Strategie en innovatie

Strategie en innovatie, is het kopje van deze webpagina. Het is een logische kop, want de twee termen worden vaak in één adem genoemd. Maar waarom eigenlijk? Een strategie is zeker niet een voorbeeld van een innovatie en innovatie niet van een strategie.

De reden is uiteraard dat bij een goede strategie anno 2020 eigenlijk altijd wel innovaties horen. Bij de implementatie van een moderne strategie hoort dat in de reis die de uitvoering van de strategie is, er heel wat te innoveren is om überhaupt het doel van de strategie (bijvoorbeeld: omzetverdubbeling of wereld-dominatie) te verwezenlijken.Het klinkt allemaal abstract, en dat is het ook, dus laten we het concreet maken. Denk maar eens aan een internetplatform als Facebook. Als dit bedrijf een nieuwe strategie zou kiezen, dan weet je dat dit voor het platform, de website, tot tientallen zoniet honderden aanpassingen en innovaties zal leiden. Innovaties zijn dan de oplossingen die nog niet bedacht zijn.Hoe anders, terzijde, was innoveren vroeger. Toen bedacht je een product of een dienst, en je bedacht ook meteen hoe die product of dienst tot stand zou komen. Van A tot Z was een uitgekiend traject. Tegenwoordig is het een kwestie van uitproberen, van vallen en opstaan.Geldt dat vallen en opstaan ook voor strategieën? In ieder geval bij (new) business development, vaak de meest avontuurlijke kant van een strategie, is falen aanvaardbaar geworden. Tenminste: als falen betekent dat je vanuit een mislukking wel weer verder vooruit kan. Want wat betreft strategieën zijn de tijden genadeloos. Organisaties die geen goede strategie en bijhorend plan hebben, riskeren snel te worden voorbijgestreefd door concurrenten, oud of nieuw. Ruimte om te experimenteren moet er zijn, in deze tijd die maatschappelijk vol is van vernieuwing. Maar tijd is altijd beperkt – gegeven ook concurrenten koortsachtig proberen te innoveren. Doel is dan tegenwoordig bijna altijd om een digitale transformatie of een digitale transitie te realiseren.

Disruptieve innovatie

Strategieën verworden door de opmars van digitalisering soms tot zo radicaal andere concepten, dat ze het vermogen hebben hele sectoren te ontwrichten. Disruptie heet het dan, als startpunt voor veranderende waardeketens. Disruptieve innovaties dwingen bedrijven steeds vaker om wendbaarheid te vergroten en daarna te behouden. Wendbare organisaties spelen makkelijker en sneller in op trends en ontwikkelingen in de markt.Digitalisering is zo goed als altijd kern van een nieuwe strategie, zo is wel duidelijk. Maar er is meer. Want ook op andere manieren verandert onze maatschappij radicaal.En wat te denken tot slot van de invloed van digitale bedrijfsprocessen en cloud computing, die thuiswerken faciliteren, en agile organisaties ondersteunen?

Missie en visie

Consumenten verlangen bovendien in toenemende mate van bedrijven en andere organisaties dat die een goed verhaal hebben: een verhaal met aandacht voor het milieu, klimaat, stakeholders internationaal en ook de eigen werknemers. Sturen op maatschappelijke impact is het overkoepelende thema, zoals het ook door Management Scope tot belangrijk thema benoemd is, naast diversiteit. Vaak komt het impact neer op duurzaamheid, maar ook sociaal aanvaardbaar beleid, de zogeheten S van ESG (environmental, social & governance) wordt een steeds belangrijker focuspunt voor organisaties.

Lees verder

Verberg tekst

Daniele Tonella (ING): ‘Innovatie gaat óók over gedrag en governance’

Daniele Tonella is als chief technology officer en lid van de management board banking van ING Bank verantwoordelijk voor het gehele IT-landschap van de bank. Zijn mandaat omvat in feite alles binnen de organisatie ‘dat een chip of regel code bevat’, zoals hij het uitdrukt. ‘De digitale transformatie van ING is eerder een uitdaging op het gebied van organisatie, cultuur en governance dan een technologievraagstuk.’ 

Lees verder

Royal FloraHolland, ’s werelds grootste sierteeltmarktplaats, maakt een ingrijpende digitale transformatie door. Een complex proces met enorme belangen voor een hele sector. Aan het roer van deze transformatie staat cio André van der Linden. Hoe leid je een traditionele coöperatie, gebouwd op fysieke hubs en persoonlijke relaties, succesvol het digitale tijdperk in? ‘Vanaf het begin was de meest gestelde vraag: zijn mijn data wel veilig bij jullie?’

Ondanks stijgende grondstofprijzen blijft voedingsbedrijf Nestlé zich richten op verduurzaming. Ceo Michel Mersch, verantwoordelijk voor de Benelux, legt uit waarom: ‘Als iedereen in de keten eerlijk zijn geld kan verdienen, leidt dat op de langere termijn tot minder volatiliteit.’

André van der Linden: ‘Maak cybersecurity net zo vanzelfsprekend als brandveiligheid’

Royal FloraHolland, ’s werelds grootste sierteeltmarktplaats, maakt een ingrijpende digitale transformatie door. Een complex proces met enorme belangen voor een hele sector. Aan het roer van deze transformatie staat cio André van der Linden. Hoe leid je een traditionele coöperatie, gebouwd op fysieke hubs en persoonlijke relaties, succesvol het digitale tijdperk in? ‘Vanaf het begin was de meest gestelde vraag: zijn mijn data wel veilig bij jullie?’

Michel Mersch (Nestlé): ‘Duurzame investeringen betalen zich uit’

Ondanks stijgende grondstofprijzen blijft voedingsbedrijf Nestlé zich richten op verduurzaming. Ceo Michel Mersch, verantwoordelijk voor de Benelux, legt uit waarom: ‘Als iedereen in de keten eerlijk zijn geld kan verdienen, leidt dat op de langere termijn tot minder volatiliteit.’

Betere samenwerking in de keten, innovatie en consistent Europees beleid zijn nodig om de duurzame voedseltransitie te versnellen, volgens de experts van Corbion, Unilever en Ahold Delhaize aan onze rondetafel. Zij weten als geen ander dat er interventies nodig zijn om een veerkrachtige, wendbare Europese voedselketen te creëren. Hun eigen rol komt vaak neer op langzaam opbouwen, als het gaat om een enorme uitdaging als het terugbrengen van uitstoot bij partners in de keten: ‘Soms moet je klein beginnen en simpelweg vooruitgaan.’

Hoe behoudt Europa zijn innovatiekracht? John de Kok, ceo van het innovatieve mkb-bedrijf Technobis, pleit voor meer samenwerking en lef als het gaat om investeren. ‘We moeten echt sneller handelen en buiten de kaders durven denken. Als we erin slagen die omslag te maken, kunnen we concurreren met de VS en China, en blijven we meetellen op innovatief gebied.’

Hoe zorgen we ervoor dat Europa niet alleen een broedplaats is voor slimme innovaties, maar ook een plek wordt waar deze kunnen uitgroeien tot mooie bedrijven? Als investeerder én bedrijvenbouwer brengt NLC Health Ventures veelbelovende technologieën in de zorg naar de markt. ‘Europa loopt voorop in medische innovatie’, zegt cfo Ruben Mikkers. ‘De vraag is hoe we startups binnen de landgrenzen houden.’

Interventies nodig voor een veerkrachtige voedselketen

Betere samenwerking in de keten, innovatie en consistent Europees beleid zijn nodig om de duurzame voedseltransitie te versnellen, volgens de experts van Corbion, Unilever en Ahold Delhaize aan onze rondetafel. Zij weten als geen ander dat er interventies nodig zijn om een veerkrachtige, wendbare Europese voedselketen te creëren. Hun eigen rol komt vaak neer op langzaam opbouwen, als het gaat om een enorme uitdaging als het terugbrengen van uitstoot bij partners in de keten: ‘Soms moet je klein beginnen en simpelweg vooruitgaan.’

John de Kok: ‘Sneller handelen om te concurreren met de VS en China’

Hoe behoudt Europa zijn innovatiekracht? John de Kok, ceo van het innovatieve mkb-bedrijf Technobis, pleit voor meer samenwerking en lef als het gaat om investeren. ‘We moeten echt sneller handelen en buiten de kaders durven denken. Als we erin slagen die omslag te maken, kunnen we concurreren met de VS en China, en blijven we meetellen op innovatief gebied.’

Ruben Mikkers (NLC Health Ventures): ‘Europa barst van de slimme ideeën’

Hoe zorgen we ervoor dat Europa niet alleen een broedplaats is voor slimme innovaties, maar ook een plek wordt waar deze kunnen uitgroeien tot mooie bedrijven? Als investeerder én bedrijvenbouwer brengt NLC Health Ventures veelbelovende technologieën in de zorg naar de markt. ‘Europa loopt voorop in medische innovatie’, zegt cfo Ruben Mikkers. ‘De vraag is hoe we startups binnen de landgrenzen houden.’

Willemien Terpstra (Gasunie): ‘Het opzetten van nieuwe energiesystemen is de enige weg’

Haast maken met de energietransitie is anno 2025 niet alleen noodzakelijk om klimaatverandering te stoppen. Een groene economie versterkt tevens Europa’s strategische autonomie. Onder leiding van Willemien Terpstra bouwt Gasunie aan een toekomstig energiesysteem. ‘We staan op een kantelpunt, we willen de industrie aan boord houden.’

Lees verder

Meest gelezen

Hans Bongartz (Boer & Croon): ‘We zijn klaar om onze rol op het c-level te claimen’

50 jaar na haar oprichting meldt specialist in interim-management Hans Bongartz zich steeds vaker op het c-level. ‘Logisch ook, want de boardroom is de plek waar Boer & Croon altijd geacteerd heeft en ook gezien wordt als een logische partner.’

Joost Nelis (BAM Groep): ‘We willen marktleider worden in duurzaam bouwen’

Verduurzaming is voor bouwconcern Koninklijke BAM Groep de sleutel tot het marktleiderschap. In Nederland is al een belangrijke mijlpaal bereikt; het halveren van haar directe CO2-intensiteit sinds 2015. BAM Groep-coo Joost Nelis vertelt hoe het beleid wordt omgezet in een groene werkelijkheid en waarom de coo de hoofdrol speelt in deze transformatie.

Venture capital en private equity: onmisbare partners in het versterken van Europa’s concurrentiekracht

Volgens Mario Draghi, oud-voorzitter van de Europese Centrale Bank (ECB), zijn er jaarlijks miljarden euro’s nodig om concurrerend te blijven met de Verenigde Staten en China. Europa moet daarom stevig investeren in zijn economie. Venture capital en private equity zullen een sleutelrol spelen bij deze gigantische opgave, stellen Tjarda Molenaar en Mashid Mojabi. De komende maanden zoomt de Nederlandse Vereniging van Participatiemaatschappijen (NVP) in op hoe de sector bijdraagt aan de welvaart van morgen.

Robert Otto (Achmea): ‘Ik wil de internationale activiteiten harder laten groeien’

Purpose in het tijdperk Trump: ‘Niet ad hoc je koers aanpassen’

Dual use-technologieën bieden kansen voor Defensie én bedrijven

De wereld is niet maakbaar, publiek-private samenwerking wel

Heleen Cocu-Wassink, Trudy Onland en Mariëlle Vogt: ‘We moeten leren experimenteren’

Ronald Paul en Tjark Tjin-A-Tsoi: ‘Smoor innovatie niet in de kiem’

FME-voorzitter Theo Henrar maakt zich zorgen over de Nederlandse en Europese industrie. Allereerst is er behoefte aan het ‘straktrekken van de lappendeken van uiteenlopende nationale wet- en regelgeving’ door middel van Europees industriebeleid. Dat is keihard nodig om internationaal te kunnen opboksen tegen de Verenigde Staten en China. ‘We hebben laten gebeuren dat technologieën zijn overgenomen door dat laatste land. We moeten niet langer naïef zijn.’

Stuur niet lukraak een nieuwe HR-tool of een survey over welzijn van medewerkers de organisatie in zonder duidelijke visie op wat je ermee wilt bereiken en hoe het past binnen de strategie van je organisatie. Dat is de boodschap van de HR-specialisten aan deze rondetafel over employee wellbeing. ‘Mensen moeten weten hoe hun eigen bijdrage past in waar de organisatie naar op weg is.’

FME-voorzitter Theo Henrar snakt naar een gelijk speelveld: ‘Het allerbelangrijkste’

FME-voorzitter Theo Henrar maakt zich zorgen over de Nederlandse en Europese industrie. Allereerst is er behoefte aan het ‘straktrekken van de lappendeken van uiteenlopende nationale wet- en regelgeving’ door middel van Europees industriebeleid. Dat is keihard nodig om internationaal te kunnen opboksen tegen de Verenigde Staten en China. ‘We hebben laten gebeuren dat technologieën zijn overgenomen door dat laatste land. We moeten niet langer naïef zijn.’

Hoe past employee well-being binnen de strategie?

Stuur niet lukraak een nieuwe HR-tool of een survey over welzijn van medewerkers de organisatie in zonder duidelijke visie op wat je ermee wilt bereiken en hoe het past binnen de strategie van je organisatie. Dat is de boodschap van de HR-specialisten aan deze rondetafel over employee wellbeing. ‘Mensen moeten weten hoe hun eigen bijdrage past in waar de organisatie naar op weg is.’

Het strategisch belang van employee well-being

Het strategisch belang van employee well-being

De verantwoordelijkheid van werkgevers voor het welzijn van werknemers neemt toe, maar andersom moeten werknemers ook bijdragen aan het ‘welzijn’ van een organisatie. Wie erin slaagt om de purpose van organisatie en medewerkers consequent op elkaar af te stemmen, heeft de sleutel tot toekomstig succes in handen, schrijft Stefan Duran.
Hans Bongartz (Boer & Croon): ‘We zijn klaar om onze rol op het c-level te claimen’

Hans Bongartz (Boer & Croon): ‘We zijn klaar om onze rol op het c-level te claimen’

In de boardroom is steeds meer vraag naar wendbaarheid, denkkracht en daadkracht om complexe thema’s en strategische transities het hoofd te bieden. Interim-management kan daarin het verschil maken, zegt Hans Bongartz van Boer & Croon, de nieuwe kennispartner van Management Scope . 50 jaar na haar oprichting meldt deze specialist in interim-management zich steeds vaker op het c-level. ‘Logisch ook, want de boardroom is de plek waar Boer & Croon altijd geacteerd heeft en ook gezien wordt als een logische partner.’
Yvette Heijwegen (AS Watson): ‘Beslissen met oog voor technologische flexibiliteit’

Yvette Heijwegen (AS Watson): ‘Beslissen met oog voor technologische flexibiliteit’

Voor de supply chain van AS Watson zijn de juiste capaciteit, flexibiliteit en efficiëntie van groot belang. Supply chain director Yvette Heijwegen is daarom de hele dag bezig met aanpassingen in de supply chain. Omgaan met onzekerheden hoort erbij: ‘We realiseerden ons dat we in de toekomst technologieën zouden moeten inzetten die nog niet gebruiksklaar waren. We namen daarom een beslissing op basis van scenario’s, met oog voor technologische flexibiliteit.’ 
Joost Nelis (BAM Groep): ‘We willen marktleider worden in duurzaam bouwen’

Joost Nelis (BAM Groep): ‘We willen marktleider worden in duurzaam bouwen’

Verduurzaming is voor bouwconcern Koninklijke BAM Groep de sleutel tot het marktleiderschap. In Nederland is al een belangrijke mijlpaal bereikt; het halveren van haar directe CO2-intensiteit sinds 2015. BAM Groep-coo Joost Nelis vertelt hoe het beleid wordt omgezet in een groene werkelijkheid en waarom de coo de hoofdrol speelt in deze transformatie. ‘Maatschappelijk en financieel duurzaam worden begint met focus op een stabiele basis, gevolgd door de daadwerkelijke transformatie en daarna expanderen. Het is aan de coo om dat evenwicht te bewaken.’
Barbara Uljevic: ‘De samenleving zit aan de bestuurstafel’

Barbara Uljevic: ‘De samenleving zit aan de bestuurstafel’

Barbara Uljevic, medeoprichter en eigenaar van The Outside World, helpt bedrijven navigeren door het volatiele speelveld van maatschappelijke sentimenten. ‘Als bestuurders weten wat er leeft in de samenleving kunnen zij anticiperen op ontwikkelingen die impact hebben op hun bedrijf. Dat gaat verder dan reputatiemanagement: de crux voor toekomstig succes is maatschappelijk sentiment doorvertalen in de business.’
Kitty Koelemeijer: ‘Toekomstbestendig worden? Supply chain aanpakken’

Kitty Koelemeijer: ‘Toekomstbestendig worden? Supply chain aanpakken’

Meer samenwerking in de supply chain is hard nodig om bedrijven toekomstbestendig te maken, stelt hoogleraar en commissaris Kitty Koelemeijer. ‘Het zit in het DNA van ondernemers om dingen zelf te willen doen, maar de tijd van ieder voor zich is voorbij.’ De ESG-criteria kunnen volgens haar een ‘prachtige katalysator’ zijn om die samenwerking eindelijk echt van de grond te krijgen. ‘Dat is niet alleen goed voor het milieu, maar ook voor de onderneming zelf.’
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
facebook

ManagementScope.nl gebruikt cookies

Voorkeuren

Basis

Basis cookies:
Scope Business Media anonimiseert de data van personen die op de site terechtkomen. Hierdoor heeft managementscope.nl nauwelijks persoonlijke data van onze websitebezoekers in beheer en mogen wij selecte datapunten verzamelen die geenszins aan u als persoon te koppelen vallen. Onder noodzakelijke cookies vallen alle datapunten die Scope Business Media gerechtigd is om te plaatsen zonder expliciete toestemming van de bezoeker. Dit betreft enkel volledig geanonimiseerde data die noodzakelijk is voor het functioneren van de site.

Compleet (aanbevolen)

Overige cookies, bij het kiezen voor ‘compleet’:
Onder de noemer ‘Overige cookies’ vallen cookies waarvoor wij expliciet toestemming van u nodig hebben. Hieronder vallen bijvoorbeeld onze marketing cookies die wij tevens volledig anonimiseren. Deze cookies zijn echter wel essentieel voor Scope Business Media, om ervoor te zorgen dat managementscope.nl kan blijven voortbestaan als site.

Cookie- en privacyverklaring