Tien tips voor de toekomstbestendige coo
Auteur: Marc Boumans | Beeld: Yvonne Kroese | 17-05-2017
- Verruim je blik
De coo is van oudsher sterk gericht op de eigen organisatie. Maar met een blik die enkel naar binnen toe is gericht, ga je het niet redden. Het is tijd om de luiken te openen en de oogkleppen af te leggen. Een coo heeft een brede scope nodig, niet alleen op de eigen organisatie, maar vooral ook op de buitenwereld: op de concurrentie, op de al dan niet activistische aandeelhouder, op de klant die steeds weer wat nieuws wil en op alle overige stakeholders. Wees dus scherp. Als je niet efficiënt bent, kloppen andere bedrijven binnen de kortste keren op de deur om de boel op te kopen. Zie Akzo. Zie Unilever. Met een proactieve houding anticipeert de coo op toekomstige gebeurtenissen, zoals nieuwe marktontwikkelingen en nieuwe klantenwensen. - Aandacht voor digitalisering
De coo kon tien jaar geleden nog wel eens handelen vanuit de onderbuik, op gut feelings. Maar dat is in deze tijden van digitalisering, robotisering en kunstmatige intelligentie niet meer vol te houden. En funest bovendien. Een beetje coo heeft aandacht voor de data die in vrijwel alle gevallen in overvloed aanwezig zijn. Een top-coo gebruikt process mining om relevante gegevens boven water te krijgen. Helemaal niet eng: data zorgen ervoor dat je kunt sturen op de feiten. - Zorg voor een multidisciplinair team
Alles zelf oplossen? Dat gaat niet lukken! Bovendien kun je niet alles zelf weten. De coo van de toekomst zorgt ervoor dat hij talent en expertise om zich heen verzamelt. Hij zorgt voor een multidisciplinair en versatile team waarin ieders individuele talenten centraal staan. De coo is niet bang voormensen die het beter weten dan hij. Een top-coo maakt gebruik van andermans talenten en stimuleert anderen om die talenten tot wasdom te laten komen. Natuurlijk zet de coo het kader duidelijk neer en geeft hij richting. En vervolgens geeft hij mensen verantwoordelijkheid. Nogmaals: alleen ga je het NIET redden. - Vernietig geen kapitaal
Talent centraal stellen betekent niet automatisch dat je afscheid moet nemen van de oude garde. Integendeel! Sluit je ervaren mensen niet uit. De ervaring leert dat jonge mensen niet per definitie ‘adaptiever’ zijn. Ervaren krachten haken over het algemeen sneller aan bij veranderingsprocessen en zijn bovendien loyaler aan het bedrijf. Ontdek de hidden potentials. Geef de mensen die je hebt de best mogelijke toekomst. En onthoud: saneren is niet een doel op zich. -
Wees de stabiele factor
Een goede coo straalt zowel rust als gedrevenheid uit. Je bent de stabiele factor in de top van het bedrijf. Je creëert rust in tijden van turbulentie, zowel naar je collega’s in het MT als naar de collega’s in de organisatie. Je kunt goed omgaan met onzekerheid. Je wordt niet misselijk in een achtbaan. Ook in tijden van tegenwinden tegenslag blijf je koersvast. Je laat je niet opjagen door de overijverige, springerige cmo, want je weet dat hij (of zij) het bedrijf niet gaat helpen bij het maken van de juiste keuzes. En de ceo kan wel mooie vergezichten schetsen; jij weet als geen ander hoe de operatie ervoor staat. De coo heeft de mooiste generalistische job die er is, met focus op de vertaling van de strategie naar de prestatie van het bedrijf. Wees ferm, maar zoek de verbinding. -
Focus op transformatie
De tijd van lekker voorthobbelen, al dan niet tot een volgende grote saneringsoperatie, is definitief voorbij. Een goede coo is altijd toekomstgericht en heeft oog voorde continue transformatie van zijn bedrijf of organisatie. Dat veranderingsproces houdt nooit op. De coo is altijd bezig het bedrijf klaar te maken voor de toekomst– uiteraard terwijl de operatie draaiende wordt gehouden. Running and changing the business. Een top-coo heeft altijd oog voor nieuwe kansen, voor nieuwe bedrijfsmodellen. Onthoud: als het de coo al niet lukt de organisatie om te buigen voor de toekomst, dan wordt het voor alles en iedereen een heel moeilijk verhaal. -
Houd het flexibel
Een top-coo giet helemaal niets in beton. Nou ja, vooruit: tenzij hij in de board van een betonfabriek zit. Hij zorgt ervoor dat er geen blokkades zijn voor de toekomst. Alle plannen die hij maakt en uitvoert, kunnen tijdens het traject worden aangepast of bijgestuurd. Of nog sterker: worden weggegooid. Jawel, weggooien mag! De koers van de coo richting toekomst is altijd agile – aanpasbaar en kneedbaar. Hij slaat geen doodlopende wegen in. Tegelijkertijd is de coo niet bang om beslissingen te nemen. Beter met een omweg ergens komen dan nergens komen. Wees de smooth operator. -
Claim je rol
De coo was altijd een wat onzichtbare doener: de man of vrouw met de spreekwoordelijke poten in de modder. Maar tijden zijn veranderd. Als geen ander is de coo the man in the middle, zeker in het speelveld van de board en als klankbord voorde raad van commissarissen en andere toezichthouders. De coo weet hoe de hazenlopen, heeft de juiste voelsprieten binnen de organisatie en weet hoe over bepaalde dossiers wordt gedacht op de vloer. Een top-coo denkt strategisch mee, is een snelle denker, is cijfermatig en analytisch sterk. Hij geloof in een holistische manier van werken. De coo kan als geen ander er voor zorgen dat de uitgekozen strategie geborgd wordt in de onderneming. De coo van de toekomst is geen brandjesblusser, maar een richtingaanwijzer. En natuurlijk een duizendpoot. -
Wees een multidisciplinaire coo
Het moge u inmiddels duidelijk zijn: een top-coo is een topsporter. Sterker nog, hij is de koning van de topsporters, want hij is sterk op alle disciplines. Een top-coo is dan ook geen Yuri van Gelder-achtige Lord of the Rings, die uitblinkt op één onderdeel. Hij is de wereldkampioen allround. Of meerkamp. Hij kan bijna alles even goed en blinkt op sommige terreinen echt uit. Hij is een Sven Kramer. -
Doe als Stormin' Norman
Een top-coo is een snelle, strategische denker én een tactisch meesterbrein. De coo van de toekomst weet waar hij heen wil en is in staat een duidelijke strategie te bedenken en te verwoorden. Hij een soort Norman Schwarzkopf, de charismatische oud-opperbevelhebber van het Amerikaanse leger. Ontwikkel een visie. Wees standvastig. Wees een Stormin’ Norman.
Marc Boumans en Erwin Rexwinkel schreven dit artikel binnen het domein De agenda van de coo. Deze tekst is gepubliceerd in Management Scope 05 2017.
> Lees ook ons artikel over waarom het Internet of Things thuishoort bij de coo