'Technologisch determinisme is voorbij'

'Technologisch determinisme is voorbij'

11-04-2016 | Interviewer: Mark Boelhouwer | Auteur: Erik Bouwer | Beeld: Erik van der Burgt

In de ideale organisatie is tot op het niveau van de individuele medewerker iedereen goed in zowel het realiseren van efficiency en verbetering als in het doorvoeren van vernieuwing, constateert Henk Volberda.

Ambidexter, dat zijn mensen die zowel links- als rechtshandig zijn. Wanneer je dat begrip loslaat op organisaties, gaat het over een optimale combinatie van twee talenten: zowel efficiënt als vernieuwend kunnen opereren. Omdat traditionele businessmodellen onder druk staan, wordt het vermogen te kunnen vernieuwen steeds belangrijker. De noodzaak te vernieuwen heeft ook gevolgen voor de manier waarop we (samen)werken en omgaan met informatie. Op hetzelfde moment moeten bedrijven echter ook efficiënt kunnen opereren om goed te kunnen concurreren.


Het slim combineren van deze twee ‘vaardigheden’ wordt steeds belangrijker voor het succes van organisaties. Niet iedere organisatie is daar even goed in, aldus Henk Volberda, hoogleraar strategisch management en ondernemingsbeleid aan de Rotterdam School of Management (RSM) van de Erasmus Universiteit. Mark Boelhouwer, ceo van Ricoh Nederland, sprak met hem over de invloed van technologie op hoe wij werken.



Lees verder op werktrends.nl


Henk  Volberda

Geïnterviewd: Henk Volberda

  • > Directeur   Amsterdam Centre for Business Innovation
  • > Professor of Strategic Management & Innovation   University of Amsterdam Business School

Management Scope Rankings

Bekijk hier alle rankings die Management Scope jaarlijks samenstelt.

Meer interviews

magazines_artikelen/Berg04v.jpg

Dirk Jan van den Berg: 'Een staatsdeelneming is net als elk ander bedrijf'

Hij is commissaris van Gasunie, ontwikkelingsbank FMO en luchtvaartmaatschappij Air France-KLM: drie ondernemingen waarin de Nederlandse overheid als aandeelhouder een meer of minder groot belang heeft. Ze worden niettemin ‘gewoon bestuurd als elk ander bedrijf’, aldus Dirk Jan van den Berg. ‘Je kunt een bedrijf niet runnen als je voortdurend in je mail moet kijken wat er nu weer uit Den Haag komt.’ 

lees artikel
magazines_artikelen/Remarque04v.jpg

Philippe Remarque (DPG Media): 'Omarm de kritische blik'

Bedrijven dragen zelf bij aan ongenuanceerde beeldvorming door bij kritische vragen meteen dicht te slaan, constateert Philippe Remarque. De oud-hoofdredacteur van de Volkskrant is nu directeur van DPG Media, en pleit vanuit zijn voormalig journalistieke en huidige bestuurlijke rol voor meer openheid. ‘Ga de dialoog aan, ook al is dat soms pijnlijk.’

lees artikel
magazines_artikelen/Tannemaat04v.jpg

De eerste 100 dagen als lid van de rvc van ABN Amro

‘Teams leren kennen via Teams’, zegt Mariken Tannemaat over haar eerste honderd dagen als lid van de raad van commissarissen van ABN Amro.

lees artikel
Management Scope

Geïnteresseerd in Management Scope?

Maak kennis met het magazine via een proefabonnement: 3 edities voor €18,- of 6 edities voor €36,-

Vraag een proefabonnement aan
facebook