De nevenfunctie van René Hooft Graafland

'Dat rodelopergevoel...'

René Hooft Graafland in gesprek met Gert van der Houwen

De nevenfunctie van René Hooft Graafland

29-11-2018 | Interviewer: Gert van der Houwen | Auteur: Angelo van Leemput | Beeld: Mark van den Brink

In deze rubriek vertellen bestuurders en commissarissen over een bijzondere nevenfunctie die zij vervullen. René Hooft Graafland is commissaris bij Wolters Kluwer, FrieslandCampina en Ahold Delhaize, maar ook voorzitter van het bestuur van het Carré Fonds.


Kunt u uw eerste kennismaking met Koninklijk Theater Carré nog herinneren?
‘Ik denk dat iedereen zich de eerste keer Carré kan herinneren. Ik was er voor het eerst met mijn middelbare school. We gingen met de klas naar Herman van Veen. Hij speelde een van zijn eerste voorstellingen in Carré. Inmiddels staat zijn teller boven de 700. Het was overweldigend. Dat rodelopergevoel, de portier, de zaal. Het was een feest. Naar Carré gaan is altijd een feestje gebleven.’


Wat is voor het Carré Fonds de belangrijkste uitdaging? 
‘Carré is een niet-gesubsidieerd theater. We draaien op eigen kracht. Dat doen we met zwarte cijfers, maar het is allemaal marginaal positief. Voor alles wat je extra wil doen, is geld nodig. Neem alleen al het gebouw: we moeten de bedekking van het monumentale dak vernieuwen. Die is nu van plastic en dat willen we terugbrengen naar het oorspronkelijke zink. Dan praat je over een investering van 1,7 miljoen euro. Dat bedrag kun je niet halen uit je exploitatie. We zijn dus heel hard bezig met fondsenwerving, via particulieren, vermogensfondsen, de BankGiro Loterij enzovoort.’

Wat maakt deze functie voor u persoonlijk aantrekkelijk?
‘Ik houd vooral van dit theater vanwege de breedte van de programmering. Cabaret, ballet, musical, opera, boksen, popmuziek, circus, politieke debatten – alles komt langs. Daardoor trekt Carré ook verschillende mensen. Dat maakt dit theater anders dan andere mooie instituten als Het Concertgebouw of de Stadsschouwburg. Bovendien is dit theater ondernemend. De geest van circusondernemer Oscar Carré waart hier nog altijd rond. Hij was de Joop van den Ende van zijn tijd. Hoewel ik zelf uiteindelijk een corporate man ben, voel ik me bij deze onderneming als een vis in het water.’

Hoe vaak bent u in de zaal?
‘Zo vaak mogelijk. Ten eerste natuurlijk omdat het leuk is, maar ten tweede probeer ik altijd potentiële schenkers uit te nodigen me te vergezellen. De afgelopen maand was ik onder meer bij TING! van Scapino Ballet en The Nits, ik was bij cabaretier Claudia de Breij en bij choreograaf Isabelle Beernaert. Het boksgala heb ik helaas gemist.’

Wat waren uw persoonlijke hoogtepunten de afgelopen jaren?
‘Ik heb een prachtig mooie voorstelling gezien van zangeres Wende Snijders, die hier huiskunstenaar is. Ik vond de hommage aan Toon Hermans – een eigen productie – zeer indrukwekkend, en de theatervoorstelling The Curious Incident of the Dog in the Night-Time. En, niet te vergeten: Paul van Vliet die op zijn eenentachtigste nog één keer voor een uitverkocht Carré stond.’

Is dit uiteindelijk meer hobbywerk dan uw ‘zware’ commissariaten?
‘Ik zeg altijd: mijn commissariaten zijn voor de vlag, dit is voor de leuk. Maar pas op: ik neem het serieus hoor, heel serieus. Carré is door financieel lastige tijden gegaan. Dat heeft aangetoond dat we ruime buffers nodig hebben. Die zijn ook nodig als het theater zich wil blijven vernieuwen. We willen toekomstige generaties blijven aanspreken met een divers aanbod. Iedereen moet een keer naar Carré zijn geweest.’ 

Interview door Gert van der Houwen, algemeen directeur VDH Bestuurszaken. Dit korte interview uit de rubriek Na aan 't hart is gepubliceerd in Management Scope 10 2018.


Dit artikel is voor het laatst aangepast op 29-11-2018


René  Hooft Graafland

Geïnterviewd: René Hooft Graafland

Gert van der Houwen

Interviewer: Gert van der Houwen

Management Scope Rankings

Bekijk hier alle rankings die Management Scope jaarlijks samenstelt.

Meer interviews

magazines_artikelen/Hottenhuis05v.jpg

Stephanie Hottenhuis (KPMG): 'Jonge leiders worden gelouterd'

De coronacrisis leert jonge leiders om oorlogskleuren te dragen. Straks staat er een gelouterde generatie klaar om toekomstige conjuncturele schokken op te vangen, aldus Stephanie Hottenhuis, ceo van KPMG en nieuw jurylid van de Young Captain Award.  ‘De leiders van morgen zullen deze ontwikkelingen vertalen naar en verankeren in een andere aansturing van organisaties.’

lees artikel
magazines_artikelen/Ton_van_Veen05v.jpg

Voor Ton van Veen (Jumbo Groep) is robuustheid het grootste goed

Alle zeilen moesten worden bijgezet om de schappen gevuld te houden. De focus van Ton van Veen, cfo van Jumbo Groep Holding, is alweer gericht op de toekomst. ‘Als het moet, kunnen we morgen van koers veranderen.’ De andere kant van de medaille kent hij echter ook – Van Veen houdt toezicht op organisaties die nog out  of business zijn.

lees artikel
magazines_artikelen/Clements05v.jpg

Robin Clements van VodafoneZiggo zoekt steeds proactievere oplossingen

Veel servicemogelijkheden bieden is mooi, maar VodafoneZiggo’s executive director customer operations Robin Clements streeft een hoger doel na: ‘We moeten  toe naar een dienstverlening die zo simpel is dat je als klant helemaal geen hulp nodig hebt.’  Onder de noemer GigaNet, het krachtige netwerk van Vodafone en Ziggo, investeert het telecombedrijf jaarlijks honderden miljoenen in een stabiel en innovatief netwerk. Nooit eerder heeft het verbinden van mensen via het vaste- en mobiele netwerk zoveel betekenis gehad als op dit moment tijdens de coronacrisis. Deze crisis gaat lang duren, en vergt een continu balanceren tussen aan de ene kant zorgen voor een optimale veiligheid voor alle medewerkers en aan de andere kant zorgen dat heel Nederland volledig bereikbaar blijft; met topprioriteit voor ziekenhuizen, de brandweer en andere nooddiensten. Dat lukt de aanbieder van vaste, mobiele en geïntegreerde communicatie- en entertainmentdiensten tot nu toe goed. De waarderingscijfers zijn dan ook flink gestegen, constateert Robin Clements.  

lees artikel
Management Scope

Geïntereseerd in Management Scope?

Maak kennis met het magazine via een proefabonnement: 3 edities voor €18,- of 6 edities voor €36,-

Vraag een proefabonnement aan
facebook