Toezicht in 2020 volgens Margot Scheltema

Toezicht in 2020 volgens Margot Scheltema

22-12-2011 Margot Scheltema, voormalig CFO bij Shell en commissaris bij onder meer TNT Express, Triodos en Schiphol, geeft haar visie op het commissariaat van de toekomst. Zij ziet een one-tierboard, met minder commissariaten en een kortere zittingsduur voor toezichthouders.

De raad van commissarissen van de toekomst is voor Margot Scheltema een one-tier board.
'Ik hou ervan om als commissaris dicht op de business te zitten. Als je slechts vier keer per jaar vergadert, kun je alleen de hoofdlijnen aftikken. De combinatie van een zekere afstand en een nauwe betrokkenheid uit het one-tier model past precies bij mij.'

Aantal commissariaten
'Als je het toezicht op die manier herinricht, heb ik ook geen bezwaar tegen vermindering van het aantal toezichtposities per persoon. Die kosten meer tijd, maar worden ook beter beloond, zodat je per saldo toch op hetzelfde uitkomt. Ik zou nu ook al graag in een buitenlandse one-tier board zitten.'

Wet bestuur en toezicht
'Als straks de Wet bestuur en toezicht in werking treedt en ik functies bij Nederlandse organisaties moet opgeven, ga ik in de vrijgekomen tijd niet zitten niksen.'

Kortere zittingsduur
De commissaris van de toekomst heeft ook een kortere zittingsduur. Uit onderzoek blijkt dat je effectiviteit als commissaris begint bij het tweede jaar en doorloopt tot het achtste jaar. Daarna moet je stoppen. Dat bevordert ook een snellere doorstroom en een frissere blik. Als je te lang blijft zitten, wordt het steeds moeilijker los te komen van je eigen eerdere beslissingen, mocht dat nodig zijn.'

Lees verder:
> Interview met Margot Scheltema: Commissarissen moeten tonen dat ze beter willen worden
> Toezicht in 2020
> Top-100 Machtigste Commissarissen 2012

Blijf op de hoogte van wisselingen en trends in de boardroom.

Ontvang elke dinsdag en donderdag onze nieuwsbrief.

Nee bedankt
facebook

ManagementScope.nl gebruikt cookies

Voorkeuren

Basis

Basis cookies:
Scope Business Media anonimiseert de data van personen die op de site terechtkomen. Hierdoor heeft managementscope.nl nauwelijks persoonlijke data van onze websitebezoekers in beheer en mogen wij selecte datapunten verzamelen die geenszins aan u als persoon te koppelen vallen. Onder noodzakelijke cookies vallen alle datapunten die Scope Business Media gerechtigd is om te plaatsen zonder expliciete toestemming van de bezoeker. Dit betreft enkel volledig geanonimiseerde data die noodzakelijk is voor het functioneren van de site.

Compleet (aanbevolen)

Overige cookies, bij het kiezen voor ‘compleet’:
Onder de noemer ‘Overige cookies’ vallen cookies waarvoor wij expliciet toestemming van u nodig hebben. Hieronder vallen bijvoorbeeld onze marketing cookies die wij tevens volledig anonimiseren. Deze cookies zijn echter wel essentieel voor Scope Business Media, om ervoor te zorgen dat managementscope.nl kan blijven voortbestaan als site.

Cookie- en privacyverklaring