Paul Polman, CEO Unilever, ziet bedreiging in stijging voedselprijzen

Datum: 17-01-2011

Paul Polman, CEO Unilever, ziet bedreiging in stijging voedselprijzen

Paul Polman, CEO Unilever, ziet een gevaar in de stijging van de voedselprijzen en speculatie op de voedselmarkt. Dat meldt hij in een interview met de Britse krant The Sunday Times.

De hoogste baas van Unilever zegt dat hij het handelen van speculanten heeft aangekaart bij de Europese Commissie.

Paul Polman, CEO Unilever
Volgens Paul Polman moet Europa vooral waakzaam zijn voor speculanten die de afgelopen jaren naar de markt zijn getrokken en die ten koste van de ‘gewone' consument kortetermijnwinst maken. ‘Dat is moeilijk te vatten als je echt wil werken voor de langetermijnbelangen van de samenleving', aldus de topman van Unilever.

Europese Commissie
Polman heeft met eurocommissaris Michiel Barnier (interne markt) gesproken over de opties om speculanten te verplichten om hun posities te openbaren.

Europese landbouwsubsidies
Daarnaast is Paul Polman voorstander van het opheffen van Europese landbouwsubsidies. De subsidies maken het voor voedselproducenten in ontwikkelingslanden moeilijk om te concurreren en werken de productie van niet-duurzame biobrandstoffen in de hand.

Langetermijnbeleggers
Unilever wil de komende tijd meer investeerders voor de lange termijn aantrekken en kortetermijnbeleggers, zoals hedgefunds, ontmoedigen om geld te investeren in het voedingsmiddelenconcern.

Strategie Unilever
Om deze reden is Unilever onder leiding van Paul Polman gestopt met het publiceren van volledige kwartaalresultaten en stapt de onderneming over op tussentijdse handelsberichten voor het eerste en het derde kwartaal.

Hedgefunds
‘Ik heb geen kritiek op hedgefunds, maar ze hebben mogelijk geen rol bij bedrijven als Unilever', zei Polman. Door deze nieuwe strategie heeft Unilever volgens Polman de afgelopen jaren meer aandeelhouders gekregen.

Lees ook:
> Paul Polman CEO Unilever na vertrek Patrick Cescau
> Loek Sibbing nieuwe topman vermogensbeheerder Unilever