Revolutie bij een krantensterfhuis

Revolutie bij een krantensterfhuis
Gaat het dan tóch gebeuren? Gaat PCM eindelijk eens werken aan een multimedia strategie? Met de overname van radiostations Arrow Classic Rock en Arrow Jazz FM is er een revolutionaire daad verricht aan de Amsterdamse Wibautstraat. De uitgever van het krantensterfhuis heeft na jaren dralen eindelijk begrepen dat de inkomstenbron snel opdroogt als je niet investeert in mediaproducten die niet zijn gemaakt van papier.
De omwenteling was hard nodig. De inkomsten daalden de laatste jaren met dubbele cijfers (in vier jaar met 15%), de winst droogde op en ook desperate experimenten met PCM-titels waren niet erg succesvol (dalende oplage van AD-fusiekrant). Maar dat lijkt nu dus voorbij.
Bij PCM heeft zich de afgelopen maand al een stille generatiewissel voorgedaan, Theo Bouwman (61), de charismatische bestuursvoorzitter, kondigde zijn vertrek aan. Tegelijkertijd werd Philip Alberdingk Thijm (43) benoemd tot chef van het noodlijdende krantenfiliaal. Een verstandige zet. Theo Bouwman was met zijn achtergrond en blinde liefde voor papieren producten niet langer geschikt om de nieuwe koers van de ongeduldige Angelsaksische aandeelhouders uit te voeren. Alberdingk Thijm, een in Amerika geharde econoom, heeft een beter curriculum om de klus te klaren. Thijm verrichtte een klein wondertje door Het Financieele Dagblad om te bouwen tot een onmisbare multimedia leverancier van financieel economisch nieuws. De FD-directeur reeg BNR Nieuwsradio aan Het Financieele Dagblad en diens website en ging een redactionele joint-venture aan met televisieprogramma Nova. Met succes. Het FD steeg het afgelopen jaar in oplage, terwijl de PCM-kranten lezers zagen wegrennen. Bij dezen een voorspelling: de 'krant-radio-tv' visie van de FD Groep wordt de nieuwe strategische drietand voor PCM. Of is het zuiver toeval dat dit weekend ook bekend werd dat televisieproducent Harry de Winter met PCM een nieuwe commerciële televisiezender wil starten
facebook