De nevenfunctie van Fredrieke Leeflang

'Zet maar zwart op wit dat ik volgend jaar meedoe aan Alpe d'HuZes'

Frederieke Leeflang in gesprek met Gert van der Houwen

De nevenfunctie van Fredrieke Leeflang

19-06-2019 | Interviewer: Gert van der Houwen | Auteur: Angelo van Leemput | Beeld: Mark van den Brink

In deze rubriek vertellen bestuurders en commissarissen over een bijzondere nevenfunctie die zij vervullen. Fredrieke Leeflang is jurist, bestuurder en toezichthouder en ook voorzitter van de raad van toezicht van KWF Kankerbestrijding.


Hoe is deze functie op uw pad gekomen?
‘In 2015 ben ik benaderd door een headhuntersbureau. Ik had ervaring bij het Aidsfonds en bij het universitair medisch centrum AMC en ik was destijds bestuursvoorzitter van een advocatenkantoor dat een grote transitie had doorgemaakt. KWF Kankerbestrijding stond ook aan de vooravond van zo’n transitie.’



Wat trof u aan?
‘Vooral een heel professionele organisatie. KWF Kankerbestrijding is het grootste goede doel van Nederland en men loopt hier echt voorop als het gaat om toezicht – dat doet niet onder voor toezicht bij een commerciële instelling. Dat is ook extreem belangrijk, zeker met het oog op reputatierisico’s: we hebben te maken met geld van anderen. Daar moet je zorgvuldig mee omgaan en dat eisen de donateurs ook. Ze willen graag van iedere euro weten wat ermee gebeurt. Wat ik hier verder aantrof, was een groep mensen met een enorme intrinsieke motivatie. Dat komt denk ik omdat iedereen wel iemand kent met kanker, of zelf ervaringen heeft met deze ziekte.’

Geldt dat ook voor uzelf?
‘Mijn moeder heeft darmkanker gehad. Ze lijkt nu – na een heel zwaar behandeltraject – hersteld, gelukkig. Ze is een van de 800.000 Nederlanders die leven met of na kanker.’

Wat zijn hier de belangrijke uitdagingen voor de toekomst?
‘Het allerbelangrijkste is natuurlijk dat we voldoende geld binnen blijven halen. Vervolgens moeten we scherpe keuzes maken wat we met die gelden doen, want niet alles kan. Om goed te kiezen, moet je veel factoren meewegen. Als er in het buitenland onderzoek wordt gedaan naar een bepaalde vorm van kanker, dan kunnen we hier bijvoorbeeld inzetten op een andere vorm. Het gaat altijd om impact. Als raad van toezicht bemoeien we ons natuurlijk niet met de medische keuzes. We richten ons op de strategie, op het totaalplaatje.’

Waarin verschilt deze functie van uw andere functies?
‘Toezicht houden is in de kern overal hetzelfde, maar het maakt wel uit dat het hier om leven en dood gaat en om persoonlijke, soms emotionele verhalen. Er komt in dit geval dus een belangrijke component bij. Een ander verschil is natuurlijk de enorme hoeveelheid vrijwilligers. Er zijn in totaal 100.000 Nederlanders die zich onbezoldigd voor ons inzetten – ongekend.’

KWF Kankerbestrijding staat bekend om de grote publieksacties. Bent u daar persoonlijk bij betrokken?
‘Ik was laatst bij de grote tv-show Nederland staat op tegen kanker in Den Bosch. Ook heb ik me voorgenomen dat ik volgend jaar mee doe aan de Ride for the Roses of Alpe d’HuZes. Ja, die alp wil ik wel eens opfietsen. Zet maar zwart op wit dat ik meedoe, dat is een goede stok achter de deur.’

Gepubliceerd in Management Scope 06 2019


Dit artikel is voor het laatst aangepast op 19-06-2019


Frederieke  Leeflang

Geïnterviewd: Frederieke Leeflang

  • > Commissaris Eneco
  • > Voorzitter KWF Kankerbestrijding
  • > Lid Raad van Toezicht (vice-voorzitter) Tergooi Ziekenhuizen
  • > Algemeen voorzitter Raad voor Strafrechtstoepassing en Jeugdbescherming (RSJ)
  • > Special Advisor Dentons Boekel NV
  • > Lid algemeen bestuurscollege Koninklijke Bibliotheek
  • > Voorzitter Raad van Advies Centrum Indicatiestelling Zorg
  • > Lid van het bestuur De Amsterdamsche Kring
  • > Voorzitter Audit Advisory Committee Algemene Rekenkamer
  • > Vice-voorzitter AmsterdamDiner Foundation
Gert van der Houwen

Interviewer: Gert van der Houwen

Management Scope Rankings

Bekijk hier alle rankings die Management Scope jaarlijks samenstelt.

Meer interviews

magazines_artikelen/Oosterveer08v.jpg

Peter Oosterveer (Arcadis): 'Een team is nooit af'

Peter Oosterveer maakte twee jaar terug de overstap van industrieel installateur Fluor, waar hij coo was, naar Arcadis. Hij kwam als nieuwe ceo bepaald niet in een gespreid bedje terecht. Oosterveer blikt terug op wat veel nieuwe bestuurders als lastig beschouwen: de vorming van een nieuw team, dat de beoogde transformatie om toekomstbestendig te blijven moet helpen realiseren. ‘Besluiten om met andere mensen verder te gaan, vind ik niet zo moeilijk.’

lees artikel
magazines_artikelen/Alma08v.jpg

Maurine Alma van Takeaway.com maakt tastbaar wat marketing bijdraagt

Maaltijdbezorgplatform Takeaway.com groeit sterk dankzij forse investeringen in marketing. Chief marketing officer Maurine Alma is verantwoordelijk voor de marketingstrategie die zich richt op naamsbekendheid én een zeer soepele customer journey. ‘Onze klant heeft honger en wil zonder veel moeite een maaltijd laten bezorgen.’

lees artikel
magazines_artikelen/Wielinga-Carolina_2019.jpg

De eerste 100 dagen als commissaris van Gasunie

‘Langetermijndenken is de grootste uitdaging’, zegt Carolina Wielinga over haar eerste honderd dagen als lid van de raad van commissarissen van N.V. Nederlandse Gasunie.

lees artikel
Management Scope

Geïntereseerd in Management Scope?

Maak kennis met het magazine via een proefabonnement: 3 edities voor €18,- of 6 edities voor €36,-

Vraag een proefabonnement aan
facebook