Top10 beste zakenauto’s

Top10 beste zakenauto’s
Kleine kans dat u een Porsche Cayenne rijdt. Te Quote 500, te Jack Spijkerman. Maar wat rijdt u dan: Volvo, Audi? Of: wat moet u rijden? En wat niet? Management Scope zet de beste tien zakenauto's van de afgelopen tien jaar op een rij. En de tien grootste flops.

Voor een zakenauto tellen drie dingen: imago, imago en imago. Seats, Skoda's en Suzuki's worden verrassend goed verkocht, maar dan wel door Jan met de pet en vutters. De auto van een CEO of consultant is doorgaans van een degelijk en oud merk en liefst Duits. Mercedes, BMW en Audi heersen in het topsegment, waarin de automores behoudender zijn dan de dassensmaak van kroonprins Willem-Alexander.

Sinds kort zit ook Volvo in dat veilige rijtje. En Lexus stoomt op, wat uitzonderlijk is voor een Japans automerk. Worden Japanse auto's net als camera's (Canon) en tv's (Sony) dan warempel salonfähig? Nog zeker niet alle Japanse merken. Subaru blijft een jongetjesmerk, Nissan niksig, Honda marginaal en Mazda doodsaai (op voltreffer MX5 na, maar een roadster is niet geaccepteerd als zakenauto). Toyota wordt met het jaar serieuzer genomen, vooral dankzij de Avensis. Wie ziet onderscheid tussen een Avensis stationwagon en de stationversies van de Volkswagen Passat en de Opel Vectra?

De Toyota Prius, dat wat ouwelijke voertuig met benzine- en elektromotor, geldt ook als opkomende zakenauto bij bedrijven die de nodige MVO-sessies achter de rug hebben en vervolgens de hybride dus milieuvriendelijker Prius voorschrijven als auto van de zaak. De auto als groene imagebuilder. Maar het model is volkomen seksloos. Niet dat grotere broer Avensis zo'n hunk is, eerder grijs dan opvallend, maar die oogt tenminste nog Europeser dan een Dacia Logan. En: de Avensis is nog goedkoper ook dan een Prius.

Leasemaatschappijen buitelen over elkaar heen met het aanbieden van ‘groene' leasevormen als GreenPlan (LeasePlan), Save Lease (Athlon), GreenLease (Terberg), Ecolease (Kroymans), Ecolease (ING Car Lease) en Natuurlijk Leasen (Multilease). En staatssecretaris De Jager van Financiën wil milieuvriendelijke zakenauto's promoten door het verlagen van de bijtelling voor zuinige leaseauto's van 22 naar 12 procent. Maar ziet u Audi en BMW en Mercedes al haast maken met hybride modellen? Ik ook niet.

Financiële aderlating

Nog meer dan bij mobieltjes en laptops is merkuitstraling alles in het executive-autosegment. Mensen (lees: mannen) vereenzelvigen zich nu eenmaal met hun auto. De vraag "Waar sta je?" betekent doorgaans: "Waar heb je je auto geparkeerd?" Je auto dat ben je zelf. Managers kunnen dagen bakkeleien over vierkantemeterprijzen van kantoorruimte of wel of niet businessclass vliegen, maar geen serieuze topmanager of vrije beroeper maalt om de financiële aderlating van automobiele status. Een echt verstandig mens koopt natuurlijk een Skoda of Koreaan om substantieel te besparen op fiscale bijtelling, brandstof- en onderhoudskosten. Wie rekent, versmaadt een BMW X5 (vanaf zeventig mille) en kiest een Kia Sorento. Die kost de helft, met toch een V6-motor. Er blijven natuurlijk altijd lui die volhouden dat een BMW of Mercedes uiteindelijk goedkoper is dankzij hun ‘uitmuntende restwaarde'. Of die zweren bij de veiligheid van een Volvo. Autopraat is vergeven van rationele argumenten. Maar het zijn smoesjes.

Een auto wordt emotioneel gekozen en rationeel verdedigd. Zoals niemand openhartig en direct zijn seksleven bespreekt, komt niemand uit voor zijn ware auto-emoties, hoe hartstochtelijk mensen ook over auto's praten. Met een auto is het als met een horloge: de man met dure IWC of Tag Heuer om de pols denkt serieuzer genomen te worden dan met een Seiko, Swatch of Rado die minstens zo precies de tijd aangeeft. En net zoals horloges lijken auto's nogal op elkaar. "De hedendaagse carrosserievormen hebben een gelijkvormigheid die de liefhebber van auto's met een individuele uitstraling niet aanspreekt", oordeelt Piet Olyslager, een van Neerlands beroemdste autowatchers. En dat al in 1949, mind you.

One of the boys

Kenners zien natuurlijk wel de verschillen. En weten ook precies welke merkjes en typeaanduidingen op neus en kofferbak de berijder one of the boys maken. Onderscheid mag, maar niet te veel. De spekzolen of Duitse plakpakken van een aspirant RvB-lid van ING of Numico worden hem makkelijk vergeven, maar wie aan komt zetten in een Hummer of Porsche Cayenne of een 911 wordt even apart genomen. Een representatieve zakenauto is tenslotte symbool van burgerlijke normen en waarden. En een Porsche is voor tv-producenten.

Je kunt als bestuurder van een AEX-fonds eerder openlijk de islam belijden dan voor komen rijden in een Volkswagen New Beetle cabriolet of Bentley Continental GT. Telfort-miljonair Ton aan de Stegge moest misschien niet weg als topman van PCM omdat hij in zijn Aston Martin Vanquish S naar zijn werk kwam, maar geholpen heeft de James Bond-bolide van dik 3,5 ton hem niet (Willem Endstra had ook een Aston Martin). In een BMW 7-serie of Mercedes S-klasse of Jaguar XJ creëer je de gewenste status in boardroomkringen zonder patserig over te komen. Terwijl die veel duurder zijn dan een New Beetle of Hummer.

1 Audi A6

Imponerend. Grille van Bokito-formaat. Degelijk. Beschaafder dan Mercedes of BMW, hoewel de in 1998 geïntroduceerde populaire TT het hele merk Audi iets verplatte. Vorsprung durch Technik, al lijdt Audi nog altijd aan het VAG- ofwel Volkswagen Audi Garage-syndroom. A6 schopte het in 2006 tot Zakenauto van het Jaar bij vakblad Automobiel Management. De grotere en al gauw twee keer zo dure A8 doet het aanzienlijk minder goed in Nederland, maar lijkt misschien te veel op een A6.

2 Volkswagen Passat

Mijn opa had een Passat, mijn vader had een Passat, en nu heb ik hem. Om de reclame te parafraseren. Tikje saai. Toch - of juist daarom - heel veel gekocht en geleast. In 2006 veruit leasemarktleider. Was Zakenauto van het Jaar 1999. Volkswagen-importeur Pon, dat steeds meer goede VW-dealers inlijfde, staat binnen en buiten vakkringen bekend om zijn frisse marketing en reclame, die zelfs de nog vlakkere Golf flink vooruit helpen.

3 BMW 7-serie

Statussymbool bij uitstek. Chique, en net als de 5-serie aanzienlijk beschaafder dan de nerveuze 3-serie, de patserige X5 en X3 SUV's en te agressieve 1-serie. Om maar niet te spreken over de ordinaire 6-serie en de kappersauto's met typeaanduiding Z.
BMW geldt als sportieve rijdersauto - vandaar achterwielaandrijving en de meest geavanceerde motoren in zijn klasse. Veel meer dan Mercedes een typische zaken- en leaseauto, waardoor BMW elk economisch recesje voelt als een prinses een erwt. Premier Balkenende heeft al jaren een 760Li, in verlengde dubbeldure gepantserde versie - net als zijn voorganger Wim Kok. De 7 is ook gewild in hoge vliegkringen: Air France KLM-medewerker Leo van Wijk heeft er een, net als zijn KLM-voorganger Pieter Bouw, en Martin Schröder van Martinair - het is vast die propeller in het blauwwitte BMW-logo.

4 Volvo S80

Sterk in opkomst als ingetogen alternatief voor Teutoonse Drie (Audi, BMW, Mercedes). Hofauto, dus hoffelijk: koningin Beatrix is overtuigd S80-bezitter. Kroonprins Willem-Alexander rijdt er ook in, net als veel ministers, waaronder PvdA-vice-mp Wouter Bos. De vorige S80 was wat plomp, maar sinds Volvo iets van zijn veiligheidsimago kwijt wil, is de nieuwe aanzienlijk ranker gelijnd. Net als de aangescherpte hockeyauto V70, die ook hoog scoort in zakenkringen, evenals de kekke C30 en de XC90, de enige in serieuze bedrijfskringen geaccepteerde SUV. Volvo is met 21 procent in het eerste halfjaar van 2007 de veruit snelste groeier in de Nederlandse automerken-top10, waar Audi (elfde plaats), BMW (dertien) en Mercedes (zestien) buiten vallen. Kortom: Volvo maakt een opmerkelijke imagocarrière door. Doorbraakmodellen S40 en V40 stammen direct af van de Daf 44/55 (via Volvo 55/66 uit 1975, de 340 uit 1976 en de 400).

5 Jaguar XJ

Ooit nobele Brit voor de happy few, maar sinds de komst van Jags met dieselmotor (vloeken in de kerk), een Jaguar stationwagon (onder autoliefhebbers blasfemie) en budget-Jaguars als X-Type (onderhuids een Ford Mondeo) en S-Type veel volkser. Maar waar zakenbank Barings opging in ING, bleef Jaguar onder opkoper Ford toch een exclusief merk met klassieke Engelse trekjes. De dure Jaguar XJ - vanaf 94 mille - scoort vooral goed in het bankwezen (ook de AEX-beursfondsen) en in de entertainmentwereld. RTL-baas Fons van Westerloo heeft er eentje. Wordt mondjesmaat geleast (tien procent).

6 Mercedes S-Klasse

Voordeel: solide, luxueus. Nadeel: taxi-imago. Dieselmerk bij uitstek, typische DGA-auto. En voor BN'ers die het gemaakt hebben. Weinig lease, driekwart betaalt contant. Marktleider in het topsegment. Bestuursvoorzitter Jean-Paul Votron van Fortis heeft een S 430 L, met chauffeur. Taboe op het Binnenhof; Volvo, BMW, Citroën en Peugeot wonnen de Europese tender voor ministeriële dienstauto's.

7 Lexus LS 460

Al sinds de geruisloos zacht zoevende LS400 begin jaren negentig technisch onovertroffen alternatief voor S-klasse en 7-serie. Alles wat elektrisch kan zit erin. Het luxebroertje van Toyota, in 1989 opgericht in de VS om daar te knokken - en met succes - tegen Acura (luxueuze Honda's sinds 1986). Werd heel lang niet geslikt in Europa. Nog maar vier jaar geleden verkocht Lexus in Nederland nog niet de helft van Jaguar. Anno 2007 is het precies andersom. Ook dankzij redelijk elegant gesneden SUV's.

8 Peugeot 406

Frans stijlicoon. Goede diesels, kilometervreters. De 406, die in 1995 de vierkante 405 verving, werd direct CW Leaseauto van het Jaar en hield het acht jaar uit. De al te hippe 407, die hem begin 2004 afloste, slaat minder aan. Van de 406 is ook een ravissante coupéversie, van Pininfarina. Al met al blijft Peugeot vooral een kleintjesmerk, van 206'en en 307's. De 607 is nog wel geliefd in overheidskringen. Typische 607-rijder: burgemeester Job Cohen van Amsterdam.

9 Alfa Romeo 156

Meest succesvolle Alfa ooit in Nederland. Zeker als leaseauto een ware hype, stelde al in eerste jaar (1997) BMW 3-serie in de schaduw. Soort iPod onder de auto's; Alfa was een soort Apple, decennia lang miskend. 156 was bestseller onder Ernst & Young- en KMPG-consultants, advocaten, makelaars, architecten, reclamemakers en salesreps. Pas na acht jaar kreeg de strak gelijnde 156 een opvolger met de 159. Ontworpen door Giorgetto Giugiaro, maar kent u iemand met een 159?

10 Toyota Avensis

Troefde in mei 1998 de Alfa Romeo 156 (en de Mazda 626) af in de strijd om de titel CW Leaseauto van het jaar 1998. De verder opgestrakte opvolger, de nieuwe Avensis, bracht het in 2004 tot Lease Car of the Year van ING Car Lease. Daar verloren finalist BMW 5-serie en de nieuwe VW Golf. De Avensis maakt Toyota haast net zo geaccepteerd als Opel in het Nederlandse zakensegment.

Flop10 zakenauto's

1 Citroën C6

Fraai en slank, de opvolger (uit 2005) van de Citroën XM, CX (tot 1989), Citroën SM (tot 1974) en DS uit 1955. Uitzonderlijk veercomfort. Maar ook elf mille duurder dan een Volvo S80. Het topmodel turbodiesel met roetfilter kost 74 mille, erg veel geld voor een Citroën. C6-bezitters van het eerste uur: Laurens Jan Brinkhorst (in 2005 minister van Economische Zaken) en minister van Buitenlandse Zaken (toen CDA-fractieleider) Maxime Verhagen. NCRV-coryfee Rik Felderhof ruilde er zijn bejaarde XM voor in.

2 Maserati Quattroporte

Graag hadden we hem bij de top10 gezet. Het Duitse autoblad auto motor und sport riep de Quattroporte, uit 2004, tot Beste auto van 2006. Gouden Kooi-tycoon John de Mol rijdt erin. Maar Nederlandse CEO's en topmanagers kennen de sportwagen verpakt als nette vierdeurs-sedan blijkbaar niet. Maserati bevecht met ruime achterbank bewust S-klasse en 7-serie. Reken op 1,5 euroton. Dat is wel minder dan een Ferrari uit dezelfde Fiat-stal.

3 Rover 75

Moest in 1998 statussymbool worden voor mensen die niks Duits, Frans of Italiaans wilden. Die zich geen Jaguar konden veroorloven en toch tuk waren op wortelnotenhout en de Engelse distinctie van uitgestorven merken als Wolseley, Riley en Austin-Healy. Nep-chic, nep-retro. De Rover 600, de lelijke Honda in cocktail dress, deed het nog beter in de zakenmarkt. Rover werd verkwanseld door BMW, en ging roemloos failliet.

4 Lancia Thesis

Nog steeds te koop, en kost de helft van een S-klasse of 7-serie. Opmerkelijke, klassiek gesneden auto met prachtig afgewerkte binnenhuisarchitectuur. Maar onbegrepen door Nederlanders.

5 Fiat Croma

Het duurde tien jaar, maar Fiat probeert het weer in het zakelijke segment. De nieuwe Fiat Croma - ja, toch weer die braadboternaam - deelt zijn techniek met Opel-zakenauto Signum. In Europa is de door Giugiaro ontworpen Croma best een succes. Maar dat gold ook voor de oude Croma, die van 1985 tot 1994, dus heel lang, werd gebouwd.

6 Cadillac BLS

Ondanks marketingoffensief van Kroymans nauwelijks bekend en verkocht (twintig per maand) in Nederland. Zeer ongeliefd als zakenauto. Te Amerikaans en Amerikaans is patjepeeërig - al werd Hans Wijers met zijn Buick Park Avenue eerst minister van EZ en later baas van Akzo Nobel. Wat ook niet helpt: Gordon rijdt een Cadillac Escalade, een mammoet van een SUV.

7 Mazda Xedos 6

Reed heerlijk, de luxueuze Xedos van Mazda met V6-motor, die gepositioneerd werd als BMW-alternatief. Maar veel te weinig BMW 3-bezitters wilden overstappen naar een Japanner.

8 Volkswagen Phaeton

De Audi A8 mag dan niet als warme broodjes gaan, de Phaeton, Volkswagens gooi naar de zakentop, staat nog niet in de schaduw. Op elke zeven A8'en verkocht importeur Pon één Phaeton. Haast niemand valt voor een Volkswagen van 85 mille (3,2 liter V6) of zelfs 160 mille (6 liter W12).

9 Porsche Cayenne

Tja. Te Laren. Te PC Hooft. Te Estelle Gullit. Te Co Adriaanse. Te Albert Cuyp-marktkoopman. Te Vanessa, te Hans Breukhoven. Of ziet u Aad Veenman, Rijkman Groenink of Ad Scheepbouwer in een Cayenne stappen?

10 Kia Opirus

Precies een Mercedes, qua neus. En profil denk je Jaguar of Lexus. Ondanks goodies als leren bekleding, gescheiden aircosysteem, verwarmde voorstoelen, parkeersensoren, alarm en alle denkbare elektronische veiligheidssystemen sloeg de Opirus niet aan onder Hollandse topmanagers. Dom van ze. Ze versmaadden een 3,5 liter V6-motor en een van Lexus nageaapte haal- en brengservice bij onderhoudsbeurten voor een prijs die al vier jaar onder de 48.000 euro ligt. Een koopje. Maar haalt u ook uw pakken bij Peek? Het lukte Hyundai ook al niet met de Sonata en de XG, beide met V6 en de zegen van Guus Hiddink.

facebook