Nieuw Duits avontuur ING

Auteur: Hans Crooijmans | 20-05-2008

Nieuw Duits avontuur ING

Het is nog geen enkele buitenlandse bank gelukt, maar ING is bezig om een sterke marktpositie op te bouwen in Duitsland. De bankverzekeraar bezit er al de internetbank Diba en doet nu een verwoede poging om de hypotheekverstrekker Interhyp aan de haak te slaan.

Het lijkt bovendien alsof ING de Duitse aankoop goed heeft getimed. Want de prijs van 64 euro per aandeel die ING biedt (ruim 30 procent boven de slotkoers van vrijdag) is amper de helft van wat twee jaar geleden op de beurs voor Interhyp werd betaald.

Bij ING Groep zijn ze vanouds dol op zulke koopjes. In 1996 kocht ex-baas Aad Jacobs voor het symbolische bedrag van een pond de Britse Barings Bank. Daarmee houdt de vergelijking wel ongeveer op. Want Barings was een peperdure - en niet overeind te houden - investment bank, terwijl Interhyp het veel goedkopere concept bewandelt van zoveel mogelijk en liefst online hypotheken verkopen. Dat sluit mooi aan bij het model waarmee internetspaarbank ING Direct in veel landen furore maakt.

De hamvraag luidt natuurlijk: is dit een goeie overname? Op het eerste gezicht wel. Interhyp heet de grootste hypotheekverstrekker van Duitsland te zijn. Maar dat marktleiderschap stelt niet veel voor. De Duitse bancaire sector is in tegenstelling tot Nederland bijzonder gefragmenteerd. Op de hypotheekmarkt volstaat Interhyps aandeel van minder dan 5 procent voor een eerste plaats.
Groeikansen zijn er volop. Zeker als Interhyp, zoals ongetwijfeld de bedoeling is, gaat samenwerken met Diba, dat er een klantenbasis van ettelijke miljoenen Duitse burgers op nahoudt.
Echter, daaraan kleeft een belangrijk nadeel. Nu kan Interhyp zich nog profileren als de grootste onafhankelijke partij op de hypotheekmarkt. Het bedrijf biedt hypotheken aan van zo'n 50 verschillende banken. Maar eenmaal onder de vlag van ING valt dat onafhankelijke straks moeilijk vol te houden.
Trouwens, de prijs voor Interhyp (419 miljoen euro) mag dan bescheiden lijken, de resultaten van het bedrijf zijn de laatste tijd snel achteruit gekacheld. In het eerste kwartaal maakte Interhyp nog slechts 3,5 miljoen winst, mede door de stagnerende Duitse woningbouwmarkt. Tel daar de onzekerheden van de kredietcrisis bij op en duidelijk wordt waarom de beurskoers de voorbije maanden zo spectaculair daalde.

Nog een kanttekening: acquisities in Duitsland blijken voor Nederlandse bedrijven vaak lastig te verteren. Bouwbedrijf HBG ging uiteindelijk kapot aan de overname van Wayss & Freitag. En ING zelf met de BHF Bank (met veel bombarie gekocht in 1999, in 2004 met schade en schande weggedaan) ook slechte ervaringen.
Afgesproken is dat de huidige oprichters/grootaandeelhouders de leiding zullen behouden bij het in Munchen gevestigde Interhyp. Zo'n constructie is vaker een recept voor falen dan voor slagen.

Wat vond u van het artikel? Stem / Waardeer:



Score 0 | 0 Waarderingen

Meer opinie