Generatie Z online op de arbeidsmarkt

Generatie Z online op de arbeidsmarkt

Auteur: Jos Ahlers en Elise Hietbrink | 05-01-2011

Wie tussen 1992 en 2010 is geboren wordt gerekend tot generatie Z. Voor deze jongeren is het gebruik van computers, mobiele telefoons en andere interactieve technologie een vanzelfsprekend onderdeel van het leven. Vanaf 2020 stromen ze massaal de arbeidsmarkt op.


Eén van de belangrijkste zaken die Generatie Z onderscheidt van eerdere generaties is dat ze is opgegroeid met sociale netwerken als Hyves, Facebook, blogs en webforums. Een kenmerk van dergelijke sociale netwerken is dat er slechts een beperkte mate van hiërarchie heerst: iedereen mag en kan een bijdrage leveren. Dit gegeven is interessant voor managers.

Generatie Z op de arbeidsmarkt
De exponenten van Generatie Z, die zich vanaf 2020 massaal op de arbeidsmarkt zullen melden, hebben vaak moeite met streng hiërarchische structuren. Deze jongeren willen de mogelijkheid hebben om actief mee te denken, en ze willen aan tafel zitten als de koers wordt bepaald. Dat vergt een heel andere manier van leiding geven.

Generatie Z is open

Een ander kenmerk van Generatie Z is dat ze goed op de hoogte is van haar rechten en niet aarzelt om die op te eisen. Wensen, ambities en problemen worden open besproken met degene die daarvoor verantwoordelijk is: de manager.

Online werken
Ook met werkplekken en werktijden gaat Generatie Z beduidend flexibeler om dan eerdere generaties. Deze jongeren zijn gewend altijd en overal online te zijn en vinden het belangrijk te kunnen werken wanneer zij willen. Privé en werk lopen door elkaar heen en dat vindt deze generatie prettig. Voor bedrijven is het van belang hierop in te springen. Dat betekent niet alleen het inrichten van kantoren op flexibele arbeid, maar ook het geven van vertrouwen aan een groep werknemers die niet van negen tot vijf aan een bureau zit. Generatie Z werkt op elk gewenst moment, overal en nergens.

Sociale netwerken
Als we aan deze generatie vragen wat het belangrijkste element is in de toekomstige baan, wordt ‘leuk' vaak genoemd. Leuke collega's, leuke werksfeer, leuke werkplek en leuke opdrachten. En deze generatie weet of een baan leuk is doordat alle ervaringen - goed of slecht - direct online worden gedeeld op Twitter of Facebook.

Generatie Z is duurzaam
Daar komt bij dat deze generatie alleen banen accepteert bij bedrijven die brandschoon zijn: thema's als kinderarbeid of het uitstoten van giftige stoffen worden online besproken en kunnen van grote invloed zijn op het imago van een werkgever. Managers zullen er dan ook aan moeten wennen dat alles wat zij doen niet alleen bekend is bij werknemers, maar ook bij de vrienden van de werknemers en daar weer de vrienden van. Werkgevers en managers worden online bekeken en beoordeeld.


Binden Generatie Z
Door de vergrijzing zal de werkende bevolking in 2020 gedaald zijn van 7.8 miljoen naar 6,9 miljoen. Door een toename van ZZP'ers zal het aantal werknemers dat beschikbaar is voor een vast dienstverband zakken naar 5,5 miljoen. Voor managers van de toekomst is het dus zaak om Generatie Z nu al te binden.

Online status

Zoals we al opmerkten is deze generatie gewend om ervaringen direct online te delen met vrienden. Als manager is het van belang te weten hoe het gesteld is met je eigen online status en reputatie, én met die van het bedrijf. Deze kids loggen in op FourSquare, delen interessante informatie via Digg, houden hun netwerk fris via LinkedIn en gebruiken hun Facebook ook zakelijk. Iedereen weet alles van iedereen.

Wees aanwezig
Als deze jongeren, bij het zoeken naar een baan, een bedrijf niet online kunnen vinden of negatieve beoordelingen tegen komen, zijn ze maar één klik verwijderd van de volgende interessante baan. Wees dus online aanwezig op een manier die voor Generatie Z relevant is.

Dit artikel over de Generatie Z is geschreven door Jos Ahlers en Elise Hietbrink. Zij werken bij Brands & Entertainment BV.

Lees ook:
> IT dossier
> Rondetafel over IT management met CIO John Wittekamp, Arthur Govaert en Pieter Schoehuijs
> ICT kruipt waar het niet gaan kan
> Corporate IT vraagt om een grote schoonmaak
> Het sociale web

Management Scope Rankings

Bekijk hier alle rankings die Management Scope jaarlijks samenstelt.

Management Scope

Geïntereseerd in Management Scope?

Maak kennis met het magazine via een proefabonnement: 3 edities voor €18,- of 6 edities voor €36,-

Vraag een proefabonnement aan

Meer opinie

scopist_posts/originals/succesvolle-cmos08v.jpg

Het geheim van succesvolle cmo's

De chief marketing officer fungeert meer en meer als aanjager van groei van de onderneming. Accenture deed onderzoek naar de succesfactoren van de meest geslaagde cmo’s ter wereld. Samenwerking en passie voor disruptieve innovatie blijken cruciaal. De onderzoeksuitkomsten geven een inspirerende kijk in de toekomstige nieuwe rol van de cmo.

lees artikel
scopist_posts/originals/Lecq082019v.jpg

Open normen handhaven vergt moed

Bij het zoeken naar een nieuwe voorzitter voor de Autoriteit Financiële Markten (AFM) ligt de toezichthouder voor de zoveelste keer onder vuur. Ging het voorheen over reparatieacties bij woekerpolissen of over compensatie voor derivatencontracten, nu is er de discussie over de controle door accountantskantoren. Ze doen het niet goed of het deugt niet. Hoe komt dat toch? 

lees artikel
scopist_posts/originals/Doppen082019v.jpg

Lees dit als u trendsetter in de boardroom wilt zijn

Ik gok dat bij de meeste lezers van dit magazine het hart niet sneller gaat kloppen van de Amsterdam Fashion Week: de plek waar de bizarste en creatiefste outfits verschijnen op de runway. Van New York tot Londen en van Milaan tot Parijs, iedere stad heeft zijn eigen show. Die modeweek vond deze maand plaats en of u nou idolaat bent van mode of niet, is dat een mooie aanleiding om te bekijken aan welke modetrends de boardroom onderhevig is.

lees artikel
facebook