TNT dubbele gevoelens bij nieuwe postwet

TNT dubbele gevoelens bij nieuwe postwet

05-06-2007 De nieuwe postwet is 5 juni met succes door de Tweede Kamer geloodst. Dat heeft woordvoerder Pieter Schaffels van het post- en expressbedrijf TNT tegen Betten Financial News gezegd. TNT vindt deze postwet een 'gebalanceerde' wet, aldus Schaffels.

Het kabinet heeft in deze wet onder andere voorgesteld de Nederlandse postmarkt vanaf 1 januari 2008 volledig te liberaliseren. Maart vorig jaar had bestuursvoorzitter van TNT, Peter Bakker, een interview met Neelie Kroes in Management Scope. Als lid van de Europese Commissie, belast met mededinging, moet Neelie Kroes zorgen voor eerlijke concurrentieverhoudingen in de interne Europese markt. De uitgewezen persoon dus om door Peter Bakker aan de tand gevoeld te worden over de liberalisering van de Europese postmarkt. “Hoe kan ik in Oostenrijk concurreren op de postmarkt, als ik niet het recht heb op de sleutels om in appartementen bij de brievenbussen te komen?”

INTERVIEW Peter Bakker – Neelie Kroes, Management Scope

De vaststelling van de definitieve datum dat de nieuwe postwet ingaat, zal afhangen van de mate waarin er daadwerkelijk concurrentiemogelijkheden zijn op de Engelse en Duitse postmarkt. Het openstellen van de markt, in navolging van bijvoorbeeld de markt voor telecommunicatie en de energiemarkt, moet leiden tot meer keuzevrijheid, lagere prijzen en meer kwaliteit in de postdiensten. Nadeel voor TNT is dat het haar monopolie verliest op de bezorging van post tot 50 gram. Concurrenten als Selektmail en Sandd zullen hierdoor hun slag slaan. De datum van 1 januari 2008 is gekozen met het oog op liberalisering van de postmarkt in ons omringende landen als Engeland en Duitsland. Dat zijn de grootste postmarkten in de EU. Met de liberlisering van de postmarkten in deze landen hebben Nederlandse bedrijven mogelijkheden om op buitenlandse postmarkten te opereren.

Blijf op de hoogte van wisselingen en trends in de boardroom.

Ontvang elke dinsdag en donderdag onze nieuwsbrief.

Nee bedankt
facebook