Strategie en innovatie, is het kopje van deze webpagina. Het is een logische kop, want de twee termen worden vaak in één adem genoemd. Maar waarom eigenlijk? Een strategie is zeker niet een voorbeeld van een innovatie en innovatie niet van een strategie.
Strategieën verworden door de opmars van digitalisering soms tot zo radicaal andere concepten, dat ze het vermogen hebben hele sectoren te ontwrichten. Disruptie heet het dan, als startpunt voor veranderende waardeketens. Disruptieve innovaties dwingen bedrijven steeds vaker om wendbaarheid te vergroten en daarna te behouden. Wendbare organisaties spelen makkelijker en sneller in op trends en ontwikkelingen in de markt.Digitalisering is zo goed als altijd kern van een nieuwe strategie, zo is wel duidelijk. Maar er is meer. Want ook op andere manieren verandert onze maatschappij radicaal.En wat te denken tot slot van de invloed van digitale bedrijfsprocessen en cloud computing, die thuiswerken faciliteren, en agile organisaties ondersteunen?
Consumenten verlangen bovendien in toenemende mate van bedrijven en andere organisaties dat die een goed verhaal hebben: een verhaal met aandacht voor het milieu, klimaat, stakeholders internationaal en ook de eigen werknemers. Sturen op maatschappelijke impact is het overkoepelende thema, zoals het ook door Management Scope tot belangrijk thema benoemd is, naast diversiteit. Vaak komt het impact neer op duurzaamheid, maar ook sociaal aanvaardbaar beleid, de zogeheten S van ESG (environmental, social & governance) wordt een steeds belangrijker focuspunt voor organisaties.
Ruim tien jaar geleden trad Frans Muller aan als ceo van de Belgische supermarktketen Delhaize. Onder zijn leiding werd dat bedrijf samengevoegd met het Nederlandse Ahold, beide internationaal opererend. Muller kijkt met trots op die fusie terug, maar is vooral met de toekomst bezig, zoals ook blijkt uit de onlangs gepresenteerde strategie-update van het concern. ‘De kern zit ’m in de dimensie groei. We willen marktaandeel winnen.’
Lees verderDe grote ontwikkeling die de regio Brainport Eindhoven doormaakt, betekent dat op korte termijn alles onder druk staat. ‘We moeten veel bouwen en alles moet snel’, zegt burgemeester Jeroen Dijsselbloem, die nadrukkelijk de samenwerking met het bedrijfsleven opzoekt bij het oplossen van sociaal-maatschappelijke problemen. ‘Gedeelde belangen zijn de crux binnen een succesvolle publiek-private samenwerking. En skin in the game.’
Samenkomende geopolitieke, ecologische en sociale uitdagingen trekken bedrijven onvermijdelijk de politieke arena in. Om in een onstabiele wereld geen willoze speelbal te worden, moeten bestuurders zelf een leidende, visionaire rol pakken, stellen Marc-Jan Reumers en Pim Rossen van strategisch adviesbureau Kearney. Duurzame ambities en investeringen kunnen daarbij niet alleen als kompas dienen, ze bieden ook de beste kans voor een vruchtbare privaat-publieke samenwerking.
De grote ontwikkeling die de regio Brainport Eindhoven doormaakt, betekent dat op korte termijn alles onder druk staat. ‘We moeten veel bouwen en alles moet snel’, zegt burgemeester Jeroen Dijsselbloem, die nadrukkelijk de samenwerking met het bedrijfsleven opzoekt bij het oplossen van sociaal-maatschappelijke problemen. ‘Gedeelde belangen zijn de crux binnen een succesvolle publiek-private samenwerking. En skin in the game.’
Samenkomende geopolitieke, ecologische en sociale uitdagingen trekken bedrijven onvermijdelijk de politieke arena in. Om in een onstabiele wereld geen willoze speelbal te worden, moeten bestuurders zelf een leidende, visionaire rol pakken, stellen Marc-Jan Reumers en Pim Rossen van strategisch adviesbureau Kearney. Duurzame ambities en investeringen kunnen daarbij niet alleen als kompas dienen, ze bieden ook de beste kans voor een vruchtbare privaat-publieke samenwerking.
In de boardroom is steeds meer vraag naar wendbaarheid, denkkracht en daadkracht om complexe thema’s en strategische transities het hoofd te bieden. Interim-management kan daarin het verschil maken, zegt Hans Bongartz van Boer & Croon, de nieuwe kennispartner van Management Scope . 50 jaar na haar oprichting meldt deze specialist in interim-management zich steeds vaker op het c-level. ‘Logisch ook, want de boardroom is de plek waar Boer & Croon altijd geacteerd heeft en ook gezien wordt als een logische partner.’
Voor de supply chain van AS Watson zijn de juiste capaciteit, flexibiliteit en efficiëntie van groot belang. Supply chain director Yvette Heijwegen is daarom de hele dag bezig met aanpassingen in de supply chain. Omgaan met onzekerheden hoort erbij: ‘We realiseerden ons dat we in de toekomst technologieën zouden moeten inzetten die nog niet gebruiksklaar waren. We namen daarom een beslissing op basis van scenario’s, met oog voor technologische flexibiliteit.’
Verduurzaming is voor bouwconcern Koninklijke BAM Groep de sleutel tot het marktleiderschap. In Nederland is al een belangrijke mijlpaal bereikt; het halveren van haar directe CO2-intensiteit sinds 2015. BAM Groep-coo Joost Nelis vertelt hoe het beleid wordt omgezet in een groene werkelijkheid en waarom de coo de hoofdrol speelt in deze transformatie. ‘Maatschappelijk en financieel duurzaam worden begint met focus op een stabiele basis, gevolgd door de daadwerkelijke transformatie en daarna expanderen. Het is aan de coo om dat evenwicht te bewaken.’
In de boardroom is steeds meer vraag naar wendbaarheid, denkkracht en daadkracht om complexe thema’s en strategische transities het hoofd te bieden. Interim-management kan daarin het verschil maken, zegt Hans Bongartz van Boer & Croon, de nieuwe kennispartner van Management Scope . 50 jaar na haar oprichting meldt deze specialist in interim-management zich steeds vaker op het c-level. ‘Logisch ook, want de boardroom is de plek waar Boer & Croon altijd geacteerd heeft en ook gezien wordt als een logische partner.’
Voor de supply chain van AS Watson zijn de juiste capaciteit, flexibiliteit en efficiëntie van groot belang. Supply chain director Yvette Heijwegen is daarom de hele dag bezig met aanpassingen in de supply chain. Omgaan met onzekerheden hoort erbij: ‘We realiseerden ons dat we in de toekomst technologieën zouden moeten inzetten die nog niet gebruiksklaar waren. We namen daarom een beslissing op basis van scenario’s, met oog voor technologische flexibiliteit.’
Verduurzaming is voor bouwconcern Koninklijke BAM Groep de sleutel tot het marktleiderschap. In Nederland is al een belangrijke mijlpaal bereikt; het halveren van haar directe CO2-intensiteit sinds 2015. BAM Groep-coo Joost Nelis vertelt hoe het beleid wordt omgezet in een groene werkelijkheid en waarom de coo de hoofdrol speelt in deze transformatie. ‘Maatschappelijk en financieel duurzaam worden begint met focus op een stabiele basis, gevolgd door de daadwerkelijke transformatie en daarna expanderen. Het is aan de coo om dat evenwicht te bewaken.’
Jan Anne Schelling was in 2018 net aangetreden als chro van Royal IHC, toen de scheepsbouwer in zwaar weer raakte en ternauwernood overleefde. Nu de reorganisatie is beloond met een plusje, kijkt Schelling naar de toekomst. ‘We moeten onze workforce versterken en efficiënter werken.’
Ook bij VodafoneZiggo zijn ze gericht op tooling en continuous deployment as a service en pushen ze zich niet op de cutting edge. Eben Albertyn vertelt het met een knipoog, maar de onderliggende boodschap is serieus. ‘Ingewikkelde plaatjes zijn een middel, geen doel. Een klant wil appen of bellen, die heeft geen boodschap aan digital of technology.’
Partnerschappen, gezamenlijke innovaties en kostenreducties moeten bij Unilever leiden tot duurzame bedrijfsprestaties en tevreden aandeelhouders, met de planeet als grote winnaar. Willem Uijen, chief procurement officer en architect van de nieuwe sourcing-strategie: ‘Onze R&D-afdeling is heel ver met het plasticprogramma.’
Als het aan vijfvoudig commissaris Carin Gorter ligt, toetst de rvc de strategie van de onderneming ook op wendbaarheid. De afgewogen en realistische inzichten die daaruit voortkomen, helpen bedrijven manoeuvreren in deze volatiele tijd. ‘Ik wil organisaties en hun strategie wendbaar maken voor de toekomst vanuit het perspectief van kansen én risico’s.’
Partnerschappen, gezamenlijke innovaties en kostenreducties moeten bij Unilever leiden tot duurzame bedrijfsprestaties en tevreden aandeelhouders, met de planeet als grote winnaar. Willem Uijen, chief procurement officer en architect van de nieuwe sourcing-strategie: ‘Onze R&D-afdeling is heel ver met het plasticprogramma.’
Als het aan vijfvoudig commissaris Carin Gorter ligt, toetst de rvc de strategie van de onderneming ook op wendbaarheid. De afgewogen en realistische inzichten die daaruit voortkomen, helpen bedrijven manoeuvreren in deze volatiele tijd. ‘Ik wil organisaties en hun strategie wendbaar maken voor de toekomst vanuit het perspectief van kansen én risico’s.’