Igor Milder: “Ik wil alles”

Igor Milder: “Ik wil alles”
Internetbureau Lost Boys wordt geplaagd door slechte resultaten. De kersverse managing director Igor Milder ligt er niet wakker van. "Bij mij is het glas altijd half vol."

Om hun creativiteit te behouden willen de Lost Boys nooit opgroeien. Althans, zo is het in de film Peter Pan. Voor oprichters Michiel Mol, Jan Pieter Melchior en Cees Kousenmaker was het de perfecte naam voor het internetbureau dat ze in 1993 oprichtten.

Lost Boys wordt LBi Lost Boys
De voor die tijd hippe websitebouwer wordt de laatste tijd geplaagd door berichten over slechte resultaten. In 2001 fuseerden ze met het Zweedse IconMedialab waardoor Lost Boys nu onderdeel is van het internationale internetbedrijf LBi (Lost Boys International). Berichten over het verdwijnen van de naam ontkent managing director Igor Milder stellig. "We gaan alleen de naam van ons internationale moederbedrijf meer uitdragen, de nieuwe naam wordt LBi Lost Boys." Wel zal de bekende cactus, ooit gekozen om het prikkelende effect dat Lost Boys moest hebben, uit het logo verdwijnen.

De grondleggers van Lost Boys maken het allemaal niet meer mee, zij zijn al lang iets anders gaan doen. Alleen Michiel Mol is nog steeds grootaandeelhouder. Lost Boys wordt sinds februari geleid door Milder die pas drie jaar bij het internetbureau werkt. Na de verkoop van zijn online marketingbureau Inpact in 2005 kwam hij terecht in het managementteam. "Een aantal partijen wilde Inpact kopen. Voor mij was Lost Boys de eredivisie, het bedrijf met de mooie klussen en klanten. Ik had het idee dat we enorm promoveerden door de verkoop."
Na vijf jaar heel hard werken als ondernemer vond Milder het bovendien wel even lekker om het wat rustiger aan te doen in vaste dienst. Maar na een jaar begon het te kriebelen. "Er werken hier zoveel gepassioneerde mensen. Ik werd verliefd op dit bedrijf." Hij dook in de structuur van Lost Boys en schreef een plan om die aan te passen en het adaptieve vermogen te vergroten.

Slechte resultaten
Toen managing director David Vink in februari 2008 zijn vertrek bekend maakte, volgde Milder hem op. Dat Lost Boys kampt met slechte resultaten - in het eerste kwartaal van 2008 werd een verlies van 1,4 miljoen euro gerapporteerd - lijkt hem niet te deren. "Lost Boys is in Nederland het enige interactieve bedrijf dat aan de beurs is genoteerd, daarmee steekt onze kop nogal boven het maaiveld uit. Wie weet lijden onze branchegenoten ook zulke verliezen, maar zij hoeven dat niet bekend te maken."

Waar worden de slechte cijfers door veroorzaakt?
"We zijn in maart 2007 begonnen met het aanpassen van de structuur van Lost Boys. We waren nogal een verzuild bedrijf met verkopers, techneuten en projectmanagers die allemaal hun eigen ding deden. Lost Boys was erg gericht op de competenties van werknemers, er werd te weinig gedacht vanuit de klant. Nu worden we een organisatie met drie soorten teams gericht op klanten, expertise en facility (ondersteuning). Zo richten we ons meer op langetermijnrelaties met klanten. Dat is noodzakelijk, want uit eenmalig een website voor een klant bouwen halen we te weinig rendement. Alleen al door met onze huidige klanten mee te groeien, kunnen we een autonome groei van tien tot vijftien procent per jaar realiseren. De omslag die nodig is om dat te bereiken, kost een hoop tijd en aandacht. Dat gaat nu ten koste van de omzetgroei."

Wie zijn uw concurrenten?
"Lost Boys bundelt creativiteit en technologie, onze kracht ligt precies op dat snijvlak. Daarom concurreren we met organisaties uit de IT en de reclamewereld. Internetbureaus als Mirabeau, Info.nl en Tamtam, maar ook grotere spelers als Ordina en IBM. Aan de creatieve kant nemen we het op tegen reclamebureaus als Tribal en Qi."

Hoe zit het met het verloop bij Lost Boys?
"Dat is hoog. De afgelopen jaren lag het tussen de twintig en dertig procent. We hebben veel jonge mensen in dienst, de gemiddelde leeftijd ligt hier net boven de dertig. Ik denk dat onze oudste medewerker 45 jaar is. Na een paar jaar bij Lost Boys kunnen zij overal aan de slag. Zo nemen onze klanten regelmatig werknemers van Lost Boys in dienst. Dat is niet erg, maar we moeten dus wel zorgen dat er veel talent instroomt. Overigens werkt hier ook een aantal mensen al sinds de oprichting van het bedrijf. Die kwamen binnen als junior en adviseren nu klanten op directieniveau."

" Lost Boys was erg gericht op de werknemers, te weinig op de klant"

Wat maakt iemand een Lost Boy of Girl?
"Dedicated zijn aan internet en aan wat internet doet met mensen, bedrijven en de wereld. Iedereen die hier werkt is opgegroeid toen internet net opkwam en is erdoor begeesterd. Die passie proberen we als bedrijf te professionaliseren. Persoonlijk vind ik het belangrijk om te werken met goede mensen die willen vechten om dingen te bereiken."

Hoe werkt Lost Boys aan innovatie?
"Innovatie zit in onze genen. Wie hier werkt is niet alleen tijdens werktijd met internet bezig, dat gaat altijd door. Innovatie ontstaat hier vanzelf en werkt bottum-up in plaats van top-down. Alleen moeten we er wel voor zorgen dat ideeën hun weg vinden in de organisatie. Dat is best lastig, omdat we bestaan van de verkoop van uren en alles wat doen gefactureerd moet kunnen worden. In ons nieuwe model is iedereen op de hoogte van de declareerbaarheid van zichzelf en zijn team en hebben we de mogelijkheden vereenvoudigd. Daardoor kunnen we tachtig procent van de tijd voor de klant gaan werken en twintig procent aan innovatie besteden."

Wie vindt u innoverende ondernemers?
"Google en Apple vind ik erg inspirerende bedrijven. Ik zou wel eens met Steve Jobs willen werken, het schijnt een enorme despoot te zijn die toch van Apple een enorm succes maakt. Of een bureau als Anomaly in New York, zij werken met shared innovations: samen met klanten innovaties doen. In Nederland is Launched met hetzelfde concept begonnen. Ook Hyves vind ik heel vernieuwend, zij weten dat er nieuwe relaties gaan ontstaan in de reclamewereld en springen daar goed op in. Dat geldt ook voor Bas Verhart van Media Republic."

Hoe ziet u de ontwikkeling van internet?
"Internet houdt nooit op. Met de eerste laag, het leggen van verbindingen, zijn we bijna klaar. De tweede laag komt nu en daarin gaan dingen ontstaan die vele malen groter zijn dan wat er op dit moment gebeurt. Andere combinaties tussen product en markt, nieuwe manieren om diensten aan te bieden. Iemand kan hier op een zolderkamer een product bedenken en via Google een fabriek in China vinden die dat gaat produceren. Ga daar maar eens mee concurreren als groot, traditioneel bedrijf, dat red je niet. Ik denk dat organisaties die op safe spelen en alles willen beschermen en behouden het niet gaan redden. Er komen concurrenten aan die niks te verliezen hebben. Ik mis lef bij veel bedrijven. Er worden miljoenen uitgegeven aan marketingcampagnes die de consument totaal onverschillig laten. Make a difference, wees gevaarlijk. Alleen dan red je het."

"Ik mis lef bij veel bedrijven. Wees gevaarlijk. Alleen dan red je het"

Hoeveel heeft u geleerd van uw loopbaan als ondernemer?
"Ik ben een ondernemende manager en dat past goed bij Lost Boys. Bij Inpact heb ik geleerd hoe belangrijk het is om goede, langdurige relaties met je klanten op te bouwen. Ik had daar een klant die ons verbood om nog langer mee te doen aan onbetaalde pitches. ‘Alles wat je voor mij doet kost mij geld, terwijl je gratis werkt voor mensen die geen klant zijn bij je.' Toen hebben we bedacht om de uren die we besteedden aan pitches, aan onze klanten te geven. Dat heeft zeer trouwe klanten opgeleverd."

Waarom hebben ze u gevraagd de baas te worden van Lost Boys?
"We hebben veel specialisten in huis en er was een dirigent nodig die alle kennis bij elkaar kon brengen. Ik kan mensen goed samen laten werken, de juiste personen de leiding geven en de klantenfocus terugbrengen. En ik ben niet te beroerd om harde beslissingen te nemen."

Uw eerste honderd dagen zitten erop. Wat hebt u tot nu toe gedaan?
"Om de veranderingen door te kunnen voeren, moet de hele organisatie worden doorgelicht. Er zijn nieuwe structuren, processen, platformen en mensen nodig. Ik kijk kritisch naar wie die omslag kan maken en een volgende stap kan zetten en wil daarin een aantal bakens verzetten. Ik zoek bijvoorbeeld nieuwe zwaargewichten voor in onze klantenteams. Zij zijn verantwoordelijk voor een brutomarge van tussen de vier en vijf miljoen per team. Een serieuze baan dus. Die mensen zoek ik bij onze concurrenten uit de reclamewereld, daar zit zoveel kennis van klantenrelaties. Dat hebben we nu nodig bij Lost Boys. Ik vind dat we er te lang over hebben gedaan om dat soort mensen binnen te halen."

Wat hebt u over tien jaar gerealiseerd?
"Een bedrijf met een gezond rendement, een sterk adaptief vermogen en glans op de merknaam Lost Boys. Ik wil dat we weer echt trots zijn op de dingen die we maken."

U hebt gezegd dat een loopbaan drie fases kent: leren, vechten en wijs worden. In welke fase zit u?
"Leren. En veel vechten. De wijsheid komt pas over een heel lange tijd: al doende leert men."

Wie remt u af als u te hard gaat?
"De mensen om me heen. Mijn baas Theo Cordesius, ik vind het geweldig om te zien hoe strak hij de dingen organiseert. Ook mijn collega's Richard en Marcel, de financieel en operationeel directeur van Lost Boys zijn erg rationeel. Zij zijn van het beleid en de structuur, ik van de passie. Ik wil alles en denk dat er heel veel mogelijk is. Bij mij is het glas altijd half vol, er is altijd een weg om dingen te realiseren. Dat is soms vermoeiend voor anderen en betekent dat ik te veel werk en te weinig thuis ben. Dat is mijn zwakte."

Bent u wel eens onderuit gegaan?
"Toen ik bij Renault werkte, heb ik de media wel eens te veel verteld. Dat was niet handig."

Bent u naïef?
"Ik zou het eerder gezond enthousiast willen noemen."

Lees ook:
> Biografie Igor Milder
> Michiel Mols's Lost Boys gelukkig wel winstgevend
> Raad van Bestuur en Raad van Commissarissen LBi

facebook