Harry Koorstra, lid RvB TNT: Postbode over tien jaar verdwenen

Datum: 07-07-2009

Harry Koorstra, lid RvB TNT: Postbode over tien jaar verdwenen

Over tien jaar is er geen post meer, internet heeft die functie grotendeels overgenomen. Daarmee verdwijnt ook de postbode uit het straatbeeld. Dat voorspelt Harry Koorstra, directievoorzitter van TNT Post, zaterdag in NRC Handelsblad.

Harry Koorstra is somber over de toekomst van de postsector: "Over tien jaar is er geen post meer. Er zal nog wel een mooi tijdschrift of een trouwkaart worden bezorgd, maar er zal geen post meer zijn in de context van een bedrijf dat op rendabele manier zes dagen per week bezorgt en waar kostwinners hun gezin mee kunnen onderhouden."

Sanering noodzakelijk
TNT maakte deze week bekend dat in de komende twee jaar zeker 11.000 van de 23.000 banen verdwijnen bij TNT. Volgens Koorstra is die sanering noodzakelijk omdat er steeds meer post verdwijnt, doordat internet het overneemt. Ook verliest TNT steeds meer marktaandeel vanwege de toegenomen concurrentie. "Er moet iets gebeuren, daarover is iedereen het eens, ook de bonden. We zijn nu nog rijk als bedrijf, we moeten iets doen, straks wordt het alleen maar erger."

Zesdaagse bezorging
De wettelijke verplichting om zes dagen per week post te bezorgen, is volgens Koorstra alleen van belang voor particulieren. Zij maken acht procent van de markt uit. "Voor bedrijven, die goed zijn voor 92 procent van de post, telt die zesdaagse bezorging veel minder. Als je het systeem voor de consument toch in stand wil houden, kan dat niet voor 44 cent per postzegel.

Bron: Novum, NRC Handelsblad

Bestuur TNT
- Biografie Peter Bakker, CEO
- Biografie henk van Dalen, CFO
- Marie Christine Lombard, Managing Director Express
- Biografie Harry Koorstra, Managing Director Mail

Lees ook:
> CFO Henk van Dalen stop bij TNT
> TNT schrapt 11.000 banen
> Winst TNT in eerste kwartaal ruim gehalveerd
TNT behaalt 60% lagere winst en gaat 400 miljoen euro bezuinigen
> Liever geld dan werk bij TNT