Hoe kan de “hybride” werkplek eruit komen te zien?

Hoe kan de “hybride” werkplek eruit komen te zien?

04-12-2020 | Auteur:  Xerox

Hoe ziet de toekomst van werk eruit? Waar moeten we rekening mee houden? En wat komt op ons af. Dat is in deze tijden van COVID-19, een lockdown (of twee) en quarantaine de grote vraag. Analisten van printerfabrikant en kantoorautomatiseerder Xerox deden onderzoek naar trends en ontwikkelingen. Dit is de derde advertorial van Xerox in een reeks van drie artikelen over Xerox’ visie op de Future of Work.


Hoe ziet de toekomst van ‘werk’ eruit? Printerfabrikant en kantoorautomatiseerder Xerox heeft onderzoek laten uitvoeren naar hoe het ‘werk in de toekomst’ er volgens bedrijven en organisaties uitziet. Voor het onderzoek - The Future of Work in a Pandemic Era - zijn zo’n 600 IT-leiders ondervraagd. Ze zijn werkzaam bij grote, internationale ondernemingen die actief zijn in meer dan tien verschillende branches. Uit het onderzoek is een aantal interessante conclusies te trekken. Zo zal de workflow de komende periode verder worden geautomatiseerd (zie artikel 1 - Automatisering van workflow), zo zal de interactie met klanten verregaand gepersonaliseerd worden (zie artikel 2 - Personaliseer je customer journey) en zal de behoefte aan flexibele werkplekken in de toekomst verder toenemen. We zoomen nu in op die laatste trend.

Uit het wereldwijde onderzoek komt onder meer naar voren dat ongeveer de helft van de ondervraagden zegt te verwachten dat de werknemers van hun bedrijf op termijn weer volledig terugkeren naar de oude, vertrouwde werkplek. Zo’n eenderde van de geënquêteerden (32 procent) zegt zijn beleid te willen aanpassen ten aanzien van kantoorwerk en thuiswerk. Wat hen betreft worden er meer mogelijkheden voor het laatste geschapen. 


Ondanks alle voornemens om zo snel mogelijk medewerkers terug te laten keren naar hun oude werkplek, is de houding ten opzichte van ‘op afstand werken’ drastisch veranderd. Uit onderzoek van Xerox blijkt dat 82 procent van de ondervraagden verwacht dat hun werknemers binnen twaalf tot achttien maanden weer volledig zijn teruggekeerd naar hun vertrouwde werkplek. Toch is het duidelijk dat we (voorlopig) niet zullen terugkeren naar de oude situatie. Gelukkig ligt het vertrouwen in thuiswerk wereldwijd overal boven de 75 procent, zo blijkt uit het onderzoek. Inmiddels zeggen de meeste organisaties erop te vertrouwen dat ze genoeg adaptief vermogen hebben om de verdere gevolgen van de covidcrisis op te vangen.

Uit alle markttrends en uit dit eigen onderzoek kunnen we de conclusie trekken dat de weerstand tegen thuiswerken en tegen hybride werkoplossingen (thuis, kantoor, elders) is afgenomen. Voor de medewerkers is dat vermoedelijk goed nieuws: zij krijgen meer vrijheid, een prettiger verhouding tussen werktijd en vrije tijd, ze staan minder in de file en krijgen straks meer keuze om een woonplaats te kiezen. Ook voor werkgevers zijn er grote voordelen: ze kunnen bijvoorbeeld voortaan besparen op kantoorruimte, hun ecologische voetafdruk wordt kleiner én ze kunnen hun ‘jachtgebied’ naar nieuw talent vergroten; dat hoeft immers niet meer om de hoek te wonen.

Een en ander betekent wel dat organisaties zich beter zullen moeten inrichten op die toekomst. Ze zullen zich nog meer moeten richten op het faciliteren van flexibele werkplekken en -processen. Gelukkig zijn er genoeg voorbeelden van bedrijven die deze stappen eerder hebben gemaakt. Een daarvan is de Fairfield Chair Company, een


meubelmaker uit de Amerikaanse staat North Carolina. Fairfield is een familiebedrijf met zo’n 500 medewerkers dat volgend jaar zijn honderdste verjaardag viert. Samen met Xerox maakte Fairfield de overstap van de vorige naar deze eeuw: van analoog naar digitaal werken. Tot voor kort moesten medewerkers van de meubelmaker geregeld bellers in de wacht zetten om in ouderwetse archiefkasten op zoek te gaan naar documenten met een antwoord op de gestelde vraag. Door de kantooromgeving verregaand te automatiseren (in dit geval met het invoeren van Xerox DocuShare) konden 180 archiefkasten ‘naar de kringloop’. Medewerkers van Fairfield kunnen nu alle cruciale data raadplegen op een centraal content managementsysteem in de cloud. De klanttevredenheid nam flink toe.

Door de digitaliseringsslag - in twee jaar tijd werd 60 procent van de operatie ‘digitaal’ - heeft een deel van de werknemers nu ook de mogelijkheid om flexibel en op afstand te werken en kunnen de meubelmakers zich richten op hun corebusiness: meubels maken, een proces waar de meubelmakers van Fairfield overigens nog wel voor naar de meubelmakerij komen.

Het onderzoek van Xerox, The Future of Work in a Pandemic Era, is te raadplegen op xerox.com

Management Scope Rankings

Bekijk hier alle rankings die Management Scope jaarlijks samenstelt.

Meer achtergrond artikelen

magazines_artikelen/Eiffelisdenaam01v.jpg

Ferdi van Dommelen: 'Company first'

Tussen 1992 en 2018 gaven Ferdi en Erica van Dommelen leiding aan het door hen opgerichte detacheringsbureau EIFFEL. Pas na de verkoop in 2018 kwam er ruimte voor reflectie, resulterend in het boek EIFFEL is de naam. Een gesprek met met Ferdi van Dommelen over 25 jaar ondernemerschap. ‘Het individu is als ondernemer niet belangrijk. Het is company first en niet me first.’

lees artikel
magazines_artikelen/Eerste-100-Wal01v.jpg

De eerste 100 dagen als cfo van Stork

'Niet te snel vanuit de heup schieten', zegt Lot van der Wal over haar eerste honderd dagen als cfo van Stork Technical Services.

Wie: Lot van der Wal
Wat: Sinds maart 2020 cfo van Stork Technical Services
Geïnterviewd door: Eric Vennix, Deloitte energy, resources & industrial leader en lid van de executive committee.

lees artikel
magazines_artikelen/Fast50-01v.jpg

Otrium-ceo Milan Daniels: 'We zijn in een stroomversnelling terechtgekomen'

12 procent van de kleding die wereldwijd wordt geproduceerd, blijft ongedragen. Online designer fashion-outlet Otrium zag het probleem en bedacht de oplossing. De oprichters brengen met hun platform vraag en aanbod bij elkaar. Co-ceo Milan Daniels: ‘Gevestigde merken zijn gestopt met luisteren naar de klanten.’

lees artikel
Management Scope

Geïntereseerd in Management Scope?

Maak kennis met het magazine via een proefabonnement: 3 edities voor €18,- of 6 edities voor €36,-

Vraag een proefabonnement aan
facebook