Strategie en innovatie

Strategie en innovatie, is het kopje van deze webpagina. Het is een logische kop, want de twee termen worden vaak in één adem genoemd. Maar waarom eigenlijk? Een strategie is zeker niet een voorbeeld van een innovatie en innovatie niet van een strategie.

De reden is uiteraard dat bij een goede strategie anno 2020 eigenlijk altijd wel innovaties horen. Bij de implementatie van een moderne strategie hoort dat in de reis die de uitvoering van de strategie is, er heel wat te innoveren is om überhaupt het doel van de strategie (bijvoorbeeld: omzetverdubbeling of wereld-dominatie) te verwezenlijken.Het klinkt allemaal abstract, en dat is het ook, dus laten we het concreet maken. Denk maar eens aan een internetplatform als Facebook. Als dit bedrijf een nieuwe strategie zou kiezen, dan weet je dat dit voor het platform, de website, tot tientallen zoniet honderden aanpassingen en innovaties zal leiden. Innovaties zijn dan de oplossingen die nog niet bedacht zijn.Hoe anders, terzijde, was innoveren vroeger. Toen bedacht je een product of een dienst, en je bedacht ook meteen hoe die product of dienst tot stand zou komen. Van A tot Z was een uitgekiend traject. Tegenwoordig is het een kwestie van uitproberen, van vallen en opstaan.Geldt dat vallen en opstaan ook voor strategieën? In ieder geval bij (new) business development, vaak de meest avontuurlijke kant van een strategie, is falen aanvaardbaar geworden. Tenminste: als falen betekent dat je vanuit een mislukking wel weer verder vooruit kan. Want wat betreft strategieën zijn de tijden genadeloos. Organisaties die geen goede strategie en bijhorend plan hebben, riskeren snel te worden voorbijgestreefd door concurrenten, oud of nieuw. Ruimte om te experimenteren moet er zijn, in deze tijd die maatschappelijk vol is van vernieuwing. Maar tijd is altijd beperkt – gegeven ook concurrenten koortsachtig proberen te innoveren. Doel is dan tegenwoordig bijna altijd om een digitale transformatie of een digitale transitie te realiseren.

Disruptieve innovatie

Strategieën verworden door de opmars van digitalisering soms tot zo radicaal andere concepten, dat ze het vermogen hebben hele sectoren te ontwrichten. Disruptie heet het dan, als startpunt voor veranderende waardeketens. Disruptieve innovaties dwingen bedrijven steeds vaker om wendbaarheid te vergroten en daarna te behouden. Wendbare organisaties spelen makkelijker en sneller in op trends en ontwikkelingen in de markt.Digitalisering is zo goed als altijd kern van een nieuwe strategie, zo is wel duidelijk. Maar er is meer. Want ook op andere manieren verandert onze maatschappij radicaal.En wat te denken tot slot van de invloed van digitale bedrijfsprocessen en cloud computing, die thuiswerken faciliteren, en agile organisaties ondersteunen?

Missie en visie

Consumenten verlangen bovendien in toenemende mate van bedrijven en andere organisaties dat die een goed verhaal hebben: een verhaal met aandacht voor het milieu, klimaat, stakeholders internationaal en ook de eigen werknemers. Sturen op maatschappelijke impact is het overkoepelende thema, zoals het ook door Management Scope tot belangrijk thema benoemd is, naast diversiteit. Vaak komt het impact neer op duurzaamheid, maar ook sociaal aanvaardbaar beleid, de zogeheten S van ESG (environmental, social & governance) wordt een steeds belangrijker focuspunt voor organisaties.

Lees verder

Verberg tekst

De toekomst, complexiteit en de illusion of control

Klimaatverandering, polarisatie en toenemende welvaartsongelijkheid maken de wereld vandaag de dag zeer complex. Ceo’s krijgen te maken met vraagstukken die hieruit voortvloeien. Bij het uitzetten van een koers moeten ze een brede kijk hebben en de onderlinge verbanden zien – maar daar schort het nogal eens aan. ‘Leiders moeten leren onconventionele tools te gebruiken.’

Lees verder

De meeste bedrijven hebben duurzaamheidsdoelstellingen geformuleerd. Wat ze willen bereiken en wanneer dat doel behaald moet zijn, is duidelijk. Maar hóé ze dat concreet gaan doen, is nog vaak de vraag. Remko de Bruijn en Pim Rossen van strategisch adviesbureau Kearney geven alvast een voorzet. Ze houden een pleidooi voor leiderschap, een integrale aanpak en extra aandacht voor scope 3-emissies.

Het Nederlandse bedrijfsleven moet zich opmaken voor een nieuwe economische wereldorde. De geglobaliseerde wereld schikt zich niet langer naar westerse mores: in de nieuwe werkelijkheid functioneren straks meerdere systemen en handelsblokken naast elkaar. De grote emerging markets gaan de boel op z’n kop zetten. Dat is althans de stellige overtuiging van hoogleraar internationale economie Haico Ebbers. ‘Het is tijd voor een andere kijk op internationale handel en globalisering, met minder marktdenken en meer overheidsinterventies.’ 

Zó maakt u impact richting 2030

De meeste bedrijven hebben duurzaamheidsdoelstellingen geformuleerd. Wat ze willen bereiken en wanneer dat doel behaald moet zijn, is duidelijk. Maar hóé ze dat concreet gaan doen, is nog vaak de vraag. Remko de Bruijn en Pim Rossen van strategisch adviesbureau Kearney geven alvast een voorzet. Ze houden een pleidooi voor leiderschap, een integrale aanpak en extra aandacht voor scope 3-emissies.

Haico Ebbers: 'Het westen zal niet langer dominant zijn'

Het Nederlandse bedrijfsleven moet zich opmaken voor een nieuwe economische wereldorde. De geglobaliseerde wereld schikt zich niet langer naar westerse mores: in de nieuwe werkelijkheid functioneren straks meerdere systemen en handelsblokken naast elkaar. De grote emerging markets gaan de boel op z’n kop zetten. Dat is althans de stellige overtuiging van hoogleraar internationale economie Haico Ebbers. ‘Het is tijd voor een andere kijk op internationale handel en globalisering, met minder marktdenken en meer overheidsinterventies.’ 

Bedrijven en investeerders moeten zich serieus verdiepen in geopolitieke risico’s om flexibel te blijven op het wereldtoneel van kantelende machtsblokken. Ook de op handen zijnde verplichting toeleveringsketens te scannen op nadelige effecten voor mensenrechten en milieu heeft grote gevolgen. Het is dus niet alleen tijd voor een ESG-due diligence, maar ook voor een geopolitieke due diligence, betoogt hoogleraar internationale betrekkingen Rob de Wijk.

Wat bepaalt de agenda van de coo in tijden van polycrisis? Tijdens het coo-debat & diner georganiseerd door Mgmt. Scope in samenwerking met consultancybureau Valcon kwamen de tongen los. Iedereen worstelt: van een bestuurder die zich realiseert dat de onderneming minder sterk staat ten opzichte van leveranciers, tot een coo die de zorgelijke kant van thuiswerken schetst. Níets blijkt moeilijker dan als bestaand bedrijf mee te groeien met veranderende markten en omstandigheden. ‘Juist in uitdagende tijden kun je het verschil maken.’

In De Raad buigt een zorgvuldig samengesteld team van topexperts zich over een belangrijk boardroomthema. Met welke inzichten, suggesties en waarschuwingen van De Raad kan de boardroom zijn voordeel doen? Dit keer: de toekomst van de supply chain. Onder leiding van Machiel van der Kuijl van ondernemingsvereniging evofenedex gaan drie supply chain-kenners in op best practices. ‘De supply chain moet vanuit purpose, een visie en een heel duidelijke strategie gestuurd worden.’

Tijd voor een geopolitieke due diligence

Bedrijven en investeerders moeten zich serieus verdiepen in geopolitieke risico’s om flexibel te blijven op het wereldtoneel van kantelende machtsblokken. Ook de op handen zijnde verplichting toeleveringsketens te scannen op nadelige effecten voor mensenrechten en milieu heeft grote gevolgen. Het is dus niet alleen tijd voor een ESG-due diligence, maar ook voor een geopolitieke due diligence, betoogt hoogleraar internationale betrekkingen Rob de Wijk.

Coo debat & diner 2022: iederéén blijkt te worstelen in een volatiele markt

Wat bepaalt de agenda van de coo in tijden van polycrisis? Tijdens het coo-debat & diner georganiseerd door Mgmt. Scope in samenwerking met consultancybureau Valcon kwamen de tongen los. Iedereen worstelt: van een bestuurder die zich realiseert dat de onderneming minder sterk staat ten opzichte van leveranciers, tot een coo die de zorgelijke kant van thuiswerken schetst. Níets blijkt moeilijker dan als bestaand bedrijf mee te groeien met veranderende markten en omstandigheden. ‘Juist in uitdagende tijden kun je het verschil maken.’

Vier best practices voor een toekomstbestendige supply chain

In De Raad buigt een zorgvuldig samengesteld team van topexperts zich over een belangrijk boardroomthema. Met welke inzichten, suggesties en waarschuwingen van De Raad kan de boardroom zijn voordeel doen? Dit keer: de toekomst van de supply chain. Onder leiding van Machiel van der Kuijl van ondernemingsvereniging evofenedex gaan drie supply chain-kenners in op best practices. ‘De supply chain moet vanuit purpose, een visie en een heel duidelijke strategie gestuurd worden.’

Meest gelezen

Jan Anne Schelling (Royal IHC): 'We moeten onze workforce versterken'

Jan Anne Schelling was in 2018 net aangetreden als chro van Royal IHC, toen de scheepsbouwer in zwaar weer raakte en ternauwernood overleefde. Nu de reorganisatie is beloond met een plusje, kijkt Schelling naar de toekomst. ‘We moeten onze workforce versterken en efficiënter werken.’

Eben Albertyn (VodafoneZiggo) over de balans tussen technologie en klant

Ook bij VodafoneZiggo zijn ze gericht op tooling en continuous deployment as a service en pushen ze zich niet op de cutting edge. Eben Albertyn vertelt het met een knipoog, maar de onderliggende boodschap is serieus. ‘Ingewikkelde plaatjes zijn een middel, geen doel. Een klant wil appen of bellen, die heeft geen boodschap aan digital of technology.’

NXP Semiconductors winnaar Koning Willem I Prijs 2022: ‘Fantastisch mooie aandacht’

Never waste a good crisis. Die wijsheid gaat bij uitstek op voor chipproducent NXP Semiconductors. Na een bijna-faillissement en nadat NXP bijna overgenomen werd, is het bedrijf succesvoller dan ooit. Afgelopen mei werd het bedrijf onderscheiden met de Koning Willem I Prijs. Directeuren Maurice Geraets en Jean Schreurs: ‘De mondiale vraag naar chips stijgt harder dan de productiecapaciteit.’

Altijd op de hoogte blijven van bestuurswisselingen?

Wil je weten welke bestuurders aftreden en waarom? En op de hoogte blijven van alle voorgenomen benoemingen van commissarissen? Schrijf je dan voor onze nieuwsbrief en ontvang elke week de belangrijkste bestuurwisselingen.

Vijf best practices in de platformeconomie

Seminar waterstof & marktordening

Esmée Ficheroux en Marc de Vreede over een digitaal coalitieverband

Jan Anne Schelling (Royal IHC): ‘We moeten onze workforce versterken’

Eben Albertyn (VodafoneZiggo) over de balans tussen technologie en klant

Jeroen Rijpkema (Triodos Bank): ‘Langetermijnmissie veiligstellen vergt moed’

Het beloningsbeleid van bedrijven moet future proof worden: er is immers steeds meer vraag naar maatwerk op het vlak van beloningen. Petra Tito en Heleen Vaandrager van adviesbureau Deloitte zien een belangrijke taak voor chro’s: zij kunnen ervoor zorgen dat het beloningsbeleid aansluit op de strategie van de onderneming, zodat bedrijven zich hiermee kunnen onderscheiden op de arbeidsmarkt.

Het beloningsvraagstuk houdt tegenwoordig zoveel meer in dan alleen de financiële component. Welke beloningen biedt de organisatie aan en waarom? Wat past er bij de strategie? Dat vraagt best veel van de afdeling HR, aldus Hilde Garssen (chro KPN) en Jolanda Sappelli (directeur HR a.s.r.) die hun visie geven op het personeelsbeleid van de toekomst en de future of rewards.

Chro, zorg voor een toekomstbestendig beloningsbeleid

Het beloningsbeleid van bedrijven moet future proof worden: er is immers steeds meer vraag naar maatwerk op het vlak van beloningen. Petra Tito en Heleen Vaandrager van adviesbureau Deloitte zien een belangrijke taak voor chro’s: zij kunnen ervoor zorgen dat het beloningsbeleid aansluit op de strategie van de onderneming, zodat bedrijven zich hiermee kunnen onderscheiden op de arbeidsmarkt.

Hilde Garssen en Jolanda Sappelli: ‘HR-beleid is meer dan belonen’

Het beloningsvraagstuk houdt tegenwoordig zoveel meer in dan alleen de financiële component. Welke beloningen biedt de organisatie aan en waarom? Wat past er bij de strategie? Dat vraagt best veel van de afdeling HR, aldus Hilde Garssen (chro KPN) en Jolanda Sappelli (directeur HR a.s.r.) die hun visie geven op het personeelsbeleid van de toekomst en de future of rewards.

Marnix van Stiphout (ING): ‘De coo moet assertiever worden’

Marnix van Stiphout (ING): ‘De coo moet assertiever worden’

Ooit vertelde de business de operatie wat te doen, maar vandaag de dag is de operatie veel meer leidend – niet voor niets zit de coo vaak in de raad van bestuur. Dat geldt ook voor ING-coo Marnix van Stiphout, die het coo-domein van de bank nog proactiever en sturender wil maken. ‘De rol is veel strategischer geworden.’
De veranderkracht van investeerders: 'Laat geld vloeien naar verandering'

De veranderkracht van investeerders: 'Laat geld vloeien naar verandering'

Kiezen investeerders voor kortetermijnwinst of voor bedrijven die een enorme positieve impact gaan maken? Mosa Meat-ceo Maarten Bosch en Protix-ceo Kees Aarts – de een wil diervriendelijke kweekvleesburgers in de supermarkten, de ander produceert duurzaam veevoer – wijzen investeerders op hun belangrijke rol als game changer. ‘Investeringen met positieve impact kunnen heel winstgevend zijn.’
Eric Rondolat (Signify): 'Met licht kunnen we wereldproblemen oplossen'

Eric Rondolat (Signify): 'Met licht kunnen we wereldproblemen oplossen'

Straatverlichting op zonne-energie, ondergronds tomaten kweken, data verzenden met licht en een 5G-netwerk bouwen via lantaarnpalen. Eric Rondolat, ceo van lichtfabrikant Signify, ziet onbeperkte mogelijkheden om met duurzame innovatie de wereldproblemen te helpen oplossen. ‘Het kost tijd, dat frustreert me.’
Kansen en uitdagingen voor biotech

Kansen en uitdagingen voor biotech

Het voeden van de groeiende wereldbevolking, het verbeteren van onze gezondheid en het beperken van klimaatverandering: volgens HollandBIO-directeur Annemiek Verkamman en Pieter Wolters, managing director van DSM Venturing, liggen er volop kansen voor biotechnologie. ‘Ontwikkelingen worden in Europa tegengehouden, maar ondertussen zit de rest van de wereld niet stil.’
Cfo en chro: ga nú aan de slag met de nieuwe pensioenregeling

Cfo en chro: ga nú aan de slag met de nieuwe pensioenregeling

Zoals het er nu naar uitziet, gaat de nieuwe Pensioenwet per 2023 in. Bedrijven en organisaties moeten hun pensioenregelingen uiterlijk vier jaar later hebben aangepast aan de regels van het nieuwe stelsel. Dat lijkt ver weg en bovendien zijn er nog onduidelijkheden, maar desondanks is er alle reden om nu al de regie te pakken. Cfo’s en chro’s zijn de aangewezen personen om samen een initiërende rol op zich te nemen, betoogt Rajish Sagoenie, partner en actuaris AG van consultancybureau Milliman Pensioenen, de nieuwste kennispartner van Management Scope.
De energietransitie vergt anders denken en anders werken

De energietransitie vergt anders denken en anders werken

De energietransitie zorgt voor ongekende veranderingen in de bedrijfsstructuur van alle betrokken spelers, concluderen drie bestuurders van Microsoft, Alliander en TenneT in een gesprek over leidinggeven in tijden van verandering. ‘De technologie is er, de toepassing vraagt om een andere attitude.’
1
2
3
4
5
6
7
8
9
facebook