Een trend in tech: de co-ceo

Een trend in tech: de co-ceo
De wereld verandert in een tempo dat leiders amper kunnen bijbenen. Terwijl technologische en geopolitieke onzekerheden toenemen, zoeken bedrijven naar nieuwe manieren om wendbaar te blijven. Het co-ceo-model duikt daarbij steeds vaker op: twee leiders aan het roer, met complementaire krachten—maar ook met nieuwe vragen over verantwoordelijkheid en besluitkracht.

Vanaf nu vind je hier wekelijks context en achtergrond bij actuele trends en nieuws voor de top van zakelijk Nederland.

Het voelt soms alsof het bijna niet meer bij te benen is hoe snel de wereld verandert. Technologische ontwikkelingen gaan zo snel dat we van sommige nog steeds geen goede inschatting kunnen maken van hoe revolutionair ze echt zijn. In het Witte Huis zit een president die zijn houding tegenover vriend en vijand met de dag kan veranderen, en daarmee zegt grote geopolitieke conflicten op te lossen, maar ze vooral in stand houdt.
Voor bestuurders en commissarissen levert dit ook uitdagingen op. Onvoorspelbaarheid, razendsnelle omwentelingen, je moet het allemaal maar overzien. Sommige bedrijven lijken in te zien dat dat bijna teveel is voor één persoon. Het is misschien nog geen significant deel om echt van een trend te spreken, maar een voorzichtige ontwikkeling om in de gaten te houden is het aanstellen van co-ceo’s. In Nederland hebben we er al langer voorbeelden van, Flow Traders en DSM hebben bijvoorbeeld jaren geleden co-ceo’s gehad. Maar er zijn ook recente ontwikkelingen, zoals bij Royal A-ware, dat dit jaar nog besloot om ceo Jan Anker en cfo Antonio Rodriguez samen als co-ceo’s te benoemen.

Er zijn verschillende redenen die bedrijven noemen om co-ceo’s aan te stellen. Soms gaat het om integratie na een overname, soms waren de oprichters samen ceo en is die structuur aangehouden. Maar veel bedrijven noemen ook de elkaar aanvullende skillsets van de twee leiders in een tijd van transitie. Anderen zetten het neer als een bewuste succession planning-strategie, waar een nieuw aangestelde co-ceo kan leunen op de ervaring van zijn of haar collega, om het misschien op een later punt weer zelf te gaan doen.

Gebundelde krachten in tijden van transitie en zo veel mogelijk competenties aan de top, het lijken heel goede argumenten voor een structuur met twee ceo’s. Toch doemt dan de vraag op: wie is er nu eindverantwoordelijk? Hoe voorkom je dat het schip twee kapiteins heeft? Veel bedrijven lijken een strikte scheiding tussen de taken van de co-ceo’s te hebben aangebracht, zodat duidelijk is wie waarop kan worden aangekeken. Toch is het, lijkt mij, oppassen geblazen in tijden van crisis.

Het is natuurlijk goed dat bedrijven kiezen voor zoveel mogelijk slagkracht in de top. De noodzaak voor nieuwe competenties in bestuur en toezicht is groot, en dan kun je de last maar beter verdelen. Maar wat wordt er eigenlijk allemaal belangrijk? Welke veranderingen zitten eraan te komen in het aankomende jaar? Die vragen hebben we in een survey gezet, om een beeld te krijgen van wat jullie, onze lezers, zien als dé ontwikkelingen die gaan spelen. Wij zijn erg benieuwd naar jullie inzichten, en zullen daar in de editie van begin volgend jaar over rapporteren.

Reageren? Mail ons op: redactie@scopebusinessmedia.nl

facebook

ManagementScope.nl gebruikt cookies

Voorkeuren

Basis

Basis cookies:
Scope Business Media anonimiseert de data van personen die op de site terechtkomen. Hierdoor heeft managementscope.nl nauwelijks persoonlijke data van onze websitebezoekers in beheer en mogen wij selecte datapunten verzamelen die geenszins aan u als persoon te koppelen vallen. Onder noodzakelijke cookies vallen alle datapunten die Scope Business Media gerechtigd is om te plaatsen zonder expliciete toestemming van de bezoeker. Dit betreft enkel volledig geanonimiseerde data die noodzakelijk is voor het functioneren van de site.

Compleet (aanbevolen)

Overige cookies, bij het kiezen voor ‘compleet’:
Onder de noemer ‘Overige cookies’ vallen cookies waarvoor wij expliciet toestemming van u nodig hebben. Hieronder vallen bijvoorbeeld onze marketing cookies die wij tevens volledig anonimiseren. Deze cookies zijn echter wel essentieel voor Scope Business Media, om ervoor te zorgen dat managementscope.nl kan blijven voortbestaan als site.

Cookie- en privacyverklaring