Creativiteit is hard werken

Creativiteit is hard werken

Auteur: Gastauteurs | 12-09-2007

Gastauteur Paul van Scherpenseel: Ook al zien leidinggevenden creativiteit als een bijzondere eigenschap, er is geen stukje DNA dat bepaalt of je creatief bent of niet. Creatief gedrag is een vaardigheid die oefening vergt.

Creativiteit is voor veel leidinggevenden iets ongrijpbaars. Tegelijkertijd koesteren zij creatief gedrag omdat het associaties oproept met vernieuwende en verrassende oplossingen. Vaak wordt creativiteit gezien als een bijzondere eigenschap die je op de een of andere manier moet zien los te maken in mensen. Leidinggevenden zijn al gauw huiverig om hieraan sturing te geven in het werk. Dat doodt de creativiteit, is de gedachte.

Een mooi voorbeeld van het ontwikkelen van creatief gedrag, levert een grote uitbater van belegde broodjes die graag wilde dat zijn leidinggevenden meer nieuwe concepten gingen ontwikkelen. De aanvankelijke strategie was ze op het hart te drukken zich als ondernemers te gaan gedragen. Dit werkte niet. De leidinggevenden gaven aan dat zij al omkwamen in het gewone werk, een te krappe bezetting hadden en bovendien twijfelden aan de logistieke haalbaarheid.

In tweede instantie organiseerde de uitbater een wekelijks overleg op maandagochtend met de naam ‘keek op de week'. In dit overleg discussiëren de leidinggevenden over de ontwikkelingen die zij in hun werkomgeving zien en waarop ze kunnen inhaken. Doordat nu wekelijks tijd wordt vrijgemaakt om het assortiment op de klantvraag af te stemmen, is een reeks creatieve en gemakkelijk door te voeren ideeën op gang gebracht. Ook is men door deze manier van werken sneller in staat te reageren op ontwikkelingen en concepten uit te proberen.

De ontwikkelde creativiteit is van een bescheidener niveau dan de leiding zich had voorgesteld, maar zij bleek daarvan aanvankelijk ook geen concreet beeld te hebben. Creativiteit is hard werken, het vergt systematisch handelen en discipline. Maar de vruchten zijn zoet.

Management Scope Rankings

Bekijk hier alle rankings die Management Scope jaarlijks samenstelt.

Management Scope

Geïntereseerd in Management Scope?

Maak kennis met het magazine via een proefabonnement: 3 edities voor €18,- of 6 edities voor €36,-

Vraag een proefabonnement aan

Meer opinie

scopist_posts/originals/modern-governance06v.jpg

Tijd voor moderne governance: van data naar inzicht

Digitalisering blijft in bedrijven nog te vaak steken bij het productieproces. Hoogste tijd om ook de strategische besluitvorming hierbij te betrekken. Een proces waarin volgens Jesse Thiel, country manager Benelux & Austria van Diligent, een proactieve rol voor de company secretary is weggelegd: ‘Hij of zij kan de sleutel zijn tot het succes van morgen.’

lees artikel
scopist_posts/originals/Column-Doppen0619k.jpg

Mooier zonder das

Wat hebben we toch tegen de das? Het woord stropdas gebruiken we al een tijdje niet meer, dat klinkt oubollig. En strop klinkt ook allesbehalve motiverend. De das is traditioneel gezien het sluitstuk van een formele uitstraling in een hiërarchische omgeving. In deze betekenis begrijp ik dat de das uit onze maatschappij geëvolueerd wordt. We willen meer gelijkwaardigheid op de werkvloer, niemand zegt immers nog ‘u’ tegen zijn of haar baas. 

lees artikel
scopist_posts/originals/Column-Karssing0619k.jpg

Succes als valkuil

Ceo’s worden steeds vaker weggestuurd vanwege integriteitskwesties zoals fraude, omkoping, handel met voorkennis en seksueel ongewenst gedrag, aldus de CEO Success Study van zakelijk dienstverlener PwC. Inmiddels wordt van 1 op de 20 ceo’s afscheid genomen vanwege grensoverschrijdend gedrag: dat is een wereldwijde stijging van 36 procent in de afgelopen vijf jaar. Waarom gaan ceo’s over de schreef? Is het hebzucht? Narcisme? Financiële druk? Een slecht ontwikkeld moreel kompas? Dat kan allemaal een rol spelen. Maar ook succes kan een valkuil zijn! 

lees artikel
facebook