Strategie en innovatie

Strategie en innovatie, is het kopje van deze webpagina. Het is een logische kop, want de twee termen worden vaak in één adem genoemd. Maar waarom eigenlijk? Een strategie is zeker niet een voorbeeld van een innovatie en innovatie niet van een strategie.

De reden is uiteraard dat bij een goede strategie anno 2020 eigenlijk altijd wel innovaties horen. Bij de implementatie van een moderne strategie hoort dat in de reis die de uitvoering van de strategie is, er heel wat te innoveren is om überhaupt het doel van de strategie (bijvoorbeeld: omzetverdubbeling of wereld-dominatie) te verwezenlijken.Het klinkt allemaal abstract, en dat is het ook, dus laten we het concreet maken. Denk maar eens aan een internetplatform als Facebook. Als dit bedrijf een nieuwe strategie zou kiezen, dan weet je dat dit voor het platform, de website, tot tientallen zoniet honderden aanpassingen en innovaties zal leiden. Innovaties zijn dan de oplossingen die nog niet bedacht zijn.Hoe anders, terzijde, was innoveren vroeger. Toen bedacht je een product of een dienst, en je bedacht ook meteen hoe die product of dienst tot stand zou komen. Van A tot Z was een uitgekiend traject. Tegenwoordig is het een kwestie van uitproberen, van vallen en opstaan.Geldt dat vallen en opstaan ook voor strategieën? In ieder geval bij (new) business development, vaak de meest avontuurlijke kant van een strategie, is falen aanvaardbaar geworden. Tenminste: als falen betekent dat je vanuit een mislukking wel weer verder vooruit kan. Want wat betreft strategieën zijn de tijden genadeloos. Organisaties die geen goede strategie en bijhorend plan hebben, riskeren snel te worden voorbijgestreefd door concurrenten, oud of nieuw. Ruimte om te experimenteren moet er zijn, in deze tijd die maatschappelijk vol is van vernieuwing. Maar tijd is altijd beperkt – gegeven ook concurrenten koortsachtig proberen te innoveren. Doel is dan tegenwoordig bijna altijd om een digitale transformatie of een digitale transitie te realiseren.

Disruptieve innovatie

Strategieën verworden door de opmars van digitalisering soms tot zo radicaal andere concepten, dat ze het vermogen hebben hele sectoren te ontwrichten. Disruptie heet het dan, als startpunt voor veranderende waardeketens. Disruptieve innovaties dwingen bedrijven steeds vaker om wendbaarheid te vergroten en daarna te behouden. Wendbare organisaties spelen makkelijker en sneller in op trends en ontwikkelingen in de markt.Digitalisering is zo goed als altijd kern van een nieuwe strategie, zo is wel duidelijk. Maar er is meer. Want ook op andere manieren verandert onze maatschappij radicaal.En wat te denken tot slot van de invloed van digitale bedrijfsprocessen en cloud computing, die thuiswerken faciliteren, en agile organisaties ondersteunen?

Missie en visie

Consumenten verlangen bovendien in toenemende mate van bedrijven en andere organisaties dat die een goed verhaal hebben: een verhaal met aandacht voor het milieu, klimaat, stakeholders internationaal en ook de eigen werknemers. Sturen op maatschappelijke impact is het overkoepelende thema, zoals het ook door Management Scope tot belangrijk thema benoemd is, naast diversiteit. Vaak komt het impact neer op duurzaamheid, maar ook sociaal aanvaardbaar beleid, de zogeheten S van ESG (environmental, social & governance) wordt een steeds belangrijker focuspunt voor organisaties.

Lees verder

Verberg tekst

Robert Metzke (Philips): 'Geen duurzaamheidsstrategie maar een duurzame strategie'

Gezondheidstechnologiebedrijf Philips wil het leven van miljarden mensen verbeteren met betekenisvolle innovaties en door hen toegang te geven tot zorg. Hoe verhoudt die ambitie zich tot duurzaamheid en de strategie? Global head of sustainability Robert Metzke: ‘Duurzaamheid is een onlosmakelijk onderdeel van onze strategie om het leven van mensen beter te maken.’

Lees verder

Van beursgenoteerd tot familiebedrijf: elk bedrijfsmodel heeft inherente ‘versnellers’ en ‘remmers’. De zwakke kanten – de remmers – hoeven niet nadelig uit te pakken. Door het inbouwen van tegenkracht kunnen de nadelen van elk model worden ondervangen, betogen Jan van der Oord en Jurgen van Weegen van Kearney, die aan alle inherente plussen en minnen van de verschillende bedrijfsvormen een score hebben toegekend. Dé ideale bedrijfsvorm bestaat niet, maar het familiebedrijf scoort beter dan andere bedrijfsvormen.

Nu de weg uit de coronapandemie steeds duidelijker lijkt te worden, maakt Salesforce net als veel andere organisaties de balans op. Dat doen we niet alleen. Eén keer per kwartaal komen we samen met een committee van executive trailblazers, een gezelschap van zakelijke en technologische experts van onze meest strategische en wereldwijd opererende klanten uit verschillende industrieën. We discussiëren en delen ervaringen over technologie, innovatie en leiderschap. Onlangs spraken we over de pandemie en ons perspectief op de toekomst.

Wat is nu de ideale bedrijfsvorm?

Van beursgenoteerd tot familiebedrijf: elk bedrijfsmodel heeft inherente ‘versnellers’ en ‘remmers’. De zwakke kanten – de remmers – hoeven niet nadelig uit te pakken. Door het inbouwen van tegenkracht kunnen de nadelen van elk model worden ondervangen, betogen Jan van der Oord en Jurgen van Weegen van Kearney, die aan alle inherente plussen en minnen van de verschillende bedrijfsvormen een score hebben toegekend. Dé ideale bedrijfsvorm bestaat niet, maar het familiebedrijf scoort beter dan andere bedrijfsvormen.

Een als/dan-plan na de pandemie

Nu de weg uit de coronapandemie steeds duidelijker lijkt te worden, maakt Salesforce net als veel andere organisaties de balans op. Dat doen we niet alleen. Eén keer per kwartaal komen we samen met een committee van executive trailblazers, een gezelschap van zakelijke en technologische experts van onze meest strategische en wereldwijd opererende klanten uit verschillende industrieën. We discussiëren en delen ervaringen over technologie, innovatie en leiderschap. Onlangs spraken we over de pandemie en ons perspectief op de toekomst.

Jan Peter van der Ree geeft vanuit Berlijn leiding aan de negen Hyatt-hotels in Duitsland, waaronder zijn ‘thuisbasis’: het Grand Hyatt in Berlijn. Vorig jaar kwam de hotelbranche met een klap tot stilstand. Maar Van der Ree leidde eerder een hotel in tijden van epidemie en weet dat mensen oude gewoonten niet snel opgeven. ‘Of we weer op zakenreis gaan en vakbeurzen bezoeken? Ja hoor.’

In het verlengde van zijn podcast De PodStad gaat Dirk Bakker, ceo van Colliers in Nederland, in een serie interviews voor Management Scope op zoek naar de toekomst van de stad. Hij bespreekt verschillende aspecten van de stad met bestuurders. Deze keer met Swapfiets-medeoprichter Richard Burger, over mobiliteit en bereikbaarheid in de stad. ‘We willen zoveel mogelijk mensen in steden op de fiets krijgen.’

In het verlengde van zijn podcast De PodStad gaat Dirk Bakker, ceo van Colliers in Nederland, in een serie interviews voor Management Scope op zoek naar de toekomst van de stad. Hij bespreekt verschillende aspecten van de stad met verschillende bestuurders. Deze keer een interview over de vermakelijke stad met Jacques Hoendervangers, algemeen directeur van bioscoopketen Pathé Nederland. ‘Het belang van bioscopen wordt onderschat.’

Jan Peter van der Ree (Hyatt): 'Mensen pakken altijd weer hun oude gewoonten op'

Jan Peter van der Ree geeft vanuit Berlijn leiding aan de negen Hyatt-hotels in Duitsland, waaronder zijn ‘thuisbasis’: het Grand Hyatt in Berlijn. Vorig jaar kwam de hotelbranche met een klap tot stilstand. Maar Van der Ree leidde eerder een hotel in tijden van epidemie en weet dat mensen oude gewoonten niet snel opgeven. ‘Of we weer op zakenreis gaan en vakbeurzen bezoeken? Ja hoor.’

Richard Burger (Swapfiets): 'Er wordt meer gefietst dan ooit'

In het verlengde van zijn podcast De PodStad gaat Dirk Bakker, ceo van Colliers in Nederland, in een serie interviews voor Management Scope op zoek naar de toekomst van de stad. Hij bespreekt verschillende aspecten van de stad met bestuurders. Deze keer met Swapfiets-medeoprichter Richard Burger, over mobiliteit en bereikbaarheid in de stad. ‘We willen zoveel mogelijk mensen in steden op de fiets krijgen.’

Jacques Hoendervangers (Pathé): 'De bioscoop is een ontmoetingsplek'

In het verlengde van zijn podcast De PodStad gaat Dirk Bakker, ceo van Colliers in Nederland, in een serie interviews voor Management Scope op zoek naar de toekomst van de stad. Hij bespreekt verschillende aspecten van de stad met verschillende bestuurders. Deze keer een interview over de vermakelijke stad met Jacques Hoendervangers, algemeen directeur van bioscoopketen Pathé Nederland. ‘Het belang van bioscopen wordt onderschat.’

Marjan Rintel (NS): 'Het is continu presteren'

Ze trad aan tijdens ‘de diepste crisis ooit’ voor haar bedrijf. Toch wilde president-directeur Marjan Rintel van de Nederlandse Spoorwegen tijdens de coronacrisis niet meteen voor steun aankloppen bij aandeelhouder de Nederlandse staat. Hoe gaat een staatsdeelneming om met crises?

Lees verder

Meest gelezen

Willem van Duin (Achmea): 'Bezig met de wereld van morgen'

Verzekeraar Achmea kwam in de woelige jaren rond het aantreden van bestuursvoorzitter Willem van Duin te weinig toe aan wat het als coöperatie juist zo graag wil: bijdragen aan het grotere geheel. Een stevig veranderingstraject werd ingezet.

Familiewaarden vormen het fundament

Familiebedrijven spreken tot de verbeelding vanwege de diepgewortelde verantwoordelijkheid om de nalatenschap van de familie voort te zetten. Ondanks dat vleugje romantiek krijgen familiebedrijven ook te maken met strubbelingen. Wat zien ingewijden als voor- en nadelen van deze bedrijfsvorm?

Dirk Jan van den Berg: 'Een staatsdeelneming is net als elk ander bedrijf'

Hij is commissaris van Gasunie, ontwikkelingsbank FMO en luchtvaartmaatschappij Air France-KLM: drie ondernemingen waarin de Nederlandse overheid als aandeelhouder een meer of minder groot belang heeft. Ze worden niettemin ‘gewoon bestuurd als elk ander bedrijf’, aldus Dirk Jan van den Berg. ‘Je kunt een bedrijf niet runnen als je voortdurend in je mail moet kijken wat er nu weer uit Den Haag komt.’ 

De nieuwste governance inzichten op een rij

 

Om goed te besturen is er toegang nodig tot geavanceerd onderzoek, diverse pespectieven en thought leadership dat zich richt op de toekomst. Op de nieuwe website van Diligent Institute ontvangt u de allernieuwste inzichten over onderwerpen zoals digital transformatie en ESG. Ontdek Diligent Institute hier.

Staatsdeelneming: de drie rollen van de overheid

De toegevoegde waarde van staatsdeelneming

Roger Dassen en Dennis Luyt over het samenspel tussen mens en technologie

Vier topvrouwen over kansen voor betere zorg

Mark Heine (Fugro): 'De markt ziet de mogelijkheden van onze transitie'

Lard Friese (Aegon): 'Kwartaalrapportages zorgen voor transparantie en verantwoording'

Toen scheidend FrieslandCampina-cfo Jaska de Bakker ruim vier jaar geleden begon bij het voedingsconcern, kende ze alleen melk, kaas en yoghurt. Inmiddels is ze vertrouwd met de hoogwaardige voedingssuplementen en farmaproducten die het concern produceert. ‘We zijn altijd bezig met innovatie, maar staan pas aan het begin van wat er allemaal mogelijk is.’

Een beursnotering biedt voordelen, maar de informatieplicht, de dwangmatige focus op het volgende kwartaal en hogere kapitaalkosten dan bij andere financieringen vormen de keerzijde, constateren Jan van der Oord en Jurgen van Weegen van consultancy Kearney. Hoe verstandig is een beursnotering anno nu?

Jaska de Bakker: future of food ligt in combinatie natuur en wetenschap

Toen scheidend FrieslandCampina-cfo Jaska de Bakker ruim vier jaar geleden begon bij het voedingsconcern, kende ze alleen melk, kaas en yoghurt. Inmiddels is ze vertrouwd met de hoogwaardige voedingssuplementen en farmaproducten die het concern produceert. ‘We zijn altijd bezig met innovatie, maar staan pas aan het begin van wat er allemaal mogelijk is.’

Naar de beurs, of niet?

Een beursnotering biedt voordelen, maar de informatieplicht, de dwangmatige focus op het volgende kwartaal en hogere kapitaalkosten dan bij andere financieringen vormen de keerzijde, constateren Jan van der Oord en Jurgen van Weegen van consultancy Kearney. Hoe verstandig is een beursnotering anno nu?

Jeroen Overgoor: 'Onze visie op het nieuwe normaal is een coproductie'

Exclusief online De coronacrisis verandert de manier waarop we werken. Hoe ging dat werken de afgelopen tijd, en welke inzichten levert dat op voor de toekomst? Harold Coenders, partner bij vastgoedexpert Colliers, gaat daarover in gesprek met verschillende organisaties. Deze keer: Jeroen Overgoor, director Communication, HR and Facilities bij Eneco.

Debora van der Zee (Unilever): 'We staan nog maar aan het begin van wat mogelijk is'

Debora van der Zee, vice president foods van Unilever Benelux, staat geheel achter de ambitieuze strategie van het concern, dat de milieu-impact van de wereldwijde voedselketen wil verminderen en fors wil inzetten op plantaardige vleesvervangers. ‘Ook onze eigen operatie nemen we nog eens goed onder de loep.’

Bart van Zijll Langhout over een gezamenlijke strijd van ongewone allianties

In de strijd tegen het coronavirus is het Nederlandse farmaceutische bedrijf Janssen een belangrijke speler. Al maanden wordt met tomeloze energie gewerkt aan de ontwikkeling van een veilig en effectief vaccin. Lead Janssen Campus Nederland Bart van Zijll Langhout is trots op het feit dat verschillende partijen een gezamenlijke strijd voeren: ‘Hopelijk kunnen we die manier van samenwerken in het postcoronatijdperk vasthouden.’

Otrium-ceo Milan Daniels: 'We zijn in een stroomversnelling terechtgekomen'

12 procent van de kleding die wereldwijd wordt geproduceerd, blijft ongedragen. Online designer fashion-outlet Otrium zag het probleem en bedacht de oplossing. De oprichters brengen met hun platform vraag en aanbod bij elkaar. Co-ceo Milan Daniels: ‘Gevestigde merken zijn gestopt met luisteren naar de klanten.’

Familiebedrijf? Professionalisering vraagt om externe inbreng

Rentmeesterschap, langetermijndenken en waardegedreven leiderschap associëren we doorgaans met familiebedrijven. Tegelijk lijkt dit type onderneming niet altijd even wendbaar en daadkrachtig. De meest succesvolle familiebedrijven gooien de ramen open en heten buitenstaanders met een frisse blik welkom, betoogt Jurgen van Weegen van Kearney.

Niet innoveren levert meer op - totdat het te laat is

Visionaire ondernemers hebben een uitstekend gevoel voor wat er komen gaat. Zij zien mogelijkheden, nemen risico’s en gaan er vol op in. Op big tech-bedrijven valt wat af te dingen – bijvoorbeeld dat ze erg veel macht hebben – maar het valt moeilijk te ontkennen dat de basis van deze succesvolle bedrijven gelegd is door visionaire ondernemers zoals Bill Gates, Steve Jobs, Jeff Bezos, Elon Musk en Jack Ma. De meerderheid van de leiders praat wel over aanpassen en veranderen, maar schuift bijbehorende handelingen vooral voor zich uit. Alles om maar geen actie te hoeven ondernemen. 
1
2
3
4
5
6
7
8
facebook