CIO als carrièrespringplank

CIO als carrièrespringplank

Auteur: Marco Gianotten | 21-02-2014

De twee CIO’s van het jaar zijn – drie maanden na hun verkiezing – alweer CIO af. Is dit de nieuwste trend? Ooit was de functie van CIO de afsluitende beloning van een mooie carrière.


Die loopbaan begon meestal als junior-programmeur en na decennia hard werken in vele IT-functies, volgde uiteindelijk je benoeming tot CIO.


Omgekeerd haalde geen businessmanager het in zijn hoofd om ooit CIO te worden. Dat stond de facto gelijk aan carrièrekamikaze. Daar lijkt nu verandering in te komen. Wanneer verdienmodellen in de business digitaliseren, is het niet meer dan logisch dat carrièrepaden elkaar kruisen. Wie straks vanuit de business géén ervaring heeft opgedaan in de IT – en vice versa – benadeelt zichzelf.


CIO van het jaar voor drie maanden
Eind november 2013 waren er voor het eerst twee winnaars bij de verkiezing van ‘CIO of the Year’: Jeroen Tas van Philips en Frans Woelders van ABN Amro. Koud drie maanden later zijn beiden CIO af. Tas is nu CEO Informatics Solutions and Services bij Philips Health en Woelders is de nieuwe CEO Retail Banking van ABN Amro.


De New York Times-columnist Thomas Friedman zette in zijn boek ‘The World is Flat’ Jeroen Tas (toen medeoprichter en topman van MphasiS) neer als iemand die perfect begrijpt hoe de globaliserende wereld en digitale business in elkaar grijpen. Voor zowel Tas als Woelders was het CIO-schap een mooie tussenstap en geen eindstation. Als CEO willen ze klantwaarde creëren in een sterk digitaliserende wereld.


Het internet of everything en big data transformeren de medische wereld en Philips Health verandert daardoor van een apparatenbedrijf naar hightech medische dienstverlener met innovaties als insidables in en wearables op het lichaam. Voor ABN Amro is mobiel internet al veel meer dan een nieuw kanaal: mobiel verandert de levensstijl van klanten en biedt talrijke kansen voor nieuwe location-based diensten. In titel zijn Tas en Woelders nu CEO, maar dat had net zo goed chief digital officer kunnen zijn. Een CDO staat voor de inzet van technologie om groei van omzet, marktaandeel, winst en klantbeleving te realiseren. Een lagere TCO wordt randvoorwaarde, het werkelijke spel gaat om top-line growth en time-to-market.


Stop met carrièrepaden in silo’s
Een CIO blijft belangrijk om ervoor te zorgen dat je IT-basis op orde is en deze te versimpelen waar maar nodig is. Minder systemen, minder interfaces en minder werk om alles aan te praat te houden. IT-executives staan voor de digitale integriteit van een grote onderneming. De basis moet betrouwbaar, stabiel, veilig, wendbaar en efficiënt zijn. Wanneer je een tijdje vanuit de business bij IT werkt, ervaar je dat dit de plek is waar verleden en toekomst steeds meer clashen. Het oude zit teveel het nieuwe in de weg: zowel qua kosten als managementaandacht. Een groot bedrijf is een vergaarbak aan opgestapelde technologiegeneraties. De mensen die vanuit de business een kijkje nemen in IT, zien dat je dat je niet te lang kunt wachten met het verzilveren van kansen. Er is zoveel werk aan de winkel dat je als IT-organisatie de deuren moet openzetten voor talent uit de business. De bloedlijnen moeten meer kruisen. Het is hoopgevend dat Eneco’s nieuwe CIO Joeri Kamp ‘slechts’ 35 jaar is. Ik weet het nu zeker: het CIO-schap is geen eindstation meer.


Marco Gianotten is directeur van IT-onderzoeksbureau Giarte.

Marco  Gianotten

Tekst door: Marco Gianotten

  • > Oprichter en CEO Giarte

Management Scope Rankings

Bekijk hier alle rankings die Management Scope jaarlijks samenstelt.

Artikelen van Marco Gianotten

scopist_posts/originals/Column-Gianotten05k.jpg

Vijftig tinten AI

Elektriciteit, de verbrandingsmotor en internet zijn technologieën die economieën hebben veranderd: niet op slag, maar in een of enkele generaties. Economen noemen deze innovatieaanjagers general purpose technologies (GPT). In het begin wordt het effect van een GPT gehypet, wat veel nuchtere topmanagers doet besluiten zich ervan te distantiëren. 

lees artikel
scopist_posts/originals/Legacy05k.jpg

Schuberg Philis adviseert over gedateerde applicatielandschappen

Binnen de digitale transformatie is er te weinig aandacht voor de stijgende kosten van oude kernsystemen, terwijl het aanpakken van dit oude applicatielandschap pure noodzaak is – en dat gaat veel verder dan cosmetische ingrepen. Een ongemakkelijke boodschap van IT-bedrijf Schuberg Philis en onderzoeksbureau Giarte.

lees artikel
scopist_posts/originals/1355912048.JPG

Radicale innovatie draait om partnerships en slimme data

Bij radicale innovatie gaat het om partnerships en slim gebruik van data, maar bovenal om de moed de boel op z’n kop te zetten en zo de organisatie naar de klant te kantelen.

lees artikel
Management Scope

Geïntereseerd in Management Scope?

Maak kennis met het magazine via een proefabonnement: 3 edities voor €18,- of 6 edities voor €36,-

Vraag een proefabonnement aan

Meer opinie

scopist_posts/originals/modern-governance06v.jpg

Tijd voor moderne governance: van data naar inzicht

Digitalisering blijft in bedrijven nog te vaak steken bij het productieproces. Hoogste tijd om ook de strategische besluitvorming hierbij te betrekken. Een proces waarin volgens Jesse Thiel, country manager Benelux & Austria van Diligent, een proactieve rol voor de company secretary is weggelegd: ‘Hij of zij kan de sleutel zijn tot het succes van morgen.’

lees artikel
scopist_posts/originals/Column-Doppen0619k.jpg

Mooier zonder das

Wat hebben we toch tegen de das? Het woord stropdas gebruiken we al een tijdje niet meer, dat klinkt oubollig. En strop klinkt ook allesbehalve motiverend. De das is traditioneel gezien het sluitstuk van een formele uitstraling in een hiërarchische omgeving. In deze betekenis begrijp ik dat de das uit onze maatschappij geëvolueerd wordt. We willen meer gelijkwaardigheid op de werkvloer, niemand zegt immers nog ‘u’ tegen zijn of haar baas. 

lees artikel
scopist_posts/originals/Column-Karssing0619k.jpg

Succes als valkuil

Ceo’s worden steeds vaker weggestuurd vanwege integriteitskwesties zoals fraude, omkoping, handel met voorkennis en seksueel ongewenst gedrag, aldus de CEO Success Study van zakelijk dienstverlener PwC. Inmiddels wordt van 1 op de 20 ceo’s afscheid genomen vanwege grensoverschrijdend gedrag: dat is een wereldwijde stijging van 36 procent in de afgelopen vijf jaar. Waarom gaan ceo’s over de schreef? Is het hebzucht? Narcisme? Financiële druk? Een slecht ontwikkeld moreel kompas? Dat kan allemaal een rol spelen. Maar ook succes kan een valkuil zijn! 

lees artikel
facebook