De hypocrisie van TNT

De hypocrisie van TNT

Auteur: Mark Koster | 10-12-2007

Peter Bakker, CEO van TNT, is schijnheilig met zijn verzet tegen de liberalisering van de Nederlandse postmarkt. Als het hem uitkomt, preekt hij de globale markten. Als hij er zelf voor moet strijden, is hij tegen de vrije concurrentie.


Ja, meneer Bakker, we hebben u wel gehoord op de Dag van de Belegger. In een paneldiscussie met George Möller van Robeco, Ronald Kasteel van Ordina zag ik u zich ergeren, toen conservatieve beleggers zich uitspraken tegen de komst van Russische en Chinese staatsbedrijven in Nederland. Dat was een dapper standpunt, aangezien deze cashgevulde jongens een behoorlijk voordeel hebben op ons.


Bakker vertelde heroïsche verhalen over zijn strooptocht in India en merkte op dat de slag om de binnenlandse markt in China en India de nieuwe wingewesten waren. Helaas, die emotionele lofzang op de vrije markt was retoriek. Nu TNT zelf op de vaderlandse markt wordt aangevallen door een paar postjongens begint de nationale pakjesbesteller zich ineens als een verwend meisje te gedragen. Zijn argument tegen de vrije markt is doorspekt van protectionistische instincten. TNT is tegen, omdat een aanstaande concurrent, Deutsche Post, een voordeel zou hebben in Duitsland. Deutsche Post dreigt een overeenkomst te sluiten met de vakbonden over een minimumloon voor hun postbestellers. Bakker vindt dat niet eerlijk. De Duitsers hoeven zich in Nederland niet aan cao's te houden, terwijl TNT in Duitsland wel dient op te draaien voor hoge personeelslasten. Ja, und?


Als TNT zo'n geoliede machine zou zijn, moet het toch mogelijk zijn om met betere service en afgetraind personeel een deel van die markt af te snoepen, zeker van een volvette monopolist. Of vertrouwt TNT niet op eigen kracht in Duitsland? Dat is vreemd. TNT is een strakker geleid bedrijf dan Deutsche Post. De Duitsers hebben een hogere omzet, maar maken enorme kosten. De Duitse pakjesbezorgers verdienen veel geld voor de baas, maar zijn een spending departement om gek van te worden: 520.122 Duitse postbodes produceren een omzet van een dikke 60 miljard euro (115.000 per werknemer) voor DP. Bij TNT halen 159.000 werknemers niet meer op dan 10.1 miljard (63.500 per werknemer). Maar als we naar het bedrijfsresultaat (voor belastingen) kijken wint Bakker de slag: 8013 euro per werknemer tegen 7444 euro voor Deutsche Post. De redenen voor deze slechtere cijfers kunnen liggen in die gehate hogere wettelijk vastgelegde cao's in Duitsland, in bureaucratie of domweg in een slechtere arbeidsmoraal. In twee van de drie gevallen kan Bakker het onderscheid kunnen maken met zijn leger. En dat zou hij ook moeten doen. Zijn gehuil over de cao's in Duitsland is een slap gelegenheidsargument om Nederlandse cowboys te dwarsbomen. Bakker, wees eens een vent en doe gewoon wat je zegt.

Management Scope Rankings

Bekijk hier alle rankings die Management Scope jaarlijks samenstelt.

Management Scope

Geïntereseerd in Management Scope?

Maak kennis met het magazine via een proefabonnement: 3 edities voor €18,- of 6 edities voor €36,-

Vraag een proefabonnement aan

Meer opinie

scopist_posts/originals/Column-Karssing10v.jpg

Geef elkaar vaker complimenten

Eindelijk. Na enkele honderden jaren wachten zijn de twee meesterwerken van de Schotse auteur Adam Smith vertaald. Dit voorjaar kreeg De welvaart van landen (1776) veel aandacht. Terecht. De vader van de moderne economie maakt in dit boek helder hoe de commerciële samenleving armoede bestrijdt en vrijheid vergroot. Als goede vriend van het kapitalisme – hoewel hij dat woord zelf niet gebruikt – telt hij de zegeningen en is hij tegelijkertijd zeer kritisch op de uitwassen. 

lees artikel
scopist_posts/originals/Toezicht-dode-hoek10v.jpg

Voorkom toezicht met een dode hoek

Commissarissen hebben te weinig zicht op cultuur, gedrag en reputatie. Die ‘dode hoek’ heeft al tot heel wat ongelukken geleid. Tijd voor 21e-eeuws toezicht: vanuit de purpose van de organisatie en met oog voor samenleving, stakeholderbelangen en soft controls, aldus Marleen Janssen Groesbeek, Marlies de Ruyter de Wildt en Caroline Zegers.

lees artikel
scopist_posts/originals/Datagebruik10v.jpg

Laat dataverbruik niet uitgroeien tot doemscenario

Het digitale dataverkeer leidt tot een verdubbeling van het wereldwijde energieverbruik. Niet in elke boardroom zijn het snel groeiende dataverbruik en de gevolgen voor het energieverbruik top of mind. Dat zou het wel moeten zijn, stellen ING sectorbankier Dirk Visser en -econoom Ferdinand Nijboer. Bedrijven kunnen de milieu-impact binnen de perken houden door kritisch naar hun ICT-activiteiten te kijken.

lees artikel
facebook