Vijftig tinten AI

Vijftig tinten AI
Elektriciteit, de verbrandingsmotor en internet zijn technologieën die economieën hebben veranderd: niet op slag, maar in een of enkele generaties. Economen noemen deze innovatieaanjagers general purpose technologies (GPT). In het begin wordt het effect van een GPT gehypet, wat veel nuchtere topmanagers doet besluiten zich ervan te distantiëren. 

De internetzeepbel spatte in het voorjaar van 2000 uit elkaar. Nu, bijna 20 jaar later, domineren nieuwe techgiganten de wereldwijde economie. Menig ceo slaat zich nu voor de kop dat het eigen bedrijf de impact van de platformeconomie heeft onderschat en nu krampachtig moet proberen aan te haken.

Artificiële intelligentie (AI) is de volgende aanjaagtechnologie voor een structurele verandering van onze economie en maatschappij. AI komt in vele soorten en maten. Tijdens de laatste Consumer Electronics Show in Las Vegas, de grootste technologiebeurs in de wereld, was een van de sensaties een schattig robotje dat slechts één doel had: het gelukkig maken van mensen. De naam is een samentrekking van de woorden love en robot: de Lovot. Binnen emotional robotics, zoals deze tak van sport heet, is AI als vijftig tinten grijs. Er is een breed scala aan toepassingen: van slimme fabrieken tot kankerbestrijdende nanorobots.

Bijna elke branche krijgt te maken de toepassing van AI. Voor topmanagers, die naast de jaarcijfers ook verantwoordelijk zijn voor het toekomstig bestaansrecht van de onderneming, is het belangrijk affiniteit te ontwikkelen met AI. Het Silicon Valley-spreekwoord Uber yourself before you get Kodak’ed zegt genoeg over de verwoestende impact die digitalisering kan hebben op verdienmodellen.
AI heeft voor velen een beangstigend imago: zelfrijdende auto’s die mensen aanrijden, autonome investeringsalgoritmes die beurscrash veroorzaken en geautomatiseerde wervingstools die bias ontwikkelen en discrimineren. Dit is de wereld van de film Minority Report, waar de mens wordt geregeerd door de machine. De toekomstige waarde van AI ligt vooral in hybride intelligentie – mens en machine werken samen. Het is de stap van robot naar cobot (een collaboratieve robot). Het grote verschil is dat AI niet meer gericht is op het vervangen van mensen, de bedoeling is juist ze hun werk nog beter te laten doen.

Voor topmanagers betekent AI als aanjaagtechnologie dat ze een leiderschapsvisie moeten ontwikkelen vanuit zingeving. Zo wil Philips neurologen helpen om met AI en slimme electroden cognitieve hersenactiviteiten te stimuleren voor de behandeling van dementie, een van de snelst groeiende ziektes in de wereld. AI wordt essentieel bij het oplossen van problemen voor mens en planeet, zoals het omgaan met klimaatverandering, afvalvermindering, duurzame voedselproductie, leven met chronische ziektes, het gebruik van de publieke ruimte en het voortijdig opsporen van ziektes. Artificiële intelligentie levert roem en fortuin op. Aan het topmanagement de schone taak te zorgen dan roem prevaleert boven commercieel opportunisme.

Marco Gianotten is oprichter van het onderzoeksbureau Giarte, auteur van het boek Digital Empathy; When Tech Meets Touch, internationaal spreker en gastdocent bij onder andere RSM.

facebook