'Je zit diep in het DNA van de organisatie te wroeten'

'Je zit diep in het DNA van de organisatie te wroeten'

30-11-2015 | Interviewer: Mark Boelhouwer | Auteur: Erik Bouwer | Beeld: Erik van der Burgt

Technologie verovert de nu nog traditionele bloemenveilig en dat leidt tot weerstand.  Lucas Vos: ‘Het vinden van balans tussen het uitspreken van je visie en het uitstippelen van een route blijft lastig.’


Het bedrijfsterrein van FloraHolland doet in eerste instantie denken aan luchthaven Schiphol: een stad op zichzelf. Het is naast de productiehallen van vliegtuigfabrikant Boeing in de VS de grootste overdekte structuur ter wereld; de oppervlakte is gelijk aan die van Monaco. Maar waar de luchtvaart doorlopend innoveert, lijkt de planten- en bloemenbusiness op een keerpunt te zijn beland. Oude modellen, zoals één keer per dag veilen, werken niet meer goed; aan de kant van de stakeholders ontstaan nieuwe verwachtingen. Daarom wordt in de kantoren van FloraHolland hard gewerkt aan transformatie, in alle opzichten.



Dit interview is gepubliceerd in Management Scope 09 2015.

>> Lees verder op werktrends.nl



Lucas  Vos

Geïnterviewd: Lucas Vos

  • > Lid Raad van Toezicht Aidsfonds

Management Scope Rankings

Bekijk hier alle rankings die Management Scope jaarlijks samenstelt.

Meer interviews

magazines_artikelen/Hermans06k.jpg

Dominique Hermans (Randstad) vindt een bruisende locatie niet altijd de beste plek voor een kantoor

Van grote afstand is de vraag al te lezen: wat doe jij morgen? Het staat in grote letters op het hoofdkantoor van Randstad in Diemen. De slogan hoort bij de grootschalige campagne waarin de HR-dienstverlener een optimistisch beeld schetst van de arbeidsmarkt van de toekomst. Dominique Hermans, sinds een jaar algemeen directeur van Randstad Nederland, heeft zich verdiept in de wensen van de nieuwe generatie werkenden – ook als het gaat om werkplek en kantoor. ‘Digitalisering kan ons werk makkelijker maken. Het matchen van vraag en aanbod is iets wat een computer veel beter en sneller kan dan de mens. Maar ik wil wel dat de technologie in dienst staat van persoonlijk contact.’ 

lees artikel
magazines_artikelen/Gelink06k.jpg

Erik-Jan Gelink over zijn grootste (digitale) uitdagingen bij Transavia

In zijn rol als commercieel directeur bij Transavia helpt Erik-Jan Gelink de tweede luchtvaartmaatschappij van Nederland richting een succesvolle digitale toekomst te taxiën. Dat lukt volgens hem alleen als alle echelons het samen doen. ‘Ik ben geen baas die boven op de rots zit en het team laat werken. Zo zit ik niet in elkaar.’

lees artikel
magazines_artikelen/Wynsberghe06k.jpg

Ethische kwesties rondom robotisering en algoritmes, dat is het vakgebied van Aimee van Wynsberghe

Het op een ethisch verantwoorde manier ontwerpen, ontwikkelen, inzetten en reguleren van machines blijft mensenwerk. Onderzoeker Aimee van Wynsberghe houdt zich bezig met ethische kwesties rond robotisering en roept bestuurders op ook zelf verantwoordelijkheid te nemen. ‘Algoritmes zijn vaak vooringenomen. Garbage in, garbage out.’

lees artikel
Management Scope

Geïntereseerd in Management Scope?

Maak kennis met het magazine via een proefabonnement: 3 edities voor €18,- of 6 edities voor €36,-

Vraag een proefabonnement aan
facebook