Wat telt is vaak niet meetbaar

Wat telt is vaak niet meetbaar

Auteur: Bim Bensdorp | 30-03-2009

Analisten zouden meer aandacht moeten besteden aan de klankkleur van bedrijven en de akoestiek van hun omgeving.

Het Koninklijk Concertgebouworkest is onlangs door het gezaghebbende Britse muziekvakblad Gramophone uitgeroepen tot het beste orkest ter wereld.

Continuïteit leiderschap
De muziekrecensenten die door het blad werden geraadpleegd, baseerden zich natuurlijk primair op hun zintuiglijke waarneming. Ze roemden de uitgesproken eigen klankkleur van het ensemble in een tijd van globalisering waarin ook orkesten steeds meer op elkaar gaan lijken. Maar ze wezen ook op de continuïteit in het leiderschap (slechts zes dirigenten in honderdtwintig jaar), waarbij iedere leider weer iets nieuws toevoegde en het orkest wat prestatieniveau betreft bleef groeien.

Tenslotte repten ze over de gelukkige omstandigheid dat het orkest zich kon ontwikkelen in een van de mooiste concertzalen ter wereld waar het de akoestiek betreft.

Objectieve criteria
Anders dan orkesten worden bedrijven door analisten vrijwel uitsluitend beoordeeld op basis van objectieve, meetbare criteria. Aandeelhouderswaarde, rendement op het geïnvesteerde vermogen en omzetgroei bijvoorbeeld laten zich in getallen en grafieken uitdrukken en vergelijken.

Maar die volstaan niet voor een grondige waarneming en daarmee juiste waardering van bedrijven. Die analisten zijn heel knap in tellen, maar vergeten soms wat écht telt. Dat is bijvoorbeeld hoe een bedrijf met zijn medewerkers en klanten om gaat, of de strategie en de bedrijfscultuur bij elkaar passen, hoe de top communiceert en innovatie stimuleert.

Klankkleur
Wat ook telt is het samenspel, de ambitie, het enthousiasme, de verbeeldingskracht en de vernieuwingsdrang binnen de organisatie. Samen vormen dergelijke elementen de klankkleur van een bedrijf waarmee het zich kan onderscheiden, zonder dat het zich in rekenmodellen laat vangen.

Evenzeer geldt dit voor de omgeving van het bedrijf: om te excelleren moet de ‘akoestiek’ goed zijn en de markt waarin het opereert een perfekte weerklank bieden aan de producten en diensten ervan.

Wereldtop
Zulke elementen kan je alleen maar observeren, aanvoelen en beschrijven. Om te beoordelen of een bedrijf tot de wereldtop behoort, zul je door de cijfers heen moeten kijken en ook je ogen en oren de kost moeten geven. Bedrijfsanalisten zouden daarom, net als muziekrecensenten, ook ruimte moeten geven aan hun zintuiglijke waarneming.

Lees ook:
> Boardroom agenda 2009
> Verkeerde focus
> Toon lef en verander je managementstijl
> Waarom ik altijd gelijk heb
> Creativiteitsfactor belangrijk voor managers

Management Scope Rankings

Bekijk hier alle rankings die Management Scope jaarlijks samenstelt.

Management Scope

Geïntereseerd in Management Scope?

Maak kennis met het magazine via een proefabonnement: 3 edities voor €18,- of 6 edities voor €36,-

Vraag een proefabonnement aan

Meer opinie

scopist_posts/originals/import02v.jpg

Importcommissarissen

Zes van de tien toezichthouders bij AEX-bedrijven zijn afkomstig uit het buitenland. De helft van de niet-Nederlandse commissarissen heeft een Angelsaksische achtergrond. Opkomende markten zijn nauwelijks vertegenwoordigd.

lees artikel
scopist_posts/originals/Duurzaamheidsimpasse02v.jpg

De ceo kan de duurzaamheidsimpasse doorbreken

In 2023 moeten alle kantoorgebouwen minstens energielabel C hebben. Nu voldoet minder dan de helft van de gebouwen aan die norm. Martin Mooij en Arjan Bunnik werken binnen Dutch Green Building Council (DGBC) samen aan een toekomstbestendige gebouwde omgeving. Zij betogen dat om de klimaatdoelen te halen een duidelijke langetermijnvisie nodig is. Ook geven ze advies hoe.

lees artikel
scopist_posts/originals/Internationale-boards02v.JPG

Struikelblokken voor internationale boards

Het overbruggen van de onderhuidse verschillen in mores, cultuur en gedrag is bepalend voor het succesvol functioneren van internationale boards. De sleutel: een gedegen introductie, een verbindende voorzitter en de wederzijdse bereidheid om te bouwen aan onderling vertrouwen.

lees artikel
facebook