Strategie en innovatie, is het kopje van deze webpagina. Het is een logische kop, want de twee termen worden vaak in één adem genoemd. Maar waarom eigenlijk? Een strategie is zeker niet een voorbeeld van een innovatie en innovatie niet van een strategie.
Strategieën verworden door de opmars van digitalisering soms tot zo radicaal andere concepten, dat ze het vermogen hebben hele sectoren te ontwrichten. Disruptie heet het dan, als startpunt voor veranderende waardeketens. Disruptieve innovaties dwingen bedrijven steeds vaker om wendbaarheid te vergroten en daarna te behouden. Wendbare organisaties spelen makkelijker en sneller in op trends en ontwikkelingen in de markt.Digitalisering is zo goed als altijd kern van een nieuwe strategie, zo is wel duidelijk. Maar er is meer. Want ook op andere manieren verandert onze maatschappij radicaal.En wat te denken tot slot van de invloed van digitale bedrijfsprocessen en cloud computing, die thuiswerken faciliteren, en agile organisaties ondersteunen?
Consumenten verlangen bovendien in toenemende mate van bedrijven en andere organisaties dat die een goed verhaal hebben: een verhaal met aandacht voor het milieu, klimaat, stakeholders internationaal en ook de eigen werknemers. Sturen op maatschappelijke impact is het overkoepelende thema, zoals het ook door Management Scope tot belangrijk thema benoemd is, naast diversiteit. Vaak komt het impact neer op duurzaamheid, maar ook sociaal aanvaardbaar beleid, de zogeheten S van ESG (environmental, social & governance) wordt een steeds belangrijker focuspunt voor organisaties.
Klimaatverandering, polarisatie en toenemende welvaartsongelijkheid maken de wereld vandaag de dag zeer complex. Ceo’s krijgen te maken met vraagstukken die hieruit voortvloeien. Bij het uitzetten van een koers moeten ze een brede kijk hebben en de onderlinge verbanden zien – maar daar schort het nogal eens aan. ‘Leiders moeten leren onconventionele tools te gebruiken.’
Lees verderBedrijven kunnen veel meer doen in de strijd tegen ziekteverzuim, aldus de Deense ceo van adviesbureau Insurance at Heart Gitte Kristiansen. In haar voormalige rol als global head of pensions & insurance bij het internationaal opererende schoonmaak- en facilitaire bedrijf ISS, ontwikkelde ze een smart vest om het ziekteverzuim drastisch terug te dringen. ‘Een preventiecultuur moet weerklank vinden in elke boardroom.’
Wat moeten, willen en kunnen bedrijven nú goed doen om over vijf tot tien jaar ook nog ‘het goede’ te doen? Die vraag staat centraal in deze serie van Management Scope in samenwerking met Allen & Overy. Bestuurders, ondernemers, vertegenwoordigers uit het maatschappelijk middenveld en andere experts komen hierover aan het woord. Dit keer staat de aandeelhouder centraal. Gerben Everts van de Vereniging van Effectenbezitters (VEB): ‘Bestuurders moeten meer in gesprek met aandeelhouders.’
Bedrijven kunnen veel meer doen in de strijd tegen ziekteverzuim, aldus de Deense ceo van adviesbureau Insurance at Heart Gitte Kristiansen. In haar voormalige rol als global head of pensions & insurance bij het internationaal opererende schoonmaak- en facilitaire bedrijf ISS, ontwikkelde ze een smart vest om het ziekteverzuim drastisch terug te dringen. ‘Een preventiecultuur moet weerklank vinden in elke boardroom.’
Wat moeten, willen en kunnen bedrijven nú goed doen om over vijf tot tien jaar ook nog ‘het goede’ te doen? Die vraag staat centraal in deze serie van Management Scope in samenwerking met Allen & Overy. Bestuurders, ondernemers, vertegenwoordigers uit het maatschappelijk middenveld en andere experts komen hierover aan het woord. Dit keer staat de aandeelhouder centraal. Gerben Everts van de Vereniging van Effectenbezitters (VEB): ‘Bestuurders moeten meer in gesprek met aandeelhouders.’
Over zijn eerste honderd dagen als lid van de raad van commissarissen van ASML zegt Jack de Kreij: ‘Je moet elk detail snappen.’
In een onstuimig klimaat van stijgende prijzen en onder druk staande winstcijfers voert Heinekens chief financial officer Harold van den Broek zijn strategische en duurzame agenda uit. Volgens de cfo zal shareholder value creation plaatsmaken voor stakeholder value creation. ‘Je zult goed moeten zorgen voor de hele omgeving waarin je als bedrijf functioneert.’
In een serie over het vestigingsklimaat in Nederland laten ceo Erik-Jan Mares van textielconcern Zeeman en hoogleraar strategie & innovatie aan de Universiteit van Amsterdam Henk Volberda hun licht schijnen over de zakelijke aantrekkelijkheid van ons land. Ook pijnpunten als innovatief vermogen en fiscaal klimaat passeren de revue. ‘Achterblijvende investeringen in R&D en ICT blijven de achilleshiel.’
Over zijn eerste honderd dagen als lid van de raad van commissarissen van ASML zegt Jack de Kreij: ‘Je moet elk detail snappen.’
In een onstuimig klimaat van stijgende prijzen en onder druk staande winstcijfers voert Heinekens chief financial officer Harold van den Broek zijn strategische en duurzame agenda uit. Volgens de cfo zal shareholder value creation plaatsmaken voor stakeholder value creation. ‘Je zult goed moeten zorgen voor de hele omgeving waarin je als bedrijf functioneert.’
In een serie over het vestigingsklimaat in Nederland laten ceo Erik-Jan Mares van textielconcern Zeeman en hoogleraar strategie & innovatie aan de Universiteit van Amsterdam Henk Volberda hun licht schijnen over de zakelijke aantrekkelijkheid van ons land. Ook pijnpunten als innovatief vermogen en fiscaal klimaat passeren de revue. ‘Achterblijvende investeringen in R&D en ICT blijven de achilleshiel.’
Jan Anne Schelling was in 2018 net aangetreden als chro van Royal IHC, toen de scheepsbouwer in zwaar weer raakte en ternauwernood overleefde. Nu de reorganisatie is beloond met een plusje, kijkt Schelling naar de toekomst. ‘We moeten onze workforce versterken en efficiënter werken.’
Ook bij VodafoneZiggo zijn ze gericht op tooling en continuous deployment as a service en pushen ze zich niet op de cutting edge. Eben Albertyn vertelt het met een knipoog, maar de onderliggende boodschap is serieus. ‘Ingewikkelde plaatjes zijn een middel, geen doel. Een klant wil appen of bellen, die heeft geen boodschap aan digital of technology.’
Al op de hoogte van alle AvA-data?
Weten wanneer alle aandeelhoudersvergaderingen van de grootste Nederlandse, beursgenoteerde bedrijven zijn? Bekijk onze kalender voor een volledig overzicht.
Bedrijven en investeerders moeten zich serieus verdiepen in geopolitieke risico’s om flexibel te blijven op het wereldtoneel van kantelende machtsblokken. Ook de op handen zijnde verplichting toeleveringsketens te scannen op nadelige effecten voor mensenrechten en milieu heeft grote gevolgen. Het is dus niet alleen tijd voor een ESG-due diligence, maar ook voor een geopolitieke due diligence, betoogt hoogleraar internationale betrekkingen Rob de Wijk.
In De Raad buigt een zorgvuldig samengesteld team van topexperts zich over een belangrijk boardroomthema. Met welke inzichten, suggesties en waarschuwingen van De Raad kan de boardroom zijn voordeel doen? Dit keer: de toekomst van de supply chain. Onder leiding van Machiel van der Kuijl van ondernemingsvereniging evofenedex gaan drie supply chain-kenners in op best practices. ‘De supply chain moet vanuit purpose, een visie en een heel duidelijke strategie gestuurd worden.’
Bedrijven en investeerders moeten zich serieus verdiepen in geopolitieke risico’s om flexibel te blijven op het wereldtoneel van kantelende machtsblokken. Ook de op handen zijnde verplichting toeleveringsketens te scannen op nadelige effecten voor mensenrechten en milieu heeft grote gevolgen. Het is dus niet alleen tijd voor een ESG-due diligence, maar ook voor een geopolitieke due diligence, betoogt hoogleraar internationale betrekkingen Rob de Wijk.
In De Raad buigt een zorgvuldig samengesteld team van topexperts zich over een belangrijk boardroomthema. Met welke inzichten, suggesties en waarschuwingen van De Raad kan de boardroom zijn voordeel doen? Dit keer: de toekomst van de supply chain. Onder leiding van Machiel van der Kuijl van ondernemingsvereniging evofenedex gaan drie supply chain-kenners in op best practices. ‘De supply chain moet vanuit purpose, een visie en een heel duidelijke strategie gestuurd worden.’