Citrix directeur Van der Hoeven: telewerken kan altijd overal
10-10-2011 | Interviewer: Paul Nobelen | Auteur: Leo Klaver | Beeld: Michel Mees
Ed Lacobucci zag het goed toen hij in 1989 als softwareontwikkelaar vertrok bij IBM om Citrix op te starten. In de toekomst, zo wist hij zeker, zouden gegevens en softwareprogramma’s niet langer worden opgeslagen op harde schijven van pc’s maar in datacentra buiten een bedrijf. Van daaruit zou men met nieuwe software, netwerken en apparatuur gebruik kunnen maken van deze gegevens en applicaties.
Rob van der Hoeven
Het is stap voor stap de alledaagse werkelijkheid geworden, vooral dankzij steeds sneller wordende computers en computernetwerken waarover steeds meer data per seconde kunnen worden verstuurd en opgehaald en dankzij de steeds betere opslag van de nog immer groeiende berg informatie. Het uitwerken van deze visie heeft een wereldwijd opererende ICT-dienstverlener opgeleverd met zo’n achtduizend mensen in dienst en een omzet die dit jaar naar verwachting boven de twee miljard dollar zal uitkomen. In het hoofdkantoor in Fort Lauderdale in Florida staat inmiddels Ed Lacobucci niet meer aan het hoofd, maar Mark Templeton. Rob van der Hoeven is area vice president Benelux.
Als ik over Citrix lees dan kom ik het begrip desktopvirtualisatie tegen. Wat wil dat zeggen? ‘Dat je thuis op je eigen desktop of laptop, maar ook in een internetcafé, op een veilige manier toegang kunt krijgen tot de desktop en dus tot de gegevens en applicaties die je op je werk gebruikt. Werk je thuis in een Apple-omgeving, dan is probleemloos te switchen naar de gevirtualiseerde Windows-omgeving met bijbehorende applicaties op je werk. Privé en zakelijk zijn zo gescheiden werelden terwijl je zakelijke gegevens altijd onder handbereik zijn. En dat is precies wat onze klanten nodig hebben: werken waar dan ook op een eenvoudige en veilige manier.’
En in het verlengde daarvan ligt cloud computing? ‘Cloud computing is een verzamelnaam voor het fenomeen dat ICT-infrastructuren en applicaties als een service geleverd kunnen worden. Je hoeft zelf deze ICT-infrastructuren en applicaties niet aan te schaffen, maar je betaalt voor het gebruik ervan. Met een gevirtualiseerde desktop kun je via je desktop ook van deze diensten waar dan ook gebruikmaken.’
Ik neem aan dat toegang tot de gevirtualiseerde laptop ook kan met een iPad? Of mobiele telefoon? ‘Ja, uiteraard. Ik zat laatst met onze CEO Mark Templeton op de achterbank in de auto. Hij leest alles op zijn iPad en hij heeft met dat apparaat in combinatie met een Citrix-receiver toegang tot de door hem gewenste Windows-applicaties en -data. Maar je kunt ook gebruikmaken van andere apparaten. Ik schat dat een gemiddeld gezin tegenwoordig al snel zeven verschillende apparaten in huis heeft waarmee je toegang kunt krijgen: interactieve tv, laptop, telefoon, iPad, iPhone, BlackBerry maar ook de harddisk plus scherm in je auto. We zijn te vergelijken met de afstandsbediening van een tv die toegang geeft tot vele zenders van een satelliettelevisie. Wij geven vanaf één punt toegang tot alle gewenste applicaties.’
Is dit iets dat op de agenda van een bestuurder zou moeten staan? ‘Je kunt niet echt meer zonder. Henk Broeders, lid van de Executive Committee van Capgemini heeft een speciale divisie opgericht die zich heeft gespecialiseerd in het aanbieden van virtualisatieoplossingen. hiermee onderkent hij dat kennismedewerkers niet langer alleen in een kantoor achter hun bureau werken, maar overal. Dat willen ze niet alleen, het moet ook in de hedendaagse 24/7-economie die maakt dat je flexibel moet kunnen werken. Nederland kan met deze technologie efficiënter, effectiever, slimmer en milieubewuster zijn. Dat zou iedere bestuurder moeten aanspreken.’
Dat is ook de missie van Citrix? Onomwonden: ‘Ja, dat is het. En met de technologie die ons ter beschikking staat is dat ook mogelijk. Het is geen missie die geen voeling met de werkelijkheid heeft.’
Toch heeft het ook iets engs dat al je zakelijke gegevens niet op je eigen computer staan, maar ergens, je weet niet waar, op een server waar misschien iedereen wel bij kan. ‘Als Joost Tonino in 2004 zijn gegevens niet op een computer had staan die hij bij het oud vuil zette, maar op een externe server in een goed beveiligd datacenter, dan hadden we een goede officier van justitie kunnen behouden. Is het eng dat veel gegevens in ons datacenter in Fort lauderdale in Florida zijn opgeslagen, terwijl daar geregeld orkanen langs komen? Nee, want wij hebben meerdere datacenters in de wereld en genoeg backupsystemen om gegevens niet verloren te laten gaan. Na de ramp in Japan is de vraag naar onze software sterk gegroeid, juist omdat deze manier van werken zo veilig is. Niets is honderd procent veilig, maar het is wel een stuk veiliger.’
Een ICT-oplossing moet je kunnen vertrouwen en je moet er gemakkelijk mee om kunnen gaan. U noemde net effectiever werken. Hoe krijgt dat vorm in de dagelijkse praktijk in een gevirtualiseerde omgeving? ‘Medewerkers van nu en zeker jonge mensen, kijken niet naar wat zij met een computer kunnen doen en hoe dit apparaat in elkaar zit, maar wat de computer voor hen kan doen. Een goede computer is voor hen een apparaat waarmee ze intuïtief en gemakkelijk hun werk kunnen doen. Het grote succes van Apple is voortgekomen uit het idee dat mensen zelf dingen moeten kunnen doen. Vroeger bepaalden ondernemingen welke applicaties je mocht inzetten. Dat is niet meer overal zo. Er is dankzij de virtualisatietechnologie meer vrijheid om zelf je applicaties te kiezen waardoor je het beste resultaat van je werk krijgt. En vrijheid om te werken daar waar je wilt. Als je thuis bijvoorbeeld sneller of makkelijker een memo produceert dan op kantoor dan heb je tijd om deze memo online met een ‘go to meeting’ (een online samenwerkingsoplossing) nog even met je leidinggevende of collega’s in je projectgroep door te nemen. Het eindresultaat is niet zelden een memo waarin meer kwaliteit en inhoud zit omdat meerdere mensen van je projectgroep er naar hebben kunnen kijken. Zo krijgt effectief resultaatgericht werken op afstand vorm en inhoud.
Toch gaat de ontwikkeling van telewerken of zoals u wilt Het Nieuwe Werken minde snel dan verwacht en zou kunnen. Waar ligt het probleem? ‘Het probleem ligt niet bij bestuurders, die willen wel. Het ligt hoofdzakelijk bij het middelmanagement. Dat wil medewerkers graag voor zich zien zitten. Ze denken dat medewerkers thuis een gedeelte van hun tijd zullen besteden aan shoppen, surfen of wat dan ook, maar niet aan werken. Die managers realiseren zich niet dat 95 procent van de mensen thuis echt werkt. Die vinden het heerlijk thuis te werken en zijn efficiënt en effectief. De vijf procent van de medewerkers die gaat shoppen en surfen zijn de mensen die ook niet effectief zijn als ze op kantoor zitten. Die mensen staan uren bij de koffieautomaat en houden hun collega’s met privégesprekken van het werk. Door te kiezen voor telewerken, komt deze vijf procent bovendrijven. Met de personen in kwestie wordt besproken hoe en waar hij of zij wel effectief kan worden ingezet. Telewerken kan dus ook confronterend zijn.’
Is het niet eenzaam om thuis en alleen te werken? ‘Als we er vanuit gaan dat we in de toekomst effectiever, efficiënter en milieubewuster willen en moeten werken, dan voorspel ik een grote toekomst voor de zzp’ers. Een zzp’er is niet mensen van je projectgroep er naar hebben kunnen kijken. Zo krijgt effectief resultaatgericht werken op afstand vorm en inhoud.’ Een zzp’er is niet eenzaam en werkt niet alleen, maar hij maakt onderdeel uit van een netwerk dat hij kan raadplegen en dat hij kan voeden met informatie. Een zzp’er in netwerkverband werkt slimmer dan iemand die zonder netwerk met anderen op een kantoor werkt. Telewerken en het Nieuwe Werken stimuleert werken in netwerkverband en dat kan Nederland slimmer maken. Ik was dan ook verheugd dat minister Maxime Verhagen tijdens het presenteren van de digitale agenda hier een opmerking over maakte. Hij gaf als voorbeeld de bloemenbranche die veel kennis heeft, niet alleen van bloemen maar ook van distributie, logistiek en technologie. Hij onderstreepte dat Nederland zijn kennis nog meer kan benutten door in ketenverband samen te werken met in dit geval andere bloemenproducerende landen. Deze kennis heeft de toegevoegde waarde die ervoor kan zorgen dat we niet uit de markt gedrukt worden door landen in Azië, of de BRIC-landen Brazilië, Rusland, India en China. Ook in mijn eigen werk valt het me altijd weer op hoeveel energie een netwerk geeft en hoeveel dynamiek daarin zit. Zelf krijg ik veel energie van bijeenkomsten van onze raad van bestuur of de raad van advies bij telewerkforum. Daar kom ik altijd vol nieuwe ideeën en enthousiasme vandaan. Het werken in netwerken is verre van eenzaam, integendeel.’
Is er in zo’n omgeving niet ook een nieuw type bestuurder gewenst? Wat is in uw ogen een bestuurder die de mogelijkheden van technologie goed begrijpt en die u inspireert? ‘Dan denk ik onmiddellijk aan Steve Jobs, voormalig CEO van Apple. Hij heeft laten zien dat je als bestuurder in toenemende mate zowel op micromanagementniveau als op macromanagementniveau moet kunnen denken en acteren. Jobs doet beide. Hij kijkt heel goed naar wat klanten doen, luistert naar hen en begrijpt ze ook. Vervolgens zet hij dit om in een macroaanpak en zorgt hij ervoor dat er producten en applicaties komen die aansluiten bij wat klanten willen, bedoeld of onbedoeld. Dat vind ik de kracht van Steve Jobs. Zelf ga ik ook vaak naar klanten om van hen te horen of we de juiste technologische boodschap hebben en de juiste softwareoplossingen. De tijd dat je als bestuurder niet bezig hoefde te zijn met details is voorbij. Het blijven de kleine dingen die het doen, details zijn belangrijk.’
Heeft Citrix concurrenten? Zijn er niet veel meer aanbieders die een graantje mee willen pikken van deze kennelijk nog steeds groeiende markt? ‘Lastig om dit aan te geven. Wij hebben een bepaalde set oplossingen en andere bedrijven hebben weer een andere set. Wij hebben in ieder geval het breedste portfolio. Door onze strategische samenwerkingsverbanden ontsluiten we ook de beste desktop- en applicatieoplossingen in de markt die zijn ontwikkeld door leveranciers als Microsoft, Apple, IBM, Oracle, Google en Amazone.’
En hoe kijken we over tien jaar aan tegen een ontwikkeling als Het Nieuwe Werken? ‘Dat is een hype die overgaat zoals alle andere hypes. Het zal in de toekomst meer gaan om duurzaamheid en sociale cohesie.’
Hoeveel kan een bedrijf tot slot besparen als het besluit gevirtualiseerd te gaan werken? ‘Dat hangt van de case af, maar de ervaring leert dat een bedrijf dat wat betreft automatisering op een minder hoog niveau van volwassenheid staat, al snel tussen de twintig en dertig procent kan besparen. Is dit hoge niveau er al wel, dan is nog altijd een besparing tussen de zes en tien procent mogelijk. Uiteindelijk hoeft er met virtualisatie en cloud computing minder geld te worden uitgegeven aan het beheer van ICT in het bedrijf. Hierdoor blijft er meer geld over voor innovatie en het versterken van de corebusiness. En meer aandacht.’
Paul Nobelen is zelfstandig bestuursadviseur.
Lees ook:
> Het nieuwe werken & modern leiderschap
> Welke IT trends zien CIO Pieter Schoehuijs, Arthur Govaert, en John Wittekamp?
> Cloud computing staat in de kinderschoenen
> Corporate IT vraagt om een grote schoonmaak
> Impact ICT-outsourcing voor midsize-ondernemingen