Gastauteur Paul van Scherpenseel: Onbevangen denken is het eerste vereiste om de status als leidinggevende te verwerven. Het vergt echter kracht om vrijuit te denken. Dat is moeilijk en daarom zijn er ook maar weinig echt goede leidinggevenden. Cursussen, ook MBA-cursussen, veranderen hier echt niets aan.
Je hebt mensen en je hebt goden. En goden heb je nodig. Dat was al zo in de Griekse mythologie en dat is nu nog steeds zo. Bij goden kun je te rade gaan. Bij gewone mensen kun je dat ook wel, maar goden weten het beter. Van goden weet je dat ze zich niet laten beknellen door wat de buitenwereld vindt en door wat goed is voor hun loopbaan.
De meeste leidinggevenden hebben duidelijk geen goddelijke status, ze voeren bijna altijd een 'uphill fight'. Een inhoudelijk gesprek bij deze groep leidinggevenden staat nooit los van de vertwijfeling over wie ze zijn, wat ze mogen, wat ze kunnen maken. En in de hitte van de strijd is het moeilijk zaken gescheiden te houden. Je ziet vervolgens maar al te vaak gebeuren dat deze existentiële vertwijfeling zich gaat vermengen met het inhoudelijke gesprek. Dat maakt dat deze leidinggevenden niet onbevangen durven denken. Hun strategie baseren ze op wat ze denken dat anderen zullen gaan zeggen.Het onderkennen dat de meeste leidinggevenden ook maar mensen zijn, is een eerste stap weg van deze tekortkoming. Doortastende organisaties onderkennen deze tekortkoming en creëren bewust ruimte om het vrijuit denken te stimuleren. Dit doen ze door bijvoorbeeld een groepsdialoog onder leidinggevenden te organiseren. Zo presenteren de leidinggevenden binnen DaimlerChrysler Nederland hun plannen elke drie maanden aan elkaar. Hierbij geven ze zowel aan wat ze willen bereiken met hun plannen als hoe deze plannen bijdragen aan het grotere geheel. In de regel zijn er echter meer plannen dan er mensen zijn om deze uit te voeren. Daarom dienen de leidinggevenden na afloop van de presentaties gezamenlijk een balans te vinden tussen de verschillende afdelingsbelangen en het organisatiebelang. Er gelden duidelijke spelregels voor deze wijze waarop dit gesprek plaatsvindt. Groepsdialogen zoals georganiseerd door DaimlerChrysler een goed middel om leidinggevenden te helpen onbevangen te denken en gezamenlijk wegen te bewandelen die anders op voorhand al zouden zijn afgeschoten