Eric Drok, CEO ING Direct AustraliŽ houdt niet van 'blabla'

27-03-2008 | Auteur: Lizanne Schipper | Beeld: Anya van Lit

Eric Drok, CEO ING Direct AustraliŽ houdt niet van 'blabla'
Australiërs zijn fervente huizenkopers, maar halen voor sparen hun neus op. De wereldwijde kredietcrisis moet hun hypotheekverstrekker wel de stuipen op het lijf jagen. CEO Eric Drok van ING Direct Australië lobbyde bij de overheid om de spaarzin te stimuleren.

Een huis is voor de Australiër het belangrijkste bezit. En daarna komt niet een jeep of een boot, maar een tweede huis. En als het even kan daarna nóg een stuk of wat huizen, om te verhuren aan Australiërs die minder fortuinlijk zijn. Terwijl Nederlandse consumenten massaal in deposito's vluchten en samen een bedrag opzij zetten waarmee je met gemak de staatsschuld kunt aflossen (om dan nog enkele tientallen miljarden over te houden), heeft Australië een negatief spaarquota. Het is dan ook de enige markt waar de hypo-theekportefeuille van ING Direct de inleg in spaarproducten overtreft. In 2007 maakten de hypotheekkredieten er een sprong van twintig procent tot ruim dertig miljard dollar, terwijl de spaargelden bijna acht procent stegen naar ruim twintig miljard dollar.
Door de run op huizen exploderen ook hier de prijzen, met jaar na jaar stijgingen van tientallen procenten. Je zou zeggen: een hachelijke situatie, gezien de huidige kredietcrisis die wereldwijd zijn slachtoffers vergt. Zeker voor een bank die zo zwaar op hypotheken leunt. Eric Drok, die in de twee jaar dat hij nu in Sydney is gestationeerd alleen nog maar vette tijden heeft gekend, maakt zich geen zorgen over het inzakken van de vraag, wel over het renteniveau. "In Australië heerst een tekort aan mankracht. De nieuwkomers blijven toestromen, vorig jaar waren het er tweehonderdduizend. Zij zijn veelal goed opgeleid en willen allemaal een eigen huis. Daarmee blijft de vraag wel op peil. Zorgelijker is de hoge rente, puur veroorzaakt door de hoge bestedingen die de inflatie opdrijven. De hypo-theekrente is inmiddels opgelopen tot bijna negen procent. Aangezien de meeste Australiërs een hypotheek hebben met een variabele rente, kunnen schommelingen hard aankomen. Als buitenlander schrik je er echt van hoe weinig buffer de mensen hier hebben. Ze hebben een huis, maar nauwelijks spaargeld."
De bank kan in geval van nood nog terugvallen op de verzekering die klanten verplicht moeten afsluiten wanneer ze tachtig procent of meer van de koopsom hebben beleend. Maar Drok zou geruster zijn op een lager renteniveau. Vorig jaar heeft hij gelobbyd bij de overheid voor maatregelen die sparen fiscaal aantrekkelijk maken. Het politieke tij zit mee: na tien jaar conservatief beleid, zijn de sociaaldemocraten weer aan de macht. Zij brachten onlangs plannen naar buiten voor fiscale constructies die sparen voor een huis gunstig maken. Uiteraard zal ING Direct daarop te gelegener tijd inspringen met nieuwe spaarproducten. Drok: "Een betere klant kun je je niet voorstellen: iemand die nu spaart voor een huis en in de toekomst een hypotheek bij je afsluit."

Keurig in de rij
Drok leerde de ins and outs van internetbankieren kennen als bestuurder bij de Postbank, die indertijd het model leverde voor ING Direct. Toen hij in Sydney arriveerde, viel de cultuurschok mee. Hij kende het bedrijf, en de mensen die hij in zakelijke omgeving tegenkwam, troffen hem vooral als ‘heel gewoon'. "Geen gekke dingen, geen blabla, down to earth." Voor zijn gezin was de overgang heftiger. Zijn drie kinderen waren in de puberleeftijd, en een van zijn zoons wilde aanvankelijk niet mee. "Hij had net een vriendin, zat in de eerste van de middelbare school, had het leuk op hockey. De eerste tijd was het voor alledrie huilen. De jongsten spraken geen Engels en verstonden dus helemaal niets. Verder kwamen ze enorm in opstand tegen het traditionele systeem van gezag dat hier heerst. Op school worden blazers en dassen gedragen, je moet keurig in de rij staan. In Nederland mag alles, hier word je al gepakt als je na school een knoopje van je overhemd los doet of betrapt wordt als je schuin een zebrapad oversteekt. Dan kun je twee dagen nablijven."


" Je schrikt er echt van hoe weinig buffer de mensen hier hebben"



Inmiddels willen zijn kinderen niet meer weg. "Ze kennen de grenzen nu, dat geeft veel duidelijkheid en rust. Ik vond het zelf eerst ook raar. Je bent in Nederland zo gewend aan merken, Adidas-gympen, dure spijkerboeken. Hier onderscheid je je door je prestaties, niet door wat je draagt."
Op school mag het uniform de toon zetten, op kantoor is de sfeer juist heel informeel. Op de werkvloer bij ING Direct draagt niemand een das en is Drok een van de weinigen die in pak verschijnt. Eigen werkkamers zijn er niet, ook Droks bureau staat in de kantoortuin. Van de achthonderdvijftig man, komen er vijf of zes van buiten Australië. Zij worden niet argwanend aangekeken. "Dit is een heel jong land. We hebben hier geen buitenlanders, want iederéén is een buitenlander. Als iemand trots zegt een echte Australiër te zijn en je vraagt door, blijkt zijn moeder uit Frankrijk en zijn vader uit Griekenland te komen. Niemand wordt achtergesteld, je hebt geen etnische minderheden. Iemand met een Chinees uiterlijk die hier woont, zal nooit een Chinees worden genoemd, maar gewoon een Australiër." Ook sociaal is het een egalitaire maatschappij, constateert Drok. "Als CEO word ik overal uitgenodigd, zoals laatst bij een tussenpersoon die net een huis had gebouwd van 25 miljoen dollar. Ik kwam daar een minister tegen, maar ook de tuinman en zijn vrouw en de schoonmaker. Allemaal met elkaar aan de champagne."
De Australiërs mogen dan even nuchter als de Nederlanders zijn, de nieuwkomer die denkt hen met Hollandse directheid te kunnen benaderen, krijgt het lid op de neus. Drok werd gewaarschuwd door landgenoten die hem voorgingen. "Onze manier van doen is hier echt te bot. Slecht nieuws direct vertellen, kan absoluut niet. -Als ik op school ga praten omdat een van de jongens er een potje van maakt, wordt er eerst een half uur een positief verhaal gehouden over hoe leuk hij meedoet. Ook als ik mijn medewerkers wil corrigeren, moet ik daar echt de tijd voor nemen en de boodschap gedoseerd brengen. Ik heb wel eens van een Nederlandse manager gehoord die meteen bij zijn aantreden begon te verkondigen dat hij alles ging veranderen, de hele zaak reorganiseren. Dat werd niks. Je moet de mensen eerst voor je winnen."
Omvorming naar algemene bank
Drok kon een kalme entree maken op de Australische burelen. Drastische hervormingen waren niet aan de orde. Sinds de lancering in 1999 timmert ING Direct met online spaarproducten en hypotheken aan de weg. "De markt was verdeeld tussen vier grote Australische banken, die lage rentes boden en hoge kosten rekenden. In Neder-land zijn we verwend, maar hier moet je overal voor betalen, zelfs voor spaarrekeningen. ING kwam als eerste met het concept van bankieren via telefoon en internet." Doordat de kosten voor de bank heel laag zijn - geen kantoren immers en efficiënte systemen - kon de nieuwkomer een hogere rente beloven op simpele producten zonder kosten. Als hypotheekverstrekker was het vooral snelheid waarmee ING terrein won. "Wij regelen de benodigde papieren voor de tussenpersoon binnen 24 uur, lokale spelers deden daar drie of vier weken over. Je hebt hier sowieso te maken met veel bureaucratie. Als je een mobiele telefoon wilt kopen, moet je een enorme hoeveelheid formulieren invullen. En laatst wilde ik iets weten over de elektriciteitsrekening, maar aangezien die op naam van mijn vrouw staat, wilden ze mij niet te woord staan." ING exporteerde het bankieren via telefoon en internet eind jaren negentig naar alle volwassen markten waar consumenten nog diep in de buidel moeten tasten voor financiële diensten. Buiten Europa rook ING Direct ook kansen in Canada en de Verenigde Staten. Op dit moment is ING bezig met het opzetten van een direct bank in Japan.
Meer dan 1,3 miljoen Australiërs doen nu zaken met ING Direct, dat op de spaarmarkt een aandeel van ongeveer zes procent heeft veroverd, terwijl een op de veertien eigen huizen door de Nederlandse bank is gefinancierd. Drok hoopt het totale marktaandeel op termijn te kunnen opvoeren tot ongeveer tien procent. Van Nederlandse concurrentie had ING Direct tot voor kort niets te duchten. ABN Amro is in het land uitsluitend actief met investment banking, terwijl Rabobank zich van oudsher tot de agromarkt beperkt. Maar daar is sinds vorig jaar verandering in gekomen. Rabobank heeft Rabo Direct gelanceerd, een regelrechte kopie van ING Direct. Drok is zelfverzekerd, maar moet erkennen dat hij niet verrukt is. "Wij hadden natuurlijk een heel andere startpositie, de meeste klanten zijn binnen. Maar dit betekent wél concurrentie, met hetzelfde businessmodel."



" In Nederland zijn we verwend, hier moet je zelfs voor spaarrekeningen betalen"



Grote verandering waar ING Direct Australië nu voor staat is de geleidelijke omvorming van een specialistische bank met alleen sparen en hypotheken naar een algemene bank die het hele betalingsverkeer regelt. Al geïntroduceerd is een verzekeringsproduct, en eind dit jaar volgt de eerste grote stap met een salarisrekening.
Als een andere klus voor hem langskomt, zal Drok buigen voor de wil van ING. Maar het zal niet makkelijk zijn Australië te verlaten, zegt hij. "Een jong bedrijf van a naar b brengen is een ontzettend leuke klus. En dit is een geweldig land om in te wonen. Je kunt hier in juli en augustus skiën, en als je even verder reist zijn er krokodillen, oerwouden, woestijnen en palmwitte stranden. Het klimaat is heerlijk, het is hier veilig en relatief goedkoop." Naast westerse expats, komen bij Drok en zijn vrouw inmiddels ook Australische kennissen over de vloer. Het contact is wel wat oppervlakkiger dan zij gewend zijn. "Australiërs zijn wat ingehoudener. Op een tijdstip dat wij nog een borreltje nemen, gaan zij alweer weg. Later dan elf uur gaan ze niet naar bed, want de volgende dag moet er weer gesport worden. In dit land heb je weinig cultuur of geschiedenis, maar sport is ontzettend belangrijk. Onze kinderen zitten op voetbal en basketbal. Elke zaterdag rijden wij ze voor wedstrijden naar andere scholen, soms wel honderd kilometer verderop. We moeten ons daar dan om acht uur melden."
Nadeel van Australië is dat het land zo vreselijk ver is verwijderd van Nederland. Al zit daar ook een onverwacht voordeel aan vast, heeft Drok geconstateerd. "Je mist je familie. Maar áls ze langskomen, blijven ze meteen vier weken. Terwijl je in Nederland even thee met elkaar drinkt, leer je elkaar hier veel beter kennen. Voor onze kinderen is dat ook bijzonder, zij hebben heel ander contact gekregen met hun grootouders."
Voor zaken is Drok zo'n vijf keer per jaar een paar dagen in Nederland. Voorgoed terugkeren zou zeker wennen zijn. "Als je na 24 uur vliegen om zeven uur 's morgens op het station staat, valt je op hoe druk en koud het is in Nederland. De laatste keer kwam in de trein meteen een dronken meneer op me af. In Australië mag je niet eens met een blikje cola de trein in."




Eric Drok (47)
CEO ING Direct Australië


Opleiding: bedrijfseconomie en rechten, Erasmus Universiteit Rotterdam
Loopbaan: sinds 2006 CEO ING Direct in Australië, vanaf 2002 directie Postbank en directie retail ING Nederland, vanaf 1997 directie ING Bank Nederland, vanaf 1991 directeur zakelijk bedrijf VSB Bank/ Fortis, vanaf 1988 onderdirecteur ABN Den Haag, vanaf 1987 senior accountmanager wholesale banking ABN in Den Haag en Rotterdam, begonnen bij ABN Amro als concerntrainee
Vrije tijd: kunst verzamelen, reizen
Thuis: getrouwd en drie kinderen

Wat vond u van het artikel? Stem / Waardeer:



Score 5 | 1 Waardering

Meer achtergrond artikelen