Strategie en innovatie

Strategie en innovatie, is het kopje van deze webpagina. Het is een logische kop, want de twee termen worden vaak in één adem genoemd. Maar waarom eigenlijk? Een strategie is zeker niet een voorbeeld van een innovatie en innovatie niet van een strategie.

De reden is uiteraard dat bij een goede strategie anno 2020 eigenlijk altijd wel innovaties horen. Bij de implementatie van een moderne strategie hoort dat in de reis die de uitvoering van de strategie is, er heel wat te innoveren is om überhaupt het doel van de strategie (bijvoorbeeld: omzetverdubbeling of wereld-dominatie) te verwezenlijken.Het klinkt allemaal abstract, en dat is het ook, dus laten we het concreet maken. Denk maar eens aan een internetplatform als Facebook. Als dit bedrijf een nieuwe strategie zou kiezen, dan weet je dat dit voor het platform, de website, tot tientallen zoniet honderden aanpassingen en innovaties zal leiden. Innovaties zijn dan de oplossingen die nog niet bedacht zijn.Hoe anders, terzijde, was innoveren vroeger. Toen bedacht je een product of een dienst, en je bedacht ook meteen hoe die product of dienst tot stand zou komen. Van A tot Z was een uitgekiend traject. Tegenwoordig is het een kwestie van uitproberen, van vallen en opstaan.Geldt dat vallen en opstaan ook voor strategieën? In ieder geval bij (new) business development, vaak de meest avontuurlijke kant van een strategie, is falen aanvaardbaar geworden. Tenminste: als falen betekent dat je vanuit een mislukking wel weer verder vooruit kan. Want wat betreft strategieën zijn de tijden genadeloos. Organisaties die geen goede strategie en bijhorend plan hebben, riskeren snel te worden voorbijgestreefd door concurrenten, oud of nieuw. Ruimte om te experimenteren moet er zijn, in deze tijd die maatschappelijk vol is van vernieuwing. Maar tijd is altijd beperkt – gegeven ook concurrenten koortsachtig proberen te innoveren. Doel is dan tegenwoordig bijna altijd om een digitale transformatie of een digitale transitie te realiseren.

Disruptieve innovatie

Strategieën verworden door de opmars van digitalisering soms tot zo radicaal andere concepten, dat ze het vermogen hebben hele sectoren te ontwrichten. Disruptie heet het dan, als startpunt voor veranderende waardeketens. Disruptieve innovaties dwingen bedrijven steeds vaker om wendbaarheid te vergroten en daarna te behouden. Wendbare organisaties spelen makkelijker en sneller in op trends en ontwikkelingen in de markt.Digitalisering is zo goed als altijd kern van een nieuwe strategie, zo is wel duidelijk. Maar er is meer. Want ook op andere manieren verandert onze maatschappij radicaal.En wat te denken tot slot van de invloed van digitale bedrijfsprocessen en cloud computing, die thuiswerken faciliteren, en agile organisaties ondersteunen?

Missie en visie

Consumenten verlangen bovendien in toenemende mate van bedrijven en andere organisaties dat die een goed verhaal hebben: een verhaal met aandacht voor het milieu, klimaat, stakeholders internationaal en ook de eigen werknemers. Sturen op maatschappelijke impact is het overkoepelende thema, zoals het ook door Management Scope tot belangrijk thema benoemd is, naast diversiteit. Vaak komt het impact neer op duurzaamheid, maar ook sociaal aanvaardbaar beleid, de zogeheten S van ESG (environmental, social & governance) wordt een steeds belangrijker focuspunt voor organisaties.

Lees verder

Verberg tekst

Willemien Terpstra (Gasunie): ‘Het opzetten van nieuwe energiesystemen is de enige weg’

Haast maken met de energietransitie is anno 2025 niet alleen noodzakelijk om klimaatverandering te stoppen. Een groene economie versterkt tevens Europa’s strategische autonomie. Onder leiding van Willemien Terpstra bouwt Gasunie aan een toekomstig energiesysteem. ‘We staan op een kantelpunt, we willen de industrie aan boord houden.’

Lees verder

Betere samenwerking in de keten, innovatie en consistent Europees beleid zijn nodig om de duurzame voedseltransitie te versnellen, volgens de experts van Corbion, Unilever en Ahold Delhaize aan onze rondetafel. Zij weten als geen ander dat er interventies nodig zijn om een veerkrachtige, wendbare Europese voedselketen te creëren. Hun eigen rol komt vaak neer op langzaam opbouwen, als het gaat om een enorme uitdaging als het terugbrengen van uitstoot bij partners in de keten: ‘Soms moet je klein beginnen en simpelweg vooruitgaan.’

De hernieuwde ambtstermijn van Donald Trump is begonnen met veel retoriek over importtarieven en handelsbarrières. Wat er daadwerkelijk gaat veranderen in het handelsbeleid van de Verenigde Staten is minder duidelijk. Marc ter Haar, executive director van de American Chamber of Commerce in Nederland, gaat in op hoe Nederlandse bedrijven die naar de VS exporteren het beste met de onzekerheid om kunnen gaan.

Interventies nodig voor een veerkrachtige voedselketen

Betere samenwerking in de keten, innovatie en consistent Europees beleid zijn nodig om de duurzame voedseltransitie te versnellen, volgens de experts van Corbion, Unilever en Ahold Delhaize aan onze rondetafel. Zij weten als geen ander dat er interventies nodig zijn om een veerkrachtige, wendbare Europese voedselketen te creëren. Hun eigen rol komt vaak neer op langzaam opbouwen, als het gaat om een enorme uitdaging als het terugbrengen van uitstoot bij partners in de keten: ‘Soms moet je klein beginnen en simpelweg vooruitgaan.’

Zakendoen met de VS kan ook in woelige tijden

De hernieuwde ambtstermijn van Donald Trump is begonnen met veel retoriek over importtarieven en handelsbarrières. Wat er daadwerkelijk gaat veranderen in het handelsbeleid van de Verenigde Staten is minder duidelijk. Marc ter Haar, executive director van de American Chamber of Commerce in Nederland, gaat in op hoe Nederlandse bedrijven die naar de VS exporteren het beste met de onzekerheid om kunnen gaan.

Hoe kunnen bestuurders en toezichthouders van internationaal opererende bedrijven zich verhouden tot de nieuwe Trumpiaanse visie op duurzaamheid en diversiteit, zonder daarbij hun reputatie in Europa te grabbel te gooien? En hoe voorkom je überhaupt reputatieschade? Professioneel toezichthouder Lizzy Doorewaard en reputatiestrateeg Frank Peters zien een belangrijke rol voor de rvc. ‘Als commissaris heb je de taak om bij crises de rust te bewaren en het bestuur hierin mee te nemen. Ga niet uit angst of onzekerheid vanuit de heup schieten.’

Om voorbereid te zijn op een oorlogssituatie omarmt Defensie de deeptechindustrie. Door te investeren in drone- en sensortechnologie wil de krijgsmacht een moderniseringsslag maken. Luitenant-generaal Elanor Boekholt-O’Sullivan (Defensie), Guus Frericks (DeepTechXL) en Marc Jansen (Brabantse Ontwikkelings Maatschappij) bespreken aan onze rondetafel hoe dat snel te realiseren is. ‘Samenwerking met het bedrijfsleven is essentieel.’

Sinds de coronacrisis is het idee dat de wereld maakbaar is, steeds verder naar de achtergrond verdwenen. We zijn in een tijdperk van schaarste beland. Dit noopt tot een herbezinning op de manieren waarop bedrijven, overheden en kennisinstellingen het beste kunnen samenwerken. Johan Kerver van evofenedex over de drie principes waarop een succesvolle publiek-private samenwerking nieuwe stijl rust. 

Purpose in het tijdperk Trump: ‘Niet ad hoc je koers aanpassen’

Hoe kunnen bestuurders en toezichthouders van internationaal opererende bedrijven zich verhouden tot de nieuwe Trumpiaanse visie op duurzaamheid en diversiteit, zonder daarbij hun reputatie in Europa te grabbel te gooien? En hoe voorkom je überhaupt reputatieschade? Professioneel toezichthouder Lizzy Doorewaard en reputatiestrateeg Frank Peters zien een belangrijke rol voor de rvc. ‘Als commissaris heb je de taak om bij crises de rust te bewaren en het bestuur hierin mee te nemen. Ga niet uit angst of onzekerheid vanuit de heup schieten.’

Dual use-technologieën bieden kansen voor Defensie én bedrijven

Om voorbereid te zijn op een oorlogssituatie omarmt Defensie de deeptechindustrie. Door te investeren in drone- en sensortechnologie wil de krijgsmacht een moderniseringsslag maken. Luitenant-generaal Elanor Boekholt-O’Sullivan (Defensie), Guus Frericks (DeepTechXL) en Marc Jansen (Brabantse Ontwikkelings Maatschappij) bespreken aan onze rondetafel hoe dat snel te realiseren is. ‘Samenwerking met het bedrijfsleven is essentieel.’

De wereld is niet maakbaar, publiek-private samenwerking wel

Sinds de coronacrisis is het idee dat de wereld maakbaar is, steeds verder naar de achtergrond verdwenen. We zijn in een tijdperk van schaarste beland. Dit noopt tot een herbezinning op de manieren waarop bedrijven, overheden en kennisinstellingen het beste kunnen samenwerken. Johan Kerver van evofenedex over de drie principes waarop een succesvolle publiek-private samenwerking nieuwe stijl rust. 

Jeroen Dijsselbloem (burgemeester Eindhoven): ‘Enorme kansen als je de samenwerking opzoekt’

De grote ontwikkeling die de regio Brainport Eindhoven doormaakt, betekent dat op korte termijn alles onder druk staat. ‘We moeten veel bouwen en alles moet snel’, zegt burgemeester Jeroen Dijsselbloem, die nadrukkelijk de samenwerking met het bedrijfsleven opzoekt bij het oplossen van sociaal-maatschappelijke problemen. ‘Gedeelde belangen zijn de crux binnen een succesvolle publiek-private samenwerking. En skin in the game.’

Lees verder

Meest gelezen

Hans Bongartz (Boer & Croon): ‘We zijn klaar om onze rol op het c-level te claimen’

50 jaar na haar oprichting meldt specialist in interim-management Hans Bongartz zich steeds vaker op het c-level. ‘Logisch ook, want de boardroom is de plek waar Boer & Croon altijd geacteerd heeft en ook gezien wordt als een logische partner.’

Joost Nelis (BAM Groep): ‘We willen marktleider worden in duurzaam bouwen’

Verduurzaming is voor bouwconcern Koninklijke BAM Groep de sleutel tot het marktleiderschap. In Nederland is al een belangrijke mijlpaal bereikt; het halveren van haar directe CO2-intensiteit sinds 2015. BAM Groep-coo Joost Nelis vertelt hoe het beleid wordt omgezet in een groene werkelijkheid en waarom de coo de hoofdrol speelt in deze transformatie.

Heleen Cocu-Wassink, Trudy Onland en Mariëlle Vogt: ‘We moeten leren experimenteren’

Netbeheerders en netwerkbedrijven moeten alle zeilen bijzetten om een verduurzamend Nederland aan te sluiten op het elektriciteitsnet. En dat terwijl de branche zelf kampt met enorme personeelstekorten. De drie bestuurders aan onze rondetafel staan positief in de energietransitie, hoewel hun takenpakket onherkenbaar is veranderd. Om een op het oog onmogelijke opgave te realiseren, zijn innovatie, snelheid en gedurfde keuzes nodig. ‘We gaan het doen. De beuk moet erin.’

Ronald Paul en Tjark Tjin-A-Tsoi: ‘Smoor innovatie niet in de kiem’

De commissaris als hoeder van de toekomst

Duurzaamheid als kompas in een onstabiele wereld

Frans Muller (Ahold Delhaize): ‘We willen harder groeien dan de markt’

‘De publiek-private setting is een ecosysteem geworden’

FME-voorzitter Theo Henrar snakt naar een gelijk speelveld: ‘Het allerbelangrijkste’

Verduurzaming is voor bouwconcern Koninklijke BAM Groep de sleutel tot het marktleiderschap. In Nederland is al een belangrijke mijlpaal bereikt; het halveren van haar directe CO2-intensiteit sinds 2015. BAM Groep-coo Joost Nelis vertelt hoe het beleid wordt omgezet in een groene werkelijkheid en waarom de coo de hoofdrol speelt in deze transformatie. ‘Maatschappelijk en financieel duurzaam worden begint met focus op een stabiele basis, gevolgd door de daadwerkelijke transformatie en daarna expanderen. Het is aan de coo om dat evenwicht te bewaken.’

Barbara Uljevic, medeoprichter en eigenaar van The Outside World, helpt bedrijven navigeren door het volatiele speelveld van maatschappelijke sentimenten. ‘Als bestuurders weten wat er leeft in de samenleving kunnen zij anticiperen op ontwikkelingen die impact hebben op hun bedrijf. Dat gaat verder dan reputatiemanagement: de crux voor toekomstig succes is maatschappelijk sentiment doorvertalen in de business.’

Joost Nelis (BAM Groep): ‘We willen marktleider worden in duurzaam bouwen’

Verduurzaming is voor bouwconcern Koninklijke BAM Groep de sleutel tot het marktleiderschap. In Nederland is al een belangrijke mijlpaal bereikt; het halveren van haar directe CO2-intensiteit sinds 2015. BAM Groep-coo Joost Nelis vertelt hoe het beleid wordt omgezet in een groene werkelijkheid en waarom de coo de hoofdrol speelt in deze transformatie. ‘Maatschappelijk en financieel duurzaam worden begint met focus op een stabiele basis, gevolgd door de daadwerkelijke transformatie en daarna expanderen. Het is aan de coo om dat evenwicht te bewaken.’

Barbara Uljevic: ‘De samenleving zit aan de bestuurstafel’

Barbara Uljevic, medeoprichter en eigenaar van The Outside World, helpt bedrijven navigeren door het volatiele speelveld van maatschappelijke sentimenten. ‘Als bestuurders weten wat er leeft in de samenleving kunnen zij anticiperen op ontwikkelingen die impact hebben op hun bedrijf. Dat gaat verder dan reputatiemanagement: de crux voor toekomstig succes is maatschappelijk sentiment doorvertalen in de business.’

Kitty Koelemeijer: ‘Toekomstbestendig worden? Supply chain aanpakken’

Kitty Koelemeijer: ‘Toekomstbestendig worden? Supply chain aanpakken’

Meer samenwerking in de supply chain is hard nodig om bedrijven toekomstbestendig te maken, stelt hoogleraar en commissaris Kitty Koelemeijer. ‘Het zit in het DNA van ondernemers om dingen zelf te willen doen, maar de tijd van ieder voor zich is voorbij.’ De ESG-criteria kunnen volgens haar een ‘prachtige katalysator’ zijn om die samenwerking eindelijk echt van de grond te krijgen. ‘Dat is niet alleen goed voor het milieu, maar ook voor de onderneming zelf.’
Gitte Kristiansen: ‘Zet verzuimmanagement op de bestuursagenda’

Gitte Kristiansen: ‘Zet verzuimmanagement op de bestuursagenda’

Bedrijven kunnen veel meer doen in de strijd tegen ziekteverzuim, aldus de Deense ceo van adviesbureau Insurance at Heart Gitte Kristiansen. In haar voormalige rol als global head of pensions & insurance bij het internationaal opererende schoonmaak- en facilitaire bedrijf ISS, ontwikkelde ze een smart vest om het ziekteverzuim drastisch terug te dringen. ‘Een preventiecultuur moet weerklank vinden in elke boardroom.’
Gerben Everts (VEB): ‘Laat je niet leiden door financieel analisten’

Gerben Everts (VEB): ‘Laat je niet leiden door financieel analisten’

Wat moeten, willen en kunnen bedrijven nú goed doen om over vijf tot tien jaar ook nog ‘het goede’ te doen? Die vraag staat centraal in deze serie van Management Scope in samenwerking met Allen & Overy. Bestuurders, ondernemers, vertegenwoordigers uit het maatschappelijk middenveld en andere experts komen hierover aan het woord. Dit keer staat de aandeelhouder centraal. Gerben Everts van de Vereniging van Effectenbezitters (VEB): ‘Bestuurders moeten meer in gesprek met aandeelhouders.’
David van Weel (NAVO): ‘Onze veiligheid vergroten kan niet zonder durfkapitaal’

David van Weel (NAVO): ‘Onze veiligheid vergroten kan niet zonder durfkapitaal’

Eerder dit jaar lanceerde de Noord-Atlantische Verdragsorganisatie (NAVO) een eigen innovatiefonds, met een hoofdkantoor in Amsterdam. Als waarnemer van de raad van bestuur is David van Weel hier nauw bij betrokken. Van Weel licht de motieven om het fonds op te richten toe. ‘Het NATO Innovation Fund is een durfkapitaalfonds dat investeert in startups met een militaire én civiele toepassing. We willen dat dit fonds leidt tot meer innovatie in de defensie- en veiligheidssector.’
Michiel Muller (Picnic): ‘We zijn groot geworden met private equity’

Michiel Muller (Picnic): ‘We zijn groot geworden met private equity’

Online supermarkt en boodschappenbezorger Picnic timmert flink aan de weg: in rap tempo worden in Nederland, Duitsland en Frankrijk nieuwe distributiecentra geopend. Voor de financiering van de groeistrategie valt het bedrijf nog altijd terug op een vaste groep investeerders met het vizier op de lange termijn. ‘Er is veel groeikapitaal nodig om een markt open te breken. Je hebt investeerders nodig die dat begrijpen en die niet schrikken van een moeilijke week,’ zegt Michiel Muller, een van de founders van Picnic.
Frank Heemskerk en Kim Putters over ons vestigingsklimaat: ‘Groei is essentieel’

Frank Heemskerk en Kim Putters over ons vestigingsklimaat: ‘Groei is essentieel’

Hoe is het gesteld met het vestigingsklimaat in Nederland? SER-voorzitter Kim Putters en Frank Heemskerk, secretaris-generaal van de European Round Table for Industry, willen beiden dat klimaat gezonder maken. De crux: het kabinet en de top van het Nederlandse bedrijfsleven moeten veel meer met elkaar in overleg. ‘Laten we alsjeblieft een heel goede dialoog organiseren over het “hoe”.’
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
facebook

ManagementScope.nl gebruikt cookies

Voorkeuren

Basis

Basis cookies:
Scope Business Media anonimiseert de data van personen die op de site terechtkomen. Hierdoor heeft managementscope.nl nauwelijks persoonlijke data van onze websitebezoekers in beheer en mogen wij selecte datapunten verzamelen die geenszins aan u als persoon te koppelen vallen. Onder noodzakelijke cookies vallen alle datapunten die Scope Business Media gerechtigd is om te plaatsen zonder expliciete toestemming van de bezoeker. Dit betreft enkel volledig geanonimiseerde data die noodzakelijk is voor het functioneren van de site.

Compleet (aanbevolen)

Overige cookies, bij het kiezen voor ‘compleet’:
Onder de noemer ‘Overige cookies’ vallen cookies waarvoor wij expliciet toestemming van u nodig hebben. Hieronder vallen bijvoorbeeld onze marketing cookies die wij tevens volledig anonimiseren. Deze cookies zijn echter wel essentieel voor Scope Business Media, om ervoor te zorgen dat managementscope.nl kan blijven voortbestaan als site.

Cookie- en privacyverklaring