Managers kunnen van golfers leren

Managers kunnen van golfers leren

Auteur: Bim Bensdorp | 10-10-2008

Ervaren spelers weten dat de kortste weg op de golfbaan niet altijd de beste is. De golfbaan is daardoor een prachtige praktijkvoorbeeld voor strategisch denken.


Course management
De recente KLM Dutch Open op de Kennemer Golf & Country Club werd wederom door menig topmanager bezocht. Voor zakenmensen leent het vier dagen durende evenement zich bij uitstek om in een informele en quasisportieve ambiance te netwerken en aan relatiebeheer te doen. Voor zover zij ook oog hadden voor het spel zelf, hebben ze de spelers zich ondermeer zien bekwamen in wat in golf course management heet.

Kortste weg niet altijd minste slagen
Goede golfers zijn zich er terdege van bewust dat de kortste weg van tee naar hole niet altijd met het minste aantal slagen wordt afgelegd. Beter is het soms om hindernissen in de baan, zoals bunkers, bossages en waterpartijen te omspelen en zo al te grote risico's te vermijden. Ze houden ook rekening met de externe omstandigheden, zoals de verraderlijke zeewind op de Kennemer. Ze weten in welke onderdelen van het spel ze goed of minder goed zijn, stemmen per slag en hole hun ambitieniveau daarop af en maken weloverwogen keuzes.


Niet ten koste van het eindresultaat
Ook verstandige topmanagers doen op hun manier aan course management. Ze zijn weliswaar doelgericht en besluitvaardig, maar niet ten koste van het beoogde eindresultaat; of het nou een duurzaam lonende investering of een geslaagde overname is. Ze houden hun ambities en ego in toom, wegen kansen en risico's zorgvuldig af en overschatten hun eigen kennis en kunde niet. Omdat ze zich, net als golfers, nogal eens op vreemd terrein bewegen en de omstandigheden aldaar onvoorspelbaar kan zijn, beschikken zij over het vermogen om zich snel in te leven en aan te passen aan die omstandigheden. En ze luisteren goed naar hun caddie (beleidsadviseur, coach), die veel meer is dan tassendrager.

Potentieel
Maar uiteindelijk moet die manager zelf beslissen en het ook zelf doen: ga ik er voor of wacht ik mijn kansen af? Er is wellicht brood te verdienen in een management course waarin de deelnemers zich vertrouwd kunnen maken met de principes van course management.

Lees ook:
> De mier in de manager
> Modes in het management

Management Scope Rankings

Bekijk hier alle rankings die Management Scope jaarlijks samenstelt.

Management Scope

Geïntereseerd in Management Scope?

Maak kennis met het magazine via een proefabonnement: 3 edities voor €18,- of 6 edities voor €36,-

Vraag een proefabonnement aan

Meer opinie

scopist_posts/originals/succesvolle-cmos08v.jpg

Het geheim van succesvolle cmo's

De chief marketing officer fungeert meer en meer als aanjager van groei van de onderneming. Accenture deed onderzoek naar de succesfactoren van de meest geslaagde cmo’s ter wereld. Samenwerking en passie voor disruptieve innovatie blijken cruciaal. De onderzoeksuitkomsten geven een inspirerende kijk in de toekomstige nieuwe rol van de cmo.

lees artikel
scopist_posts/originals/Lecq082019v.jpg

Open normen handhaven vergt moed

Bij het zoeken naar een nieuwe voorzitter voor de Autoriteit Financiële Markten (AFM) ligt de toezichthouder voor de zoveelste keer onder vuur. Ging het voorheen over reparatieacties bij woekerpolissen of over compensatie voor derivatencontracten, nu is er de discussie over de controle door accountantskantoren. Ze doen het niet goed of het deugt niet. Hoe komt dat toch? 

lees artikel
scopist_posts/originals/Doppen082019v.jpg

Lees dit als u trendsetter in de boardroom wilt zijn

Ik gok dat bij de meeste lezers van dit magazine het hart niet sneller gaat kloppen van de Amsterdam Fashion Week: de plek waar de bizarste en creatiefste outfits verschijnen op de runway. Van New York tot Londen en van Milaan tot Parijs, iedere stad heeft zijn eigen show. Die modeweek vond deze maand plaats en of u nou idolaat bent van mode of niet, is dat een mooie aanleiding om te bekijken aan welke modetrends de boardroom onderhevig is.

lees artikel
facebook