Strategie en innovatie

Strategie en innovatie, is het kopje van deze webpagina. Het is een logische kop, want de twee termen worden vaak in één adem genoemd. Maar waarom eigenlijk? Een strategie is zeker niet een voorbeeld van een innovatie en innovatie niet van een strategie.

De reden is uiteraard dat bij een goede strategie anno 2020 eigenlijk altijd wel innovaties horen. Bij de implementatie van een moderne strategie hoort dat in de reis die de uitvoering van de strategie is, er heel wat te innoveren is om überhaupt het doel van de strategie (bijvoorbeeld: omzetverdubbeling of wereld-dominatie) te verwezenlijken.Het klinkt allemaal abstract, en dat is het ook, dus laten we het concreet maken. Denk maar eens aan een internetplatform als Facebook. Als dit bedrijf een nieuwe strategie zou kiezen, dan weet je dat dit voor het platform, de website, tot tientallen zoniet honderden aanpassingen en innovaties zal leiden. Innovaties zijn dan de oplossingen die nog niet bedacht zijn.Hoe anders, terzijde, was innoveren vroeger. Toen bedacht je een product of een dienst, en je bedacht ook meteen hoe die product of dienst tot stand zou komen. Van A tot Z was een uitgekiend traject. Tegenwoordig is het een kwestie van uitproberen, van vallen en opstaan.Geldt dat vallen en opstaan ook voor strategieën? In ieder geval bij (new) business development, vaak de meest avontuurlijke kant van een strategie, is falen aanvaardbaar geworden. Tenminste: als falen betekent dat je vanuit een mislukking wel weer verder vooruit kan. Want wat betreft strategieën zijn de tijden genadeloos. Organisaties die geen goede strategie en bijhorend plan hebben, riskeren snel te worden voorbijgestreefd door concurrenten, oud of nieuw. Ruimte om te experimenteren moet er zijn, in deze tijd die maatschappelijk vol is van vernieuwing. Maar tijd is altijd beperkt – gegeven ook concurrenten koortsachtig proberen te innoveren. Doel is dan tegenwoordig bijna altijd om een digitale transformatie of een digitale transitie te realiseren.

Disruptieve innovatie

Strategieën verworden door de opmars van digitalisering soms tot zo radicaal andere concepten, dat ze het vermogen hebben hele sectoren te ontwrichten. Disruptie heet het dan, als startpunt voor veranderende waardeketens. Disruptieve innovaties dwingen bedrijven steeds vaker om wendbaarheid te vergroten en daarna te behouden. Wendbare organisaties spelen makkelijker en sneller in op trends en ontwikkelingen in de markt.Digitalisering is zo goed als altijd kern van een nieuwe strategie, zo is wel duidelijk. Maar er is meer. Want ook op andere manieren verandert onze maatschappij radicaal.En wat te denken tot slot van de invloed van digitale bedrijfsprocessen en cloud computing, die thuiswerken faciliteren, en agile organisaties ondersteunen?

Missie en visie

Consumenten verlangen bovendien in toenemende mate van bedrijven en andere organisaties dat die een goed verhaal hebben: een verhaal met aandacht voor het milieu, klimaat, stakeholders internationaal en ook de eigen werknemers. Sturen op maatschappelijke impact is het overkoepelende thema, zoals het ook door Management Scope tot belangrijk thema benoemd is, naast diversiteit. Vaak komt het impact neer op duurzaamheid, maar ook sociaal aanvaardbaar beleid, de zogeheten S van ESG (environmental, social & governance) wordt een steeds belangrijker focuspunt voor organisaties.

Lees verder

Verberg tekst

Robert Metzke (Philips): 'Geen duurzaamheidsstrategie maar een duurzame strategie'

Gezondheidstechnologiebedrijf Philips wil het leven van miljarden mensen verbeteren met betekenisvolle innovaties en door hen toegang te geven tot zorg. Hoe verhoudt die ambitie zich tot duurzaamheid en de strategie? Global head of sustainability Robert Metzke: ‘Duurzaamheid is een onlosmakelijk onderdeel van onze strategie om het leven van mensen beter te maken.’

Lees verder

Mensen massaal opleiden in digitale en technische vaardigheden is onontkoombaar, nu werk in hoog tempo zo sterk verandert dat mensen straks niet meer de juiste vaardigheden hebben voor hun baan. Bedrijven moeten daar nú in samenwerking met andere partijen mee aan de slag, en tegelijkertijd inzetten op empathisch leiderschap. Volgens de deelnemers aan het Executive Women Event 2021 is dat dringend nodig. ‘Het ziet er niet rooskleurig uit.’

Ooit waren Rick Goud en Wouter Klinkhamer zorgstrategen. Steeds vaker zagen ze dat er niet zozeer behoefte was aan hun strategische adviezen, maar vooral aan praktische software-oplossingen. En dus begonnen ze zo’n zes jaar geleden Zivver, een bedrijf dat gespecialiseerd is in veilige online communicatiesystemen en groeit als kool. ‘Een advies voor andere scale-ups? Denk goed na over je cultuur, anders loop je vast.’

Drie topvrouwen over de workforce van de toekomst

Mensen massaal opleiden in digitale en technische vaardigheden is onontkoombaar, nu werk in hoog tempo zo sterk verandert dat mensen straks niet meer de juiste vaardigheden hebben voor hun baan. Bedrijven moeten daar nú in samenwerking met andere partijen mee aan de slag, en tegelijkertijd inzetten op empathisch leiderschap. Volgens de deelnemers aan het Executive Women Event 2021 is dat dringend nodig. ‘Het ziet er niet rooskleurig uit.’

Wouter Klinkhamer (Zivver) over het belang van cultuur bij scale-ups

Ooit waren Rick Goud en Wouter Klinkhamer zorgstrategen. Steeds vaker zagen ze dat er niet zozeer behoefte was aan hun strategische adviezen, maar vooral aan praktische software-oplossingen. En dus begonnen ze zo’n zes jaar geleden Zivver, een bedrijf dat gespecialiseerd is in veilige online communicatiesystemen en groeit als kool. ‘Een advies voor andere scale-ups? Denk goed na over je cultuur, anders loop je vast.’

Ooit vertelde de business de operatie wat te doen, maar vandaag de dag is de operatie veel meer leidend – niet voor niets zit de coo vaak in de raad van bestuur. Dat geldt ook voor ING-coo Marnix van Stiphout, die het coo-domein van de bank nog proactiever en sturender wil maken. ‘De rol is veel strategischer geworden.’

Kiezen investeerders voor kortetermijnwinst of voor bedrijven die een enorme positieve impact gaan maken? Mosa Meat-ceo Maarten Bosch en Protix-ceo Kees Aarts – de een wil diervriendelijke kweekvleesburgers in de supermarkten, de ander produceert duurzaam veevoer – wijzen investeerders op hun belangrijke rol als game changer. ‘Investeringen met positieve impact kunnen heel winstgevend zijn.’

Straatverlichting op zonne-energie, ondergronds tomaten kweken, data verzenden met licht en een 5G-netwerk bouwen via lantaarnpalen. Eric Rondolat, ceo van lichtfabrikant Signify, ziet onbeperkte mogelijkheden om met duurzame innovatie de wereldproblemen te helpen oplossen. ‘Het kost tijd, dat frustreert me.’

Marnix van Stiphout (ING): ‘De coo moet assertiever worden’

Ooit vertelde de business de operatie wat te doen, maar vandaag de dag is de operatie veel meer leidend – niet voor niets zit de coo vaak in de raad van bestuur. Dat geldt ook voor ING-coo Marnix van Stiphout, die het coo-domein van de bank nog proactiever en sturender wil maken. ‘De rol is veel strategischer geworden.’

De veranderkracht van investeerders: 'Laat geld vloeien naar verandering'

Kiezen investeerders voor kortetermijnwinst of voor bedrijven die een enorme positieve impact gaan maken? Mosa Meat-ceo Maarten Bosch en Protix-ceo Kees Aarts – de een wil diervriendelijke kweekvleesburgers in de supermarkten, de ander produceert duurzaam veevoer – wijzen investeerders op hun belangrijke rol als game changer. ‘Investeringen met positieve impact kunnen heel winstgevend zijn.’

Eric Rondolat (Signify): 'Met licht kunnen we wereldproblemen oplossen'

Straatverlichting op zonne-energie, ondergronds tomaten kweken, data verzenden met licht en een 5G-netwerk bouwen via lantaarnpalen. Eric Rondolat, ceo van lichtfabrikant Signify, ziet onbeperkte mogelijkheden om met duurzame innovatie de wereldproblemen te helpen oplossen. ‘Het kost tijd, dat frustreert me.’

Marjan Rintel (NS): 'Het is continu presteren'

Ze trad aan tijdens ‘de diepste crisis ooit’ voor haar bedrijf. Toch wilde president-directeur Marjan Rintel van de Nederlandse Spoorwegen tijdens de coronacrisis niet meteen voor steun aankloppen bij aandeelhouder de Nederlandse staat. Hoe gaat een staatsdeelneming om met crises?

Lees verder

Meest gelezen

Willem van Duin (Achmea): 'Bezig met de wereld van morgen'

Verzekeraar Achmea kwam in de woelige jaren rond het aantreden van bestuursvoorzitter Willem van Duin te weinig toe aan wat het als coöperatie juist zo graag wil: bijdragen aan het grotere geheel. Een stevig veranderingstraject werd ingezet.

Familiewaarden vormen het fundament

Familiebedrijven spreken tot de verbeelding vanwege de diepgewortelde verantwoordelijkheid om de nalatenschap van de familie voort te zetten. Ondanks dat vleugje romantiek krijgen familiebedrijven ook te maken met strubbelingen. Wat zien ingewijden als voor- en nadelen van deze bedrijfsvorm?

Kansen en uitdagingen voor biotech

Het voeden van de groeiende wereldbevolking, het verbeteren van onze gezondheid en het beperken van klimaatverandering: volgens HollandBIO-directeur Annemiek Verkamman en Pieter Wolters, managing director van DSM Venturing, liggen er volop kansen voor biotechnologie. ‘Ontwikkelingen worden in Europa tegengehouden, maar ondertussen zit de rest van de wereld niet stil.’

Cfo en chro: ga nú aan de slag met de nieuwe pensioenregeling

De energietransitie vergt anders denken en anders werken

Structuren op de schop voor een snellere energietransitie

Verslag debat & diner: de ideale bedrijfsvorm

Wat is nu de ideale bedrijfsvorm?

Een als/dan-plan na de pandemie

Jan Peter van der Ree geeft vanuit Berlijn leiding aan de negen Hyatt-hotels in Duitsland, waaronder zijn ‘thuisbasis’: het Grand Hyatt in Berlijn. Vorig jaar kwam de hotelbranche met een klap tot stilstand. Maar Van der Ree leidde eerder een hotel in tijden van epidemie en weet dat mensen oude gewoonten niet snel opgeven. ‘Of we weer op zakenreis gaan en vakbeurzen bezoeken? Ja hoor.’

In het verlengde van zijn podcast De PodStad gaat Dirk Bakker, ceo van Colliers in Nederland, in een serie interviews voor Management Scope op zoek naar de toekomst van de stad. Hij bespreekt verschillende aspecten van de stad met bestuurders. Deze keer met Swapfiets-medeoprichter Richard Burger, over mobiliteit en bereikbaarheid in de stad. ‘We willen zoveel mogelijk mensen in steden op de fiets krijgen.’

Jan Peter van der Ree (Hyatt): 'Mensen pakken altijd weer hun oude gewoonten op'

Jan Peter van der Ree geeft vanuit Berlijn leiding aan de negen Hyatt-hotels in Duitsland, waaronder zijn ‘thuisbasis’: het Grand Hyatt in Berlijn. Vorig jaar kwam de hotelbranche met een klap tot stilstand. Maar Van der Ree leidde eerder een hotel in tijden van epidemie en weet dat mensen oude gewoonten niet snel opgeven. ‘Of we weer op zakenreis gaan en vakbeurzen bezoeken? Ja hoor.’

Richard Burger (Swapfiets): 'Er wordt meer gefietst dan ooit'

In het verlengde van zijn podcast De PodStad gaat Dirk Bakker, ceo van Colliers in Nederland, in een serie interviews voor Management Scope op zoek naar de toekomst van de stad. Hij bespreekt verschillende aspecten van de stad met bestuurders. Deze keer met Swapfiets-medeoprichter Richard Burger, over mobiliteit en bereikbaarheid in de stad. ‘We willen zoveel mogelijk mensen in steden op de fiets krijgen.’

Jacques Hoendervangers (Pathé): 'De bioscoop is een ontmoetingsplek'

Exclusief online In het verlengde van zijn podcast De PodStad gaat Dirk Bakker, ceo van Colliers in Nederland, in een serie interviews voor Management Scope op zoek naar de toekomst van de stad. Hij bespreekt verschillende aspecten van de stad met verschillende bestuurders. Deze keer een interview over de vermakelijke stad met Jacques Hoendervangers, algemeen directeur van bioscoopketen Pathé Nederland. ‘Het belang van bioscopen wordt onderschat.’

Dirk Jan van den Berg: 'Een staatsdeelneming is net als elk ander bedrijf'

Hij is commissaris van Gasunie, ontwikkelingsbank FMO en luchtvaartmaatschappij Air France-KLM: drie ondernemingen waarin de Nederlandse overheid als aandeelhouder een meer of minder groot belang heeft. Ze worden niettemin ‘gewoon bestuurd als elk ander bedrijf’, aldus Dirk Jan van den Berg. ‘Je kunt een bedrijf niet runnen als je voortdurend in je mail moet kijken wat er nu weer uit Den Haag komt.’ 

Staatsdeelneming: de drie rollen van de overheid

Leken we eind vorige eeuw op weg om alles wat geheel of gedeeltelijk staatsbezit was te privatiseren, nu is er een tegenovergestelde beweging. Een staatsdeelneming is onder voorwaarden een adequate en noodzakelijke organisatievorm voor kernvoorzieningen in ons land. Kearney-partners Jan van der Oord en Jurgen van Weegen signaleren drie overheidsrollen: waarborgen, redden en aanjagen.

De toegevoegde waarde van staatsdeelneming

Wat betekent het voor de bedrijfsvoering om de overheid als aandeelhouder te hebben? Heeft zo’n staatsdeelneming in de praktijk meer voor- dan nadelen? Voor Gasunie-ceo Han Fennema en Gita Salden, ceo van BNG Bank (voorheen Bank Nederlandse Gemeenten), is het antwoord op die laatste vraag glashelder. ‘Als je overheidsbemoeienis maar gedoe vindt, ben je hier niet op je plek.’

Roger Dassen en Dennis Luyt over het samenspel tussen mens en technologie

Voor chipmachinemaker ASML en de Koninklijke Luchtmacht zijn technologie en menskracht complementair. Razendsnelle technologische ontwikkelingen vallen echter moeilijk bij te benen. ASML-cfo Roger Dassen en commandant luchtstrijdkrachten Dennis Luyt zien het ontwikkelen van competenties van medewerkers dan ook als topprioriteit. ‘Wij zijn er om mensen in staat te stellen hun taken goed te volbrengen.’

Vier topvrouwen over kansen voor betere zorg

Is de rek eruit in de zorg of is er nog voldoende heilig vuur om na de crisis flink te hervormen? De vier deelnemers aan het virtuele Executive Women Event 2021 staan te trappelen om het zorgsysteem toekomstbestendig en robuust te maken. ‘De basis van ons systeem is solidariteit, maar die heeft een grens.’
1
2
3
4
5
6
7
8
9
facebook