De Volksbank winnaar Corporate Impact Award 2018
06-09-2018 Vandaag is voor het tweede opeenvolgende jaar de Management Scope Corporate Impact Index (MSCII) gepubliceerd. Lijstaanvoerder van deze editie is de Volksbank.
De Management Scope Corporate Impact Index speelt in op de verschuiving in het bedrijfsleven van een kortetermijnfocus op winstoptimalisatie naar een langetermijnvisie op maatschappelijke waardecreatie. Bedrijven komen er niet meer mee weg om uitsluitend te focussen op aandeelhouderswaarde en winst.
Met een eindscore van 78 op 100 staat de Volksbank in de editie 2018 bovenaan. De top-3 wordt vervolledigd door DSM (de lijstaanvoerder van vorig jaar, 75 punten) en ABN AMRO (74 punten). De Volksbank laat op alle vijf pijlers (duurzaamheid, financiële gezondheid, goed bestuur, relatie met de buitenwereld en goed werkgeverschap) van de index een bovengemiddelde score zien. Het begeleidende artikel is vandaag gepubliceerd in het septembernummer van Management Scope en is hier online te vinden: Analyse Corporate Impact Index 2018.
De Volksbank is de vierde bank van Nederland en komt voort uit SNS Reaal, dat in 2013 werd genationaliseerd en gesplitst, nadat de bankverzekeraar in de problemen kwam. De bankactiviteiten gingen daarna verder als de Volksbank. De Volksbank wil een ‘sociaal bewogen’ bank zijn, met een maatschappelijke missie, neergelegd in het manifest Bankieren met de menselijke maat.
CEO Maurice Oostendorp van de Volksbank over die focus in Management Scope: ‘Onze interne besluitvorming hebben we helemaal gebaseerd op de verschillende belanghebbenden: klanten, maatschappij, medewerkers en aandeelhouder, met ieder eigen doelstellingen. Het grappige is dat die belangen vaak veel minder tegenstrijdig zijn dan je in eerste instantie dacht.’
> Lees hier het interview met ceo Maurice Oostendorp van de Volksbank, de winnaar van de Corporate Impact Award 2018.
Blijf op de hoogte van wisselingen en trends in de boardroom.
Ontvang elke dinsdag en donderdag onze nieuwsbrief.