Nieuw Duits avontuur ING

Nieuw Duits avontuur ING
Het is nog geen enkele buitenlandse bank gelukt, maar ING is bezig om een sterke marktpositie op te bouwen in Duitsland. De bankverzekeraar bezit er al de internetbank Diba en doet nu een verwoede poging om de hypotheekverstrekker Interhyp aan de haak te slaan.

Het lijkt bovendien alsof ING de Duitse aankoop goed heeft getimed. Want de prijs van 64 euro per aandeel die ING biedt (ruim 30 procent boven de slotkoers van vrijdag) is amper de helft van wat twee jaar geleden op de beurs voor Interhyp werd betaald.

Bij ING Groep zijn ze vanouds dol op zulke koopjes. In 1996 kocht ex-baas Aad Jacobs voor het symbolische bedrag van een pond de Britse Barings Bank. Daarmee houdt de vergelijking wel ongeveer op. Want Barings was een peperdure - en niet overeind te houden - investment bank, terwijl Interhyp het veel goedkopere concept bewandelt van zoveel mogelijk en liefst online hypotheken verkopen. Dat sluit mooi aan bij het model waarmee internetspaarbank ING Direct in veel landen furore maakt.

De hamvraag luidt natuurlijk: is dit een goeie overname? Op het eerste gezicht wel. Interhyp heet de grootste hypotheekverstrekker van Duitsland te zijn. Maar dat marktleiderschap stelt niet veel voor. De Duitse bancaire sector is in tegenstelling tot Nederland bijzonder gefragmenteerd. Op de hypotheekmarkt volstaat Interhyps aandeel van minder dan 5 procent voor een eerste plaats.
Groeikansen zijn er volop. Zeker als Interhyp, zoals ongetwijfeld de bedoeling is, gaat samenwerken met Diba, dat er een klantenbasis van ettelijke miljoenen Duitse burgers op nahoudt.
Echter, daaraan kleeft een belangrijk nadeel. Nu kan Interhyp zich nog profileren als de grootste onafhankelijke partij op de hypotheekmarkt. Het bedrijf biedt hypotheken aan van zo'n 50 verschillende banken. Maar eenmaal onder de vlag van ING valt dat onafhankelijke straks moeilijk vol te houden.
Trouwens, de prijs voor Interhyp (419 miljoen euro) mag dan bescheiden lijken, de resultaten van het bedrijf zijn de laatste tijd snel achteruit gekacheld. In het eerste kwartaal maakte Interhyp nog slechts 3,5 miljoen winst, mede door de stagnerende Duitse woningbouwmarkt. Tel daar de onzekerheden van de kredietcrisis bij op en duidelijk wordt waarom de beurskoers de voorbije maanden zo spectaculair daalde.

Nog een kanttekening: acquisities in Duitsland blijken voor Nederlandse bedrijven vaak lastig te verteren. Bouwbedrijf HBG ging uiteindelijk kapot aan de overname van Wayss & Freitag. En ING zelf met de BHF Bank (met veel bombarie gekocht in 1999, in 2004 met schade en schande weggedaan) ook slechte ervaringen.
Afgesproken is dat de huidige oprichters/grootaandeelhouders de leiding zullen behouden bij het in Munchen gevestigde Interhyp. Zo'n constructie is vaker een recept voor falen dan voor slagen.

facebook

ManagementScope.nl gebruikt cookies

Voorkeuren

Basis

Basis cookies:
Scope Business Media anonimiseert de data van personen die op de site terechtkomen. Hierdoor heeft managementscope.nl nauwelijks persoonlijke data van onze websitebezoekers in beheer en mogen wij selecte datapunten verzamelen die geenszins aan u als persoon te koppelen vallen. Onder noodzakelijke cookies vallen alle datapunten die Scope Business Media gerechtigd is om te plaatsen zonder expliciete toestemming van de bezoeker. Dit betreft enkel volledig geanonimiseerde data die noodzakelijk is voor het functioneren van de site.

Compleet (aanbevolen)

Overige cookies, bij het kiezen voor ‘compleet’:
Onder de noemer ‘Overige cookies’ vallen cookies waarvoor wij expliciet toestemming van u nodig hebben. Hieronder vallen bijvoorbeeld onze marketing cookies die wij tevens volledig anonimiseren. Deze cookies zijn echter wel essentieel voor Scope Business Media, om ervoor te zorgen dat managementscope.nl kan blijven voortbestaan als site.

Cookie- en privacyverklaring