Innovatief gedrag verdient heldenstatus
Auteur: Gastauteurs | 23-09-2008
Verwachtingen innovatie vaak te hoog gespannen
Doordat de resultaten van innovatie-inspanningen vaak tegenvallen en de aanlooptijd traag verloopt, snijden bedrijven in het budget of stoppen soms volledig met innovatie. Te hoog gespannen verwachtingen zorgen ervoor dat laatdunkend wordt gesproken over de prestaties van de innovatiemanager en zijn/haar team. Zonder die gedragenheid van zienswijze dreigt innovatie ‘gewoon' een van de vele ‘projecten' te worden.
Voorkom demotivatie
Dit heeft verstrekkende consequenties voor innovatie. We zien betrokken medewerkers gedemotiveerd raken en ondernemerschap in organisaties afnemen. Vaak zijn de verwachtingen te hoog gespannen. De gevolgen van voortijdige beëindiging van innovatietrajecten zijn ingrijpend voor de innovatiemanagers en hun teams. Zij krijgen maar al te vaak niet de ondersteuning en erkenning die zij verdienen.
Doorbreek negatieve innovatiespiraal
Directie en management moeten in actie komen om deze negatieve innovatiespiraal te doorbreken. Dit kan alleen succesvol zijn wanneer innovatie in de top op waarde wordt geschat. De bedrijfsleiding moet een goed en gedeeld begrip hebben van de aard van innovatie.
Doelstellingen behalen
Wie innovatie en ondernemerschap in zijn organisatie wil stimuleren, doet er goed aan te onderzoeken wat ervoor gaat zorgen dat de doelstellingen behaald zullen worden. Hierbij zijn de volgende punten van belang:
1. Zijn de doelstellingen realistisch?
2. Hoe gaan we de innovatieteams ondersteunen?
3. Wie is sponsor vanuit de directie?
4. Wat gaat voor problemen zorgen?
5. Hoe geven we erkenning en aanmoediging aan mensen die hun nek durven uitsteken?
6. Hoe zorgen we dat anderen in de organisatie gaan bijdragen aan de lange termijn belangen van de organisatie?
Erkenning medewerkers
Door jezelf als directie deze vragen te stellen is de kans op falen door slechte voorbereiding tot een minimum gebracht. Daarnaast is het van cruciaal belang de erkenning voor de medewerkers die zich op deze wijze voor de toekomst van het bedrijf inzetten uit te spreken en aan te moedigen. Eerst denken en dan doen: dat is al een mooi begin!
Lees ook:
> Innovatie, loyaliteit en topmanagement
> Communiceer minder
> Dossier innovatie