Ben Verwaayen: Nederland moet innoveren in duurzaamheid

Ben Verwaayen: Nederland moet innoveren in duurzaamheid

08-09-2009 Hoe ziet Nederland er uit als de crisis voorbij is? Waar verdienen we in de toekomst ons geld mee? Dit vroeg Ben Verwaayen, bestuursvoorzitter van de Frans-Amerikaanse telecomleverancier Alcatel-Lucent, zich maandag af op de Amsterdamse beurs.

Op de Beurstrommeldag zei Ben Verwaayen dat bijna niemand stil staat bij deze vragen. Volgens hem ziet Nederland er na de crisis totaal anders uit. ‘Wat al een aantal jaar sluimerde, zie je nu steeds duidelijker. De veranderingen in de wereld worden niet meer voorgeschreven door de zogeheten G8, maar door de G20 waarin ook landen als Brazilië, India en China meepraten. Zij zeggen: nu is het onze beurt!' Dit heeft tot gevolg dat het verdienvermogen van de Westerse wereld afneemt.

Grote merken niet meer exclusief
Volgens Verwaayen zijn grote merken in de Westerse wereld niet meer iets exclusiefs. Ze duiken steeds meer in meerdere werelddelen op. ‘Denk aan computers of digitale dienstverlening. Bedrijven in India en China staan niet langer alleen maar ten dienste van ons, zoals tot nu toe vaak het geval was.' De bestuursvoorzitter vindt dat het aan Nederland de taak is om snel een oplossing hiervoor te vinden.

Kansen door ecologisch onheil
‘Ik denk dat het ecologische onheil dat op ons afkomt wat dat betreft kansen biedt. Zeker als eind dit jaar in Kopenhagen wereldleiders concrete afspraken maken over CO2-reductie. Daar kunnen ze eigenlijk niet omheen.' Verwaayen vindt dat Nederland kan profiteren van deze afspraak, juist omdat ons land goed is in het leggen van verbindingen tussen vakgebieden.

Succesvol innoveren
Nederland moet innoveren in duurzaamheid. Om succesvol te innoveren vindt Verwaayen dat onderwijs nog belangrijker moet worden. ‘Wij moeten het niet hebben van spierkracht of goedkope arbeidskrachten maar van onze kennis.'

Lees ook:
> Ben Verwaayen gaat Alcatel-Lucent leiden
> Het klimaat is veranderd, nu wij nog
> Ben Verwaayen treedt af bij British Telecom als CEO
> Dossier kredietcrisis

Bron: De Financiële Telegraaf

Blijf op de hoogte van wisselingen en trends in de boardroom.

Ontvang elke dinsdag en donderdag onze nieuwsbrief.

Nee bedankt
facebook

ManagementScope.nl gebruikt cookies

Voorkeuren

Basis

Basis cookies:
Scope Business Media anonimiseert de data van personen die op de site terechtkomen. Hierdoor heeft managementscope.nl nauwelijks persoonlijke data van onze websitebezoekers in beheer en mogen wij selecte datapunten verzamelen die geenszins aan u als persoon te koppelen vallen. Onder noodzakelijke cookies vallen alle datapunten die Scope Business Media gerechtigd is om te plaatsen zonder expliciete toestemming van de bezoeker. Dit betreft enkel volledig geanonimiseerde data die noodzakelijk is voor het functioneren van de site.

Compleet (aanbevolen)

Overige cookies, bij het kiezen voor ‘compleet’:
Onder de noemer ‘Overige cookies’ vallen cookies waarvoor wij expliciet toestemming van u nodig hebben. Hieronder vallen bijvoorbeeld onze marketing cookies die wij tevens volledig anonimiseren. Deze cookies zijn echter wel essentieel voor Scope Business Media, om ervoor te zorgen dat managementscope.nl kan blijven voortbestaan als site.

Cookie- en privacyverklaring