Gerard Kleisterlee: In tijden van crisis moet je zichtbaar zijn

Gerard Kleisterlee: In tijden van crisis moet je zichtbaar zijn

02-06-2009 Philips-topman Gerard Kleisterlee in tweegesprek met Hans Wijers, CEO van AkzoNobel over het behoud van vertrouwen, transformatiemanagement en leiderschap in crisistijd.

Beide CEO's leidden hun concerns de afgelopen jaren door een ingrijpend transformatieproces. Nu moeten zij hun concerns door woelige tijden heen loodsen. Philips leed over het vierde kwartaal van 2008 een verlies van anderhalf miljard euro en gaat dit jaar 6.000 banen schrappen. AkzoNobel schrapt de komende drie jaar 3.500 banen.

Kleisterlee zag kredietcrisis aankomen
Gerard Kleisterlee zag in de tweede helft van 2007 al een aarzeling in het Amerikaanse consumentenvertrouwen, gevolgd door de ineenstorting van de huizen- en kantorenmarkt in de eerste helft van 2008. Vorig jaar augustus stelde de Philips-topman dat je niet raar moest opkijken als de financiële sector met dertig procent zou krimpen en er alleen daardoor al twee tot drie procent economische groei door verloren zou worden.

Spanning consistent leidinggeven en druk financiële markt
Volgens Kleisterlee heeft Philips in 2007 een voorzichtige poging tot activisme gezien, maar heeft het concern die snel in de kiem weten te smoren. Dat kwam doordat Philips een aantal grote acquisities kon doen die precies in het hart van de strategie pasten, aldus de Philips-topman.

>
Het volledige tweegesprek tussen Philips-topman Gerard Kleisterlee en Hans Wijers, CEO van AkzoNobel leest u hier

Lees ook:

> Biografie Hans Wijers
> Biografie Gerard Kleisterlee
> Philips bereikt akkoord overname Saeco
> Philips lijdt 59 miljoen euro verlies in 1e kwartaal 2009
> AkzoNobel onder druk door recessie ondanks tekenen van stabilisatie

Blijf op de hoogte van wisselingen en trends in de boardroom.

Ontvang elke dinsdag en donderdag onze nieuwsbrief.

Nee bedankt
facebook