Strategie en innovatie

Strategie en innovatie, is het kopje van deze webpagina. Het is een logische kop, want de twee termen worden vaak in één adem genoemd. Maar waarom eigenlijk? Een strategie is zeker niet een voorbeeld van een innovatie en innovatie niet van een strategie.

De reden is uiteraard dat bij een goede strategie anno 2020 eigenlijk altijd wel innovaties horen. Bij de implementatie van een moderne strategie hoort dat in de reis die de uitvoering van de strategie is, er heel wat te innoveren is om überhaupt het doel van de strategie (bijvoorbeeld: omzetverdubbeling of wereld-dominatie) te verwezenlijken.Het klinkt allemaal abstract, en dat is het ook, dus laten we het concreet maken. Denk maar eens aan een internetplatform als Facebook. Als dit bedrijf een nieuwe strategie zou kiezen, dan weet je dat dit voor het platform, de website, tot tientallen zoniet honderden aanpassingen en innovaties zal leiden. Innovaties zijn dan de oplossingen die nog niet bedacht zijn.Hoe anders, terzijde, was innoveren vroeger. Toen bedacht je een product of een dienst, en je bedacht ook meteen hoe die product of dienst tot stand zou komen. Van A tot Z was een uitgekiend traject. Tegenwoordig is het een kwestie van uitproberen, van vallen en opstaan.Geldt dat vallen en opstaan ook voor strategieën? In ieder geval bij (new) business development, vaak de meest avontuurlijke kant van een strategie, is falen aanvaardbaar geworden. Tenminste: als falen betekent dat je vanuit een mislukking wel weer verder vooruit kan. Want wat betreft strategieën zijn de tijden genadeloos. Organisaties die geen goede strategie en bijhorend plan hebben, riskeren snel te worden voorbijgestreefd door concurrenten, oud of nieuw. Ruimte om te experimenteren moet er zijn, in deze tijd die maatschappelijk vol is van vernieuwing. Maar tijd is altijd beperkt – gegeven ook concurrenten koortsachtig proberen te innoveren. Doel is dan tegenwoordig bijna altijd om een digitale transformatie of een digitale transitie te realiseren.

Disruptieve innovatie

Strategieën verworden door de opmars van digitalisering soms tot zo radicaal andere concepten, dat ze het vermogen hebben hele sectoren te ontwrichten. Disruptie heet het dan, als startpunt voor veranderende waardeketens. Disruptieve innovaties dwingen bedrijven steeds vaker om wendbaarheid te vergroten en daarna te behouden. Wendbare organisaties spelen makkelijker en sneller in op trends en ontwikkelingen in de markt.Digitalisering is zo goed als altijd kern van een nieuwe strategie, zo is wel duidelijk. Maar er is meer. Want ook op andere manieren verandert onze maatschappij radicaal.En wat te denken tot slot van de invloed van digitale bedrijfsprocessen en cloud computing, die thuiswerken faciliteren, en agile organisaties ondersteunen?

Missie en visie

Consumenten verlangen bovendien in toenemende mate van bedrijven en andere organisaties dat die een goed verhaal hebben: een verhaal met aandacht voor het milieu, klimaat, stakeholders internationaal en ook de eigen werknemers. Sturen op maatschappelijke impact is het overkoepelende thema, zoals het ook door Management Scope tot belangrijk thema benoemd is, naast diversiteit. Vaak komt het impact neer op duurzaamheid, maar ook sociaal aanvaardbaar beleid, de zogeheten S van ESG (environmental, social & governance) wordt een steeds belangrijker focuspunt voor organisaties.

Lees verder

Verberg tekst

Willemien Terpstra (Gasunie): ‘Het opzetten van nieuwe energiesystemen is de enige weg’

Haast maken met de energietransitie is anno 2025 niet alleen noodzakelijk om klimaatverandering te stoppen. Een groene economie versterkt tevens Europa’s strategische autonomie. Onder leiding van Willemien Terpstra bouwt Gasunie aan een toekomstig energiesysteem. ‘We staan op een kantelpunt, we willen de industrie aan boord houden.’

Lees verder

KPN is de nieuwe kennispartner van Management Scope op het gebied van cybersecurity, digitale weerbaarheid en ketendigitalisering. Bestuurder Chantal Vergouw is verantwoordelijk voor de zakelijke markt. Ze is optimistisch maar ook realistisch over de digitale toekomst van het bedrijfsleven. ‘Uit onderzoek blijkt dat een kwart van de middelgrote en grote Nederlandse organisaties nog slecht is voorbereid op serieuze cyberdreigingen. Door innovatie en samenwerking kunnen we vooruitgang blijven boeken.’

De energietransitie is in volle gang, maar voor veel bestuurders en commissarissen rijzen nog tal van vragen. Hoe maken we een goede keuze uit het complexe aanbod aan duurzame alternatieven voor fossiele energie? Welke technologische sprongen zijn noodzakelijk? Energiebedrijf Vattenfall richt zich in Nederland vooral op de verschuiving van fossiele brandstoffen naar groene elektriciteit, met diverse technologische oplossingen die industriële bedrijven helpen verduurzamen. De oplossing zit in een combinatie van flexibel energiegebruik en een gedifferentieerde aanpak, schrijven Boudewijn Tjeertes en Maurice Vlek.

Chantal Vergouw (KPN): ‘Er is nog zoveel winst te behalen met digitale weerbaarheid’

KPN is de nieuwe kennispartner van Management Scope op het gebied van cybersecurity, digitale weerbaarheid en ketendigitalisering. Bestuurder Chantal Vergouw is verantwoordelijk voor de zakelijke markt. Ze is optimistisch maar ook realistisch over de digitale toekomst van het bedrijfsleven. ‘Uit onderzoek blijkt dat een kwart van de middelgrote en grote Nederlandse organisaties nog slecht is voorbereid op serieuze cyberdreigingen. Door innovatie en samenwerking kunnen we vooruitgang blijven boeken.’

Industriële verduurzaming vergt een gedifferentieerde aanpak

De energietransitie is in volle gang, maar voor veel bestuurders en commissarissen rijzen nog tal van vragen. Hoe maken we een goede keuze uit het complexe aanbod aan duurzame alternatieven voor fossiele energie? Welke technologische sprongen zijn noodzakelijk? Energiebedrijf Vattenfall richt zich in Nederland vooral op de verschuiving van fossiele brandstoffen naar groene elektriciteit, met diverse technologische oplossingen die industriële bedrijven helpen verduurzamen. De oplossing zit in een combinatie van flexibel energiegebruik en een gedifferentieerde aanpak, schrijven Boudewijn Tjeertes en Maurice Vlek.

Volgens Mario Draghi, oud-voorzitter van de Europese Centrale Bank (ECB), zijn er jaarlijks miljarden euro’s nodig om concurrerend te blijven met de Verenigde Staten en China. Europa moet daarom stevig investeren in zijn economie. Venture capital en private equity zullen een sleutelrol spelen bij deze gigantische opgave, stellen Tjarda Molenaar en Mashid Mojabi. De komende maanden zoomt de Nederlandse Vereniging van Participatiemaatschappijen (NVP) in op hoe de sector bijdraagt aan de welvaart van morgen.

Internationale groei is een speerpunt voor Achmea. De coöperatieve verzekeraar wil onder andere met online verzekeringen nieuwe markten betreden. ‘We lopen in Nederland voorop op het gebied van digitalisering en zien kansen in andere landen’, zegt bestuurder Robert Otto.

Hoe kunnen bestuurders en toezichthouders van internationaal opererende bedrijven zich verhouden tot de nieuwe Trumpiaanse visie op duurzaamheid en diversiteit, zonder daarbij hun reputatie in Europa te grabbel te gooien? En hoe voorkom je überhaupt reputatieschade? Professioneel toezichthouder Lizzy Doorewaard en reputatiestrateeg Frank Peters zien een belangrijke rol voor de rvc. ‘Als commissaris heb je de taak om bij crises de rust te bewaren en het bestuur hierin mee te nemen. Ga niet uit angst of onzekerheid vanuit de heup schieten.’

Venture capital en private equity: onmisbare partners in het versterken van Europa’s concurrentiekracht

Volgens Mario Draghi, oud-voorzitter van de Europese Centrale Bank (ECB), zijn er jaarlijks miljarden euro’s nodig om concurrerend te blijven met de Verenigde Staten en China. Europa moet daarom stevig investeren in zijn economie. Venture capital en private equity zullen een sleutelrol spelen bij deze gigantische opgave, stellen Tjarda Molenaar en Mashid Mojabi. De komende maanden zoomt de Nederlandse Vereniging van Participatiemaatschappijen (NVP) in op hoe de sector bijdraagt aan de welvaart van morgen.

Robert Otto (Achmea): ‘Ik wil de internationale activiteiten harder laten groeien’

Internationale groei is een speerpunt voor Achmea. De coöperatieve verzekeraar wil onder andere met online verzekeringen nieuwe markten betreden. ‘We lopen in Nederland voorop op het gebied van digitalisering en zien kansen in andere landen’, zegt bestuurder Robert Otto.

Purpose in het tijdperk Trump: ‘Niet ad hoc je koers aanpassen’

Hoe kunnen bestuurders en toezichthouders van internationaal opererende bedrijven zich verhouden tot de nieuwe Trumpiaanse visie op duurzaamheid en diversiteit, zonder daarbij hun reputatie in Europa te grabbel te gooien? En hoe voorkom je überhaupt reputatieschade? Professioneel toezichthouder Lizzy Doorewaard en reputatiestrateeg Frank Peters zien een belangrijke rol voor de rvc. ‘Als commissaris heb je de taak om bij crises de rust te bewaren en het bestuur hierin mee te nemen. Ga niet uit angst of onzekerheid vanuit de heup schieten.’

Jeroen Dijsselbloem (burgemeester Eindhoven): ‘Enorme kansen als je de samenwerking opzoekt’

De grote ontwikkeling die de regio Brainport Eindhoven doormaakt, betekent dat op korte termijn alles onder druk staat. ‘We moeten veel bouwen en alles moet snel’, zegt burgemeester Jeroen Dijsselbloem, die nadrukkelijk de samenwerking met het bedrijfsleven opzoekt bij het oplossen van sociaal-maatschappelijke problemen. ‘Gedeelde belangen zijn de crux binnen een succesvolle publiek-private samenwerking. En skin in the game.’

Lees verder

Meest gelezen

Hans Bongartz (Boer & Croon): ‘We zijn klaar om onze rol op het c-level te claimen’

50 jaar na haar oprichting meldt specialist in interim-management Hans Bongartz zich steeds vaker op het c-level. ‘Logisch ook, want de boardroom is de plek waar Boer & Croon altijd geacteerd heeft en ook gezien wordt als een logische partner.’

Joost Nelis (BAM Groep): ‘We willen marktleider worden in duurzaam bouwen’

Verduurzaming is voor bouwconcern Koninklijke BAM Groep de sleutel tot het marktleiderschap. In Nederland is al een belangrijke mijlpaal bereikt; het halveren van haar directe CO2-intensiteit sinds 2015. BAM Groep-coo Joost Nelis vertelt hoe het beleid wordt omgezet in een groene werkelijkheid en waarom de coo de hoofdrol speelt in deze transformatie.

Dual use-technologieën bieden kansen voor Defensie én bedrijven

Om voorbereid te zijn op een oorlogssituatie omarmt Defensie de deeptechindustrie. Door te investeren in drone- en sensortechnologie wil de krijgsmacht een moderniseringsslag maken. Luitenant-generaal Elanor Boekholt-O’Sullivan (Defensie), Guus Frericks (DeepTechXL) en Marc Jansen (Brabantse Ontwikkelings Maatschappij) bespreken aan onze rondetafel hoe dat snel te realiseren is. ‘Samenwerking met het bedrijfsleven is essentieel.’

De wereld is niet maakbaar, publiek-private samenwerking wel

Heleen Cocu-Wassink, Trudy Onland en Mariëlle Vogt: ‘We moeten leren experimenteren’

Ronald Paul en Tjark Tjin-A-Tsoi: ‘Smoor innovatie niet in de kiem’

De commissaris als hoeder van de toekomst

Duurzaamheid als kompas in een onstabiele wereld

Frans Muller (Ahold Delhaize): ‘We willen harder groeien dan de markt’

In de boardroom is steeds meer vraag naar wendbaarheid, denkkracht en daadkracht om complexe thema’s en strategische transities het hoofd te bieden. Interim-management kan daarin het verschil maken, zegt Hans Bongartz van Boer & Croon, de nieuwe kennispartner van Management Scope . 50 jaar na haar oprichting meldt deze specialist in interim-management zich steeds vaker op het c-level. ‘Logisch ook, want de boardroom is de plek waar Boer & Croon altijd geacteerd heeft en ook gezien wordt als een logische partner.’

Voor de supply chain van AS Watson zijn de juiste capaciteit, flexibiliteit en efficiëntie van groot belang. Supply chain director Yvette Heijwegen is daarom de hele dag bezig met aanpassingen in de supply chain. Omgaan met onzekerheden hoort erbij: ‘We realiseerden ons dat we in de toekomst technologieën zouden moeten inzetten die nog niet gebruiksklaar waren. We namen daarom een beslissing op basis van scenario’s, met oog voor technologische flexibiliteit.’ 

Hans Bongartz (Boer & Croon): ‘We zijn klaar om onze rol op het c-level te claimen’

In de boardroom is steeds meer vraag naar wendbaarheid, denkkracht en daadkracht om complexe thema’s en strategische transities het hoofd te bieden. Interim-management kan daarin het verschil maken, zegt Hans Bongartz van Boer & Croon, de nieuwe kennispartner van Management Scope . 50 jaar na haar oprichting meldt deze specialist in interim-management zich steeds vaker op het c-level. ‘Logisch ook, want de boardroom is de plek waar Boer & Croon altijd geacteerd heeft en ook gezien wordt als een logische partner.’

Yvette Heijwegen (AS Watson): ‘Beslissen met oog voor technologische flexibiliteit’

Voor de supply chain van AS Watson zijn de juiste capaciteit, flexibiliteit en efficiëntie van groot belang. Supply chain director Yvette Heijwegen is daarom de hele dag bezig met aanpassingen in de supply chain. Omgaan met onzekerheden hoort erbij: ‘We realiseerden ons dat we in de toekomst technologieën zouden moeten inzetten die nog niet gebruiksklaar waren. We namen daarom een beslissing op basis van scenario’s, met oog voor technologische flexibiliteit.’ 

Joost Nelis (BAM Groep): ‘We willen marktleider worden in duurzaam bouwen’

Joost Nelis (BAM Groep): ‘We willen marktleider worden in duurzaam bouwen’

Verduurzaming is voor bouwconcern Koninklijke BAM Groep de sleutel tot het marktleiderschap. In Nederland is al een belangrijke mijlpaal bereikt; het halveren van haar directe CO2-intensiteit sinds 2015. BAM Groep-coo Joost Nelis vertelt hoe het beleid wordt omgezet in een groene werkelijkheid en waarom de coo de hoofdrol speelt in deze transformatie. ‘Maatschappelijk en financieel duurzaam worden begint met focus op een stabiele basis, gevolgd door de daadwerkelijke transformatie en daarna expanderen. Het is aan de coo om dat evenwicht te bewaken.’
Barbara Uljevic: ‘De samenleving zit aan de bestuurstafel’

Barbara Uljevic: ‘De samenleving zit aan de bestuurstafel’

Barbara Uljevic, medeoprichter en eigenaar van The Outside World, helpt bedrijven navigeren door het volatiele speelveld van maatschappelijke sentimenten. ‘Als bestuurders weten wat er leeft in de samenleving kunnen zij anticiperen op ontwikkelingen die impact hebben op hun bedrijf. Dat gaat verder dan reputatiemanagement: de crux voor toekomstig succes is maatschappelijk sentiment doorvertalen in de business.’
Kitty Koelemeijer: ‘Toekomstbestendig worden? Supply chain aanpakken’

Kitty Koelemeijer: ‘Toekomstbestendig worden? Supply chain aanpakken’

Meer samenwerking in de supply chain is hard nodig om bedrijven toekomstbestendig te maken, stelt hoogleraar en commissaris Kitty Koelemeijer. ‘Het zit in het DNA van ondernemers om dingen zelf te willen doen, maar de tijd van ieder voor zich is voorbij.’ De ESG-criteria kunnen volgens haar een ‘prachtige katalysator’ zijn om die samenwerking eindelijk echt van de grond te krijgen. ‘Dat is niet alleen goed voor het milieu, maar ook voor de onderneming zelf.’
Gitte Kristiansen: ‘Zet verzuimmanagement op de bestuursagenda’

Gitte Kristiansen: ‘Zet verzuimmanagement op de bestuursagenda’

Bedrijven kunnen veel meer doen in de strijd tegen ziekteverzuim, aldus de Deense ceo van adviesbureau Insurance at Heart Gitte Kristiansen. In haar voormalige rol als global head of pensions & insurance bij het internationaal opererende schoonmaak- en facilitaire bedrijf ISS, ontwikkelde ze een smart vest om het ziekteverzuim drastisch terug te dringen. ‘Een preventiecultuur moet weerklank vinden in elke boardroom.’
Gerben Everts (VEB): ‘Laat je niet leiden door financieel analisten’

Gerben Everts (VEB): ‘Laat je niet leiden door financieel analisten’

Wat moeten, willen en kunnen bedrijven nú goed doen om over vijf tot tien jaar ook nog ‘het goede’ te doen? Die vraag staat centraal in deze serie van Management Scope in samenwerking met Allen & Overy. Bestuurders, ondernemers, vertegenwoordigers uit het maatschappelijk middenveld en andere experts komen hierover aan het woord. Dit keer staat de aandeelhouder centraal. Gerben Everts van de Vereniging van Effectenbezitters (VEB): ‘Bestuurders moeten meer in gesprek met aandeelhouders.’
David van Weel (NAVO): ‘Onze veiligheid vergroten kan niet zonder durfkapitaal’

David van Weel (NAVO): ‘Onze veiligheid vergroten kan niet zonder durfkapitaal’

Eerder dit jaar lanceerde de Noord-Atlantische Verdragsorganisatie (NAVO) een eigen innovatiefonds, met een hoofdkantoor in Amsterdam. Als waarnemer van de raad van bestuur is David van Weel hier nauw bij betrokken. Van Weel licht de motieven om het fonds op te richten toe. ‘Het NATO Innovation Fund is een durfkapitaalfonds dat investeert in startups met een militaire én civiele toepassing. We willen dat dit fonds leidt tot meer innovatie in de defensie- en veiligheidssector.’
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
facebook

ManagementScope.nl gebruikt cookies

Voorkeuren

Basis

Basis cookies:
Scope Business Media anonimiseert de data van personen die op de site terechtkomen. Hierdoor heeft managementscope.nl nauwelijks persoonlijke data van onze websitebezoekers in beheer en mogen wij selecte datapunten verzamelen die geenszins aan u als persoon te koppelen vallen. Onder noodzakelijke cookies vallen alle datapunten die Scope Business Media gerechtigd is om te plaatsen zonder expliciete toestemming van de bezoeker. Dit betreft enkel volledig geanonimiseerde data die noodzakelijk is voor het functioneren van de site.

Compleet (aanbevolen)

Overige cookies, bij het kiezen voor ‘compleet’:
Onder de noemer ‘Overige cookies’ vallen cookies waarvoor wij expliciet toestemming van u nodig hebben. Hieronder vallen bijvoorbeeld onze marketing cookies die wij tevens volledig anonimiseren. Deze cookies zijn echter wel essentieel voor Scope Business Media, om ervoor te zorgen dat managementscope.nl kan blijven voortbestaan als site.

Cookie- en privacyverklaring