Strategie en innovatie

Strategie en innovatie, is het kopje van deze webpagina. Het is een logische kop, want de twee termen worden vaak in één adem genoemd. Maar waarom eigenlijk? Een strategie is zeker niet een voorbeeld van een innovatie en innovatie niet van een strategie.

De reden is uiteraard dat bij een goede strategie anno 2020 eigenlijk altijd wel innovaties horen. Bij de implementatie van een moderne strategie hoort dat in de reis die de uitvoering van de strategie is, er heel wat te innoveren is om überhaupt het doel van de strategie (bijvoorbeeld: omzetverdubbeling of wereld-dominatie) te verwezenlijken.Het klinkt allemaal abstract, en dat is het ook, dus laten we het concreet maken. Denk maar eens aan een internetplatform als Facebook. Als dit bedrijf een nieuwe strategie zou kiezen, dan weet je dat dit voor het platform, de website, tot tientallen zoniet honderden aanpassingen en innovaties zal leiden. Innovaties zijn dan de oplossingen die nog niet bedacht zijn.Hoe anders, terzijde, was innoveren vroeger. Toen bedacht je een product of een dienst, en je bedacht ook meteen hoe die product of dienst tot stand zou komen. Van A tot Z was een uitgekiend traject. Tegenwoordig is het een kwestie van uitproberen, van vallen en opstaan.Geldt dat vallen en opstaan ook voor strategieën? In ieder geval bij (new) business development, vaak de meest avontuurlijke kant van een strategie, is falen aanvaardbaar geworden. Tenminste: als falen betekent dat je vanuit een mislukking wel weer verder vooruit kan. Want wat betreft strategieën zijn de tijden genadeloos. Organisaties die geen goede strategie en bijhorend plan hebben, riskeren snel te worden voorbijgestreefd door concurrenten, oud of nieuw. Ruimte om te experimenteren moet er zijn, in deze tijd die maatschappelijk vol is van vernieuwing. Maar tijd is altijd beperkt – gegeven ook concurrenten koortsachtig proberen te innoveren. Doel is dan tegenwoordig bijna altijd om een digitale transformatie of een digitale transitie te realiseren.

Disruptieve innovatie

Strategieën verworden door de opmars van digitalisering soms tot zo radicaal andere concepten, dat ze het vermogen hebben hele sectoren te ontwrichten. Disruptie heet het dan, als startpunt voor veranderende waardeketens. Disruptieve innovaties dwingen bedrijven steeds vaker om wendbaarheid te vergroten en daarna te behouden. Wendbare organisaties spelen makkelijker en sneller in op trends en ontwikkelingen in de markt.Digitalisering is zo goed als altijd kern van een nieuwe strategie, zo is wel duidelijk. Maar er is meer. Want ook op andere manieren verandert onze maatschappij radicaal.En wat te denken tot slot van de invloed van digitale bedrijfsprocessen en cloud computing, die thuiswerken faciliteren, en agile organisaties ondersteunen?

Missie en visie

Consumenten verlangen bovendien in toenemende mate van bedrijven en andere organisaties dat die een goed verhaal hebben: een verhaal met aandacht voor het milieu, klimaat, stakeholders internationaal en ook de eigen werknemers. Sturen op maatschappelijke impact is het overkoepelende thema, zoals het ook door Management Scope tot belangrijk thema benoemd is, naast diversiteit. Vaak komt het impact neer op duurzaamheid, maar ook sociaal aanvaardbaar beleid, de zogeheten S van ESG (environmental, social & governance) wordt een steeds belangrijker focuspunt voor organisaties.

Lees verder

Verberg tekst

Frans Muller (Ahold Delhaize): ‘We willen harder groeien dan de markt’

Ruim tien jaar geleden trad Frans Muller aan als ceo van de Belgische supermarktketen Delhaize. Onder zijn leiding werd dat bedrijf samengevoegd met het Nederlandse Ahold, beide internationaal opererend. Muller kijkt met trots op die fusie terug, maar is vooral met de toekomst bezig, zoals ook blijkt uit de onlangs gepresenteerde strategie-update van het concern. ‘De kern zit ’m in de dimensie groei. We willen marktaandeel winnen.’

Lees verder

De grote ontwikkeling die de regio Brainport Eindhoven doormaakt, betekent dat op korte termijn alles onder druk staat. ‘We moeten veel bouwen en alles moet snel’, zegt burgemeester Jeroen Dijsselbloem, die nadrukkelijk de samenwerking met het bedrijfsleven opzoekt bij het oplossen van sociaal-maatschappelijke problemen. ‘Gedeelde belangen zijn de crux binnen een succesvolle publiek-private samenwerking. En skin in the game.’

Samenkomende geopolitieke, ecologische en sociale uitdagingen trekken bedrijven onvermijdelijk de politieke arena in. Om in een onstabiele wereld geen willoze speelbal te worden, moeten bestuurders zelf een leidende, visionaire rol pakken, stellen Marc-Jan Reumers en Pim Rossen van strategisch adviesbureau Kearney. Duurzame ambities en investeringen kunnen daarbij niet alleen als kompas dienen, ze bieden ook de beste kans voor een vruchtbare privaat-publieke samenwerking. 

Jeroen Dijsselbloem (burgemeester Eindhoven): ‘Enorme kansen als je de samenwerking opzoekt’

De grote ontwikkeling die de regio Brainport Eindhoven doormaakt, betekent dat op korte termijn alles onder druk staat. ‘We moeten veel bouwen en alles moet snel’, zegt burgemeester Jeroen Dijsselbloem, die nadrukkelijk de samenwerking met het bedrijfsleven opzoekt bij het oplossen van sociaal-maatschappelijke problemen. ‘Gedeelde belangen zijn de crux binnen een succesvolle publiek-private samenwerking. En skin in the game.’

Duurzaamheid als kompas in een onstabiele wereld

Samenkomende geopolitieke, ecologische en sociale uitdagingen trekken bedrijven onvermijdelijk de politieke arena in. Om in een onstabiele wereld geen willoze speelbal te worden, moeten bestuurders zelf een leidende, visionaire rol pakken, stellen Marc-Jan Reumers en Pim Rossen van strategisch adviesbureau Kearney. Duurzame ambities en investeringen kunnen daarbij niet alleen als kompas dienen, ze bieden ook de beste kans voor een vruchtbare privaat-publieke samenwerking. 

In de boardroom is steeds meer vraag naar wendbaarheid, denkkracht en daadkracht om complexe thema’s en strategische transities het hoofd te bieden. Interim-management kan daarin het verschil maken, zegt Hans Bongartz van Boer & Croon, de nieuwe kennispartner van Management Scope . 50 jaar na haar oprichting meldt deze specialist in interim-management zich steeds vaker op het c-level. ‘Logisch ook, want de boardroom is de plek waar Boer & Croon altijd geacteerd heeft en ook gezien wordt als een logische partner.’

Voor de supply chain van AS Watson zijn de juiste capaciteit, flexibiliteit en efficiëntie van groot belang. Supply chain director Yvette Heijwegen is daarom de hele dag bezig met aanpassingen in de supply chain. Omgaan met onzekerheden hoort erbij: ‘We realiseerden ons dat we in de toekomst technologieën zouden moeten inzetten die nog niet gebruiksklaar waren. We namen daarom een beslissing op basis van scenario’s, met oog voor technologische flexibiliteit.’ 

Verduurzaming is voor bouwconcern Koninklijke BAM Groep de sleutel tot het marktleiderschap. In Nederland is al een belangrijke mijlpaal bereikt; het halveren van haar directe CO2-intensiteit sinds 2015. BAM Groep-coo Joost Nelis vertelt hoe het beleid wordt omgezet in een groene werkelijkheid en waarom de coo de hoofdrol speelt in deze transformatie. ‘Maatschappelijk en financieel duurzaam worden begint met focus op een stabiele basis, gevolgd door de daadwerkelijke transformatie en daarna expanderen. Het is aan de coo om dat evenwicht te bewaken.’

Hans Bongartz (Boer & Croon): ‘We zijn klaar om onze rol op het c-level te claimen’

In de boardroom is steeds meer vraag naar wendbaarheid, denkkracht en daadkracht om complexe thema’s en strategische transities het hoofd te bieden. Interim-management kan daarin het verschil maken, zegt Hans Bongartz van Boer & Croon, de nieuwe kennispartner van Management Scope . 50 jaar na haar oprichting meldt deze specialist in interim-management zich steeds vaker op het c-level. ‘Logisch ook, want de boardroom is de plek waar Boer & Croon altijd geacteerd heeft en ook gezien wordt als een logische partner.’

Yvette Heijwegen (AS Watson): ‘Beslissen met oog voor technologische flexibiliteit’

Voor de supply chain van AS Watson zijn de juiste capaciteit, flexibiliteit en efficiëntie van groot belang. Supply chain director Yvette Heijwegen is daarom de hele dag bezig met aanpassingen in de supply chain. Omgaan met onzekerheden hoort erbij: ‘We realiseerden ons dat we in de toekomst technologieën zouden moeten inzetten die nog niet gebruiksklaar waren. We namen daarom een beslissing op basis van scenario’s, met oog voor technologische flexibiliteit.’ 

Joost Nelis (BAM Groep): ‘We willen marktleider worden in duurzaam bouwen’

Verduurzaming is voor bouwconcern Koninklijke BAM Groep de sleutel tot het marktleiderschap. In Nederland is al een belangrijke mijlpaal bereikt; het halveren van haar directe CO2-intensiteit sinds 2015. BAM Groep-coo Joost Nelis vertelt hoe het beleid wordt omgezet in een groene werkelijkheid en waarom de coo de hoofdrol speelt in deze transformatie. ‘Maatschappelijk en financieel duurzaam worden begint met focus op een stabiele basis, gevolgd door de daadwerkelijke transformatie en daarna expanderen. Het is aan de coo om dat evenwicht te bewaken.’

Meest gelezen

Jan Anne Schelling (Royal IHC): 'We moeten onze workforce versterken'

Jan Anne Schelling was in 2018 net aangetreden als chro van Royal IHC, toen de scheepsbouwer in zwaar weer raakte en ternauwernood overleefde. Nu de reorganisatie is beloond met een plusje, kijkt Schelling naar de toekomst. ‘We moeten onze workforce versterken en efficiënter werken.’

Eben Albertyn (VodafoneZiggo) over de balans tussen technologie en klant

Ook bij VodafoneZiggo zijn ze gericht op tooling en continuous deployment as a service en pushen ze zich niet op de cutting edge. Eben Albertyn vertelt het met een knipoog, maar de onderliggende boodschap is serieus. ‘Ingewikkelde plaatjes zijn een middel, geen doel. Een klant wil appen of bellen, die heeft geen boodschap aan digital of technology.’

Barbara Uljevic: ‘De samenleving zit aan de bestuurstafel’

Barbara Uljevic, medeoprichter en eigenaar van The Outside World, helpt bedrijven navigeren door het volatiele speelveld van maatschappelijke sentimenten. ‘Als bestuurders weten wat er leeft in de samenleving kunnen zij anticiperen op ontwikkelingen die impact hebben op hun bedrijf. Dat gaat verder dan reputatiemanagement: de crux voor toekomstig succes is maatschappelijk sentiment doorvertalen in de business.’

Kitty Koelemeijer: ‘Toekomstbestendig worden? Supply chain aanpakken’

Gitte Kristiansen: ‘Zet verzuimmanagement op de bestuursagenda’

Gerben Everts (VEB): ‘Laat je niet leiden door financieel analisten’

David van Weel (NAVO): ‘Onze veiligheid vergroten kan niet zonder durfkapitaal’

Michiel Muller (Picnic): ‘We zijn groot geworden met private equity’

Frank Heemskerk en Kim Putters over ons vestigingsklimaat: ‘Groei is essentieel’

Partnerschappen, gezamenlijke innovaties en kostenreducties moeten bij Unilever leiden tot duurzame bedrijfsprestaties en tevreden aandeelhouders, met de planeet als grote winnaar. Willem Uijen, chief procurement officer en architect van de nieuwe sourcing-strategie: ‘Onze R&D-afdeling is heel ver met het plasticprogramma.’

Als het aan vijfvoudig commissaris Carin Gorter ligt, toetst de rvc de strategie van de onderneming ook op wendbaarheid. De afgewogen en realistische inzichten die daaruit voortkomen, helpen bedrijven manoeuvreren in deze volatiele tijd. ‘Ik wil organisaties en hun strategie wendbaar maken voor de toekomst vanuit het perspectief van kansen én risico’s.’

Willem Uijen (Unilever): ‘We streven procurement with purpose na’

Partnerschappen, gezamenlijke innovaties en kostenreducties moeten bij Unilever leiden tot duurzame bedrijfsprestaties en tevreden aandeelhouders, met de planeet als grote winnaar. Willem Uijen, chief procurement officer en architect van de nieuwe sourcing-strategie: ‘Onze R&D-afdeling is heel ver met het plasticprogramma.’

Carin Gorter: 'Kijk naar kansen én risico's in bedrijven'

Als het aan vijfvoudig commissaris Carin Gorter ligt, toetst de rvc de strategie van de onderneming ook op wendbaarheid. De afgewogen en realistische inzichten die daaruit voortkomen, helpen bedrijven manoeuvreren in deze volatiele tijd. ‘Ik wil organisaties en hun strategie wendbaar maken voor de toekomst vanuit het perspectief van kansen én risico’s.’

Werken aan toekomstbestendig werk

Werken aan toekomstbestendig werk

Training en ontwikkeling, automatisering en flexibele carrièrepaden… aan die knoppen moeten werkgevers nu al volop draaien om zich voor te bereiden op de arbeidsmarkt van de toekomst, aldus onze rondetafeldeelnemers. Tegelijk constateren ze dat de werkomgeving zal blijven veranderen, ook op manieren die nu nog niet te voorzien zijn. ‘Daar zullen we telkens opnieuw op moeten anticiperen.’
Aanbevelingen voor een robuuste arbeidsmarkt

Aanbevelingen voor een robuuste arbeidsmarkt

De werkomgeving van 2035 zal fundamenteel verschillen van die van vandaag. Om toekomstbestendig te blijven, moeten werkgevers nu al werken aan robuustheid, betogen Hilde van der Baan en Gijs Linse van Allen & Overy. Zij signaleren vijf trends waarop werkgevers kunnen inspelen voor duurzaam succes.
Anne Megens (AWVN) over de grote toekomstrisico’s op de arbeidsmarkt

Anne Megens (AWVN) over de grote toekomstrisico’s op de arbeidsmarkt

Wat moeten, willen en kunnen bedrijven nú goed doen om over vijf tot tien jaar ook nog ‘het goede’ te doen? Die vraag staat centraal in deze serie van Management Scope in samenwerking met Allen & Overy. Bestuurders, ondernemers, vertegenwoordigers uit het maatschappelijk middenveld en andere experts komen hierover aan het woord. Met Anne Megens, directeur beleid & advies van werkgeversvereniging AWVN, zoomen we in op werkgever- en werknemerschap. ‘We moeten leren en ontwikkelen echt veel en veel serieuzer gaan nemen.’
Zó maakt u impact richting 2030

Zó maakt u impact richting 2030

De meeste bedrijven hebben duurzaamheidsdoelstellingen geformuleerd. Wat ze willen bereiken en wanneer dat doel behaald moet zijn, is duidelijk. Maar hóé ze dat concreet gaan doen, is nog vaak de vraag. Remko de Bruijn en Pim Rossen van strategisch adviesbureau Kearney geven alvast een voorzet. Ze houden een pleidooi voor leiderschap, een integrale aanpak en extra aandacht voor scope 3-emissies.
Haico Ebbers: 'Het westen zal niet langer dominant zijn'

Haico Ebbers: 'Het westen zal niet langer dominant zijn'

Het Nederlandse bedrijfsleven moet zich opmaken voor een nieuwe economische wereldorde. De geglobaliseerde wereld schikt zich niet langer naar westerse mores: in de nieuwe werkelijkheid functioneren straks meerdere systemen en handelsblokken naast elkaar. De grote emerging markets gaan de boel op z’n kop zetten. Dat is althans de stellige overtuiging van hoogleraar internationale economie Haico Ebbers. ‘Het is tijd voor een andere kijk op internationale handel en globalisering, met minder marktdenken en meer overheidsinterventies.’ 
Allard Castelein: ‘Waarom duiden ceo’s het nut van hun bedrijf niet beter?’

Allard Castelein: ‘Waarom duiden ceo’s het nut van hun bedrijf niet beter?’

Allard Castelein is bezig aan zijn laatste loodjes als ceo van Havenbedrijf Rotterdam. Deze zomer neemt hij na bijna tien jaar afscheid als president-directeur, met positief gemoed over de leidende rol die het bedrijf neemt binnen een steeds duurzamere logistieke keten. Desondanks zijn er ontwikkelingen die Castelein zorgelijk vindt: ‘De maatschappij denkt tegenwoordig vrij licht over de waarde van industriële activiteiten en bedrijvigheid. De ceo moet daarom zijn rol pakken.’
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
facebook