Strategie en innovatie, is het kopje van deze webpagina. Het is een logische kop, want de twee termen worden vaak in één adem genoemd. Maar waarom eigenlijk? Een strategie is zeker niet een voorbeeld van een innovatie en innovatie niet van een strategie.
Strategieën verworden door de opmars van digitalisering soms tot zo radicaal andere concepten, dat ze het vermogen hebben hele sectoren te ontwrichten. Disruptie heet het dan, als startpunt voor veranderende waardeketens. Disruptieve innovaties dwingen bedrijven steeds vaker om wendbaarheid te vergroten en daarna te behouden. Wendbare organisaties spelen makkelijker en sneller in op trends en ontwikkelingen in de markt.Digitalisering is zo goed als altijd kern van een nieuwe strategie, zo is wel duidelijk. Maar er is meer. Want ook op andere manieren verandert onze maatschappij radicaal.En wat te denken tot slot van de invloed van digitale bedrijfsprocessen en cloud computing, die thuiswerken faciliteren, en agile organisaties ondersteunen?
Consumenten verlangen bovendien in toenemende mate van bedrijven en andere organisaties dat die een goed verhaal hebben: een verhaal met aandacht voor het milieu, klimaat, stakeholders internationaal en ook de eigen werknemers. Sturen op maatschappelijke impact is het overkoepelende thema, zoals het ook door Management Scope tot belangrijk thema benoemd is, naast diversiteit. Vaak komt het impact neer op duurzaamheid, maar ook sociaal aanvaardbaar beleid, de zogeheten S van ESG (environmental, social & governance) wordt een steeds belangrijker focuspunt voor organisaties.
Klimaatverandering, polarisatie en toenemende welvaartsongelijkheid maken de wereld vandaag de dag zeer complex. Ceo’s krijgen te maken met vraagstukken die hieruit voortvloeien. Bij het uitzetten van een koers moeten ze een brede kijk hebben en de onderlinge verbanden zien – maar daar schort het nogal eens aan. ‘Leiders moeten leren onconventionele tools te gebruiken.’
Lees verderBarbara Uljevic, medeoprichter en eigenaar van The Outside World, helpt bedrijven navigeren door het volatiele speelveld van maatschappelijke sentimenten. ‘Als bestuurders weten wat er leeft in de samenleving kunnen zij anticiperen op ontwikkelingen die impact hebben op hun bedrijf. Dat gaat verder dan reputatiemanagement: de crux voor toekomstig succes is maatschappelijk sentiment doorvertalen in de business.’
Meer samenwerking in de supply chain is hard nodig om bedrijven toekomstbestendig te maken, stelt hoogleraar en commissaris Kitty Koelemeijer. ‘Het zit in het DNA van ondernemers om dingen zelf te willen doen, maar de tijd van ieder voor zich is voorbij.’ De ESG-criteria kunnen volgens haar een ‘prachtige katalysator’ zijn om die samenwerking eindelijk echt van de grond te krijgen. ‘Dat is niet alleen goed voor het milieu, maar ook voor de onderneming zelf.’
Barbara Uljevic, medeoprichter en eigenaar van The Outside World, helpt bedrijven navigeren door het volatiele speelveld van maatschappelijke sentimenten. ‘Als bestuurders weten wat er leeft in de samenleving kunnen zij anticiperen op ontwikkelingen die impact hebben op hun bedrijf. Dat gaat verder dan reputatiemanagement: de crux voor toekomstig succes is maatschappelijk sentiment doorvertalen in de business.’
Meer samenwerking in de supply chain is hard nodig om bedrijven toekomstbestendig te maken, stelt hoogleraar en commissaris Kitty Koelemeijer. ‘Het zit in het DNA van ondernemers om dingen zelf te willen doen, maar de tijd van ieder voor zich is voorbij.’ De ESG-criteria kunnen volgens haar een ‘prachtige katalysator’ zijn om die samenwerking eindelijk echt van de grond te krijgen. ‘Dat is niet alleen goed voor het milieu, maar ook voor de onderneming zelf.’
Hoe is het gesteld met het vestigingsklimaat in Nederland? SER-voorzitter Kim Putters en Frank Heemskerk, secretaris-generaal van de European Round Table for Industry, willen beiden dat klimaat gezonder maken. De crux: het kabinet en de top van het Nederlandse bedrijfsleven moeten veel meer met elkaar in overleg. ‘Laten we alsjeblieft een heel goede dialoog organiseren over het “hoe”.’
In haar rol van chief executive Northern Europe van uitzendconcern Randstad ziet Dominique Hermans grote overeenkomsten tussen Europese landen wat betreft arbeidsmarktproblematiek. ‘Er is een grote mismatch tussen vraag en aanbod en iedereen is op zoek naar oplossingen voor schaarste. We moeten breder kijken en de arbeidsmarkt talentgedreven maken.’
Over zijn eerste honderd dagen als lid van de raad van commissarissen van ASML zegt Jack de Kreij: ‘Je moet elk detail snappen.’
Hoe is het gesteld met het vestigingsklimaat in Nederland? SER-voorzitter Kim Putters en Frank Heemskerk, secretaris-generaal van de European Round Table for Industry, willen beiden dat klimaat gezonder maken. De crux: het kabinet en de top van het Nederlandse bedrijfsleven moeten veel meer met elkaar in overleg. ‘Laten we alsjeblieft een heel goede dialoog organiseren over het “hoe”.’
In haar rol van chief executive Northern Europe van uitzendconcern Randstad ziet Dominique Hermans grote overeenkomsten tussen Europese landen wat betreft arbeidsmarktproblematiek. ‘Er is een grote mismatch tussen vraag en aanbod en iedereen is op zoek naar oplossingen voor schaarste. We moeten breder kijken en de arbeidsmarkt talentgedreven maken.’
Over zijn eerste honderd dagen als lid van de raad van commissarissen van ASML zegt Jack de Kreij: ‘Je moet elk detail snappen.’
Jan Anne Schelling was in 2018 net aangetreden als chro van Royal IHC, toen de scheepsbouwer in zwaar weer raakte en ternauwernood overleefde. Nu de reorganisatie is beloond met een plusje, kijkt Schelling naar de toekomst. ‘We moeten onze workforce versterken en efficiënter werken.’
Ook bij VodafoneZiggo zijn ze gericht op tooling en continuous deployment as a service en pushen ze zich niet op de cutting edge. Eben Albertyn vertelt het met een knipoog, maar de onderliggende boodschap is serieus. ‘Ingewikkelde plaatjes zijn een middel, geen doel. Een klant wil appen of bellen, die heeft geen boodschap aan digital of technology.’
De supply chain staat meer dan ooit onder druk. Bedrijven worstelen met het beter en meer toekomstgericht organiseren van de keten. De raad van commissarissen heeft de schone taak daarbij te helpen. Aan onze rondetafel stellen we commissarissen de vraag: lukt dat een beetje? ‘De supply chain als concurrentiemiddel is een te beperkt beeld: leveranciers, partners en concurrenten moeten juist samen optrekken.’
Ketens die door verregaande digitalisering transparant, resilient en daadwerkelijk bestuurbaar zijn, ketens met ketenpartners die daadwerkelijk elk afzonderlijk en gezamenlijk toegevoegde waarde creëren: nu is dat nog een vergezicht, maar bedrijven zetten serieuze stappen om daar te komen. De noodzaak van supply chaintransitie wordt breed gesteund, schrijven evofenedex-bestuurders Machiel van der Kuijl en Johan Kerver, die tevens adviezen hebben voor het inrichten van een duurzame supply chain.
De supply chain staat meer dan ooit onder druk. Bedrijven worstelen met het beter en meer toekomstgericht organiseren van de keten. De raad van commissarissen heeft de schone taak daarbij te helpen. Aan onze rondetafel stellen we commissarissen de vraag: lukt dat een beetje? ‘De supply chain als concurrentiemiddel is een te beperkt beeld: leveranciers, partners en concurrenten moeten juist samen optrekken.’
Ketens die door verregaande digitalisering transparant, resilient en daadwerkelijk bestuurbaar zijn, ketens met ketenpartners die daadwerkelijk elk afzonderlijk en gezamenlijk toegevoegde waarde creëren: nu is dat nog een vergezicht, maar bedrijven zetten serieuze stappen om daar te komen. De noodzaak van supply chaintransitie wordt breed gesteund, schrijven evofenedex-bestuurders Machiel van der Kuijl en Johan Kerver, die tevens adviezen hebben voor het inrichten van een duurzame supply chain.