Communicatie, sleutel tot succes!

Communicatie, sleutel tot succes!

Auteur: Liz la Force | 22-02-2010

Nog altijd hoor ik verhalen over directies die zich in een hoge toren ergens daar ver weg bevinden. De werkvloer is een plek waar zij zelden tot nooit komen en als je kijkt naar hun afstandelijke houding ook geen weet van hebben.


Wat er nu precies speelt of gebeurt blijft een ver van hun bed show. Dit omdat zij menen dat zij deze informatie ook niet nodig hebben bij het nemen van hun beslissingen. Besluiten die iedereen aangaan en effect hebben op iedere stakeholder van de organisatie, dus ook de werknemers. Denkt de directie nog al eens in termen van financiële waarden, de werknemers zouden hier graag ook de menselijke waarden bij betrekken. Hoe kunnen deze ogenschijnlijk verschillende behoeften bij elkaar worden gebracht?

Gemeenschappelijke belangen
Het zoeken naar de gemeenschappelijke belangen kan hier bij helpen. Ten eerste willen zowel de directie als haar medewerkers graag winst maken en de salarissen en vergoedingen zeker stellen. Ten tweede vaart zowel directie als medewerkers er wel bij wanneer de motivatie voor en zingeving in het werk hoog is. Ten derde zal deze motivatie hoog zijn wanneer er ook aandacht is voor de menselijke aspecten in de organisatie.

Datgene wat speelt
Aandacht voor wat er speelt onder je mensen is er daar een van. Open, heldere communicatie een andere. Actief luisteren en aandacht geven, zorgen voor een organisatie cultuur die bijdraagt aan vertrouwen. En we weten allemaal dat deze waarde een bijzonder grote rol speelt in het succes van een organisatie.

Geen vertrouwen
Eerlijk gezegd ben ik met stomheid geslagen als ik zie en hoor hoe het momenteel in sommige organisaties gesteld is met dit vertrouwen. Door het eerder genoemde beleid, is er weinig tot geen vertrouwen bij de werknemers. De schade die hierdoor ontstaat is echter wel iedere dag zichtbaar en groeit naar mate de gebrekkige communicatie blijft voortbestaan met de nodige gevolgen. Frustratie, uitputting en moedeloosheid zijn woorden die hierbij horen. Zichtbaar in de nodige burn-outs en depressies in alle lagen van de organisatie.

Gedeelde verantwoordelijkheid
Hebben deze directies wel door hoeveel geld het ziekteverzuim, het gebrek aan motivatie waardoor werk veel minder effectief en efficiënt wordt verricht, het kwijtraken van mensen waarin door de organisatie het nodige is geïnvesteerd en last but not least de negatieve sfeer, die in het bedrijf komt te hangen en de invloed, die dat heeft op alles wat daar gebeurt, hen kost? Waarbij ik overigens onderschrijf dat er ook aan de kant van de medewerkers gekeken dient te worden hoe deze problemen te voorkomen c.q. op te lossen.


Waardering
Werknemers hebben het nodig om te voelen en ervaren dat hun werk van belang is. Dat er ruimte is voor hun menselijke behoefte aan aandacht en waardering. Dat er uitleg plaatsvindt over veranderingen in plaats van ze plots door te voeren, waardoor er onzekerheid en weerstand ontstaat. Dat er naast het jaarlijkse functioneringsgesprek tijd wordt genomen om over en weer feedback te kunnen geven en ontvangen. Om maar enkele zaken te benoemen.

Communicatie is een vaardigheid
Alhoewel we allemaal sinds onze kindertijd communiceren lijkt het toch nog altijd een van de moeilijkste vaardigheden om eigen te maken. Effectief en geweldloos kunnen communiceren is een kunst die vraagt om bewustwording en veel reflectie en oefening. Bewustwording van onbewuste patronen, overtuigingen en gedachten die invloed hebben op onze non-verbale en verbale communicatie. Zodat onze communicatie authentiek, doelgericht, helder en duidelijk kan worden.

Lef
Ik nodig in ieder geval directieleden uit om het lef te hebben om via authentieke communicatie in verbinding te treden met hun medewerkers. Soms ligt de sleutel tot succes immers dichterbij jezelf dan je zou denken.

Lees ook:
> Durf vrouw(elijk) te zijn op je werk!
> Leiderschap in dienst van continuïteit
> Transparantie
> Tijd om wakker te worden uit de slapende wereld
> Leiders van de toekomst

Management Scope Rankings

Bekijk hier alle rankings die Management Scope jaarlijks samenstelt.

Management Scope

Geïntereseerd in Management Scope?

Maak kennis met het magazine via een proefabonnement: 3 edities voor €18,- of 6 edities voor €36,-

Vraag een proefabonnement aan

Meer opinie

scopist_posts/originals/Waterstof10v.jpg

Zo belangrijk wordt groene waterstof

De Nederlandse industrie moet aan de bak om de klimaatdoelen te halen. Groene waterstof kan een cruciale rol spelen, zowel bij industriële productieprocessen als in de rol van opslagmedium of transportmiddel van energie. Partnerships tussen bedrijven, energiebedrijven en andere ketenpartners bieden innovatiekansen.

lees artikel
scopist_posts/originals/verduurzamen-vastgoed09v.jpg

Bedrijven, neem een rol bij het verduurzamen van vastgoed

Vanaf 2023 moeten kantoorgebouwen minimaal energielabel C hebben, maar de vastgoedmarkt lijkt geen haast te hebben dit te realiseren. Vastgoedadviseur Colliers International Nederland onderzocht wat institutionele, particuliere en private-equitybeleggers tegenhoudt om panden structureel te verduurzamen en wat hen motiveert te versnellen. Druk vanuit het bedrijfsleven draagt bij aan die versnelling.

lees artikel
scopist_posts/originals/Onboarding-analyse09v.jpg

Nieuwkomer, stel vragen over de digitale strategie

Hoe gaan bedrijven om met hun digitale toekomst en hoe voeren ze hun strategie uit? Voor nieuwkomers is hun onboarding een uitgelezen kans om kritische vragen te stellen over digitale ontwikkelingen. Andries van Dijk en Hans van Grieken van Deloitte ontwikkelden een model dat negen trends detecteert en dat kan dienen als leidraad bij onboarding.

lees artikel
facebook