Top-100 Corporate Vrouwen nummer 51: Martika Jonk

Top-100 Corporate Vrouwen nummer 51: Martika Jonk

19-06-2019 Martika Jonk is de snelste stijger in de Management Scope Top-100 Corporate Vrouwen 2019. Zij stijgt 33 plaatsen, van nummer 84 naar nummer 51.

Elke raad van commissarissen heeft een jurist in de gelederen, of op zijn minst een commissaris met een juridische achtergrond. De sterk gefeminiseerde advocatuur vormt dan ook een mooie springplank voor vrouwen naar het commissariaat. Martika Jonk (1959) is daarvan een voorbeeld. Ze is partner van advocatenkantoor CMS Derks Star Busmann, werkte in Berlijn en Boston en heeft meer dan drie decennia ervaring in dealmaking: het begeleiden van bedrijven bij internationale fusies & overnames, in onder meer de ICT- en olie- en gassector. Zo was ze in 2013 betrokken bij de verkoop van afvalbedrijf AVR door eigenaar Van Gansewinkel aan een Chinees consortium, een transactie waarmee bijna een miljard euro was gemoeid. Daarnaast adviseert ze bedrijven over reorganisaties en ondernemingsrechtelijke vraagstukken.

Al die juridische kennis en ervaring zal ongetwijfeld goed van pas komen in haar commissariaten. Jonk houdt toezicht bij gasnetbeheerder Gasunie en het Catharinaziekenhuis in Eindhoven. Eind vorig jaar voegde ze een commissariaat bij Heijmans toe aan haar portefeuille. Het bouwbedrijf is onderdeel van het consortium ZuidPlus, dat de aanbesteding voor het nieuwe Amsterdamse Zuidasdok won. De snelwegtunnel is nu al een hoofdpijndossier, met vertraging en kostenoverschrijdingen. Jonk zit straks eerste rang, in haar advocatenpraktijk aan de Zuidas én als commissaris van Heijmans.

> Bekijk hier de volledige Top-100 Corporate Vrouwen.

Interview met Martika Jonk

Board effectiveness in turbulente tijden: 'Praten we eigenlijk over hetzelfde?'

Board effectiveness in turbulente tijden: 'Praten we eigenlijk over hetzelfde?'

28-09-2022 De ervaren commissarissen die we lieten discussiëren over board effectiveness in tijden van turbulentie en transitie, hebben met elkaar gemeen dat ze het bestuur graag willen uitdagen om in turbulente tijden aansluiting te houden bij de maatschappij en om positieve impact te maken. Bottom line: dat lukt pas als strategische sessies daadwerkelijk bij het begin beginnen. ‘Wat verstaan we nou eigenlijk onder duurzaamheid, social responsibility of inclusie? Let maar op, je krijgt verschillende antwoorden – hoe weet je dan of de ambities hetzelfde zijn?’

Blijf op de hoogte van wisselingen en trends in de boardroom.

Ontvang elke dinsdag en donderdag onze nieuwsbrief.

Nee bedankt
facebook