Angélique de Vries over de autonomie van SAP Nederland
02-11-2011 Interviewer: Monique Noomen, CEO EiffelAngélique de Vries trad aan als directeur van SAP Nederland op het moment dat de financiële crisis losbarstte. ‘Je leert het meest in spannende tijden.
Wie langs Den Bosch rijdt, kan het niet missen: het kantoor van softwareproducent SAP (spreek uit ès aa pé) dat bijna vier jaar geleden werd geopend. Op de grote glazen voorgevel prijken de drie letters van dit bedrijf dat na Microsoft en Oracle de grootste softwareproducent van de wereld is. ‘Veel bedrijven werken met onze systemen, maar onze naamsbekendheid is lang zo groot niet als ze zou kunnen zijn. Vandaar ook dat we er bewust voor hebben gekozen ons langs de snelweg te profileren’, zegt Angélique de Vries, topvrouw van SAP Nederland.
SAP Nederland
Het in 1972 opgerichte Duitse bedrijf heeft inmiddels 54 duizend medewerkers verdeeld over meer dan vijftig landen en is wereldwijd marktleider in zogenoemde ERP-systemen. Dat zijn computerprogramma’s waarmee resources zoals geld, voorraden, mensen en machines van een organisatie gepland en beheerd kunnen worden. De Nederlandse tak, waarvoor De Vries sinds drie jaar verantwoordelijk is, heeft ruim 430 medewerkers en is voornamelijk een Sales- en Servicesorganisatie. ‘We zijn maar een klein kikkerlandje in een grote vijver’, relativeert De Vries. Maar wél een land dat voor SAP wereldwijd op een aantal punten het voortouw heeft genomen, zo zal blijken tijdens het gesprek.
Wie is Angélique de Vries? ‘Ik ben om te beginnen getrouwd en moeder van twee zoons’, lacht ze, ‘Floris en Christiaan. Beiden zijn ze gek op voetbal en in mijn vrije tijd sta ik dan ook geregeld langs de lijn. Sinds 1995 ben ik werkzaam bij SAP – het bedrijf bestond toen acht jaar in Nederland – en ik begon als logistiek consultant. In de loop der jaren heb ik bijna alle functies wel vervuld binnen deze onderneming. Daar heb ik ook nu nog profijt van. Daarnaast ben ik nieuwsgierig van aard. Ik wil graag blijven leren. Wat dat betreft bevind ik me in een goede branche. Niets blijft hier hetzelfde. De ontwikkelingen binnen IT gaan zo snel dat we voortdurend te maken hebben met veranderingen. Ik vind dat leuk.’
Wat doet de algemeen directeur van SAP Nederland? ‘Een dag is in ieder geval altijd te kort om te doen wat ik wil doen. Mijn taak is vooral om de kennis die we hier hebben – want dat is waar onze business op drijft – zo goed mogelijk te ontsluiten. Daarvoor is het noodzakelijk dat er veel wordt samengewerkt. Dat probeer ik zoveel mogelijk te faciliteren. Ik kan echt niet alles zelf bedenken en heb de input en inspiratie van anderen nodig. En dan heb ik het niet alleen over de ruim 430 medewerkers hier in den Bosch, maar ook over de vierduizend consultants in Nederland die SAP-gecertificeerd zijn en werkzaam zijn bij onze klanten en partners of als freelancer. Samen moeten we de markt in de gaten houden, weten welke ontwikkelingen zich aandienen en weten waar we heen willen.’
Wat is de koers die dit bedrijf vaart? Waar gaat het heen? ‘We bevinden ons in een transformatieproces. We waren altijd een ‘singleproductbedrijf ’ maar zijn inmiddels een ‘multiproductbedrijf ’. Die verandering hebben we enkele jaren geleden ingezet. We hebben nu zo’n 2400 producten te verkopen. De uitdaging is om al deze producten naar de markt te brengen en hier duidelijke de waarde van aan te tonen.’
Wat zijn momenteel grote veranderingen binnen uw sector? ‘Cloud computing, oftewel applicaties via internet en mobiele toepassingen. Dat zijn voorbeelden van grote veranderingen die nu plaatsvinden. Alles moet sneller, makkelijker, leuker en goedkoper. Dat geldt ook voor software. Bedrijven vinden het ook steeds belangrijker om meer en meer informatie te kunnen halen uit hun systemen. Ook de toegang tot data wordt steeds belangrijker voor bedrijven. Ook dat moet makkelijker en sneller. Wij moeten ervoor zorgen dat dat kan. Kortom, we blijven voortdurend innoveren.’
Wat betekent dat voor het personeelsbestand? Heeft u hierdoor bijvoorbeeld meer behoefte aan flexibel personeel? Of geeft u de voorkeur aan vast? ‘Het gaat om een combinatie van beide. We hebben een vaste kern van specialisten nodig die het bedrijf en de markt goed kennen en een voortrekkersrol kunnen aannemen. We huren kennis in van buitenaf wanneer dat nodig is. Daarnaast zijn we druk bezig om vers bloed naar binnen te halen met bijvoorbeeld programma’s voor young graduates, stagiairs en ander jonge talenten. Ook wat ons personeel betreft moeten we blijven vernieuwen. En verjongen. De gemiddelde leeftijd van ons personeelsbestand is momenteel 42. Dat is behoorlijk oud voor een IT-bedrijf. We zullen overigens nooit een bedrijf worden met een gemiddelde leeftijd van 25. Daarvoor hebben we teveel medewerkers nodig die over veel kennis en ervaring beschikken. En die zijn doorgaans nu eenmaal wat ouder.
Kijkt u nu, terwijl de economie moeilijke tijden doormaakt, verder vooruit in de toekomst? Of richt u zich juist vooral op de korte termijn? ‘Dat verschilt. We zijn marktleider in business applicaties en dat willen we graag blijven. Dat doen we door ons te focussen op de lange termijn daar waar het productontwikkeling betreft.’
Wat merkt u van het feit dat sommige bedrijven IT-projecten vanwege hoge kosten stopzetten en terughoudend zijn met het investeren in nieuwe IT-zaken? ‘Zo zwart-wit is het gelukkig niet. Het klopt dat er grotere projecten wordt stopgezet of uitgesteld, maar de kleinere projecten die wél blijven doorgaan worden steeds diverser. We zien dan ook dat het aantal projecten niet af- maar toeneemt, maar de omvang van de projecten is nu kleiner dan voorheen. en alles moet minder kosten.’
Hoe lastig is dat? U bepaalt de prijs immers niet alleen. U werkt ook veel met partners. ‘We doen dat bijvoorbeeld door bedrijven hapklare implementatiebrokken aan te bieden. Rapid Deployment Solutions, zo noemen we dat. “CRM in twintig dagen, een call centre operabel in vijftien dagen”, enzovoorts. We koken zoveel mogelijk voor, waardoor de implementatietijd van een applicatie drastisch wordt teruggebracht. Dat scheelt een bedrijf tijd en geld. En bedrijven accepteren dit nu ook. Heel lang dacht elk bedrijf dat het uniek was en dat applicaties volledig op maat moesten worden gemaakt. Voor sommige onderdelen geldt dat nog steeds, maar veel kan worden gestandaardiseerd. Men hoeft niet per se het wiel opnieuw uit te vinden. Die kant-en-klare producten vinden nu gretig aftrek.’
SAP is een Duitse onderneming. Wat merkt u daarvan? ‘We mogen dan een Duitse oorsprong hebben, we zijn vooral een internationaal bedrijf. We hebben twee ceo’s. De ene is een Amerikaan, de ander een Deen. Ik rapporteer aan een Fransman die in Engeland woont. En de voertaal binnen het bedrijf is Engels. We kennen daarnaast een opendeurencultuur en van hiërarchie is in deze organisatie niet of nauwelijks sprake. Het enige waaraan je kunt merken dat we een Duitse onderneming zijn, is het feit dat we gründlich und pünktlich zijn. Onze producten zijn goed van kwaliteit en we doen wat we zeggen.’
Hoe is het gesteld met het aantal vrouwen in deze onderneming? Bent u een uitzondering? ‘Nee. Bepaald niet. Onze sector mag dan gedomineerd worden door mannen, binnen ons bedrijf valt dat erg mee. We hebben diversiteit hoog in het vaandel staan. In Nederland is een kwart van het personeelsbestand vrouw. En dat heeft alles te maken met het feit dat een groot deel van ons werk eruit bestaat om vragen van de klant te vertalen naar concrete oplossingen. Communicatie is kortom erg belangrijk en veel vrouwen zijn daar goed in.
Wat is uw stijl van leidinggeven? ‘Ik ben wel een echt mensenmens. Ik word blij wanneer ik met mensen kan werken. Ik hoop dat ik toegankelijk ben als eindverantwoordelijke. Mijn deur staat altijd open en ik sta wat mij betreft niet hoger op de ladder dan welke andere medewerker dan ook. We moeten het echt samen doen. Zonder anderen ben ik nergens.’
Hoe zelfstandig is SAP Nederland? Met andere woorden: kunt u veel zelf beslissen of is het hoofdkantoorleidend? ‘We zijn gelukkig erg zelfstandig en autonoom. De doelen komen weliswaar vanuit de internationale organisatie, maar we hebben veel vrijheid als het gaat om de invulling ervan. Nederland loopt vaak voorop met nieuwe initiatieven. Een voorbeeld hiervan is het lead program, een intensief en hoogwaardig opleidingsprogramma tot enterprise architect. Nederland was 25 jaar geleden de eerste niet-Duitstalige vestiging die geopend werd. Die voorsprong hebben we altijd gehouden.’
En dit nieuwe kantoor? Heeft u hiervoor alles zelf kunnen beslissen? ‘Ja. Dat hebben we zelf mogen beslissen. Als management hebben we besloten voor één pand waar openheid en flexibiliteit centraal staan. We kunnen hier door makkelijker bij elkaar naar binnen lopen en één mooie locatie draagt bij aan een gevoel van trots.’
Waar haalt u zelf uw inspiratie vandaan? ‘Uit veranderingen. Ik begon in deze functie drie jaar geleden, toen de economische crisis net losbarstte. Aan veranderingen geen gebrek. Ik kon meteen aan de slag. Het leuke is dat je altijd het meeste leert in spannende tijden.’
Wat heeft u toen het vooral geleerd? ‘Dat je trouw moet blijven aan de kracht van het bedrijf. Je moet je vooral niet gek laten maken. Doe maar normaal en blijf met beide benen op de grond staan. En eerlijkheid duurt nog altijd het langst. Ook daar geloof ik in. En ik heb geleerd dat – hoe moeilijk de economie ook is – er altijd nog kansen zijn. Die moet je blijven zien en die moet je grijpen. Stilstaan is geen optie.’
Wat doet u om uzelf te blijven ontwikkelen? ‘Ik lees veel, houd ogen en oren open bij klanten en voel en zie wat er in de markt gebeurt. Op die manier blijf ik scherp. Ik ben bovendien een persoon die zelf veel initiatieven neemt. Ook daar leer ik van.’
Wat zijn spannende producten of innovaties binnen uw sector waar we naar uit kunnen kijken? ‘We zijn druk doende met de lancering van nieuwe toepassingen op basis van de zogenoemde ‘in-memory technologie’. Dat zal een enorm effect hebben op bedrijven zodra we de techniek in de applicaties hebben geïntegreerd. In het kort komt het erop neer dat bedrijven met behulp van deze technologie heel snel kunnen zoeken binnen hun databestanden. Een voorbeeld. Als een internationale producent van ijsjes wil weten in welk land welk ijsje het best wordt verkocht, dan duurt het wel even voordat die data boven tafel zijn gehaald en geanalyseerd. Straks kan een bedrijf met een druk op de knop dit soort data in binnen enkele seconden achterhalen. En dat heeft enorm veel invloed op de wijze waarop bedrijven opereren. Als je weet dat als gevolg van een bepaalde actie een ijsje ergens op de wereld goed verkoopt, kun je die actie meteen ook uitvoeren in andere landen. Bedrijven kunnen hierdoor kortom sneller reageren op de markt. Dat wordt heel spannend. Verder zien we dat ‘mobility’ steeds belangrijker wordt. Medewerkers gaan steeds vaker op andere manieren werken dan via hun pc. Smartphones en tablets maken dat mogelijk. Sommige bedrijven zijn terughoudend wat dit betreft omdat ze bang zijn dat mobiel werken niet veilig genoeg is. Maar je houdt het niet tegen. Mensen gebruiken toch wel hun telefoons voor zakelijke aangelegenheden en zetten er toch wel toepassingen op die volgens het bedrijf niet mogen. Bedrijven kunnen dit soort nieuwe ontwikkelingen dan ook beter omarmen dan tegenhouden. Op een zo veilig en beheersbaar mogelijke manier.’
Interviewer Monique Noomen is CEO van Eiffel.
Tekst: Irene Schoemakers
Fotografie: Anouck Wolf
Lees ook:
> CV Angélique de Vries
> Cloud computing staat in de kinderschoenen
> Telewerken kan altijd overal
Blijf op de hoogte van wisselingen en trends in de boardroom.
Ontvang elke dinsdag en donderdag onze nieuwsbrief.