Jacques Hylkema
Head of Inflight Customer Experience bij British Airways
Personalia
Naam: Jacques Hylkema
Nationaliteit: Nederlandse
Huidige functies Jacques Hylkema
- 2013 - heden Head of Inflight Customer Experience, British Airways
Loopbaan Jacques Hylkema
- 2005 - 2012 Directeur HRM, UWV
- 2005 - Voorzitter, UWV Pensioenfonds
- 2004 - 2006 HR Directeur, Kliq Groep Rotterdam
- 2001 - 2004 HR Directeur , Nederlandse Omroep Productiebedrijf Hilversum
- 1997 - 1999 Directeur Management Organisatie, Koninklijke Schelde Groep
- 1995 - 1997 Hay Group
Opleiding Jacques Hylkema
- Bedrijfseconomie, Vrije Universiteit Amsterdam
- 1981 – 1988 Rechten, Vrije Universiteit Amsterdam
Overige vermeldingen
HRM directeur Jacques Hylkema heeft veel ervaring met grote opdrachten bij organisaties die dicht tegen de overheid aanleunen.
Hylkema begon zijn professionele carrière midden jaren negentig bij adviesbureau Hay Group.
Via Hay Group kwam Hylkema in 1997 terecht bij Koninklijke Schelde Groep Vlissingen, waar een marinewerf moest worden omgeturnd tot een bedrijf dat zich op de civiele markt staande kon houden.
In 2001 werd Jacques Hylkema opgenomen in het managementteam van de voormalige NIB-topman Marius Jonkhart.
Daar kreeg hij de opdracht om te snijden in het facilitaire bedrijf van de NOS, de NOB. Bij Kliq, het reeds failliete re-integratiebedrijf, volgden ook grote ontslagrondes. Bij aanvang telde het geprivatiseerde bedrijf 2000 medewerkers.
Toen Hylkema de overstap maakte naar het UWV waren er nog maar 600 mensen over bij Kliq.
Supersaneerder Hylkema nam in 2005 de overheidsklus aan bij het UWV. Samen met toenmalig CEO Joop Linthorts kreeg hij de opdracht om in vijf jaar tijd een omslagoperatie en een personeelsreductie door te voeren bij de gefuseerde uitkeringsinstantie.
Dit eenmaal gerealiseerd, heeft Jacques Hylkema in 2012 afscheid genomen van het UWV. Zijn positie is overgenomen door Jeff van Lingen.
Na een sabbatical van een jaar is Hylkema oktober 2013 in dienst getreden bij British Airways als Head of Inflight Customer Experience.