Strategie en innovatie

Strategie en innovatie, is het kopje van deze webpagina. Het is een logische kop, want de twee termen worden vaak in één adem genoemd. Maar waarom eigenlijk? Een strategie is zeker niet een voorbeeld van een innovatie en innovatie niet van een strategie.

De reden is uiteraard dat bij een goede strategie anno 2020 eigenlijk altijd wel innovaties horen. Bij de implementatie van een moderne strategie hoort dat in de reis die de uitvoering van de strategie is, er heel wat te innoveren is om überhaupt het doel van de strategie (bijvoorbeeld: omzetverdubbeling of wereld-dominatie) te verwezenlijken.

Het klinkt allemaal abstract, en dat is het ook, dus laten we het concreet maken. Denk maar eens aan een internetplatform als Facebook. Als dit bedrijf een nieuwe strategie zou kiezen, dan weet je dat dit voor het platform, de website, tot tientallen zoniet honderden aanpassingen en innovaties zal leiden. Innovaties zijn dan de oplossingen die nog niet bedacht zijn.

Hoe anders, terzijde, was innoveren vroeger. Toen bedacht je een product of een dienst, en je bedacht ook meteen hoe die product of dienst tot stand zou komen. Van A tot Z was een uitgekiend traject. Tegenwoordig is het een kwestie van uitproberen, van vallen en opstaan.

Geldt dat vallen en opstaan ook voor strategieën? In ieder geval bij (new) business development, vaak de meest avontuurlijke kant van een strategie, is falen aanvaardbaar geworden. Tenminste: als falen betekent dat je vanuit een mislukking wel weer verder vooruit kan. Want wat betreft strategieën zijn de tijden genadeloos. Organisaties die geen goede strategie en bijhorend plan hebben, riskeren snel te worden voorbijgestreefd door concurrenten, oud of nieuw. Ruimte om te experimenteren moet er zijn, in deze tijd die maatschappelijk vol is van vernieuwing. Maar tijd is altijd beperkt – gegeven ook concurrenten koortsachtig proberen te innoveren. Doel is dan tegenwoordig bijna altijd om een digitale transformatie of een digitale transitie te realiseren.

Disruptieve innovatie

Strategieën verworden door de opmars van digitalisering soms tot zo radicaal andere concepten, dat ze het vermogen hebben hele sectoren te ontwrichten. Disruptie heet het dan, als startpunt voor veranderende waardeketens. Disruptieve innovaties dwingen bedrijven steeds vaker om wendbaarheid te vergroten en daarna te behouden. Wendbare organisaties spelen makkelijker en sneller in op trends en ontwikkelingen in de markt.
Digitalisering is zo goed als altijd kern van een nieuwe strategie, zo is wel duidelijk. Maar er is meer. Want ook op andere manieren verandert onze maatschappij radicaal.
En wat te denken tot slot van de invloed van digitale bedrijfsprocessen en cloud computing, die thuiswerken faciliteren, en agile organisaties ondersteunen?

Missie en visie

Consumenten verlangen bovendien in toenemende mate van bedrijven en andere organisaties dat die een goed verhaal hebben: een verhaal met aandacht voor het milieu, klimaat, stakeholders internationaal en ook de eigen werknemers. Sturen op maatschappelijke impact is het overkoepelende thema, zoals het ook door Management Scope tot belangrijk thema benoemd is, naast diversiteit. Vaak komt het impact neer op duurzaamheid, maar ook sociaal aanvaardbaar beleid, de zogeheten S van ESG (environmental, social & governance) wordt een steeds belangrijker focuspunt voor organisaties.

Lees verder

Verberg tekst

Mark Heine (Fugro): 'De markt ziet de mogelijkheden van onze transitie'

Bodemonderzoeker Fugro maakt een sterke transitie door, ingegeven door marktontwikkelingen en de klimaatproblematiek. De nieuwe koers biedt volop kansen, maar afgelopen jaar kwam het voortbestaan van het concern in gevaar toen een geplande herfinanciering niet kon worden afgerond. Uiteindelijk kwam alles op z’n pootjes terecht. Ceo Mark Heine: ‘We hadden een goed strategisch verhaal.’

Lees verder

Voor chipmachinemaker ASML en de Koninklijke Luchtmacht zijn technologie en menskracht complementair. Razendsnelle technologische ontwikkelingen vallen echter moeilijk bij te benen. ASML-cfo Roger Dassen en commandant luchtstrijdkrachten Dennis Luyt zien het ontwikkelen van competenties van medewerkers dan ook als topprioriteit. ‘Wij zijn er om mensen in staat te stellen hun taken goed te volbrengen.’

Is de rek eruit in de zorg of is er nog voldoende heilig vuur om na de crisis flink te hervormen? De vier deelnemers aan het virtuele Executive Women Event 2021 staan te trappelen om het zorgsysteem toekomstbestendig en robuust te maken. ‘De basis van ons systeem is solidariteit, maar die heeft een grens.’

Roger Dassen en Dennis Luyt over het samenspel tussen mens en technologie

Voor chipmachinemaker ASML en de Koninklijke Luchtmacht zijn technologie en menskracht complementair. Razendsnelle technologische ontwikkelingen vallen echter moeilijk bij te benen. ASML-cfo Roger Dassen en commandant luchtstrijdkrachten Dennis Luyt zien het ontwikkelen van competenties van medewerkers dan ook als topprioriteit. ‘Wij zijn er om mensen in staat te stellen hun taken goed te volbrengen.’

Vier topvrouwen over kansen voor betere zorg

Is de rek eruit in de zorg of is er nog voldoende heilig vuur om na de crisis flink te hervormen? De vier deelnemers aan het virtuele Executive Women Event 2021 staan te trappelen om het zorgsysteem toekomstbestendig en robuust te maken. ‘De basis van ons systeem is solidariteit, maar die heeft een grens.’

Ook na de coronacrisis zullen medewerkers meer vanuit huis blijven werken, zo geven werkgevers aan. Toch zal de thuiswerktrend niet tot een alarmerende leegstand van kantoorruimte leiden, voorspellen Dré van Leeuwen en Frank Verwoerd van vastgoedadviseur Colliers International. ‘Het schrikbeeld van de kredietcrisis zal zich niet herhalen.’

Toen scheidend FrieslandCampina-cfo Jaska de Bakker ruim vier jaar geleden begon bij het voedingsconcern, kende ze alleen melk, kaas en yoghurt. Inmiddels is ze vertrouwd met de hoogwaardige voedingssuplementen en farmaproducten die het concern produceert. ‘We zijn altijd bezig met innovatie, maar staan pas aan het begin van wat er allemaal mogelijk is.’

Een beursnotering biedt voordelen, maar de informatieplicht, de dwangmatige focus op het volgende kwartaal en hogere kapitaalkosten dan bij andere financieringen vormen de keerzijde, constateren Jan van der Oord en Jurgen van Weegen van consultancy Kearney. Hoe verstandig is een beursnotering anno nu?

Massale leegstand? Zover komt het niet

Ook na de coronacrisis zullen medewerkers meer vanuit huis blijven werken, zo geven werkgevers aan. Toch zal de thuiswerktrend niet tot een alarmerende leegstand van kantoorruimte leiden, voorspellen Dré van Leeuwen en Frank Verwoerd van vastgoedadviseur Colliers International. ‘Het schrikbeeld van de kredietcrisis zal zich niet herhalen.’

Jaska de Bakker: future of food ligt in combinatie natuur en wetenschap

Toen scheidend FrieslandCampina-cfo Jaska de Bakker ruim vier jaar geleden begon bij het voedingsconcern, kende ze alleen melk, kaas en yoghurt. Inmiddels is ze vertrouwd met de hoogwaardige voedingssuplementen en farmaproducten die het concern produceert. ‘We zijn altijd bezig met innovatie, maar staan pas aan het begin van wat er allemaal mogelijk is.’

Naar de beurs, of niet?

Een beursnotering biedt voordelen, maar de informatieplicht, de dwangmatige focus op het volgende kwartaal en hogere kapitaalkosten dan bij andere financieringen vormen de keerzijde, constateren Jan van der Oord en Jurgen van Weegen van consultancy Kearney. Hoe verstandig is een beursnotering anno nu?

Familiebedrijf? Professionalisering vraagt om externe inbreng

Rentmeesterschap, langetermijndenken en waardegedreven leiderschap associëren we doorgaans met familiebedrijven. Tegelijk lijkt dit type onderneming niet altijd even wendbaar en daadkrachtig. De meest succesvolle familiebedrijven gooien de ramen open en heten buitenstaanders met een frisse blik welkom, betoogt Jurgen van Weegen van Kearney.

Lees verder

Meest gelezen

Willem van Duin (Achmea): 'Bezig met de wereld van morgen'

Verzekeraar Achmea kwam in de woelige jaren rond het aantreden van bestuursvoorzitter Willem van Duin te weinig toe aan wat het als coöperatie juist zo graag wil: bijdragen aan het grotere geheel. Een stevig veranderingstraject werd ingezet.

Familiewaarden vormen het fundament

Familiebedrijven spreken tot de verbeelding vanwege de diepgewortelde verantwoordelijkheid om de nalatenschap van de familie voort te zetten. Ondanks dat vleugje romantiek krijgen familiebedrijven ook te maken met strubbelingen. Wat zien ingewijden als voor- en nadelen van deze bedrijfsvorm?

Jeroen Overgoor: 'Onze visie op het nieuwe normaal is een coproductie'

De coronacrisis verandert de manier waarop we werken. Hoe ging dat werken de afgelopen tijd, en welke inzichten levert dat op voor de toekomst? Harold Coenders, partner bij vastgoedexpert Colliers, gaat daarover in gesprek met verschillende organisaties. Deze keer: Jeroen Overgoor, director Communication, HR and Facilities bij Eneco.

Debora van der Zee (Unilever): 'We staan nog maar aan het begin van wat mogelijk is'

Bart van Zijll Langhout over een gezamenlijke strijd van ongewone allianties

Otrium-ceo Milan Daniels: 'We zijn in een stroomversnelling terechtgekomen'

Niet innoveren levert meer op - totdat het te laat is

Familiewaarden vormen het fundament

Roberto Flören constateert dat familiebedrijven gedreven worden door rendement én harmonie

Voor bedrijven is het tijd zich af te vragen hoe ze sterker uit de crisis kunnen komen. Strategieconsultant Kearney geeft alvast een richting aan: denk in scenario’s én haal de horizon van die scenario’s flink naar voren.

De maatschappij verandert en daarmee de behoeften van klanten. Mark Curtis, oprichter van design- en innovatiebureau Fjord (onderdeel van Accenture Interactive), zet de belangrijkste trends rond customer experience op een rij, naar aanleiding van wereldwijd onderzoek. Inspelen op die trends maakt het mogelijk nieuwe doelgroepen aan te spreken.

Tijd om vooruit te kijken

Voor bedrijven is het tijd zich af te vragen hoe ze sterker uit de crisis kunnen komen. Strategieconsultant Kearney geeft alvast een richting aan: denk in scenario’s én haal de horizon van die scenario’s flink naar voren.

Klantbeleving verandert sterk, dit zijn de trends

De maatschappij verandert en daarmee de behoeften van klanten. Mark Curtis, oprichter van design- en innovatiebureau Fjord (onderdeel van Accenture Interactive), zet de belangrijkste trends rond customer experience op een rij, naar aanleiding van wereldwijd onderzoek. Inspelen op die trends maakt het mogelijk nieuwe doelgroepen aan te spreken.

Analyseer nú de risico’s binnen uw supply chain

Het coronavirus schudt wereldwijd supply chains op. Een nieuwe kijk op de waardeketen is dan ook urgenter dan ooit. Bedrijven doen er goed aan voor zichzelf duidelijk maken waar de risico’s zitten in de supply chain en welke leveranciers en sub-sectoren potentiële zwakke schakels zijn, schrijven Remco Kroes, Jos van Iwaarden en René Heller van Kearney Benelux. 

Bestuurders denken nu al na over post-corona periode

In de eerste week van april ondervroegen managementadviesbureau Kearney en Management Scope een aantal lezers over de impact van de coronacrisis op hun organisatie. Maria de Kleijn en Marc-Jan Reumers, senior principal van en partner bij Kearney, presenteerden vrijdag 17 april de onderzoeksresultaten via een webinar, waarna deelnemers konden reageren. Een korte impressie.

Mark van Bijsterveld (Signify): 'Snel handelen is beter dan lang zoeken naar het perfecte antwoord'

Wat blijft er over van een bedrijfsstrategie in tijden van turbulentie? Welke koers vaar je? Waarheen precies? Deze vragen zijn door de coronacrisis urgenter dan ooit. Katleen De Stobbeleir, professor leadership van Vlerick Business School, gaat in gesprek met Mark van Bijsterveld, chro van Signify. ‘Snel handelen is beter dan lang zoeken naar het perfecte antwoord.’

Arnold Mars (AFAS): ‘De vraag is meer dan ooit: hoelang is een strategie houdbaar?’

Wat blijft er over van een bedrijfsstrategie in tijden van turbulentie? Welke koers vaar je? Waarheen precies? Deze vragen zijn door de coronacrisis urgenter dan ooit. Carine Peeters, professor strategy van Vlerick Business School, gaat in gesprek met Arnold Mars, cfo van softwarebedrijf AFAS. ‘Voor ons is de strategie niet een vastomlijnd geheel.’

Domique Hermans (Randstad): ‘Wekelijks houden we twee meetings: voor de lange en de korte termijn’

Wat blijft er over van een bedrijfsstrategie in tijden van turbulentie? Welke koers vaar je? Waarheen precies? Deze vragen zijn door de coronacrisis urgenter dan ooit. Carine Peeters, professor strategy van Vlerick Business School, gaat in gesprek met Dominique Hermans, ceo Randstad Nederland. 'De eerste dagen waren we alleen met “vandaag” en “gisteren” bezig. Het voelt bijna als opluchting om nu weer verder vooruit te kijken.’

Michael Wilhelmer (Ammega): 'Mensen ontdekken en waarderen de kracht van een netwerk'

Een keten is zo sterk als de zwakste schakel. In deze serie interviews bevraagt consultancybedrijf Kearney verschillende bestuurders over de impact van de coronacrisis op logistiek management en de supply chain. Nu: Michael Wilhelmer, coo van Ammega.
1
2
3
4
5
6
7
8
facebook