De eerste 100 dagen als cfo van Eneco

De eerste 100 dagen als cfo van Eneco
‘Het gaat om daring en caring’, zegt Jeanine Tijhaar over haar eerste honderd dagen als cfo van Eneco.

Wie: Jeanine Tijhaar
Wat: Sinds 1 februari 2021 cfo van Eneco
Geïnterviewd door: Niels van Groenendael, partner binnen de Audit bij Deloitte

U werkt sinds 2017 bij Eneco, eerst als cfo Nederland en nu als cfo van Eneco Groep en als lid van de raad van bestuur. Hoe heeft u zich voorbereid?
‘Mijn voorganger, Guido Dubbeld, gaf mij een belangrijke tip: denk goed na over welke legacy je wilt achterlaten. Ik vond dat een mooie gedachte, want als je daarover van tevoren goed nadenkt, kun je meer impact maken. Als cfo heb ik het verlangen om een belangrijke bijdrage te leveren aan de oplossing van het klimaatprobleem. Daarnaast wil ik de financiële organisatie future proof maken en wil ik een daring & caring-leiderschapsstijl binnen Eneco brengen.
Leiders die werken vanuit verlangen brengen mensen in beweging. Mensen zijn niet alleen rationele wezens, dus is het ook ineffectief om zo’n groot probleem als het klimaat alleen rationeel te benaderen. Ons One Planet Plan, een stappenplan waarin we onze klimaatambities uiteenzetten, is ontstaan vanuit verlangen en brengt veel in beweging. Nieuwe klanten komen naar ons toe en willen graag samenwerken, en nieuwe talenten melden zich aan om bij Eneco te komen werken. Tegelijkertijd zijn we ook de realisten die graag een goede onderbouwing geven hoe we deze ambitie kunnen realiseren. Ik probeer hierin een balans te vinden, ook in het aansturen van mensen binnen de organisatie: enerzijds sturen op de realisatie van strategische doelstellingen en financiële performance – daring – en anderzijds inzetten op samenwerken, naar elkaar luisteren, dilemma’s delen en zo elkaar succesvol maken: caring.’ 

U bent ingestapt op een voor Eneco cruciaal moment: de aandeelhouderswissel van gemeenten naar een grote Japanse corporate, Mitsubishi. Hoe heeft u dat ervaren?
‘De Japanse cultuur is gericht op samenwerken en lange termijn. Dit past heel goed bij Eneco. Mitsubishi en Eneco werkten reeds samen op het gebied van offshore windontwikkeling. Dit jaar hebben we hen geholpen bij offshore tender in Japan. Daarnaast heeft Mitsubishi een wereldwijd netwerk. Wij hebben bijvoorbeeld een ambitie op het gebied van warmtepompen; zij hebben al een bedrijf in warmtepompen in Duitsland, dus daar liggen mooie kansen. Bovendien zijn we met de aandeelhouderswissel van BBB+ rating naar een A-rating gegaan. Deze sterke positie helpt ons om onze groeidoelstellingen te kunnen realiseren.’

Wat zijn de twee belangrijkste uitdagingen op dit moment?
‘De finance transformatie realiseren door onze systemen, processen en data efficiënt in te richten zodat we met relevante managementinformatie als copiloot meesturen. De tweede grote uitdaging is de implementatie van het One Planet Plan. Daarvoor voel ik mij als cfo ook echt verantwoordelijk. Ik werk nu al op basis van het One Planet Plan door acquisities te toetsen aan CO2-reductiedoelstellingen, kpi’s in te richten die het One Planet Plan ondersteunen en door andere eisen te stellen aan banken bij leningen. Gelukkig zit duurzaamheid in het DNA van de mensen die hier werken, het One Planet Plan komt uit het hart van het bedrijf. Je kunt als bedrijf wel een mooie visie neerzetten, maar als die je niet in het hart raakt, krijg je mensen niet in beweging.’

Dit korte interview is gepubliceerd in Management Scope 10 2021, als onderdeel van onze vaste rubriek 'Komen & Gaan.'

Dit artikel is voor het laatst aangepast op 24-11-2021

facebook

ManagementScope.nl gebruikt cookies

Voorkeuren

Basis

Basis cookies:
Scope Business Media anonimiseert de data van personen die op de site terechtkomen. Hierdoor heeft managementscope.nl nauwelijks persoonlijke data van onze websitebezoekers in beheer en mogen wij selecte datapunten verzamelen die geenszins aan u als persoon te koppelen vallen. Onder noodzakelijke cookies vallen alle datapunten die Scope Business Media gerechtigd is om te plaatsen zonder expliciete toestemming van de bezoeker. Dit betreft enkel volledig geanonimiseerde data die noodzakelijk is voor het functioneren van de site.

Compleet (aanbevolen)

Overige cookies, bij het kiezen voor ‘compleet’:
Onder de noemer ‘Overige cookies’ vallen cookies waarvoor wij expliciet toestemming van u nodig hebben. Hieronder vallen bijvoorbeeld onze marketing cookies die wij tevens volledig anonimiseren. Deze cookies zijn echter wel essentieel voor Scope Business Media, om ervoor te zorgen dat managementscope.nl kan blijven voortbestaan als site.

Cookie- en privacyverklaring