De nevenfunctie van Mirjam Sijmons

'Ik houd van dieren, dit is een droombaan'

Mirjam Sijmons in gesprek met Gert van der Houwen

De nevenfunctie van Mirjam Sijmons

30-10-2019 | Interviewer: Gert van der Houwen | Auteur: Angelo van Leemput | Beeld: Mark van den Brink

In deze rubriek vertellen bestuurders en commissarissen over een bijzondere nevenfunctie die zij vervullen. Mirjam Sijmons is lid van de raad van bestuur van EY, maar ook voorzitter van de raad van toezicht van de Dierenbescherming. 


Vanwaar deze nevenfunctie?
‘Dat heeft deels een persoonlijke reden. Ik kan heel treurig worden als ik zie hoe wij mensen met dieren omgaan, hoe we ze behandelen. Ook dieren hebben gevoel en bewustzijn. Ik heb van mijn ouders meegekregen dat je rekening houdt met dieren en dierenrechten. Voor mij is deze functie bij de Dierenbescherming dan ook een droombaan. Het ligt me na aan ‘t hart. Ik houd van dieren. Als je me mijn gang zou laten gaan, dan zou ik wel 100 honden en katten in huis hebben.’



Wat neemt u professioneel mee vanuit uw rol als bestuurder?
‘Ik heb veel ervaring in het bedrijfsleven, zowel in raden van bestuur als in toezichthoudende functies. Die ervaringen probeer ik hier te delen. Ik vind dat je de plicht hebt je kennis terug te geven aan de maatschappij. Wat mij ook aanspreekt, is dat deze organisatie voor een groot deel op vrijwilligers draait. Voor professionele bestuurders uit de corporate wereld is het heel goed om te werken met vrijwilligers. Je moet op andere dingen “aan” staan, het neemt een andere dynamiek mee: mensen stoppen er veel tijd in en willen er iets voor terugzien. Een professionele organisatie bijvoorbeeld.’

Trof u die professionele organisatie hier aan?
‘Zeker. Wat ik heel goed vind, is dat er hier gewerkt wordt met kristalheldere doelen en concrete oplossingen: het redden, beschermen en opvangen van dieren. Redden gebeurt met de ruim 100 dierenambulances, bescherming gaat via de landelijke inspectiedienst en de vele lobbytrajecten voor het verhogen van dierenwelzijn, en opvangen gebeurt via de 30 asielen in Nederland. De Dierenbescherming is bovendien een serieuze gesprekspartner voor onder meer de overheid op alle zaken die over dierenwelzijn gaan.’

Kan het bedrijfsleven iets leren van de Dierenbescherming?
‘Ja, vooral met betrekking tot het overbrengen van de missie. Het is zo duidelijk waar we hier voor staan. Het is allemaal ontzettend in your face. In alles komt dat terug, kijk maar om je heen hier op kantoor. Er zijn koeien op de muur geschilderd, er ligt kunstgras op de vloer van de vergaderruimtes… Dieren staan centraal. Door die duidelijke missie trekken we ook gedreven mensen aan. De Dierenbescherming is een geliefde werkgever. We betalen geen topsalarissen, maar toch trekken we volop talent aan. Mensen zeggen goede banen in het bedrijfsleven op om bij ons te komen werken, omdat ze een bijdrage willen leveren aan een betere wereld. Dat zouden de corporates ook in hun oren moeten knopen: als je geen maatschappelijke betrokkenheid laat zien, heb je geen toekomst.’

Dit korte interview is gepubliceerd in Management Scope 09 2019.


Dit artikel is voor het laatst aangepast op 30-10-2019


Mirjam  Sijmons

Geïnterviewd: Mirjam Sijmons

  • > Lid raad van bestuur EY
  • > Voorzitter raad van toezicht Dierenbescherming
  • > Commissaris Kampert en Helm Rotaform
Gert van der Houwen

Interviewer: Gert van der Houwen

Management Scope Rankings

Bekijk hier alle rankings die Management Scope jaarlijks samenstelt.

Meer interviews

magazines_artikelen/Rigaud10v.jpg

Olivier Rigaud (Corbion) spaart bij verduurzaming geen heilige huisjes

De nieuwe Corbion-ceo Olivier Rigaud presenteert begin volgend jaar zijn visie, en licht in Management Scope alvast een tip van de sluier op. Duurzaamheid speelt een grote rol: ‘Op sommige terreinen zullen we straks niet meer actief zijn. We houden alles tegen het licht.’

lees artikel
magazines_artikelen/smart-cities09v.jpg

Deze bestuurders werken stap voor stap naar smart cities

Het digitaliseren van een stad is een integraal vraagstuk en een stad kan pas succesvol smart worden als relevante partijen hun krachten bundelen in een ecosysteem. De experts aan onze rondetafel weten als geen ander dat er vele hobbels te nemen zijn: ‘Hoe zorg je voor een open platform dat veilig is? Hoe zorg je ervoor dat de data blijven toebehoren aan degene die de verantwoordelijkheid heeft?’

lees artikel
magazines_artikelen/Kolkman09v.jpg

Rob Kolkman is bij zijn onboarding diep de organisatie ingegaan

Rob Kolkman houdt zich als ceo van Sanoma Media Netherlands sinds begin 2019 bezig met de transitie van print naar online, het gebruik van data in de uitgeefstrategie en het realiseren van groei. Zijn glasheldere advies voor andere onboarders: ‘Duidelijk zijn over je strategie voorkomt onrust. Wordt het een big bang of continueer je, zoals ik, een bestaande koers waarin je nieuwe accenten legt?’

lees artikel
Management Scope

Geïntereseerd in Management Scope?

Maak kennis met het magazine via een proefabonnement: 3 edities voor €18,- of 6 edities voor €36,-

Vraag een proefabonnement aan
facebook