Vijftig tinten AI

Vijftig tinten AI

Auteur: Marco Gianotten | Beeld: Mark van den Brink | 16-05-2019

Elektriciteit, de verbrandingsmotor en internet zijn technologieën die economieën hebben veranderd: niet op slag, maar in een of enkele generaties. Economen noemen deze innovatieaanjagers general purpose technologies (GPT). In het begin wordt het effect van een GPT gehypet, wat veel nuchtere topmanagers doet besluiten zich ervan te distantiëren. 


De internetzeepbel spatte in het voorjaar van 2000 uit elkaar. Nu, bijna 20 jaar later, domineren nieuwe techgiganten de wereldwijde economie. Menig ceo slaat zich nu voor de kop dat het eigen bedrijf de impact van de platformeconomie heeft onderschat en nu krampachtig moet proberen aan te haken.


Artificiële intelligentie (AI) is de volgende aanjaagtechnologie voor een structurele verandering van onze economie en maatschappij. AI komt in vele soorten en maten. Tijdens de laatste Consumer Electronics Show in Las Vegas, de grootste technologiebeurs in de wereld, was een van de sensaties een schattig robotje dat slechts één doel had: het gelukkig maken van mensen. De naam is een samentrekking van de woorden love en robot: de Lovot. Binnen emotional robotics, zoals deze tak van sport heet, is AI als vijftig tinten grijs. Er is een breed scala aan toepassingen: van slimme fabrieken tot kankerbestrijdende nanorobots.

Bijna elke branche krijgt te maken de toepassing van AI. Voor topmanagers, die naast de jaarcijfers ook verantwoordelijk zijn voor het toekomstig bestaansrecht van de onderneming, is het belangrijk affiniteit te ontwikkelen met AI. Het Silicon Valley-spreekwoord Uber yourself before you get Kodak’ed zegt genoeg over de verwoestende impact die digitalisering kan hebben op verdienmodellen.
AI heeft voor velen een beangstigend imago: zelfrijdende auto’s die mensen aanrijden, autonome investeringsalgoritmes die beurscrash veroorzaken en geautomatiseerde wervingstools die bias ontwikkelen en discrimineren. Dit is de wereld van de film Minority Report, waar de mens wordt geregeerd door de machine. De toekomstige waarde van AI ligt vooral in hybride intelligentie – mens en machine werken samen. Het is de stap van robot naar cobot (een collaboratieve robot). Het grote verschil is dat AI niet meer gericht is op het vervangen van mensen, de bedoeling is juist ze hun werk nog beter te laten doen.

Voor topmanagers betekent AI als aanjaagtechnologie dat ze een leiderschapsvisie moeten ontwikkelen vanuit zingeving. Zo wil Philips neurologen helpen om met AI en slimme electroden cognitieve hersenactiviteiten te stimuleren voor de behandeling van dementie, een van de snelst groeiende ziektes in de wereld. AI wordt essentieel bij het oplossen van problemen voor mens en planeet, zoals het omgaan met klimaatverandering, afvalvermindering, duurzame voedselproductie, leven met chronische ziektes, het gebruik van de publieke ruimte en het voortijdig opsporen van ziektes. Artificiële intelligentie levert roem en fortuin op. Aan het topmanagement de schone taak te zorgen dan roem prevaleert boven commercieel opportunisme.

Marco Gianotten is oprichter van het onderzoeksbureau Giarte, auteur van het boek Digital Empathy; When Tech Meets Touch, internationaal spreker en gastdocent bij onder andere RSM.

Marco  Gianotten

Tekst door: Marco Gianotten

  • > Oprichter en CEO Giarte

Management Scope Rankings

Bekijk hier alle rankings die Management Scope jaarlijks samenstelt.

Artikelen van Marco Gianotten

scopist_posts/originals/Legacy05k.jpg

Schuberg Philis adviseert over gedateerde applicatielandschappen

Binnen de digitale transformatie is er te weinig aandacht voor de stijgende kosten van oude kernsystemen, terwijl het aanpakken van dit oude applicatielandschap pure noodzaak is – en dat gaat veel verder dan cosmetische ingrepen. Een ongemakkelijke boodschap van IT-bedrijf Schuberg Philis en onderzoeksbureau Giarte.

lees artikel
scopist_posts/originals/Gianotten, Marco.JPG

CIO als carrièrespringplank

De twee CIO’s van het jaar zijn – drie maanden na hun verkiezing – alweer CIO af. Is dit de nieuwste trend? Ooit was de functie van CIO de afsluitende beloning van een mooie carrière.

lees artikel
scopist_posts/originals/1355912048.JPG

Radicale innovatie draait om partnerships en slimme data

Bij radicale innovatie gaat het om partnerships en slim gebruik van data, maar bovenal om de moed de boel op z’n kop te zetten en zo de organisatie naar de klant te kantelen.

lees artikel
Management Scope

Geïntereseerd in Management Scope?

Maak kennis met het magazine via een proefabonnement: 3 edities voor €18,- of 6 edities voor €36,-

Vraag een proefabonnement aan

Meer opinie

scopist_posts/originals/Onboarding-analyse09v.jpg

Nieuwkomer, stel vragen over de digitale strategie

Hoe gaan bedrijven om met hun digitale toekomst en hoe voeren ze hun strategie uit? Voor nieuwkomers is hun onboarding een uitgelezen kans om kritische vragen te stellen over digitale ontwikkelingen. Andries van Dijk en Hans van Grieken van Deloitte ontwikkelden een model dat negen trends detecteert en dat kan dienen als leidraad bij onboarding.

lees artikel
scopist_posts/originals/cosec-event07v.jpg

Verslag Top-100 Company Secretary Debat&Diner 2019

Over hun sterk evoluerende vak wisselden 18 company secretaries begin juli van gedachten tijdens de tweede editie van het Management Scope Top-100 Company Secretary Debat & Diner, een initiatief van Diligent, ontwikkelaar van boardcommunicatiesoftware, en Management Scope. ‘Company secretaries opereren tegenwoordig ook op strategisch niveau.’

lees artikel
scopist_posts/originals/verduurzaming-directiekamer07k.jpg

Verduurzaming komt nu de directiekamer binnen

Het in juni gepresenteerde Klimaatakkoord kent een groot aantal maatregelen die moeten leiden tot 49 procent minder uitstoot van broeikasgassen in 2030, oplopend naar 95 procent in 2050. ING-econoom Gerben Hieminga laat zijn licht schijnen over de implicaties voor het bedrijfsleven.

lees artikel
facebook