerver van evofenedex over de drie principes waarop een succesvolle publiek-private samenwerking nieuwe stijl rust.

Jeroen Dijsselbloem (burgemeester Eindhoven): ‘Enorme kansen als je de samenwerking opzoekt’
De grote ontwikkeling die de regio Brainport Eindhoven doormaakt, betekent dat op korte termijn alles onder druk staat. ‘We moeten veel bouwen en alles moet snel’, zegt burgemeester Jeroen Dijsselbloem, die nadrukkelijk de samenwerking met het bedrijfsleven opzoekt bij het oplossen van sociaal-maatschappelijke problemen. ‘Gedeelde belangen zijn de crux binnen een succesvolle publiek-private samenwerking. En skin in the game.’
Lees verderMeest gelezen

Hans Bongartz (Boer & Croon): ‘We zijn klaar om onze rol op het c-level te claimen’
50 jaar na haar oprichting meldt specialist in interim-management Hans Bongartz zich steeds vaker op het c-level. ‘Logisch ook, want de boardroom is de plek waar Boer & Croon altijd geacteerd heeft en ook gezien wordt als een logische partner.’

Joost Nelis (BAM Groep): ‘We willen marktleider worden in duurzaam bouwen’
Verduurzaming is voor bouwconcern Koninklijke BAM Groep de sleutel tot het marktleiderschap. In Nederland is al een belangrijke mijlpaal bereikt; het halveren van haar directe CO2-intensiteit sinds 2015. BAM Groep-coo Joost Nelis vertelt hoe het beleid wordt omgezet in een groene werkelijkheid en waarom de coo de hoofdrol speelt in deze transformatie.
Heleen Cocu-Wassink, Trudy Onland en Mariëlle Vogt: ‘We moeten leren experimenteren’


Ronald Paul en Tjark Tjin-A-Tsoi: ‘Smoor innovatie niet in de kiem’

De commissaris als hoeder van de toekomst

Duurzaamheid als kompas in een onstabiele wereld

Frans Muller (Ahold Delhaize): ‘We willen harder groeien dan de markt’

‘De publiek-private setting is een ecosysteem geworden’

FME-voorzitter Theo Henrar snakt naar een gelijk speelveld: ‘Het allerbelangrijkste’
Verduurzaming is voor bouwconcern Koninklijke BAM Groep de sleutel tot het marktleiderschap. In Nederland is al een belangrijke mijlpaal bereikt; het halveren van haar directe CO2-intensiteit sinds 2015. BAM Groep-coo Joost Nelis vertelt hoe het beleid wordt omgezet in een groene werkelijkheid en waarom de coo de hoofdrol speelt in deze transformatie. ‘Maatschappelijk en financieel duurzaam worden begint met focus op een stabiele basis, gevolgd door de daadwerkelijke transformatie en daarna expanderen. Het is aan de coo om dat evenwicht te bewaken.’
Barbara Uljevic, medeoprichter en eigenaar van The Outside World, helpt bedrijven navigeren door het volatiele speelveld van maatschappelijke sentimenten. ‘Als bestuurders weten wat er leeft in de samenleving kunnen zij anticiperen op ontwikkelingen die impact hebben op hun bedrijf. Dat gaat verder dan reputatiemanagement: de crux voor toekomstig succes is maatschappelijk sentiment doorvertalen in de business.’
Joost Nelis (BAM Groep): ‘We willen marktleider worden in duurzaam bouwen’
Verduurzaming is voor bouwconcern Koninklijke BAM Groep de sleutel tot het marktleiderschap. In Nederland is al een belangrijke mijlpaal bereikt; het halveren van haar directe CO2-intensiteit sinds 2015. BAM Groep-coo Joost Nelis vertelt hoe het beleid wordt omgezet in een groene werkelijkheid en waarom de coo de hoofdrol speelt in deze transformatie. ‘Maatschappelijk en financieel duurzaam worden begint met focus op een stabiele basis, gevolgd door de daadwerkelijke transformatie en daarna expanderen. Het is aan de coo om dat evenwicht te bewaken.’
Barbara Uljevic: ‘De samenleving zit aan de bestuurstafel’
Barbara Uljevic, medeoprichter en eigenaar van The Outside World, helpt bedrijven navigeren door het volatiele speelveld van maatschappelijke sentimenten. ‘Als bestuurders weten wat er leeft in de samenleving kunnen zij anticiperen op ontwikkelingen die impact hebben op hun bedrijf. Dat gaat verder dan reputatiemanagement: de crux voor toekomstig succes is maatschappelijk sentiment doorvertalen in de business.’

Kitty Koelemeijer: ‘Toekomstbestendig worden? Supply chain aanpakken’

Gitte Kristiansen: ‘Zet verzuimmanagement op de bestuursagenda’

Gerben Everts (VEB): ‘Laat je niet leiden door financieel analisten’

David van Weel (NAVO): ‘Onze veiligheid vergroten kan niet zonder durfkapitaal’

Michiel Muller (Picnic): ‘We zijn groot geworden met private equity’
